تزیین میز با معرق کاشی

هنر معرق کاشی یکی از هنرهای بسیار زیبا و شکیل است که رواج بسیاری پیدا کرده است. در واقع معرق کاشی همان موزائیک های شکسته هستند که بدون نظم در کنار هم قرار می گیرند. با استفاده از معرق کاشی می توانید سطح دیوارهای حمام، میزهای قدیمی، کمد های قدیمی چوبی و … را نو و زیبا کنید. تزیین قاب عکس با استفاده از شکسته های موزائیک ایده بسیار خوبی است. می توانید قاب عکس ها را با این روش درست کرده و عکس عزیزانتان را در آن نگهداری کنید.

تزیین میز با معرق کاشی

وسایل لازم برای تزیین میز با معرق کاشی

مراحل تزیین میز با معرق کاشی

مرحله 1: آماده سازی میز

در این مرحله ابتدا باید میز یا هر وسیله دیگری را که قصد دارید با این تکنیک زیبا و نو کنید را تمیز و عاری از هر گونه آلودگی کنید. اگر میز شما خیلی خیلی قدیمی است، با استفاده از آب و کمی صابون سطح میز را شسته و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.

پایه های میز اهمیت دارد. اگر پایه ها زنگ زده هستند، آن ها را سمباده زده و سپس رنگ کنید. من در این آموزش پایه ها را با رنگ سیاه رنگ کردم . میز شما نیاز دارد تا به صورت کامل خشک شود. در این مدت شما می توانید مرحله بعد را آماده کنید.

مرحله 2: رنگ کردن سطح چوبی

در ابتدا باید سطح کار خود را رنگ کنید. سطح میز من گرد و چوبی است. در ابتدا یک لایه محافظ چوب روی کار زده و اجازه دهید تا کار شما خشک شود. بعد از این که چوب به صورت کامل رنگ و سپس خشک شد، از رنگ مشکی استفاده کرده و سطح چوب را با رنگ مشکی براق رنگ کنید. این مرحله معمولا دو روز زمان نیاز دارد. پس صبور باشید و صبر کنید تا کار شما خشک شود.

مرحله 3: آماده سازی کاشی سرامیک

ابتدا کاشی را با اندازه های مختلف خرد کنید. کاشی های شکسته و موزائیک های رنگی به کار شما می آیند. در این مرحله می توانید از موزائیک های شبیه به هم و یا کاملا متفاوت استفاده کنید. اما توصیه می کنم موزائیک هایی را انتخاب کنید که با یکدیگر مطابقت و هارمونی داشته باشند.

اگر کاشی ساده دارید هیچ اشکالی ندارد. می توانید با استفاده از رنگ آکریلیک آن ها را رنگ کنید. هر رنگی که دوست دارید. به هر حال برای هر کاری راهی وجود دارد. مهم این است که در نهایت کاشی های رنگی و زیبا داشته باشید.

برای این کار از یک چکش استفاده کنید. یک حوله را برای این کار در نظر بگیرید. کاشی یا موزائیک را وسط حوله قرار داده و با چکش آن را خرد کنید.

توصیه:

هنگام کار از عینک استفاده کنید. بدین صورت احتمال آسیب رسیدن به چشم شما به حداقل می رسد. بعد از خرد کردن موزائیک ها آن ها را درون جعبه یا پلاستیک های جداگانه ای نگهداری کنید.

مرحله 4: ایجاد طرح بر روی سطح کار

در این مرحله باید کاشی های خرد شده را بر روی سطح کار خود بچسبانید. اگر برای اولین بار است که قصد دارید این کار را انجام دهید، توصیه می کنم بر روی یک کاغذ بزرگ طرح مورد نظر برای کار را بکشید.

طرح های زیادی وجود دارد که می توانید استفاده کنید. در هر صورت باید طرحی را در ذهن خود مجسم کرده و  یا روی کاغذ بکشید. با این روش در حین کار خطا و اشتباهی را مرتکب نمی شوید.

مرحله 5: چسب زدن

حالا نوبت به چسب زدن سطح کار می شود. من یک لایه ضخیم از چسب چوب را روی میز زدم و بر اساس طرحی که در ذهن داشتم، کاشی ها را روی آن چسباندم.

برای این کار شما محکم تر و البته زیباتر باشد، حین چسباندن کاشی ها از چکش استفاده کنید. بعد از این که تکه های کاشی را بر روی چسب قرار دادید، با استفاده از چکش ضربه آهسته ای بر روی سطح کاشی زده تا محکم تر به چوب بچسبد.

نکته:

هنگام چسباندن کاشی ها باید فضای خالی را در بین آن ها به وجود آورید. بین هر تکه کاشی که می چسبانید سه میلی متر فاصله بگذارید. به این ترتیب بعد از این که کار تمام شد، جلوه زیبایی پیدا می کند. چرا که سطح زیر کار مشکی است و کاشی های رنگی روی آن خودنمایی می کنند.

در اصل برای معرق کاشی از ملات استفاده می شود. اما با آموزش من دیگر نیازی به ملات کاری نیست و زیبایی کار شما حفظ می شود.

اگر کاشی های شما چسبی شدند هیچ نگران نباشید. چرا که چسب بعد از خشک شدن بی رنگ شده و دوام خود را نیز حفظ می کند.

در صورتی که تمایل به ملات کاری دارید، بعد از این که کار چسباندن تمام شد ملات را روی کار کشیده و بعد از خشک شدن، آن ها را از روی کاشی ها پاک کنید.

مرحله 6: تمیز کردن و براق کردن کار

بعد از این که دو روز صبر کردید تا کار شما حسابی خشک و فیکس شد، با استفاده از یک پارچه نخی که کمی مرطوب است، سطح کار را پاک کرده و مطمئن شوید که هیچ گونه آلودگی بر روی آن وجود ندارد. از اسپری سیلر استفاده کنید و محتویات درون آن را بر روی سطح میز اسپری کنید. با این عمل علاوه بر این که کار شما براق می شود، قابل شستشو و تمیز نیز خواهد شد.

چنانچه علاقه مند به یاد گیری نکات کلیدی و کاربردی معرق کاشی هستید به صفحه آموزش معرق کاشی مراجعه کنید

منبع:

https://feltmagnet.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا