چگونه کاور چرمی برای دفتر یا کتاب درست کنیم؟ (2)

 

در قسمت قبل (چگونه کاور چرمی برای دفتر یا کتاب درست کنیم؟ (1))

به شما آموزش ساخت کاور چرمی دفتر یا کتاب به همراه جاخودکاری را تا حدودی دادیم..

در این نوشته با شما هستیم با بخش دوم و پایانی آموزش ساخت کاور چرمی برای جلد کتاب یا دفتر

توجه : چنانچه علاقه مند به هنر چرمدوزی هستید و علاقه مندید که این هنر را بیاموزید به صفحه آموزش چرم دوزی مراجعه کنید

مواد و ابزار مورد نیاز

چرم طبیعی یا چرم مصنوعی 

نخ چرم دوزی و تریشه چرم

دکمه منگنه

آستر چرم

ابزار چرم دوزی 

من به تازگی یک مجموعه یک چهارم حروف الفبا گرفتم که اندازه بزرگی برای نوشتن اسم بر روی قسمت طولی قطعه بستن کاور می باشد. یک تکه نوار روکش روی این قطعه قرار دادم و سپس برای داشتن فاصله مناسب و نگهداری آن در یک سطح، نشانه گذاری کردم.

این کار با یک چرم خشک انجام شد. (من هیچ فایده ای در خیس کردن این قطعه چرم ندیدم) و دوباره ضربه محکم خوبی وارد می شود.

یک بار دیگر قسمت بالا را تکمیل کرده و تمام قسمت هایی که دفعه اول درست در نیامده را جدا کنید. (در حال درست کردن دو کاور کتاب بطور همزمان هستم به همین خاطر ممکن است شما توجه داشته باشید که هر بار تصاویر مربوط به یک کتاب یکسان نیست).

من اکنون می خواهم که جای خودکار را اضافه می کنم. این با قطعه ای چرم بز شکل گرفته (در حدود 0.6 میلی متر) . من اندازه ای برای این کار ندارم و تمایل دارم که آن را کمی طولانی و با مقداری عرض بیشتر در بیاورم.

سپس در گیره پا اسبی قرار می دهم. فراموش کردم که بگویم اما خطوط دوخت را با نشانگر، علامت گذاری کرده بودم. تمام حفره ها را با درفش، سوراخ می کنم. در پشت چرمی که در حال سوراخ کردن آن هستم، قطعه چوب پنبه نگه می دارم.

تمامی سوراخ های یک گوشه را در یک زمان سوراخ می کنم. البته می دانم که شما تنها می توانید سوراخ های کمی را در یک زمان ایجاد کنید؛ اما به نظر من این روش سریع تر است و فاصله ها بهتر رعایت می شود. با استفاده از نخی که نمی خواهم اینجا آن را پوشش دهم، کوک می زنم، چیزی که شما می توانید به راحتی آن را هر جایی پیدا کنید.

هنگامی که شما یک طرف درازای چرم را کار کردید، نیاز دارید تا انتهای چرم را بالا بیاورید تا انتهای بسته آن را برای جای خودکار شکل دهید.

پایان آن را ببندید سپس روی دیگر آن را برگردانید. از پشت برای تمام کردن، سه گره بزنید.

اکنون یک قلم نگهدار در فضای قلم کیف آماده است.

خوشبختانه اکنون کاور شما خشک شده و ما می توانیم برای ثابت کردن مهره ها بر روی آن اقدام کنیم.

برای اطمینان از قطعه بسته شدنِ در، برای نشانه گذاری جاهایی که مهره ها باید بروند استفاده کنید. من کتاب را داخل کاور قرار داده و خودکاری داخل محفظه خودکار قرار دادم و مشاهده کردم که هر چیزی کجا نیاز است برود. سپس حفره ها را سوراخ کردم.

و مهره ها را ثابت کردم.

تمامی مهره ها اکنون محکم شده اند.

من دوباره اندازه و وضعیت را بررسی کرده و جاهایی که نوارهای پشتی باید قرار بگیرند علامت گذاری می کنم. سپس آنها را در گیره پا اسبی بسته و این مکان ها را دوخت می زنم.

اکنون هر دو دوخته شدند.

و از پشت

و کمی از کناره ها.

وارهوگ در 1981 گیره پا اسبی مرا ساخته و این برای من ارزشمند است. زمانی که اولین بار آن را یاد گرفتم، با استفاده از پیچ گوشتی می بستم. این فوق العاده بود اما شیار آن رها می شد و به دنبال محکم کردنش بودم؛ پس یک گیره سبک گرفتم.

این کار به من اجازه می دهد که گیره را حول موقعیت مناسبی که برای دوخت زدن نیاز دارم، حرکت دهم. در هنگام کار کردن بر روی کاور کتاب، ردهایی از دوخت وجود دارد که من مجبورم بدون استفاده از گیره و مانند پیچ گوشتی در روشی که گفتم انجام دهم. اما الآن من می توانم که گیره را حرکت دهم و همچنین به هرحال زمانی که به جای گذشتن از وسط کار، از دورهای بیرونی گذر می کنم، راه کمتر است.

اکنون در راه اصلی هستیم. زمان دوخت زدن در قسمت داخلی است که کتاب را نگه می دارد. این ها از چرم طبیعی پوست دباغی شده گوساله بریده شده اند و در حدود 1 میلی متر ضخامت دارند. اندازه ای که من استفاده می کنم 90 در 170 میلی متر است. (5 میلی متر اضافه بر درازا به جهت احتمال خطا در حاشیه).

یک طرف در محل آن نصب شد و آماده مرتب کردن است.

اکنون تمیز و مرتب شد. (دوباره مانند کناره های دفترچه من به دوخت زینتی بسیار علاقه دارم، از دو هفته پیش که اولین دوخت من به پایان رسیده زمان زیادی می گذرد).

قطعه دیگر را به طرف دیگر بچسبانید و با یک قیچی فولادی، مانند همان روش مرتب کنید.

لبه ها با استفاده از چسب صمغی پرداخت شده و با یک تکه پارچه برزنتی یا پارچه مخصوص بوم نقاشی مالش شدید داده می شود. به من گفته شده که آب دهان هم خوب کار می کند؛ اما صادقانه می گویم که چرم هایی که از قبل رنگ شده اند نیاز به کمی پرداخت لبه دارند و الیاف نازک چرم احتمالا تنها با مقدار کمی مالش به همدیگر می چسبند.

هنگامی که لبه ها به پایان رسید چرم را با مقدار کمی کرم کارناوب مالش می دهم، داخل و بیرون آن را. شما می توانید از یک پارچه استفاده کنید؛ اما من علاقه دارم تا با دست انجام دهم زیرا احساس می کنم که گرما باعث می شود تا بهتر آب شود. پس از خشک شدن، با یک برس کفش بر روی آن کار می کنم.

کتاب های بلک اند رد که من استفاده می کنم یک قطعه الاستیک دارند که به آنها وصل شده و برای بسته نگه داشتن آنها استفاده می شود. من این قطعه را درآوردم. در حال حاضر شما باید بتوانید جلدها را داخل کاور چرمی خود وارد کنید. به طور کلی زمان می برد تا باز شده و کتاب زمانی که کاور باز و بسته می شود، کمی غیرعادی به نظر می رسد اما به سرعت بر روی آن می خوابد.

تبریک می گویم. کار به پایان رسید. اکنون شما باید چیزی شبیه این داشته باشید.

منبع: songofthepaddle

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا