پانچ دوزی – آموزش نیدل پانچ به صورت کامل

این مقاله همه چیزهایی را که برای شروع کار با سوزن پانچ را نیاز دارید، دارد!

پانچ دوزی به اندازه ای ساده است که در یک بعد از ظهر یاد بگیرید، اما برای تسلط واقعی نیاز به ساعت ها تمرین و یا شرکت در کلاس آموزش نیدل پانچ داردید. اگر تازه شروع کرده اید، این مقاله را در مورد سوزن پانچ و پانچ دوزی بخوانید.

اگر می خواهید کار با نیدل پانچ را امتحان کنید، یا پس از مدتی که کار با نیدل پانچ را امتحان کردید، ممکن است سوالاتی در مورد این تکنیک داشته باشید و یا برای پیدا کردن مشکلاتتان به کمک نیاز داشته باشید،ما سعی کرده ایم به تمام سوالات شما در مورد هنر کار با نیدل پانچ پاسخ دهیم

نیدل پانچ یک تکنیک گلدوزی است که برای تمام سنین مناسب است.این تکنیک یکی از سریعترین انواع سوزن دوزی است

لوازم مورد نیاز این هنر نسبتاً ارزان و کم است. برای شروع پانچ دوزی نیازی به سرمایه گذاری، زمان، پول یا فضای زیادی ندارید. و می توانید بلافاصله با یکی از الگوهای سوزن پانچ، کار را شروع کنید.

هنر نیدل پانچ  یا پانچ دوزی چیست؟

سوزن پانچ یک تکنیک گلدوزی خلاقانه است که هم مبتدیان و هم صنعتگران با تجربه آن را دوست دارند. و شروع کار آسان است! هنگامی که تکنیک اولیه را یاد گرفتید، می توانید انواع پروژه ها از جمله دیوارکوب، بالش و فرش را بسازید.

پانچ دوزی با نیدل پانچ نوعی گلدوزی است .این تکنیک به صدها یا شاید حتی هزاران سال قبل برمی گردد، اما محبوب باقی مانده است و ظاهر آن از ساده تا مدرن تغییر کرده است  و اکنون الگوها و سوزن های متنوعی برای انتخاب وجود دارد. در هنر نیدل پانچ به جای دوختن از طریق پارچه، نخ را به پارچه فشار می دهد، در حالی که سوزن را روی سطح نگه می داریم.

نتیجه پانچ دوزی، طرحی با بافت بسیار برجسته است که از حلقه ها ساخته شده است. مانند هر کاردستی، سوزن پانچ برای گرفتن بهترین نتیجه نیاز به تمرین دارد. اما پس از یافتن حرکات و ریتم مناسب، به سرعت پیش می رود تا بتوانید یک منطقه بزرگ را در یک لحظه پر کنید!

سوزن پانچ بسیار شبیه به هنر سنتی فرشینه بافی است، اما عمل دوخت کمی متفاوت است. نیدل پانچ حلقه ها را به داخل کار فشار می دهد، در حالی که قلاب فرشینه بافی حلقه ها را از طریق کار به سمت بالا می کشد.

تاریخچه سوزن پانچ

سوزن پانچ سابقه ای طولانی دارد که به صدها، شاید هزاران سال قبل باز می گردد. سوزن دوزی ظریف برای تزئین لباس های قرون وسطایی و تابلوهای مذهبی استفاده می شد. بعدها، این تکنیک با نخ های ضخیم تر برای ساخت فرش استفاده شد.

نسخه معاصر ما از سوزن پانچ در اواخر دهه 1880 شروع شد و از تکنیک‌های سنتی‌تر فرشینه باقی تکامل یافت و به شکل هنری امروزی نیدل پانچ تبدیل شد.

مواد مورد نیاز برای شروع هنر نیدل پانچ

سوزن نیدل پانچ :

ابزار سوزن پانچ یک سوزن بلند با یک ساقه توخالی، یک نقطه اریب و یک چشم بزرگ است. نخ از طریق ساقه توخالی سوزن رد می شود و از طریق چشم وارد می شود. نقطه سوزن از طریق پارچه پایه بافته شده سوراخ می شود و حلقه هایی از نخ ایجاد می کند. مجموعه ای از حلقه ها یک شمع را در سمت عقب پارچه فونداسیون تشکیل می دهند.

انواع مختلفی از سوزن های پانچ وجود دارد. آنها در طول ها و ضخامت های مختلف وجود دارند. برخی دارای عمق سنج قابل تنظیم برای کنترل طول حلقه های نخ هستند.

سوزن نیدل پانچ دوزی در واقع مدل جدید سوزن های گلدوزی هستند که کار را برای علاقه مندان بسیار راحت تر کرده اند و تسریع بخشیده اند این سوزن ها در گذشته دستگاهی برای نگهداری سوزن نداشتند و علاقه مندان از سرنگ و یا چیزهای دیگر برای نگهداری سوزن استفاده میکردند که برای استفاده طولانی مدت مناسب نبودند و قابلیت تنظیم ارتفاع نیز نداشتند.

اما سوزن های نیدل پانچ دوزی جدید دستگاه ثابتی همراه خود دارند که در جنس های چوبی و پلاستیکی عرضه میشوند ، بعضی از مدل های آن امکان تعویض سوزن دارند و میتوانید از سایزهای متفاوت در یک دستگاه استفاده کنید و بعضی دیگر سوزن روی دستگاه ثابت است که هرکدام مزایای خود را دارند، و برخی مدل ها دسته مدرج دارند که امکان تنظیم ارتفاع سوزن را برای دستگاه شما فراهم میکند.

نحوه انتخاب سوزن نیدل پانچ مناسب:

برای انتخاب سوزن نیدل پانچ در ابتدا باید به طرحی که مدنظر دارید توجه کنید. درصورتیکه طرح مدنظر شما جزئیات زیادی داشته باشد، و یا اندازه کار کوچک باشد مثل گیفت و یا میخواهید با نخ های ظریف مثل نخ گلدوزی دوخت خود را انجام دهید، باید سوزن های ظریف نیدل پانچ را انتخاب و چنانچه طرح مورد نظر شما جزئیات ندارد ، برجستگی در طرح اهمیت دارد ، سطح کار خود را میخواهید کامل بپوشانید مثل سطح کوسن و یا دیوارکوب و یا قصد استفاده از کاموای متوسط و یا ضخیم را دارید، دستگاه مناسب شما، سوزن های دسته چوبی ضخیم میباشد که گره های بزرگتر با جلوه بیشتر ایجاد میکند و برای سطوح وسیع به کار شما سرعت میبخشد.

سوزن پانچ چگونه کار می کند؟

نیدل پانچ مجموعه ای از حلقه های نخ پیوسته را تشکیل می دهد. هر بار که سوراخ را در پارچه وارد می کنید، طول نخ را به سمت پایین فشار می دهد. وقتی ابزار را به سطح پارچه برمی‌گردانید، طول نخ تا می‌شود تا یک حلقه تشکیل شود. پارچه حلقه ها را در جای خود نگه می دارد تا بخیه بعدی را انجام دهید. همانطور که طرح را پر می کنید، کشش تمام حلقه ها در کنار هم، همه چیز را محکم در جای خود نگه می دارد.

به طور سنتی، پروژه های نیدل پانچ از سمت پشت یا سمت “اشتباه” پارچه کار می شود. به همین دلیل، الگوهای سوزن پانچ در پشت آن چاپ می شود. قسمت پشتی پروژه تمام شده سوزن پانچ بیشتر شبیه گلدوزی است، در حالی که قسمت جلویی دارای حلقه هایی است که شبیه یک فرش شده است.

اگرچه، برخی از هنرمندان ترجیح می دهند قسمت پشتی کار خود را به عنوان سمت اصلی نشان دهند.

مقالات مرتبط: دانلود طرح های نیدل پانچ 

انواع سوزن پانچ:

این روزها، ۳ نوع اصلی از ابزارهای سوزن پانچ وجود دارد که در بازار خواهید دید:

سوزن پانچ نازک و تک سوزنه ( دسته بنفش) : نوع اول، سوزن پانچ کوچک بافت با نخ های ظریف و نخ گلدوزی استفاده میشود. گاهی اوقات به آن “سوزن پانچ مینیاتوری روسی” نیز می گویند.

سوزن پانچ ۳ سوزنه : نوع دوم از یک ابزار  دارای سوزن هایی و ۳ سایز متفاوت است تا بتوان برای نخ و کاموا های نازک و متوسط نیز از این مدل استفاده کرد .این نوع متداول ترین نوع سوزن های نیدل پانچ است که در ۳ مارک skc  ،نورگه و چینی موجود است  اما به شما استفاده از سوزن های چینی را پیشنهاد نمیکنیم  اما سایر برند ها بهترین انتخاب شما است و برای شروع به شما پیشهاد میکنیم.

سوزن پانچ ضخیم (دسته چوبی) : نوع سوم ، سوزن پانچ برای کاموا های ضخیم و بافت کوسن ، پادری و کارهای بزرگ استفاده میشود.

پارچه:

رایج ترین پارچه برای کار با نیدل پانچ ، پارچه های ضخیم و درشت بافت است. این پارچه ها در انواع مختلفی وجود دارد، و اگرچه کار با برخی از آنها راحت تر است، اما هر نوع آن کارآمد است. پارچه های کتان و متقال نیز میتوان استفاده کرد، اما دقت کنید اندازه بافت پارچه باید با اندازه سوزن و قطر نخ مطابقت داشته باشد. برای نخ های ریز از بافت ریزتر و برای نخ های ضخیم تر از بافت درشت تر استفاده کنید.

برای اکثر پروژه ها، من پارچه شماره دوزی ۲۴ کانت را توصیه می کنم. پارچه ۲۴ کانت شماره دوزی صاف و منعطف است، اما به اندازه کافی محکم برای نگه داشتن نخ، و یک انتخاب خوب برای پارچه ی کوسن ، کیف، و سایر مواردی است که به کمی انعطاف نیاز دارند.

نخ :

بسته به اندازه دوختی که می خواهید ایجاد کنید و همچنین ابزار سوزن پانچ که دارید، می توانید از انواع مواد دوخت استفاده کنید. نخ گلدوزی در سوزن های بسیار ظریف و نخ ملیله پشمی یا نخ حجیم در سوزن های بزرگتر کار می کند.

برای اکثر پروژه های سوزن پانچ مانند کوسن و پادری، توصیه می کنم از کاموا های پشمی استفاده کنید. پشم نسبت به سایر الیاف محکم‌تر است و این اطمینان را می‌دهد که پروژه شما برای سال‌های آینده دوام خواهد آورد.

برای دیوار کوب و سایر پروژه‌های تزئینی، می‌توانید از نخ‌های گلدوزی استفاده کنید.

کارگاه:

کارگاه گلدوزی استاندارد تا زمانی که آرام کار میکنید پارچه را نگه می دارند. اما آنها در طول زمان مقاومت کافی را ندارند.اگر قصد دارید به صورت حرفه ای کار با نیدل پانچ را انجام دهید، باید از کارگاه های مخصوص نیدل پانچ که ارتفاع و مقاومت بیشتری دارند استفاده کرد. میتوانید از یک قاب یا چهارچوب بوم هم به عنوان کارگاه استفاده کنیم و پارچه را با سوزن به آن وصل کنید.

سایر ابزار

شما همچنین به قیچی و مداد الگو برای انتقال یا علامت گذاری الگوی روی پارچه نیاز دارید.

 

نحوه پانچ کردن با استفاده از سوزن نیدل پانچ

پارچه را در کارگاه نیدل پانچ قرار دهید، پارچه را بکشید.مهم است که پارچه را در کارگاه مانند طبل بسیار محکم کنید. این کار باعث می شود که سوزن زدن به طور مداوم آسان تر شود. اگر هنگام کار پارچه شروع به شل شدن کرد، آن را دوباره سفت کنید.

نیدل پانچ را نخ کنید و کار را شروع کنید.

نیدل پانچ را نخ کنید و کار را شروع کنید.حدود ۵ سانت نخ را از سر سوزن بیرون بکشید. در حین کار، دقت کنید که باید سوزن را در جهت خاصی نگه دارید. دقت کنید باید از پشت یا سمت “اشتباه” کار کنید.

سوزن را از طریق پارچه روی خط الگو فشار دهید. همیشه سوزن را تا انتها فشار دهید تا بخیه ها ثابت باشند. سوزن را به سمت بالا بکشید، اما فقط تا زمانی که نوک سوزن به سطح پارچه برسد.

سوزن را نزدیک پارچه نگه دارید همانطور که آن را در امتداد خط به جایی که سوزن را برای کوک بعدی وارد می کنید، حرکت دهید. دوباره سوزن را فشار دهید و دوباره

وقتی طراحی کامل شد، پارچه را از کارگاه در بیاورید. انتهای نخ های باقی مانده را یا قیچی کوتاه کنید و حلقه های سرگردان را صاف کنید

از سوزن نیدل پانچ برای عروسک سازی، کوسن، فرشینه، دیوار کوب، گیفت هدیه و … استفاده میکنند.

خرید سوزن نیدل پانچ

شما میتوایند سوزن نیدل پانچ ،پارچه نیدل پانچ و کلیه لوازم مورد نیازتان را  را بصورت غیرحضوری و آنلاین از سایت ما تهیه کنید.تلاش کرده ایم تا تمام محصولات باکیفیت را با مناسب ترین قیمت گردآوری کنیم تا شما به هرآنچه که نیاز دارید به راحتی دسترسی داشته باشید.

 

خرید سوزن نیدل پانچ

 

۱۴ نکته برای شروع کار با نیدل پانچ

هنرجویان مبتدی در تکنیک سوزن پانچ با چند مشکل رایج روبرو می شوند. در مقاله زیر سعی کرده ام به بیشترین سوالاتی که اغلب وجود دارد پاسخ دهم.

فقط چند نکته و ترفند وجود دارد که باید بدانید!

1. از پارچه مناسب برای پانچ زدن استفاده کنید.

اگر با کاموا می‌کوبید، باید به دنبال پارچه  ۲۴ کانت شمار دوزی بدون آهار باشید. این پارچه بافتی محکم و در عین حال انعطاف پذیر دارد . هنگام ساخت کوسن، کیف یا حتی پادری از پارچه های درشت بافت و ضخیم استفاده کنید.

اگر با یک سوزن ظریف و نخ گلدوزی پانچ می کنید، بهتر است از پارچه ای مانند پارچه کتان به عنوان پارچه پایه خود استفاده کنید.

2. از نخ با اندازه مناسب نیدل پانچ استفاده کنید.

از نخی استفاده کنید که به اندازه کافی نازک باشد تا به راحتی از طریق سوزن پانچ حرکت کند و به اندازه کافی ضخیم باشد که در سوراخ های پارچه باقی بماند.

3. از یک کارگاه مناسب برای محکم نگه داشتن پارچه برای پانچ کردن استفاده کنید.

کارگاه های گلدوزی چوبی معمولاً نمی‌توانند پارچه را به اندازه کافی برای سوزن نیدل پانچ محکم نگه دارند. با هر دوخت، پارچه شل تر می شود و در نهایت کل فرآیند را واقعا خسته کننده می کند.

4. پارچه را محکم بکشید.

همیشه پارچه را محکم نگه دارید تا سوزن شما بتواند به درستی و مرتب بخیه ها را ایجاد کند.

5. نخ را آزاد کنید

این یک نکته کوچک است، اما می تواند تفاوت زیادی در کار ایجاد کند. مطمئن شوید که انتهای توپی نخ آزاد است. در غیر این صورت، هر کششی که داشته باشید می تواند بخیه های شما را بیرون بکشد.

6. هنگام دوخت به جهت سوزن خود توجه کنید.

انتهای باز سوزن رو به جهت بخیه ها است. به عبارت دیگر، دهانه سوزن باید همیشه به سمتی باشد که پانچ می‌زنید.

7. برای دوخت یکنواخت، سوزن را به اندازه ثابت در پارچه فرو ببرید.

سوزن را تا انتها داخل پارچه بکوبید تا قسمت چوبی دسته فقط پارچه را لمس کند. طول سوزن باعث ایجاد ارتفاع حلقه ها می شود. اگر روی هر بخیه به همان اندازه قبلی فاصله دهید و سوزن را در پارچه فروکنید ، آنگاه حلقه ها در انتها ارتفاع و فاصله یکسانی خواهند داشت.

8. نوک سوزن را از سطح پارچه خیلی بیرون نیاورید و پانچ بعدی را بزنید.

فقط، نوک سوزن را خارج کنید. اگر بیش از حد به سمت بالا بکشید، حلقه های شما ناهموار خواهند بود ، یا حتی بدتر از آن، حلقه های شما مدام بیرون می آیند.

۹. رفع اشتباهات.

اگر اشتباه کردید، یا جایی را دوست ندارید، می توانید بخیه های خود را بیرون بکشید. 
نخ را به آرامی بکشید تا کار باز شود. برای خراش دادن پارچه و “پاک کردن” سوراخ ها از ناخن استفاده کنید. آهسته حرکت کنید و مراقب باشید، تا بیش از حد پاره نکنید. سپس، ابزار سوزن را مجددا نخ کنید و دوباره قسمت را پانچ کنید. اگر جایی را دوست ندارید، می توانید بخیه های خود را بیرون بکشید. آهسته حرکت کنید و مراقب باشید، تا بیش از حد پاره نکنید.

۱۰.رفع سوراخ های حاصل از شکافتن بر روی پارچه

برای رفع هرگونه رد پانچ باقی مانده در پارچه ، ناخن خود را روی پارچه بکشید تا سوراخ های بافت بسته شود.

۱۱. از باز شدن حلقه ها در نیدل پانچ جلوگیری کنیم

به احتمال زیاد، حلقه‌های شما بیرون می‌آیند، زیرا در بین بخیه‌ها، نوک سوزن‌تان را خیلی دور از سطح پارچه‌تان می‌کشید. اگر سوزن خود را بیش از حد از پارچه بیرون بکشید، بخیه با آن بیرون می آید. برای رفع این مشکل، سعی کنید هنگام بیرون کشیدن و حرکت در امتداد ردیف بخیه ها، نوک سوزن را با سطح پارچه در تماس نگه دارید. به یاد داشته باشید که در واقع هیچ چیز حلقه های شما را در جای خود نگه نمی دارد به جز کشش در بافت پارچه و اصطکاک همه بخیه ها که روی هم قرار گرفته اند. بنابراین، اگر بیش از حد بیرون بکشید، حلقه درست با ابزار سوزن بیرون می آید.

دلیل دوم عدم ماندن بخیه های شما می تواند کشش و گیر بودن نخ شما باشد.

اگر با این کار مشکل برطرف نشد، دوباره بررسی کنید که ابزار سوزن پانچ خود را طوری نگه داشته اید که رو به جهت بخیه های شما باشد. اطمینان حاصل کنید که سوزن پانچ را مانند یک خودکار نگه داشته اید و آن را عمود بر پارچه قرار دهید.

۱۲.حلقه های ناهموار را رفع کنیم

اگر بخیه های شما در قسمت جلویی پارچه شما ناهموار به نظر می رسد، ممکن است سوزن را تا انتها به پارچه نکوبیدید. برای رفع این مشکل، مطمئن شوید که سوزن را تا انتها تا دسته پلاستیکی/چوبی روی هر بخیه پانچ کنید. این باعث می شود که طول حلقه های نخ شما یکنواخت باشد.

یا ممکن است سوزن را در بین بخیه ها خیلی از روی پارچه بلند کنید. بنابراین ، مطمئن شوید که پس از سوراخ کردن پارچه، سوزن خود را به آرامی فقط به سطح پارچه ببرید. سپس سوزن خود را روی سطح پارچه بلغزانید و کوک بعدی خود را بکوبید.

و سوم اینکه ممکن است پارچه شما خیلی درشت بافت باشد.

۱۳. پارچه زمینه در قسمت جلوی کار من نمایان می شود.

اگر پارچه زمینه شما در قسمت جلویی کار خود را نشان می دهد، به این معنی است که نسبت به اندازه نخی که استفاده می کنید، فاصله زیادی از هم دارید. یا بخیه های شما یا ردیف های بخیه های شما با فاصله بیش از حد از یکدیگر پانچ شده اند. فاصله مناسب بین ردیف ها و دوخت ها به ضخامت نخی که انتخاب کرده اید بستگی دارد.

اگر نیاز به تعمیر سوراخ های خالی دارید، می توانید به قسمت پانچ شده برگردید و بخیه های بیشتری اضافه کنید. این کار با اضافه کردن بخیه های اضافی در قسمت پشت، حلقه ها را در جلو اضافه می کند.

۱۴. تغییر رنگ

برای تغییر رنگ کاموا، سوزن خود را با نخ متفاوتی نخ کنید. سوزن نیدل پانچ را مانند قبل وارد کنید و دم نخ را به سمت حلقه کار بکشید. به یاد داشته باشید، شما نیازی به گره زدن ندارید. کشش پارچه، بخیه های شما را در جای خود نگه می دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا