رزین کاری روی چوب (از صفر تا صد) + ویدیو

تلفیق چوب و رزین امکان خلق و تولید انواع آثار هنری زیبا را فراهم می کند. رزین اپوکسی یک ماده پوششی است که با ریختن آن بر روی سطح چوب، بر روی آن یک لایه صاف و براق ایجاد می کند. همچنین رزین اپوکسی چوب قابلیت دارد تا ترک های چوب را بپوشاند. با استفاده از این ترکیب می توان به سراغ ساخت میز رزین اپوکسی و مبلمان رفت.

انتخاب رزین چوب مناسب

انواع مختلفی از رزین اپوکسی وجود دارد که هر کدام خواص منحصر به فرد خود را دارند. برخی از مدل های رزین نسبت به سایرین غلیظ تر هستند و با گرانروی بیشتری دارند. برخی دیگر نیز از گرانروی کمتری برخوردار هستند که به رزین رقیق شناخته می شوند. معمولا برای ساخت محصولات رزینی که اندازه بزرگی دارند از این نوع رزین استفاده می شود. برای خرید رزین شفاف باید ابتدا نوع محصولی که قصد ساخت آن را دارید انتخاب کنید. برای کار با قطعات کوچک چوبی که در تولید بدیجات رزینی استفاده می شود، می توان از رقیق غلیظ استفاده کرد. این نوع رزین زمان کمتری برای خشک شدن نیاز دارد. اما اگر قرار است بر روی سطح بزرگ تری تکنیک رزین چوب را اجرا کنید بهتر است سراغ خرید رزین رقیق بروید.

انتخاب چوب مناسب رزین کاری:

قبل از اعمال رزین اپوکسی روی آن، باید اطمینان حاصل کنید که چوبی که انتخاب می کنید کمتر از 12 درصد رطوبت است. هر رطوبتی که وارد رزین اپوکسی شود می تواند مشکلاتی را در طول مسیر ایجاد کند.

از مدل های مختلف چوب می توان به عنوان پایه رزین کاری استفاده کرد. البته پیشنهاد می کنم از هر نوع چوبی که استفاده می کنید در ابتدا بر روی قسمت کوچکی از آن رزین را امتحان کنید تا از نتیحه نهایی مظمئن شوید. هنگام انتخاب چوب نیز به این نکته دقت کنید که بعد از اجرای رزین نمای ظاهری چوب از آنچه واقعا است کمی تیره تر خواهد شد. همچنین بهتر است درصد رطوبت چوب کمتر از 12 درصد باشد

pour on resin

آماده سازی سطح چوب برای اجرای رزین اپوکسی

پس از انتخاب نوع رزین اپوکسی ، باید چوبی را که بر روی آن می خواهید کار کنید آماده شود. برای آماده سازی چوب ابتدا باید ناهمواری های موجود بر روی سطح آن را با استفاده از سمباده پوستاب از بین ببرید. در مرحله بعد هم باید با استفاده از یک پارچه تمیز باید خرده چوب و گرد و غبار را از روی آن پاک کرد. انجام ندادن این موارد باعث می شود تا رزین به خوبی به سطح چوب قرار نمی گیرد. اگر هم قصد دارید از چوب های متخلخل استفاده کنید ابتدا باید روی سطح ان ها را با استفاده از پرایمر چوب بپوشانید. تا رزین بتواند به خوبی بر روی آن بچسبد.

ترکیب رزین و هاردنر برای کار بر روی چوب

در این مرحله شما باید رزین اپوکسی را طبق راهنمای سازنده مخلوط کنید. در واقع شما باید دو جز مختلف رزین و هاردنر را با یکدیگر مخلوط کنید. بعد از ترکیب باید رزین را بر روی میز بریزید، برای انجام بهتر این کار می توانید از یک قلمو یا چوب بستنی استفاده کنید. پس از ریختن رزین باید بین 24 تا 48 ساعت صبر کنید تا رزین خشک شود. پس از خشک شدن در صورتی که نقاط زبری وجود داشت می توانید آن ها را با استفاده از سمباده از بین ببرید.

pour resin and hRDNER

نکات مهم  رزین کاری چوب :

  • حتماً در محیطی با تهویه مناسب فرایند ها را انجام دهید. رزین اپوکسی می تواند بخاراتی را ساطع کند که در صورت برای ریه انسان آسیب زا هستند.
  • هنگام کار با رزین اپوکسی از پوشش های محافظتی مثل دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.
  • مراقب باشید که رزین اپوکسی روی پوست شما نریزد. اگر روی پوست شما قرار گرفت ، فوراً آن را با آب و صابون بشویید.
  • از رزین اپوکسی در نزدیکی منبع گرما استفاده نکنید.
  • رزین اپوکسی را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

رزین کاری با چوب در خانه ممکن است؟

اجرای طرح های رزین و چوب نیاز به محل مناسبی دارد. رزین مایع چسبنده و سیال است و احتمال ریختن آن بر روی کناره های محل کار زیاد است. برای مثال ریختن رزین بر روی فرش جبران ناپذیر است و نمی توان آن را از بین برد. به همین خاطر بهتر است با استفاده از یک پوشش پلاستیکی از ریختن رزین بر روی سایر سطوح جلوگیری کنید. همچنین اگر ابعاد پروژه ای که بر روی آن کار می کنید بزرگ یا لایه لایه باشد ممکن تا چند روز به دلیل سفت نشدن رزین قادر به جا به جایی آن نباشید. به همین دلیل حتما باید جای ثابتی برای آن در نظر بگیرید. بهترین دما برای سفت شدن رزین دمایی بین 21 تا 24 درجه سانتی گراد است. دمای سردتر می تواند سفت شدن رزین را با تاخیر مواجه کند. ساخت جواهرات رزینی که ابعد کوچکی دارد به راحتی در خانه امکان پذیر است، اما بهتر است برای آموزش رزین و ساخت قطعات چوب و رزین بزرگ سراغ محیط های کارگاهی بروید.

آیا باید به صورت لایه ای کار کنم یا می توانم یک بار بریزم؟

هدف اصلی از تولید رزین، ایجاد یک لایه پوششی بر روی سایر سطوح است. اما می توان از آن برای ایجاد لایه های ضخیم نیز استفاده کرد. البته برای اینکه کیفیت محصول خروجی بی نقص باشد، بهتر است رزین را به صورت لایه لایه بر روی سطح بریزید. البته توجه کنید که هرچه میزان مایع رزین بیشتر باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا