انواع قلم موی هنری

راهنمای انتخاب قلم مو بر اساس شکل و کاربرد

راهنمای انتخاب قلم مو بر اساس شکل و کاربرد

اگر در زمینه هنر تازه کار هستید، ممکن است از خود بپرسید: چرا انواع مختلفی از قلم مو وجود دارد؟ چگونه می توانم بفهمم که چه زمانی باید از چه قلمویی استفاده کنم؟

قلموهای نقاشی یک هنرمند یکی از مهمترین ابزار کار او هستند. انتخاب بین انواع مختلف قلمو می تواند سخت باشد. هر شکل و اندازه قلم مو کاربردی دارد و اثرات متفاوتی به همراه دارد.

در این مقاله که برای هنردوستان و همراهان سایت خرید لوازم هنری آماده شده است، یاد خواهید گرفت که هر شکل قلم مو برای چه چیزی بهتر است استفاده شود.

قلم موی سر گرد ( Round ) :

از انواع قلم مو، می‌توان به قلمو سرگرد اشاره کرد. قلمو های سرگرد سازگارترین نوع قلمو هستند زیرا می توانید کارهای زیادی را با آنها انجام دهید!

این نوع قلمو برای کشیدن جزئیات دقیق، عالی هستند. قلم مو های سرگرد دارای نوک تیز هستند که به اضافه کردن طرح های ظریف به نقاشی کمک می کند.

لازم به ذکر است که عموما از قلموهای سرگرد می‌توان برای طراحی، ترسیم و کار دقیق و کنترل شده و پر نمودن مناطق کوچک و خطوط نازک و ضخیم است که برای ترسیم خطوط نازک و ضخیم بسته به میزان فشار دست رسم می شوند.این نوع قلم مو طبق گفته مورخان از قدیمی‌ترین انواع قلم مو به حساب می آیند.

نکته جالب این قلم مو ها توانایی آنها برای ایجاد خطوط نازک تا ضخیم است. برای رسم خط های ضخیم کافیست فشار بیشتری را به نوک قلم وارد کنید و برای خطوط نازکتر می توانید فشار را کم کنید. یک قلم موی گرد قابل قبول دارای موهای بسیار مرتب و نوک تیز است که به هنرمند در کشیدن اشکال تیز و خطوط باریک کمک بسیار زیادی میکند.

 

قلم موی سر تخت ( Flat ) :

این قلم‌مو‌ها همانطور که از نامشان پیداست دارای عرضی زیاد و ضخامتی کم هستند. به طور کلی یک قلم مو سر تخت نسبتاً عریض است، اما چندان ضخیم نیست. این ویژگی فیزیکی به دلیل چینش موهای قلم مو در نوک آن است. طول این موها نسبت به هم می‌توانند متفاوت باشند.این تفاوت ها باعث میشوند تا این قلم موها کاربردی تر شوند.

کاربردهای مهم قلموی سر تخت مربوط به پر کردن فضاهای پهن،رسم نوارها و همچنین رنگ کردن لبه‌ها می باشد.همچنین برای ایجاد خطوط طولانی و پخش سریع رنگ عالی هستند. از لبه آن می توان برای ایجاد خطوط ظریف، لبه های مستقیم و راه راه استفاده کرد.

یک نکته بسیار مهم دیگر این است که قلم‌های تخت و بلند برای زدن لعاب‌ و وارنیش زدن بسیار مناسب هستند.

 

 

برای مشاهده لیست قیمت و خرید انواع قلم مو نقاشی روی لینک زیر کلیک کنید.

قیمت قلمو

 

 قلموی بادبزنی: (Fan)

قلم مویی است که لایه ای نازک از مو دارد که از داخل به سمت بیرون پخش شده اند. یک قلم موی بادبزنی معمولا برای ترکیب رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد اما برای طراحی مو، چمن و یا شاخه های نازک نیز عالی است. با این حال باید دقت کنید که طرح های یکنواخت ایجاد نکنید تا نقاشی غیرطبیعی به نظر نرسد.

بیشتر هنرمندان از این قلم موها فقط برای ساخت و مخلوط کردن رنگ ها استفاده می‌کنند، اما این قلم موها علاوه بر این کاربرد برای کشیدن شاخ و برگ درختان، بوته‌ها، چمن‌ و از همه مهمتر ایجاد هایلایت های بسیار زیبا در اشیا کاربرد بسیار زیادی دارند.

نوع موهای این قلم موها در کاربرد آنها تاثیرگذار است. این قلم موها با موهای طبیعی برای نرم‌کردن، ترکیب کردن و پوشاندن مناسب هستند و در صورتی که با موهای مصنوعی ساخته شده باشند، برای ایجاد بافت، کشیدن ابرها، هایلایت ابرها برگ‌های درختان مناسبت تر است.

 

قلموی شاخه زنی (Rigger)

اگر فکر می کنید هیچ قلموی دیگری نمی تواند نازک تر از یک قلموی سرگرد باشد، سخت در اشتباهید. قلموهای لاینر که با نام قلموی تیز یا شاخه زن نیز شناخته می‌شوند ، قلم موی باریک و ظریفی است که تارهای بسیار بلندی دارد و می‌توانند برای طراحی خطوط پیچیده و جزئیات نقاشی استفاده شوند. قلم موهای شاخه زنی برای ایجاد خطوط ظریف با پهنای یکسان مناسب هستند و این کار آنها را به یک انتخاب ایده آل برای کشیدن شاخه های باریک درختان، بادبان قایق، موهای انسان و یا سیبیل گربه تبدیل می کند.

از آنجایی که قلم موی شاخه زنی دارای نوک بسیار کوچکی است، اغلب برای نوشتن حروف و اعداد استفاده می شود. هنرمندان بیشتر از این قلم مو برای امضای آثار خود استفاده می کنند. و باور کنید یا نه، اما این برس بسیار نازک می تواند مقدار زیادی رنگ مایع را در خود نگه دارد.

به یاد داشته باشید که این قلم موی مناسب رنگ‌های غلیظ نیست و برای استفاده از آنها حتماً باید رنگ‌ها رقیق شوند. قلموهای لاینر به هیچ عنوان نمی‌توانند انتخاب مناسبی برای بِلندکردن باشند.همچنین با توجه به آنکه این قلموها از موهای بلندی برخوردارند می‌توانند حجم بالایی از رنگ را در داخل خود حفظ کنند و امکان استفاده چندباره از آنها وجود دارد.

 

قلم موی شمشیری: (dagger)

یکی دیگر از انواع قلمو ،قلم موی زاویه‌دار یا سر کج است که با نام قلموی شمشیری نیز شناخته می‌شود. نام‌گذاری این قلموها به دلیل داشتن نوک مورب آن‌هاست که شبیه نی خوشنویسی است. نمونهٔ تغییر یافته‌ای از قلم موی تخت است که زاویه ای بر روی الیاف آن ایجاد شده است.نوک منحصربه‌فرد این نوع قلم مو ، باعث می‌شود که امکان خط‌گذاری و زاویه‌گذاری در نقاشی فراهم شده و حتی در قسمت‌های حساس و کوچک نقاشی نیز بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

این قلموها همچنین می‌توانند برای قسمت‌های منحنی نقاشی‌ها مناسب باشند؛ به طوریکه می‌توان با زاویه دادن به لبه آن، خطوط قوی‌تری را در نقاشی ایجاد کرد. این ویژگی به نقاش کمک می‌کند تا در انحنا بخشیدن یا سایه زدن حواشی و نواحی ظریف، آزادانه تر عمل کند. در نهایت اینکه از دیگر کاربردهای قلمو زاویه‌دار می‌توان ایجاد شاخه ی درختان و علفزار می باشد.

بهترین استفاده از این قلمو برای ایجاد خطوط تمیز است. اگر لبه ای دارید که به جسم دیگری نزدیک است یا اگر می خواهید یک خط واضح و مستقیم داشته باشید، این نوع قلمو را می خواهید!

 

قلم موی زبان گربه ای:  (filbert)

 این قلم مو دارای ظاهری تخت و بیضی شکل با موهای بلند میباشد و ترکیبی از قلمو‌ی گرد و تخت است.

 این قلم مو نمونه‌ی تغییر یافته‌ای از قلم موی تخت است که به جای گوشه‌های تند قلم موی تخت، گوشه‌های منحنی شکل دارد که باعث می‌شود بافت‌ها، خطوط ظریف و نرم و منحنی شکلی را به راحتی ایجاد کنند که برای محو کردن خطوط قوی یا با رنگ دانه‌ی بالا، زمانی که هنوز خطوط خشک نشده‌اند کاربرد دارد.

استفاده از کناره های این قلمو، به شما خطوط باریک و استفاده از جهت تخت آن، به شما خطوط پهن خواهد داد. و با تغییر فشار وارده به قلمو و یا  چرخش مچ دست میتوان اشکالی که به تدریج باریک میشوند را ایجاد کرد.

این قلمو به دلیل داشتن گوشه های گرد ، برای کشیدن ، ابر ، درخت  و گلبرگ گل مناسب است.

 

قلم موی زمینه ( Flat ) :

همانطور که از اسم این قلم مو ها پیداست از آن برای استفاده در رنگ کردن زمینه استفاده می شود. قلم موی زمینه، بزرگ‌ترین قلم مو با انتهای مربع و موهای متوسط تا بلند است. این نوع قلمو ایده آل برای رنگ آمیزی است زیرا حداکثر پوشش را به آرامی و سریع می دهد و در عین حال ضخیم تر از هر برس دیگری است.

شکل ظاهری آن مشابه قلم مو تخت است و ضخامت کمی دارد.

 

برای به دست آوردن بهترین نتیجه در آثار هنری خود، باید هر 6 ماه یکبار قلم موها را تعویض کنید. با این حال، اگر کاملاً مطمئن نیستید که آیا زمان مناسب است، راه ساده‌تری برای تشخیص اینکه چه زمانی قلم موی شما به یک مدل موی جدید نیاز دارد وجود دارد!

اگر موهای قلموی شما ساییده، ناهموار به نظر می رسند، یا اگر موها شروع به ریختن کرده اند، می توان گفت دوست کوچک شما برای تعویض آماده است. موهای قلم موی شما باید ایجاد خطوط دقیق در آثار هنری را برای شما آسان می کند.همچنین برای حفظ عمر قلم موها، مهم است که به روش صحیح از آنها مراقبت کنید.

در خرید قلم مو دقت کنید و حتما از فروشگاه های معتبر مثل سایت هنری.کام خریداری کنید تا از کیفیت آن مطمئن باشید و به خاطر پایین بودن کیفیت قلم مو سریع از بین نرود.

انواع برند سازنده قلمو

شما میتونید انواع قلمو از مطرح ترین برندها مثل پارس آرت ، خرم ، ره آورد و… رو از سایت honari.com تهیه کنید.

قلمو خرمقلمو پارس آرت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا