صفر تا صدد طرز تهیه شمع ژله ای به طور کامل

شمع ژله ای با استفاده از روغن معدنی و رزین پلیمری ساخته می شود. ترکیب رزین و روغن معدنی، آن را به یک پوشش جامد و شفاف تبدیل می کند. در ادامه قصد داریم تا تمامی مراحل مورد نیاز برای ساخت شمع ژله ای توضیح دهیم.

مواد مورد نیاز:

  • پارافین ژله ای
  • اسانس عطری شمع
  • رنگ شمع ژله ای
  • پایه فیتیله و فتیله
  • ظرف حرارت دهی
  • ظرف شیشه ای

ذوب کردن پارافین ژله ای

در بازار سه نوع پارافین ژله ای وجود دارد، با چگالی پایین، متوسط و پایین وجود دارد. تفاوت این پارافین ها در میزان بوی آن ها است. پر استفاده ترین نوع پارافین ژله ای با چگالی متوسط است و پیشنهاد می کنیم شما هم از این نوع پارافین برای شاخت شمع ژله ای استفاده کنید. به میزانی که پارافین نیاز دارید، در داخل یک ظرف پارافین خام بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. برای افزایش کیفیت شمع ژله ای می توان یک اسید چرب مانند اسید استئارین را به مخلوط پارافین ژله ای اضافه کرد تا شفافیت شمع نهایی بیشتر شود. پارافین را باید به طور کامل ذوب کرد تا هیچ قسمتی از آن جامد نباشد، بعد از اینکه به طور کامل تمام پارافین داخل ظرف حرارت دیده مایع و یکدست شد کمی صبر می کنیم تا دمای پارافین کمی کاهش پیدا کند و بعد از آن باید پارافین را داخل ظرف بریزیم. در صورتی که قصد دارید تا رنگ پارافین را تغییر دهید در این مرحله باید به پارافین رنگ مخصوص شمع اضافه کنید. بهتر است با استفاده از یک دما سنج با دقت روند افزایش دمای پارافین را کنترل کنید. پارافین ژله ای امکان شعله ور شدن دارد و می تواند حادثه آفرین باشد. در صورتی بروز حادثه نیز به هیچ عنوان از آب برای خاموش کردن شعله استفاده نکنید و سعی کنید با انداختن یک پارچه بر روی ظرف مانع از رشیدن اکسیژن به داخل آن شوید.

روش ساخت شمع ژله ای رنگی

آماده سازی مواد تزئینی برای قرار دهی داخل شمع

به طور کلی گذاشتن هر شی خارجی در داخل پارافین باعث می شود تا داخل شمع نهایی حباب ایجاد شود. برای جلوگیری از ایجاد حباب در داخل شمع باید قبل از قرار دادن هر جسمی مثل فیتیله یا گل خشک در داخل شمع بر روی سطح بیرونی آن شی یک پوشش از پارافین ژله ای ایجاد کرد. برای مثال فیتیله را به مقداری که نیاز داریم به می بریم و پس از محکم کردن پایه فیتلیه به آن، در داخل پارافین ذوب شده می بریم، با این کار مقدار حبابی که قرار بود با برخورد پارافین در داخل ظرف شیشه ای ایجاد شود در مرحله قبل از آن ایجاد شد. البته پارافین بر روی مواد پلاستیکی جذب نمی شود و در نتیجه حبابی نیز تولید نمی کند، در نتیجه در صورتی که قصد داشتید از اکسسوری پلاستیکی استفاده کنید نیاز به ایجاد پوشش پارافین بر روی آن ندارید. در صورتی که از گل خشک می خواهید استفاده کنید باز هم باید همین مراحل را انجام دهید. البته برای ایجاد پوشش پارافین نیاز است تا توجه بیشتری به دمای پارافین ذوب شده داشته باشید. با توجه به حساسیت گل خشک، دمای بالا می تواند به آن صدمه بزند و باعث تغییر رنگ آن شود.

ریختن پارافین ژله ای مایع در داخل ظرف شیشه ای

در ابتدا باید فیتیله را با استفاده از چسب حرارتی پایه فتیله را در مرکز ظرف محکم کنید. همچنین قبل از ریختن پارافین ژله ای داخل ظرف شیشه باید با استفاده ابزاری مثل سشوار ان را گرم کرد. در ابتدا به آرامی کمی پارافین ژله ای را در مرکز ظرف بریزید، سپس با مایل کردن ظرف پارافین را به سمت دیواره ها هدایت کنید. در این مرحله صدف یا هر ماده تزئینی دیگری که مدنظر دارید را اضافه کنید و محل قرار گیری آن در لبه ظرف را تنظیم نمایید. بهتر است پارافین را در چند مرحله مختلف در داخل ظرف بریزید تا به آرامی سرد شود، این کار مانع از ایجاد حباب در شمع می شود.

در این مقاله سعی کردیم تا کلیاتی که برای آموزش شمع سازی با استفاده از پارافین ژله ای نیاز بود را ارائه کنیم. در صورتی که قصد دارید تا آشنایی بیشتری با سایر مهارت های مربوط به دنیای شمع سازی پیدا کنید می توانید به دوره شمع سازی آکادمی هنری مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا