آموزش شمع سازی

درست کردن شمع در خانه برای مبتدیان

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که شمع ها را خودتان در خانه بسازید؟ شمع سازی یک هنر سرگرم کننده و آرامش بخش است که می تواند به شما کمک کند تا فضایی دلپذیر و رمانتیک در خانه خود ایجاد کنید.

در این مقاله، ما به شما آموزش می دهیم که چگونه شمع های خود را از ابتدا در منزل بسازید. ما از مواد ساده و قابل دسترس استفاده خواهیم کرد و مراحل را به صورت گام به گام طوری توضیح خواهیم داد که حتی کودکان هم بتوانند با کمک بزرگ‌ترها شمع مورد علاقه‌شان را بسازند.

با خواندن این مقاله، شما می توانید:

  • مواد و ابزار مورد نیاز برای شمع سازی را بشناسید. (+ راهنمای انتخاب فیتیله و مقدار پارافین مناسب)
  • مراحل ساخت شمع با سویا وکس را به صورت گام به گام بیاموزید.
  • شمع های خود را معطر و رنگی کنید.
  • شمع های خود را با دکوپاژ تزئین کنید.
  • شمع ها را پس از ساخت تست کنید.
  • و غیره

پس اگر به دنبال یک سرگرمی جدید و هیجان انگیز هستید که بتوانید از آن کسب درآمد هم بکنید، شمع سازی را امتحان کنید!

فهرست مطالب

لوازم مورد نیاز برای درست کردن شمع

برای ساخت هر نوع شمعی به چند ماده اولیه ضروری نیاز دارید، از جمله:

ظرف شمع

مطمئن شوید از ظرفی استفاده کنید که در برابر حرارت مقاوم باشد. به عنوان مثال، شیشه، سرامیک، فلز و غیره. توصیه می کنیم از پلاستیک، سفال و چوب استفاده نکنید.

موم شمع

موم ها خود انواع گوناگونی دارند. شما می توانید از موم پارافین (جامد، مایع، ژله ای و کریستال)، موم سویا یا موم زنبور عسل در کار خود استفاده کنید. ما در ادامه ساخت شمع با هر یک را آموزش می دهیم، اما پیشنهاد ما برای افراد مبتدی استفاده از موم زنبور عسل یا موم سویا است؛ چرا که طبیعی بوده و خطر کمتری دارند.

عطر شمع

برای ایجاد شمع های معطر، می توانید از انواع اسانس های شمع مثل اقاقیا، لوندر و حتی اسانس های خوراکی استفاده کنید.

برای معطر کردن شمع از استفاده عطرها و ادکلن ها خودداری کنید، زیرا حاوی مواد قابل اشتعال هستند.

فتیله و نگهدارنده

انواع مختلفی از فتیله ها از جمله چوبی (سلولزی)، موم خورده و … وجود دارند که می توانید برای کار خود خریداری کنید.

اندازه، طول و نوع فتیله ای که به آن نیاز دارید، بسته به موم استفاده شده و اندازه شمع شما متفاوت خواهد بود. اگر خیلی کوچک باشد، تمام قطر شمع نمی سوزد و می تواند بر انتشار عطر تأثیر بگذارد.

رنگ شمع

استفاده از رنگ شمع سازی اختیاری است، اما اگر می خواهید شمع های رنگی درست کنید، می توانید از انواع این رنگ ها در کار خود استفاده کنید.

سایر تجهیزات مورد نیاز شمع سازی

علاوه بر مواد اصلی، به یک بخار پز دو جداره (برای ذوب موم)، دماسنج، اجاق گاز، ترازو، قیچی و قالب های شمع سازی (در صورتی که بخواهید شمع‌تان طرح خاصی داشته باشد) نیاز خواهید داشت.

انتخاب موم مناسب برای ساخت شمع

اولین چیزی که هنگام شمع سازی باید در نظر بگیرید، نوع مومی است که می خواهید استفاده کنید.

سال‌هاست که پارافین رایج‌ترین موم برای ساخت شمع بوده است. پارافین ارزان است، می توان از آن برای شمع های قالب گیری شده و قالب نشده استفاده کرد و بهترین موم برای پخش کردن عطر است. با این حال، با مطالعات جدیدی که نشان می دهد پارافین بخارات مضری آزاد می کند، کاملاً سازگار با محیط زیست نیست. به همین دلیل است که گزینه هایی مانند موم زنبور عسل و موم سویا محبوب شده اند.

موم زنبور عسل (بیزوکس)

موم زنبور عسل در حالت جامد سخت، کمی شیرین و زرد است. این موم برای ساخت شمع های طبیعی بدون عطر و رنگ، چه در شیشه یا قالب عالی است. برخی معتقدند که شعله آن روشن تر و طولانی تر از موم سویا است.

موم سویا

موم سویا یک ماده سالم، تجدید پذیر و قابل تجزیه است. موم سویا در حالت جامد سفید است، شفاف می سوزد و عطر را بهتر از موم زنبور عسل حمل می کند، بنابراین برای شمع های رنگی و معطر بهترین است. همچنین تا ۵۰٪ طولانی تر از پارافین می سوزد.

موم سویا همچنین به طور طبیعی گیاهی بوده و از سویا گرفته شده است. همچنین دوده کمتری نسبت به بسیاری از انواع دیگر موم (از جمله موم زنبور عسل) تولید می کند.

ساخت شمع با پارافین سویا

اندازه گیری موم و عطر شمع

اگر تصمیم دارید از یک شیشه کوچک برای ساخت یک شمع سویای معطر استفاده کنید، باید مقدار موم، اسانس و فتیله مناسب را انتخاب کنید. در ادامه یک راهنمای ساده برای اندازه گیری این مواد آورده شده است:

1- تعیین حجم پر شدن ظرف شمع

اولین قدم در ساخت شمع، تعیین حجم مایعی است که شیشه شما تا جایی که با موم پر می شود، می تواند در خود جای دهد. برای این منظور، کافی است آن را تا سطحی که قصد دارید با موم پر کنید با آب پر کنید و مقدار آب موجود در شیشه را با استفاده از یک پیمانه اندازه گیری کنید.

2- فرمول تعیین مقدار عطر شمع

بار عطر (FL) به درصدی از اسانس گفته می‌شود که با موم شمع مخلوط می‌شود. این مقدار همیشه به صورت درصد بیان می‌شود. به عنوان یک قانون کلی، ما استفاده از بار عطر ۱۰ درصد را برای اطمینان از پخش رایحه مناسب توصیه می‌کنیم. اکنون که می‌دانید از چه مقدار مایع استفاده خواهید کرد، محاسبه مقدار عطر مورد نیاز آسان است. فقط حجم شیشه خود را در ۱۰ درصد ضرب کنید.

به عنوان مثال، اگر حجم پر شدن شیشه شما ۳۰۰ میلی لیتر است، به ۳۰ میلی لیتر عطر شمع نیاز دارید.

3- محاسبه وزن موم

با توجه به اینکه حجم مایع مورد نیاز برای پر کردن شیشه ۳۰۰ میلی لیتر است و ۳۰ میلی لیتر از این حجم مربوط به عطر است، پس ۲۷۰ میلی لیتر مایع مورد نیاز است. اما اگر جای مایع، موم به صورت تکه ای بود چه؟

در اینجا است که ریاضیات به کمک شما می آید. برای تبدیل حجم پارافین مایع به وزن ورقه های موم، باید از یک ضریب تبدیل استفاده کنید. این ضریب، چگالی موم است که نشان دهنده مقدار جرم در حجم معین است.

چگالی موم شمع معمولاً حدود ۰.۹ گرم بر میلی لیتر است. یعنی هر میلی لیتر موم مایع حدود ۰.۹ گرم وزن دارد.

از آنجایی که به ۲۷۰ میلی لیتر مایع نیاز دارید، کافی است این حجم را در چگالی موم (۰.۹ گرم بر میلی لیتر) ضرب کنید تا وزن ورقه های موم مورد نیاز را تعیین کنید.

۲۷۰ میلی لیتر * ۰.۹ گرم بر میلی لیتر = ۲۴۳ گرم

بنابراین، به ۲۴۳ گرم موم به صورت تکه ای نیاز دارید تا شیشه خود را پر کنید و به سطح مورد نظر برسید.

انتخاب فتیله مناسب

انتخاب فتیله مناسب در ابتدا ممکن است با توجه به انواع، طول ها و ضخامت های مختلف فتیله ها کمی نگران کننده و سخت باشد، اما نگران نباشید. فرمول ساده ای دارد! اول مهم است بدانید فتیله باید متناسب با قطر شمع شما انتخاب شود .

هنگام انتخاب فتیله مناسب برای شمع خود، مهم ترین عامل ضخامت فتیله است، زیرا ارتفاع فتیله تا حد زیادی قابل تنظیم است. بنابراین، اولین قدم اندازه گیری دقیق قطر داخلی شیشه شمع است.

برای یک شیشه با دیواره صاف، به سادگی از یک طرف شیشه به طرف دیگر اندازه بگیرید. برای یک شیشه مخروطی، پهن ترین فضا را که موم در آن قرار خواهد داشت، اندازه بگیرید.

حال طبق جداول زیر بر اساس نوع فیتیله و ظرف خود عمل کنید:

جدول راهنمای سایز فیتیله موم خورده

قطر شمع (سانتی متر)ضخامت فتیله
کمتر از ۲ (شمع قلمی)۹ تار
۲ تا ۴۱۲ تار
۴۱۵ تار
۵۱۸ تار
۶۲۱ تار
۷۲۴ تار
۸۲۷ تار
۹۳۰ تار
۱۰ تا ۱۵۳۶ تار
بیشتر از ۱۵۴۴ تار

جدول راهنمای سایز فیتیله چوبی (سلولزی)

قطر شمع (سانتی متر)ضخامت فتیله (میلی متر)
تا ۴۸
۴ تا ۵.۵۱۱
۵.۵ تا ۶.۵۱۲
۶.۵ تا ۸۱۴
۸ تا ۹۱۵

درست کردن شمع در خانه چقدر سرمایه می خواهد؟

اگر قصد دارید به هنر شمع سازی به عنوان یک منبع درآمد نگاه کنید، نیاز به ابزار و وسایل حرفه ای تر و کامل تری خواهید داشت، اما نگران نباشید. شما می توانید با سرمایه اولیه حدود ۱۰ میلیون تومانی کار خود را شروع کرده و با فروش شمع هایی که می سازید کار خود را گسترش دهید.

اگر هم فقط برای سرگرمی می خواهید برای خودتان شمعی ساده بسازید، با ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بسته به نوع شمع و موادی که انتخاب می کنید، می توانید این کار را انجام دهید.

در جدول زیر قیمت حدودی مواد اصلی مورد نیاز را آورده ایم: (قیمت ها مربوط به سال ۱۴۰۲ است.)

موادقیمت (هزار تومان)
سویا وکس (۴۹۰ گرم)۲۵۰
پارافین مایع (۲۰۰ گرم)۳۲
پارافین ژله ای (۴۰۰ گرم)۱۳۰
فیتیله۱۰ تا ۲۵ (بسته به نوع و ضخامت)
شات شیشه ای۱۵ تا ۴۰
رنگ شمع۲۰ هزار تومان
اسانس۱۰ تا ۲۵
قالب سیلیکونی۵۰۰
قالب فلزیزیر ۱۰۰

آموزش شمع سازی با سویا وکس

ابتدا ظروف را آماده کنید و مطمئن شوید که کاملاً (با آب داغ و صابون) تمیز و خشک شده اند. حال طبق مراحل زیر قدم به قدم پیش  بروید.

آموزش شمع سازی برای مبتدیان در خانه

مرحله ۱: اندازه گیری موم

برای اندازه گیری مقدار موم مورد نیاز برای ظرف خود، آن را (حداقل ۱.۲۷ سانتی متر از بالا) با موم ذوب نشده پر کنید و سپس مقدار موم را دو برابر کنید. همچنین می توانید این اندازه گیری ها را به خاطر داشته باشید:

  • ۴۵۰ گرم موم سویا، پس از ذوب شدن حدود ۰.۵ لیتر خواهد بود.
  • ۴۵۰ گرم موم زنبور عسل، پس از ذوب شدن حدود ۰.۴۵ لیتر (در حدود ۱ فنجان) خواهد بود.

برای انجام این کار قبل از خرید موم، می توانید آب را در ظرف انتخابی خود بریزید تا حجم ظرف را بدانید. این مقدار موم ذوب شده است که به آن نیاز دارید (این مقدار را برای حجم تکه های موم حدودا ۲ برابر کنید).

مرحله ۲: ذوب کردن موم

روش ساده و مورد علاقه خیلی از افراد برای ذوب موم شمع، استفاده از بخار پز دو جداره است. ابتدا، یک کاسه مقاوم در برابر حرارت را روی یک قابلمه کوچک که حاوی چند سانتی متر آب جوشان است، قرار دهید. مطمئن شوید که آب به کف کاسه شما برخورد نمی کند.

درست کردن شمع: ذوب کردن موم

موم را به کاسه اضافه کنید و مرتباً هم بزنید تا به طور یکنواخت ذوب شود. موم را بین ۱۵۸ درجه فارنهایت (۷۰ درجه سانتیگراد) و ۱۷۵ درجه فارنهایت (۸۰ درجه سانتیگراد) گرم کنید (از یک دماسنج برای بررسی استفاده کنید). ذوب شدن موم ممکن است حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشد.

از گرم شدن بیش از حد موم (برای موم سویا بیش از ۲۰۰ درجه فارنهایت یا ۹۵ درجه سانتیگراد) خودداری کنید، زیرا بر کیفیت شمع های خانگی سویا تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، می تواند باعث تغییر رنگ زرد و ترک خوردن، ضعیف شدن عطر، یخ زدگی و غیره شود.

مرحله ۳: معطر کردن شمع

پس از ذوب شدن، اجازه دهید دمای موم تا ۱۳۵ درجه فارنهایت (۵۷ درجه سانتیگراد) خنک شود، سپس با استفاده از اسانس مورد نظر خود شروع به اضافه کردن عطر کنید. مقدار مورد نیاز، براساس اندازه شمع و میزان دلخواه شما برای عطر متفاوت خواهد بود. به عنوان یک دستورالعمل کلی، با ۶٪ عطر در هر ۴۵۰ گرم موم سویا شروع کنید.

پس از اضافه شدن عطر، موم را حداقل به مدت ۱-۲ دقیقه به طور مداوم هم بزنید تا به طور مناسب در کل موم پخش شود.

توجه داشته باشید که هر مومی دارای حداکثر «بار روغن معطر» است. بیشتر از آن، می تواند باعث جدایی در موم و حتی منجر به خطر آتش سوزی شود.

مرحله ۴: اضافه کردن رنگ شمع

حال زمان رنگ آمیزی موم شما فرا رسیده است، این مرحله را می توان قبل از معطر کردن انجام داد. رنگ خود را باز کنید و مقداری به موم خود اضافه کنید. به آرامی هم بزنید تا تمام رنگ حل شود و به طور مساوی پخش شود. ما استفاده از ۰.۲٪ را پیشنهاد می کنیم، بنابراین ۱۰ گرم رنگ، ۵ کیلوگرم پارافین را رنگ می کند. موم های گیاهی ممکن است مقدار بالاتری نیاز داشته باشند.

اگر از رنگ شمع های قرصی استفاده می کنید، ۲ الی ۳ عدد از آن ها کافیست. توجه کنید که حداکثر دمای قابل تحمل این رنگ ها، حدود ۸۰ درجه سانتی گراد است.

مرحله ۵: اضافه کردن فتیله

چندین راه برای چسباندن فتیله به کف شمع ها وجود دارد. شما می توانید از چند قطره موم ذوب شده استفاده کنید و فتیله را در آن فشار دهید. سپس فتیله را نگه دارید و چند دقیقه صبر کنید تا خشک و سفت شود. همچنین می توانید از چسب مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید.

برای اطمینان از اینکه فتیله در هنگام ریختن شمع/شمع ها در حالت عمودی و در موقعیت خود قرار می گیرد، از یک جفت مداد یا چوب استفاده کنید تا آن را در جای خود نگه دارید.

برای اطمینان، می توانید آن را با چسباندن دو تکه به همدیگر (یا استفاده از کش لاستیکی) بیشتر محکم کنید.

طرز تهیه شمع: قرار دادن فیتیله

همچنین اگر کار با نگهدارنده فیتیله شمع را بلد نیستید، این ویدیو می تواند کمک‌تان کند:

مرحله ۶: ریختن سویا وکس

حال موم سویا را به آرامی و با احتیاط داخل ظرف مورد نظر خود بریزید (به طور مداوم و آهسته تا از حباب های هوا و پاشیدن جلوگیری شود). اجازه دهید موم به طور طبیعی در طی چند ساعت خنک و سفت شود، اما بهترین حالت طی شب است.

طرز درست کردن شمع: ریختن سویا وکس

مرحله ۷: کوتاه کردن فتیله

در نهایت، از یک قیچی استفاده کنید تا فتیله را طوری کوتاه کنید که بین ۶.۳ تا ۱۲.۷ میلی متر بالاتر از شمع شما باشد. و تبریک، شمع خانگی شما آماده است!

آموزش ساخت شمع با ورق موم زنبور عسل

ساخت شمع بیزوکس

شمع ساده رول شده

از یک ورق کامل استفاده کنید یا ورق را روی یک تخته برش قرار دهید و با استفاده از یک چاقوی تیز آن را به طول دلخواه برش دهید.

موم را با یک سشوار به آرامی گرم کنید تا نرم و انعطاف پذیر شود. گاهی اوقات فقط بودن در یک اتاق گرم کافی است. مراقب باشید زیرا گرم کردن بیش از حد آن را ذوب می کند!

فتیله را طوری ببرید که ۵ میلی متر بلندتر از ورق موم زنبور عسل باشد. فتیله را در امتداد لبه ورق موم زنبور عسل قرار دهید و موم را با انگشتان خود با دقت روی فتیله فشار دهید.

با فشار یکنواخت با هر دو دست، شروع به غلتاندن شمع با استفاده از کف دست خود کنید، مطمئن شوید که صاف نگه دارید تا کف شمع هنگام غلتاندن کامل صاف باشد.

درز (لبه) ورق را فشار دهید تا از باز شدن آن جلوگیری شود (در صورت نیاز دوباره گرم کنید تا بچسبد).

حالا می توانید اکلیل یا هر دکوراسیون دیگری اضافه کنید. و تبریک، شمع شما آماده است!

شمع های موم زنبور عسل شکل دار

مربع:

شمع را به روش معمول شروع به غلتاندن کنید. پس از ۳-۴ چرخش، شروع به مربع کردن شمع کنید و آن را روی یک سطح صاف فشار دهید، آن را ¼ دور بچرخانید و دوباره صاف کنید. با رشد شمع، گوشه ها را می توان برای کمک به مربع کردن فشار داد.

شیب دار:

ورق را به صورت مورب برش دهید. برای یک شیب کامل (از بالا به پایین) از گوشه های انتهای مقابل به صورت مورب برش دهید.

از یک نیمه استفاده کنید یا دو نیمه را روی هم قرار دهید تا یک شیب دوتایی یا حتی یک شیب سه گانه با سه تکه ایجاد کنید. پس از اینکه شمع غلتید، انگشت خود را به آرامی در امتداد درز داخلی موم، به صورت مارپیچی دور شمع بکشید، موم را بیرون بکشید تا یک شیب شیاردار ایجاد شود.

نکته مهم در ساخت شمع با ورق موم عسل

ما به طور کلی توصیه نمی کنیم که اسانس های معطر را به شمع های ورق موم زنبور عسل اضافه کنید، زیرا بوی طبیعی موم زنبور عسل بسیار قوی است و با هر رایحه ای که اضافه کنید مخلوط می شود و رایحه ای متفاوت از آنچه ممکن است بخواهید ایجاد می کند. همچنین هرگز عطر را مستقیماً روی فتیله نگذارید. این باعث دود شدن شمع می شود.

آموزش استفاده از قالب برای شمع سازی

قالب های فلزی و سیلیکونی شمع سازی به شما این امکان را می دهند تا به شمع خود یک طرح دلخواه مثل قلب، ستاره، هرم و … بدهید. با مشاهده این ویدیو نحوه کار با این قالب ها را به شما آموزش می دهیم:

آموزش شمع سازی لاکچری (دکوپاژ با دستمال کاغذی)

برای تزیین شمع و زیباتر و لاکچری کردن آن می توانید از روش های مختلفی مثل دکوپاژ با گل خشک یا دستمال کاغذی و ترنسفر استفاده کنید. در اینجا ویدیو دکوپاژ شمع با دستمال کاغذی را برای شما آماده کرده ایم.

چگونه مطمئن شویم که شمع به طور یکنواخت می سوزد؟

اطمینان از اینکه شمع های شما به طور یکنواخت می سوزند، می تواند یک کار دلهره آور باشد، اما اینطور نیست! در اینجا چند نکته و ترفند برای اطمینان از اینکه شمع های شما ظاهری حرفه ای دارند و به درستی می سوزند، آورده شده است. همچنین شما باید در انتهای کار تست سوخت شمع را به دقت انجام دهید تا خیالتان از این بابت راحت باشد. (آزمایش تست شمع را در ادامه آموزش می دهیم.)

موم با کیفیت بالا انتخاب کنید

موم باکیفیت پایین می تواند منجر به سوختن نامنظم شود، بنابراین مطمئن شوید که یکی از آنها را انتخاب کنید که نقطه ذوب آن بین ۴۰ درجه سانتیگراد تا ۶۰ درجه سانتیگراد باشد.

فتیله های خود را در مرکز نگه دارید

مطمئن شوید که وقتی موم داغ را داخل ظرف می ریزید، همه مناطق توزیع حرارت یکسان دارند. آنها را با ابزار در مرکز ظرف خود نگه دارید یا در صورت نیاز، از پایه های نگهدارنده فتیله استفاده کنید.

حواستان به دمای مناسب ریختن پارافین باشد

هنگام ریختن موم داغ در ظروف، از دمای آن آگاه باشید. دمای خیلی بالا ممکن است باعث ترک خوردن و شعله بیش از حد شود، در حالی که دمای خنک تر ممکن است باعث چسبندگی ضعیف یا فرو رفتن فتیله ها شود. دمایی بین ۶۰ درجه سانتیگراد تا ۸۰ درجه سانتیگراد را مد نظر قرار دهید.

شرایط محیط

فضای کاری خود را از وزش باد (مثل کنار پنجره) دور نگه دارید، زیرا هوای در حال حرکت موم مذاب را در هنگام خنک شدن مختل می کند. این امر باعث می شود که فتیله های شمع به سختی به حالت ایستاده باقی بمانند که به نوبه خود باعث ایجاد اشکال عجیب در سطوح مختلف می شود و در نتیجه کیفیت سوختن ضعیفی را به همراه دارد.

این امر در کنار کار در اتاقی با دمای ۲۰ درجه سانتیگراد تا ۲۵ درجه سانتیگراد، فضای مناسبی را برای شمع های شما فراهم می کند.

فتیله خود را به درستی اندازه گیری کنید

استفاده از فتیله های با اندازه مناسب به جلوگیری از الگوهای سوختن ناهموار کمک می کند، زیرا دلیل شعله ای که خیلی کوچک یا بیش از حد زیاد است، ناشی از اندازه فتیله خیلی کوچک/بزرگ است.

تست سوخت شمع

آزمایش سوختن، فرآیند ارزیابی عملکرد شمع های ساخته شده از اولین تا آخرین مرحله سوختن است. هدف این است که اطمینان حاصل شود که شمع شما با سرعت معمولی می سوزد، مقدار غیرعادی دوده تولید نمی کند و برای کاربر ایمن است. هر یک از اجزای شمع شما شامل نوع موم، روغن معطر، بار عطر، رنگ های شمع، انتخاب فتیله، قطر و شکل ظرف، همه در نحوه سوختن شمع شما نقش دارند.

به دلیل تنوع طبیعی در مواد اولیه، به خصوص با موم سویا و موم های طبیعی، توصیه می شود که شمع های خود را به طور دوره ای آزمایش کنید.

تست سوخت شمع

اقلام مورد نیاز برای تست سوخت شمع

  • شمع کامل
  • خط کش
  • قیچی
  • کارت یادداشت برای ثبت اطلاعات آزمایش سوختن
  • گوشی هوشمند یا دوربین برای گرفتن عکس

حال طبق مراحل زیر عمل کنید:

مرحله ۱: آماده سازی

  • یک مکان راحت برای آزمایش شمع خود پیدا کنید.
  • شمع خود را روی یک سطح تمیز، صاف و مقاوم در برابر حرارت قرار دهید.
  • اگر بیش از یک شمع را آزمایش می کنید، شمع ها را ۸ تا ۱۵ سانتی متر از هم فاصله دهید.

مرحله ۲: برچسب گذاری

  • نوع موم، روغن معطر، بار عطر، رنگ های استفاده شده و مقدار استفاده شده، انتخاب فتیله و انتخاب ظرف و قطر آن را یادداشت کنید.

مرحله ۳: کوتاه کردن فتیله

  • فتیله را با قیچی تیز به (۶ میلی متر) کوتاه کنید.
  • همیشه قبل از روشن کردن شمع، فتیله ها را به ¼ اینچ کوتاه کنید.

مرحله ۴: روشن کردن شمع

  • شمع خود را روشن کنید و زمان را یادداشت کنید.
  • هر ساعت بررسی و مشاهدات خود را ثبت کنید.
  • همیشه شمع ها را پس از ۴ ساعت خاموش کنید.

مرحله ۵: تکرار

  • پس از ۴ ساعت، شمع خود را فوت کنید و حداقل ۵ ساعت به آن فرصت دهید تا خنک شود.
  • مراحل یک تا چهار را تکرار کنید تا ¼ اینچ موم باقی بماند.

نکات مهم در تست سوختن شمع

هر چرخه سوختن متفاوت خواهد بود، به خصوص با کاهش سطح موم و افزایش گرما در ظرف.

با آزمایش سوختن، ما ارزیابی می کنیم که شمع در طول عمر شمع می سوزد، نه فقط در طول چند سوختن اول.

آزمایش کل شمع بدون شک مهمترین مرحله این فرآیند است. مشتریان شما کل شمع را می سوزانند، پس شما هم باید این کار را انجام دهید!

انتظارات از شمع در هنگام سوختن

  • شعله باید صاف و ثابت باشد.
  • شعله نباید شمع را ذوب کند یا ظرف را داغ کند.
  • شمع باید به طور یکنواخت بسوزد.
  • موم باید به طور یکنواخت ذوب شود و جریان یابد.
  • نباید دوده یا دود سیاه از شمع خارج شود.

نحوه سوخت صحیح شمع

اموزش شمع سازی برای فروش و کسب درآمد

گام اول: یادگیری اصول شمع سازی

قبل از اینکه بتوانید شمع‌های خود را برای فروش تولید کنید، باید اصول شمع سازی را بیاموزید. این شامل یادگیری در مورد انواع موم، فتیله‌ها، رنگ‌ها و رایحه‌ها است. همچنین باید نحوه ساخت شمع‌های مختلف را با استفاده از روش‌های درست یاد بگیرید.

منابع زیادی برای یادگیری شمع سازی وجود دارد. می‌توانید در کلاس‌های آموزشی حضوری یا آنلاین شرکت کنید، کتاب‌ها و مقالات مربوطه را بخوانید یا از بلاگ ها و ویدیوهای رایگان موجود در اینترنت استفاده کنید.

گام دوم: تهیه مواد و تجهیزات

پس از یادگیری اصول شمع سازی، باید مواد و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت شمع‌ها را تهیه کنید. این شامل موم، قالب، ظروف، فتیله‌ها، رنگ‌ها، عطرها و سایر مواد تزئینی و تجهیزات مورد نیاز است.

گام سوم: آزمایش و بهبود

پس از تهیه مواد و تجهیزات، باید شروع به آزمایش کنید. انواع مختلف موم، فتیله، رنگ و رایحه را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی را بیشتر دوست دارید. همچنین، روش‌های مختلف ساخت شمع را امتحان کنید تا ببینید کدام روش برای شما بهتر است.

در طول آزمایش، از یادداشت برداری و ثبت نتایج خود غافل نشوید. این به شما کمک می‌کند تا از تجربیات خود بیاموزید و شمع‌های بهتری تولید کنید.

گام چهارم: بازاریابی و فروش

هنگامی که شمع‌های باکیفیت و زیبایی تولید کردید، باید آنها را به فروش برسانید. می‌توانید شمع‌های خود را به صورت آنلاین یا حضوری بفروشید.

برای فروش آنلاین شمع‌های خود، می‌توانید از پلتفرم‌های موجود مانند دیجی‌کالا، دیوار و … استفاده کنید. همچنین، می‌توانید وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید.

برای فروش حضوری شمع‌های خود، می‌توانید آنها را در بازارهای محلی، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی عرضه کنید. همچنین، می‌توانید آنها را به صورت مستقیم به دوستان، خانواده و آشنایان خود بفروشید.

در ادامه چند نکته برای بازاریابی و فروش شمع‌ها آورده ایم:

  • عکس‌های جذاب از شمع‌های خود بگیرید و آنها را در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت خود به اشتراک بگذارید.
  • از تبلیغات برای آگاهی‌بخشی از محصولات خود استفاده کنید.
  • قیمت‌های رقابتی برای شمع‌ های خود تعیین کنید.

حال وقت آن رسیده هنر شمع سازی را حرفه ای بیاموزید

اکنون که آموزش رایگان شمع سازی ما را خواندی، می‌دانی که شمع سازی چقدر جذاب و لذت‌بخش است. حالا وقتشه که مهارت‌های خودت رو به سطح بعدی ببری و با دوره شمع سازی ما، یک شمع‌ساز حرفه‌ای بشی.

در این دوره، تمام نکات و ترفندهای شمع سازی رو از صفر تا صد یاد می‌گیری، از انتخاب موم و فتیله مناسب گرفته تا ساخت و تزیین انواع شمع‌ها، همه رو با هم مرور می‌کنیم.

با شرکت در این دوره، می‌تونی:

  • شمع‌های زیبا و باکیفیت رو با دستان خودت بسازی.
  • کسب و کار شمع سازی خودت رو راه‌اندازی کنی.
  • به یک شمع ساز حرفه‌ای تبدیل بشی.

بخشی از مباحث اصلی که در کلاس شمع سازی هنری به صورت ویدیویی و کامل توسط اساتید این حوزه تدریس می شود:

  • آموزش کار با پارافین و کارگذاری فیتیله داخل قالب و ساخت شمع ساده
  • آموزش دکوپاژ روی شمع با استفاده از ترانسفر
  • آموزش ساخت شمع اکلیلی و چند رنگ
  • آموزش ساخت شمع مایع و ژله ای
  • آموزش کار با موم گرانول و فیتیله چوبی
  • آموزش ساخت شمع با استفاده از ورق های موم عسل
  • آموزش ساخت شمع مایع مدرن
  • آموزش شمع قلبی، دوناتی، کاپ کیک، یخی و تیکه ای
  • آموزش شمع در قالب بتنی
  • اموزش تکنیک ماربل روی شمع
  • آموزش ساخت شمع گل کریستالی

کلاس شمع سازی


سوالات متداول ساخت شمع

1- آیا شمع سازی در منزل بی خطر است؟

بله، ساخت شمع در خانه کاملاً بی خطر است، مشروط بر اینکه اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید و دستورالعمل های مرحله به مرحله را به دقت دنبال کنید. بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • سعی کنید از موم سویا طبیعی با کیفیت بالا استفاده کنید.
  • موم را در یک ظرف ایمن حرارتی مانند دیگ دوجداره ذوب کنید.
  • موم را بیش از حد گرم نکنید، زیرا می تواند باعث آتش سوزی شود.
  • هنگام کار با موم داغ، دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.
  • شمع های خود را در یک مکان دور از کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.
  • هرگز شمع های روشن را بدون مراقبت رها نکنید.
  • در صورتی که هر گونه شک و تردید یا سوالی در مورد ساخت شمع دارید، با یک متخصص مشورت کنید.

2- آیا می توانم بدون دماسنج شمع خانگی درست کنم؟

در حالی که از نظر فنی امکان پذیر است، توصیه می شود برای ساخت شمع در خانه از دماسنج استفاده کنید. دماهای خاص برای مراحل مختلف ساخت شمع مانند ذوب موم، اضافه کردن عطر و رنگ و ریختن موم در شیشه مورد نیاز است. استفاده از دماسنج به شما کمک می کند تا دمای مناسب را حفظ کرده و نتایج مطلوب خود را به دست آورید.

3- چگونه فتیله شمع درست کنیم؟

در حالی که می توان فتیله شمع را خریداری کرد، شما می توانید فتیله مورد نیاز خود را با استفاده از نخ پنبه ای بدون رنگ و پایه نگهدارنده فیتیله درست کنید. نخ پنبه ای را به طول دلخواه ببرید و آن را به یک طرف پایه نگهدارنده بچسبانید. سپس، نخ را در موم شمع ذوب شده فرو کنید و بگذارید خشک شود. این کار را تکرار کنید تا فتیله ضخامت مورد نظر را به دست آورید.

4- چه زمانی باید به موم سویا/زنبور عسل عطر اضافه کرد؟

برای جلوگیری از دود شدن عطر، توصیه می شود عطر را زمانی اضافه کنید که موم سویا یا موم زنبور عسل به دمای ۱۳۵ درجه فارنهایت (۵۷ درجه سانتیگراد) رسیده و خنک شده باشد. عطر را به آرامی به موم اضافه کنید و هم بزنید تا به طور یکنواخت پخش شود.

5- چگونه تجهیزات ساخت شمع را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن موم های ریخته شده و سایر مواد ساخت شمع، می توانید از الکل ایزوپروپیل یا آب گرم و صابون استفاده کنید. هنگام استفاده از الکل ایزوپروپیل، مطمئن شوید که در یک منطقه دارای تهویه مناسب کار می کنید و الکل را دور از گرما و شعله نگه دارید.

6- آیا شمع خانگی ما تمام می شود؟

در حالی که شمع های خانگی تمام نمی شوند، توصیه می شود در مدت یک سال آنها را روشن کنید تا عطر و رنگ خود را حفظ کنند. همچنین شمع های خانگی را در یک مکان خنک و تاریک، دور از نور مستقیم و گرما، نگهداری کنید.


منابع:

alphafoodie.com

candlecreations.co.nz

suppliesforcandles.co.uk




نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا