روش ساخت میز با رزین در خانه

میز با رزین از آن دسته محصولاتی است که ساخت آن پیچیدگی چندان زیادی ندارد. با تهیه چند محصول می توان یک میز چوبی رزینی متناسب با سلیقه خود بسازید. برای شروع آموزش ساخت میز رزینی در ابتدا باید با موارد اولیه ای که مورد نیاز است آشنا شوید.

  • رزین اپوکسی، معمولا برای میزهای چوبی رزینی از رزین اپوکسی رقیق استفاده می شود. رزین چوب موجود در فروشگاه هنری ساخت برند هور است که جز محبوب ترین و با کیفیت ترین رزین های موجود در بازار شناخته می شود. قیمت رزین اپوکسی شفاف بی رنگ چندان گران نیستند و نگرانی ای از این بابت وجود ندارد.
  • رنگ رزین، در مرحله بعد باید به سراغ خرید رنگ رزین بروید. انواع مختلفی از رنگ رزین وجود دارد. که متناسب با نیاز خود می توانید از بین آن ها انتخاب کنید. ما در این آموزش از رنگ های پودری استفاده می کنیم. رنگ های مورد استفاده ما سفید، قهوه ای تیره، فیروزه ای، قهوه ای روشن، نقره ای و مشکی هستند
  • پایه میز
  • یک صفحه یا تخته چوبی که به عنوان سطح میز بتوان از آن استفاده کرد

در شروع آموزش ساخت میز چوبی با رزین اپوکسی باید با استفاده از یک سمباده دستی یا دستگاه پولیش باید تمام لبه ها را و پستی بلندی های موجود بر روی چوب را از بین برد. این بخش پیچیدگی چندان زیادی ندارد، از یک طرف صفحه شروع کنید و به طرف دیگر به طور یکنواخت بکشید تا تمام سطح اندازه یکسانی داشته باشند.

first step to prepare wood

آماده کردن چوب برای ساخت میز با رزین

نسبت هاردنر و رزین در برند های مختلف یکسان نیست، رزین اپوکسی برند هور باید به نسبت 2 به 1 ترکیب شوند. یعنی به ازای هر 100 گرم رزین باید 50 گرم رزین به ترکیب استفاده شود. مقدار رزین و هاردنر مورد استفاده بستگی به اندازه سطح میز شما دارد. برای یک میز با مساحت 150 سانتی متر مربع، 680 گرم رزین نیاز است. مراحل ترکیب کردن رزین و هاردنر به شکل زیر است:

  1. ابتدا مقدار مورد نیاز رزین و هاردنر را داخل یک ظرف بریزید. برای حدود 5 دقیقه به طور کامل هم به زنید.
  2. سپس مخلوط را داخل یک ظرف دیگر بریزید و سپس به آن رنگ رزین پایه ای را اضافه کنید. مخلوط حاصل را حدود 4 دقیقه هم بزنید تا یکدست شود.

شما هنگام ساخت میز با چوب و رزین باید در چندین مرحله مختلف رزین را بر روی سطح میز بریزید تا لایه های مختلفی از رزین داشته باشد. این مراحل را باید برای هر لایه تکرار کنید. البته برای مرحله آخر دیگر نیازی به افزودن رنگ نباشد. برای آشنایی بیشتر با اموزش کار با رزین روی چوب کلیک کنید

resin and hardner for table resin

ریختن لایه اول رزین بر روی میز

همان طور که گفته شد در ساخت میز با رزین اپوکسی از رنگ رزین سفید برای شروع استفاده می کنیم. رزین و رنگ ترکیب شده را بر روی سطح ریخته می شود. سپس با استفاده از یک قلمو آن را بر روی تمام سطح باید پخش شود. بعد از گذشت زمان که کمی رزین شکل و ظاهر خودش را پیدا کرد. با استفاده از یک منبع گرما مثل سشوار یا تورچ باید حفره ها و حباب ها را از بین برد.

first layer for pouring resin epoxy

prepare diffrent kind of resins

آماده کردن لایه دوم رزین میز چوبی

رزین را داخل ظرف های جداگانه می ریزیم. در مرحله بعد باید رنگ های پودری را به هر ظرف اشاره کنیم. هر رنگ باید در ظرف جداگانه ای با رزین مخلوط شود. متناسب با سلیقه خودتان می توانید تعداد رنگ ها را کم یا زیاد کنید و یا از رنگ های دیگری استفاده کنید. زمان مناسب برای ریختن لایه دوم رزین، 30 تا 45 دقیقه بعد از ریختن لایه اول است. برای ادامه اموزش ساخت میز رزین اپوکسی باید ظرفی مثل قیف یا ظرفی که سطح بالا و پایینی آن باز شد را روی میز قرار دهید. در مرحله بعد تمام رزین های رنگی را داخل ظرف بریزید و کمی آن را هم بزنید. بعد از ریختن تمامی رزین ها، ظرف به آرامی بر روی سطح تکان دهید تا یک الگو بر روی میز تشکیل شود. هیچ محدودیتی برای رسم این الگو وجود ندارد. با استفاده از فندک تورچ و حرارت دادن می توان حفره ها و حباب ها را تشکیل شده سطح رزین را از بین برد. 24 ساعت به میز زمان دهید تا هر دو لایه رزین به طور کامل خشک شود.

pour colored resin on table

آماده سازی نهایی سطح میز چوب رزینی

معمولا پس از یک روز، رزین موجود بر روی سطح چوب به طور خشک می شود. پس از خشک شدن رزین باید سطح آن را سمباده زد تا برای آخرین مرحله ریختن رزین اماده شود. با استفاده از یک دستگاه پولیش این فرایند بسیار ساده تر خواهد بود. هنگامی که سطح رزین به طور کامل یکنواخت شد با استفاده از یک دستمال مرطوب باید گردهای موجود را از بین برد.

polish resin rable

بعد از این مرحله میز برای ریختن لایه آخر رزین آماده خواهد شد. رزینی که در انتها آموزش ساخت میز با رزین اپوکسی بر روی سطح ریخته می شود، بدون رنگ شفاف است. در این مرحله رزین را به طور کامل بر روی تمامی سطح رزین و کناره ها پخش کنید. با استفاده از قلم مو می توانید این فرایند را بهتر انجام دهید. مثل مراحل قبلی در این مرحله هم با استفاده از فندک تورچ باید حباب های ایجاد شده را از بین برد.

heat the table resin

اتصال پایه میز رزینی

بعد از گذشت 24 ساعت دیگر تمام فرایندی که ما برای ساخت میز رزین اپوکسی باید انجام می دادیم به اتمام رسید و حالا تنها باید پایه و صفحه را به یکدیگر متصل کنیم تا میز قابل استفاده باشد.

install leg to table

با استفاده از این روش شما می توانید یک میز زیبا و فانتزی برای خود بسازید. معمولا فرایند رزین کاری برای ساخت مدل های مختلف میز رزینی یکسان است. شما با استفاده از خلاقیت و سلیقه خودتان می توانید انواع دیگری از میز رزینی را تولید و استفاده کنید. حتی می توانید به عنوان یک راه کسب درامد به آن نگاه کنید و با تولید میزهای رزینی کسب درامد کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا