آموزش ساخت زیر فنجانی به روش معرق کاشی

هنر معرق کاشی ، به ساخت اثر های هنری (تابلو، مجسمه و…) با استفاده از تکه های خرد شده ی کاشی گفته می شود. تاریخچه ی این هنر باز می گردد به 1500 سال قبل از میلاد مسیح. همچنین هنر معرق کاشی در همه ی کشور ها مرسوم می باشد. این هنر طیف وسیعی از کاربرد هارا در بر دارد. از تزئین سقف کلیسا ها گرفته تا یک زیر فنجانی ساده داخل منزل! شما نیز می توانید با تمرین، این هنر زیبا را فرابگیرید و از آن در تزئینات منزل استفاده کنید.

در ادامه، قصد داریم به شما ساختن یک زیرفنجانی با استفاده از هنر معرق کاشی را آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

مرحله 1: آماده کردن کاشی های خرد شده

شما به تکه های کاشی خرد شده نیاز دارید. اگر به این مواد دسترسی ندارید می توانید خودتان آنها را بسازید. یک کاشی به رنگ مورد نظرتان را تهیه کرده و سپس به وسیله ی یک انبر کاشی یا چکش آن را خرد نمایید. انبر کاشی بر را می توانید از فروشگاه هنری تهیه کنید.

همچنین می توانید از فروشگاه هنری هر آنچه برای معرق کاشی احتیاج دارید را خریداری کنید. کافیه روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید وسایل معرق کاشی

کاشی های مورد استفغاده در معرق کاشی

مرحله 2: انتخاب یک زیر دستی

در ادامه شما باید برای کارتان یک صفحه ی زیرین انتخاب کنید تا بتوانید در مراحل پایانی کار، بدون کثیف کاری، معرق کاشی خود را درست کنید. بهترین ماده برای این کار، یک صفحه ی کوچک چوب یا MDF است.

تصویر زیر دستی

مرحله 3: ایده تان را روی صفحه ی زیرین طراحی کنید.

در این مرحله باید طرحی را که در ذهن دارید، روی چوب با مداد طراحی کنید. این طرح می تواند، یک نقش ساده، تصویر گیاهان، پرنده ی در حال پرواز و… باشد.

طراحی ایده

طراحی تکمیل شده ی ایده

مرحله 4: ماده زمینه را آماده کنید.

از ترکیب کردن پودر خاک سنگ و سیمان سفید، ماده ی زمینه به وجود می آید.نسبت پودر خاک سنگ و سیمان سفید در این مخلوط باید 3 به 1 باشد. ابتدا پودر خاک سنگ را با سیمان مخلوط کرده، حدود 10 دقیقه به مخلوط فرصت بدهید تا کمی خودش را بگیرد. سپس می توانید آن را استفاده کنید. شما باید از این ترکیب برای محکم کردن هر قطعه کاشی سر جای خودش و همچنین برای شکل دادن به طرح نهایی استفاده کنید. طبق عکس زیر هر قطعه کاشی را آغشته به ماده زمینه کرده و سر جای خودش قرار دهید.

تهیه کردن ماده ی زمینه

چسباندن کاشی ها با ماده ی زمینه

چسبیدن کاشی با ماده زمینه

مرحله 5: بگذارید تا طرح خشک شود.

با توجه به میزان غلظت ماده ی زمینه، زمانی که طول می کشد تا طرح خشک شود متفاوت است. ولی معمولا حدود 24 ساعت طول خواهد کشید. قبل از خشک شدن طرح، تکه های کاشی را تمیز کنید تا ذرات اضافی روی تکه ها باقی نماند.

مرحله 6: یکبار دیگر مخلوط ماده زمینه را آماده کنید.

شما می توانید اینبار، به ماده ی زمینه تان علاوه بر موارد گفته شده، رنگ اضافه کنید تا زیباتر به نظر بیاید. چون اینبار قرار است ماده ی زمینه بین تکه های کاشی قرار بگیرد.

درست کردن دوغاب

مرحله 7: بندکشی را شروع کنید!

با استفاده از یک کارت اعتباری به درد نخور، ملات را روی کاشی ها ریخته و آن را پخش کنید. سعی کنید تمام فضاهای خالی بین کاشی ها را پر کنید.

ریختن ماده ی زمینه (دوغاب) بین کاشی ها

مرحله 8: سطح روی کاشی هارا تمیز کنید.

وقتی که ملات نیمه خشک شد( معمولا پس از 20 دقیقه)، سطح روی کاشی ها را به وسیله ی یک پارچه ی خیس، تمیز کنید تا جلای روی کاشی ها حفظ شود. سپس بگذارید طرح نهایی به مدت 24 ساعت تا 48 ساعت کاملا خشک شود.

تمیز کردن سطح کاشی ها

مرحله 9: کیلر پاشی را آغاز کنید!

اسپری کیلر یک براق کننده و محافظ سطح است که می توانید از فروشگاه های لوازم ساختمانی خریداری کنید. اسپری کیلر را روی کار نهایی بپاشید و بگذارید کاملا خشک شود. تبریک ! زیر فنجانی شما کاملا حاضر است. می توانید آن را از سطح چوب به آرامی جدا کرده و از آن استفاده کنید.

کیلر پاشی

ترجمه آزاد از منبع مقاله انگلیسی زبان: WWW.wikihow.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا