همه چیز درباره رنگ اکریلیک؛ مزایا و معایب

در این مقاله از سایت هنری قصد داریم درباره رنگ اکریلیک که میشه گفت پرطرفدارترین رنگ هست، با هم صحبت کنیم و متوجه بشویم که کدام رنگ برای کار و نیاز ما مناسب هست؟ هم چنین مزایا و معایب آن را در کنار هم قرار می دهیم و بهترین رنگ های اکریلیک را معرفی می کنیم.

رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ اکریلیک یک رنگ پایه آب است که به سرعت خشک می شود و از ذرات ریز رزین اکریلیک پلاستیکی و رنگدانه ساخته شده است. معمولاً غیر سمی است و هنگامی که خشک می شود، ذرات با هم ترکیب می شوند تا به رنگی مقاوم در برابر آب تبدیل شوند.

از انجایی که رنگ اکریلیک برای نقاشی پایه آب است، برای شستن قلم مو نقاشی و رقیق کردن رنگ می توانید آن را با آب مخلوط کنید،  اما توجه کنید که بعد از خشک شدن دارای ثبات نسبی خواهند بود. برای حل این مشکل می توانید از انواع وارنیش روی رنگ اکرلیک استفاده کنید تا ثبات صد در صدی به آن بدهید.

برای آشنایی با اینکه وارنیش چیست به این مقاله مراجعه کنید.

رنگ اکریلیک برای چه سطوحی مناسب است؟

رنگ اکریلیک همه کاره است و می تواند بر روی سطوح مختلف استفاده شود، از جمله:

  • چوب
  • شیشه
  • فلز
  • پارچه
  • سرامیک
  • پلاستیک

استفاده از رنگ اکریلیک روی سطوح مختلف

 

با مطالعه مقاله «طرز استفاده از رنگ اکریلیک» مسیر نقاش شدن را شروع کنید!

 

 مزایا و معایب رنگ اکریلیک

مزایا و معایب رنگ اکریلیک

مزایامعایب
ماندگار و بادوامبه راحتی قابل پاک شدن نیست
همه کاره بودنبه اندازه رنگ روغن زنده و شاد نیست
آسان بودن ترکیب رنگ هامی تواند در طول زمان پوسته پوسته شود
مقرون به صرفه و در دسترس

 

مزایای رنگ اکریلیک

به سرعت خشک می شود

رنگ اکریلیک فوق العاده سریع خشک می شود، این برای هنرمندانی که می خواهند کار خود را سریع به پایان برسانند یا چندین لایه را بدون انتظار زیاد اعمال کنند، عالی است.

کاربرد همه کاره

تطبیق پذیری رنگ های اکریلیک یکی دیگر از نکات مثبت آن هاست، زیرا می توان از آن به روش های مختلف استفاده کرد. نازک به عنوان یک آبرنگ یا ضخیم مانند رنگ روغن، بسته به خواسته شما.

مخلوط کردن آسان رنگ‌ها

ترکیب رنگ‌ها با اکریلیک بسیار آسان است و به هنرمندان این امکان را می‌دهد که طیف وسیعی از سایه‌ ها و رنگ‌ ها را ایجاد کنند.

مقرون به صرفه و در دسترس

قیمت رنگ اکریلیک مناسب بوده و به راحتی در دسترس است. به همین علت به یک انتخاب محبوب برای مبتدیان و حرفه ای ها تبدیل شده است.

ماندگاری طولانی و بادوام

علاوه بر این، اکریلیک ها به دلیل دوام خود شناخته می شوند. پس از خشک شدن، آنها در برابر آب و آسیب نور مقاومت خوبی دارند. البته باید از رنگ باکیفیت مانند «رنگ اکریلیک وستا» استفاده کنید.

معایب رنگ اکریلیک

خیلی سریع خشک می شود

رنگ اکریلیک خیلی سریع خشک می شود. این می تواند زمانی که شما نیاز به کار بر روی یک قطعه برای مدت زمان طولانی تری داشته باشید، مشکل ساز باشد.

به راحتی قابل پاک شدن و حذف نیست

اگر اشتباهی مرتکب شوید، حذف رنگ اکریلیک دشوار است.

به اندازه رنگ های روغنی زنده و شاد نیست

در مقایسه با رنگ های روغنی، اکریلیک ها ممکن است همان سطح زنده بودن را نداشته باشند. این می تواند ظاهر نهایی اثر هنری شما را تحت تاثیر قرار دهد.

با گذشت زمان ممکن است ترک بخورد

 با گذشت زمان، ممکن است ترک هایی روی رنگ اکریلیک ایجاد شود. این بدان معناست که آثار هنری شما ممکن است به خوبی دوام نداشته باشند.

مهم ترین ویژگی های رنگ اکریلیک خوب چیست؟

۴ فاکتور مهم را باید هنگام خرید رنگ اکریلیک خوب مد نظر قرار دهید:

1- غلظت

یکی از معیارهای اندازه گیری کیفیت رنگ اکریلیک را «غلظت» قرار دادیم، چون اگر کم باشه، پوشانندگی کمی ایجاد کرده و اگر غلظت زیادی داشته باشه، رد قلم موی زیادی باقی می گذارد.

2- پوشانندگی

«پوشانندگی» مهم ترین ویژگی رنگ های اکریلیک هست که طبیعتا رنگ سفید پوشانندگی کم تری نسبت به باقی رنگ های اکریلیک دارد.

3- رد قلم مو

این ویژگی به کیفیت قلم مو نقاشی شما هم خیلی بستگی داره  و همچنین نحوه استفاده از قلم مو، اما در شرایط یکسان میزان باقی ماندن اثر رنگ اکریلیک برندهای مختلف رو باهم مقایسه کردیم.

4- مدت زمان خشک شدن

 اگر رنگ اکریلیک ما خیلی سریع خشک شود اجازه کار به ما نداده و محدودمان میکند. اگر خیلی دیر خشک بشود، باعث طولانی تر شدن پروژه می شود، مخصوصا زمانی که باید یک سطح را چند دست رنگ بزنیم. پس «مدت زمان خشک شدن» در زمانبندی و کیفیت نهایی کار با بسیار تاثیر دارد.

تفاوت رنگ اکریلیک خوب و بی کیفیت

 

باکیفیتبی کیفیت
درخشان بودنچسبناک ماندن رنگ بعد از خشک شدن
خشک شدن سریعتغییر رنگ بعد از خشک شدن
استفاده آسان

مناسب برای اکثر سطوح

پوسته پوسته شدن رنگ بعد از خشک شدن و در گذشت زمان
بدون بو

 

بهترین رنگ اکریلیک هنری (ویدیو)

در این ویدیو، رنگ های اکریلیک  هور، وستا و سوداکو را از نظر پوشش دهی، جرمی که روی کار میگذارند، رد قلمو انداختن و مات و یا براق بودن مورد بررسی قرار دادیم. بررسی با شرایط یکسان و روی رنگ سفید انجام شده است.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله «بهترین مارک رنگ اکریلیک» را هم در همین راستا بخوانید.

سوالات متداول

رنگ اکریلیک هنری چیست؟

رنگ اکریلیک هنری نوعی رنگ است که هنرمندان برای خلق تصاویر از آن استفاده می کنند. این رنگ از رنگدانه های رنگی مخلوط با ماده ای شبیه پلاستیک ساخته شده است. به سرعت خشک شده، روی بسیاری از سطوح قابل استفاده است و به راحتی با آب تمیز می شود.

مدت زمان خشک شدن رنگ اکریلیک چقدر است؟

زمان خشک شدن رنگ اکریلیک به عوامل مختلفی از جمله رطوبت، دما و ضخامت لایه های شما بستگی دارد، اما معمولاً در حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در برابر لمس خشک می شود. رنگ در ۳ تا ۴ روز کاملاً خشک می شود، اما می توانید پس از خشک شدن، لایه های دیگر را اضافه کنید.

تفاوت بین رنگ روغن و اکریلیک چیست؟

تفاوت اصلی رنگ روغنی و اکریلیک در زمان خشک شدن آنهاست. رنگ های روغنی زمان زیادی برای خشک شدن نیاز دارند. ما در مقاله «تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی» این موضوع را مفصل بررسی کرده ایم.

رنگ اکریلیک روی چه سطوحی کار می کند؟

رنگ اکریلیک همه کاره است و می تواند روی سطوح مختلف از جمله چوب، سرامیک، شیشه، فلز، حصیری، پلاستیک و پارچه استفاده شود.

آیا رنگ لاتکس همان رنگ اکریلیک است؟

خیر تفاوت اصلی این دو رنگ در این است که رنگ اکریلیک آب و پایه شیمیایی و رنگ لاتکس فقط پایه آب است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا