چگونه رزین را پاک کنیم؟ (دست، فرش و …)

رزین اپوکسی یک ماده شیمیایی با قدرت چسبندگی بسیار بالا است که در ساخت و ترمیم طیف گسترده ای از کالا ها به کار می رود. برای مثال با خرید رزین و استفاده از آن می توان مبل و میز های چوبی قدیمی را بازسازی کرد یا انواع زیور آلات رزینی را ساخت. بسته به اینکه قصد کار بر روی چه نوع محصولی دارید باید از رزین اپوکسی مناسب استفاده کنید. رزین اپوکسی از دو بخش جدا یعنی، رزین و هاردنر تشکیل شده اند. رزین ماده ای بسیار چسبناک است و همین ویژگی باعث کاربردی شدن این محصول می شود. اما ریختن اتفاقی رزین اپوکسی چسبنده بر روی سایر سطوح می تواند مشکل ساز باشد. رزین اپوکسی وابسته به شرایط مختلف بین 60 ثانیه تا یک روز طول می کشد تا به طور کامل خشک شود. به همین خاطر در صورت ریختن یا چکه کردن رزین فرصت کافی برای پاک کردن آن وجود دارد.

به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر به سطح آغشته به اپوکسی، یافتن روش حذف مناسب برای نوع ماده تحت تأثیر مهم است. این راهنمای جامع سطوح را با محلول‌ها جفت می‌کند تا همیشه بدانید که چگونه اپوکسی را به سرعت پاک کنید. به خواندن ادامه دهید تا ترفندهای خنثی کردن این چسب به ظاهر دائمی را بیاموزید.

اگر از روش و ماده مناسب برای حذف رزین از روی سطوح استفاده کنید، می توانید بدون آسیب دیدن سطح را پاک کنید. در این مقاله قصد داریم تا با روش و ماده مناسب پاک کردن رزین از روی هر سطح آشنا شویم.

پاک کردن رزین از روی دست

یک دستمال کاغذی یا پارچه را با سرکه مربوط کنید و به آرامی روی قسمت مورد نظر بکشید تا رزین نرم شود و بتوانید آن را از روی پوست خود جدا کنید. در صورتی که هنوز بقایای رزین بر روی دست تان مانده بود می توانید از پاک کننده ناخن پایه استون استفاده کنید. پاک کننده استونی نیز به همان روش بر روی یک دستمال بریزید و آن را بر روی پوست دست بکشید.

برای جلوگیری از آغشته شدن دست به رزین اپوکسی همچنان می توانید از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید تا در صورت ریختن رزین بر روی دست، رزین مستقیم با پوست دست تماس نداشته باشد.

پاک کردن رزین از روی دست

پاک کردن رزین از روی فرش

یک پارچه را با آغشته با استون کنید و آن را بر روی فرش بگذارید تا فرش نیز مرطوب شود. سپس بگذارید برای یک روز پارچه بر روی فرش بماند، بهتر هست با استفاده از یک لایه پلاستیکی این قسمت را کاملا بپوشانید. بعد از یک روز به احتمال زیاد بافت رزین نرم شده و به راحتی می توان آن را از روی فرش جدا کرد. البته پیشنهاد می شود در ابتدا استون را تنها بر روی قسمت کوچکی از فرش امتحان کنید تا در صورت حساس بودن الیاف فرش به استون مشکلی پیش نیاید.

چگونه رزین اپوکسی را از روی پلاستیک و شیشه حذف کرد؟

اپوکسی ممکن است یک راه حل سریع برای تعمیر قطعات پلاستیکی شکسته یا آب بندی شیشه های ترک خورده باشد، اما برداشتن آن روی چنین سطوح ظریفی می تواند دردسرساز باشد. به سادگی یک دستمال کاغذی آغشته به الکل ایزوپروپیل (الکل مالشی) کنید و آن را روی سطح بمالید تا رزین نرم شود. اگر ماده رزین همچنان سفت بود باید به سراغ مواد قدرتمند تری مانند الکل یا تینر بر روی پارچه استفاده کنید. بعد از این مراحل رزین اپوکسی را به آرامی از سطح جدا کنید. پس از جدا شدن اپوکسی، با یک پارچه تمیز و مرطوب استفاده کنید تا حلال های باقی مانده را از سطح پاک کنید.

پاک کردن رزین از روی چوب

نحوه پاک کردن رزین از روی چوب

معمولا با استفاده از رزین چوب طیف گسترده ای از محصولات چوب و رزین را می توان ساخت. اما حین کار در صورتی که رزین بر روی قسمت هایی بریزد که نباید نیاز است که به سراغ از بین بردن آن برویم. برای پاک کردن رزین از روی چوب نمی توان از الکل یا تینری که به بافت چوب آسیب می رساند استفاده کرد. اما در این موقعیت نیز می توانیم از استون که حلال رزین است استفاده کنیم. استفاده از گرما نیز دیگر راه حل برای از بین بردن رزین از روی بافت چوب است. با استفاده از گرما رزین تبدیل به ماده ای با بافت لاستیکی می شود و می توان آن را از روی سطح جدا کرد. حتما توجه کنید در صورتی که قبلا از استون استفاده کرده اید همچنان توجه کنید تا ابتدا اثری از استون نمانده باشد. استون مایعی قابل اشتعال است که در صورت گرم شدن می تواند مشکل افرین شود.

در این مقاله سعی شد تا یکی از عمده ترین چالش هایی که هنگام رزین کاری روی چوب یا هر سطح دیگری با آن مواجه می شوید را معرفی کنیم و راه حل آن را ارائه کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا