اگر رزین خشک نشد چه کنیم؟

تقریبا تمام افرادی که تجربه کار با رزین را دارند، با مشکلاتی مثل خشک نشدن یا چسبناک ماندن مایع رزین حتی بعد از گذشت زمان زیاد هم رو به رو شده اند. خصوصا اگر در مراحل آغازین آموزش رزین کاری باشید این تجربه ها پر رنگ تر خواهند بود و تفاوتی ندارد که مشغول رزین کاری روی چوب یا هر جنس دیگری باشید. در این مقاله می خواهم به طور کامل تمام مشکلات مربوط به خشک نشدن رزین را بررسی کنیم و راه حل هر کدام را توضیح دهیم.

علت خشک نشدن رزین چیست ؟

خشک نشدن رزین اپوکسی، نشان دهنده انجام نشدن صحیح واکنش شیمیایی بین رزین و هاردنر است که در بیشتر مواقع به دلیل رعایت نکردن نسبت صحیح رزین و هاردنر به یک دیگر است. این مشکل معمولا در سه رده مختلف رخ می دهد:

  1. رزین روان و مایع است
  2. رزین چسبناک شده است
  3. وجود نقاط نرم

چرا رزین خشک نمیشه

اگر رزین خشک نشد چه کنیم؟

اگر رزین خشک نمی شود در ابتدا باید علت خشک نشدن آن را متوجه شویم تا از وقوع دوباره آن جلوگیری کنیم. در مرحله بعد باید آن بخش از رزین که خشک نشده است را از روی کار حذف کنیم و سپس رزین جدید را بر روی آن جایگزین کنیم.

ابتدا برای هرکدام از حالت های بالا علت را بررسی می کنیم و در مرحله به معرفی راه حل می پردازیم.

1-    رزین کاملا روان مانده است

در این حالت شکل ظاهری رزین کاملا مایع و روان است. امکان دارد رزین کمی سفت شده باشد اما کاملا حرکت می کند.

علل:

  1. نسبت دو به یک رزین و هاردنر را موقع ترکیب کردن را به خوبی رعایت نکرده اید.(معمولا نسبت اختلاط رزین و هاردنر های موجود در ایران 2 به 1 است.- 2 واحد رزین 1 واحد هادردنر
  2. ممکن است هنگام ترکیب کردن رزین اپوکسی و هاردنر، به جای رعایت کردن نسبت اختلاط بر اساس وزن، رزین و هاردنر را بر اساس حجم با یکدیگر مخلوط کرده اید.
  3. ممکن است به خوبی متوجه ظروف رزین و اپوکسی نشده باشید و تنها یک نوع را با هم ترکیب کرده اید.
  4. مورد دیگری که امکان رخ دادن آن وجود دارد، اضافه کردن بیش از حد رنگ رزین به داخل مخلوط است.

راه حل خشک نشدن رزین مایع

تنها راه حل این مشکل برای ادامه دادن ساخت قطعات رزینی، تخلیه کامل قسمتی است که رزین بر روی آن ریخته شده است. برای این کار می توانید از یک کاردک پلاستیکی استفاده کنید. پس از حذف رزین قدیمی، باید رزین و هاردنر را بدون مشکل قبلی دوباره بر روی قطعه مورد نظر بریزید.

remove sticky resin from resin product

2-    رزین چسبناک

در این نوع رزین، قسمت های زیرین به خوبی خشک شده اند اما بخش های سطحی به اصطلاح کامل خود را نگرفته است.

علل:

1-بهترین دما برای مخلوط کردن رزین و هاردنر، دمای بین 24 تا 30 درجه سانتی گراد است. اگر رزین را در 24 ساعت اول در این بازه دمایی نگه نداشته اید، احتمالا دلیل چسبناک بودن رزین همین مورد است.

  • ممکن است نسبت رزین و هاردنر را به طور کامل رعایت نکرده اید.
  • خوب ترکیب نشدن رزین و هاردنر ممکن است باعث چسبناک شدن رزین شود. برای جلوگیری از این مشکل حداقل مخلوط را 3 دقیقه به طور مداوم قبل از ریختن هم بزنید.

راه حل مشکل چسبناک شدن رزین

  • قطعه ای که بر روی آن کار می کنید را به یک جای گرم تر منتقل کنید و برای 24 ساعت اجازه دهید تا کالا در آن نقطه بماند.
  • اگر بعد از این مرحله باز هم رزین به طور کامل خشک نشده است، جای نگرانی ای وجود ندارد. می توانید یک لایه جدید بر روی مخلوط قبلی بریزید و اجازه دهید تا خشک شود.

3.تشکیل نقاط نرم بر روی قطعه

مورد دیگری که ممکن است بعد از خشک شدن رزین پیش بیاید، ایجاد نقطه های نرم از رزین خشک نشده بر روی قطعه است.

علل:

  1. معمولا دلیل ایجاد همچین نقاطی بر روی رزین، این است که شما هنگام ریختن رزین از داخل ظرف بر روی قطعه بخش هایی که بر کناره های ظرف جمع شده است را جدا کرده و بر روی محصول خود ریخته اید. این قسمت ها، بخش هایی از رزین و هاردنر هستند که به طور کامل مخلوط نشده اند.

راه حل رفع نقاط نرم روی رزین چیست

قسمت هایی که دارای رزین سفت نشده هستند را از روی محصول بتراشید. با توجه به اینکه این نقطه ها سطح زیادی ندارند، ناچارا بخشی از سایر قسمت ها هم با این کار از بین می روند. اما نگرانی ای از این بابت وجود ندارد. بعد از رزیختن لایه جدید رزین دوباره سطح کاملا یکدست خواهد شد. اگر به طور کامل قسمت های نرم را از بین نبرید حتی بعد از خشک شدن لایه های جدید، رزین های خشک نشده جاری می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا