ساخت شمع های تخم مرغی

کم کم بوی بهار به مشام می‌رسد و همه به دنبال ایده‌ای نوین برای تزیین سفره‌ی هفت سین هستند. برای هفت سین، تخم مرغ نماد زایندگی است و شمع نماد روشنایی است. ما هم به این فکر افتادیم که این دو را در کنار هم داشته باشیم… تا هم بتوانید تخم مرغ های رنگی داشته باشید و هم شمع های زیبا… داشتن شمع هایی به شکل تخم مرغ می تواند زیبایی سفره ی هفت سین شما را دو چندان کند. ساخت این شمع ها آنچنان که فکر می کنید سخت نیست… کافی است کمی دقت کرده و مطابق با دستور عمل زیر پیش بروید تا بتوانید شمع های زیبای تخم مرغی بسازید. در تمام سفره هفت سین ها تخم مرغ‌ها به تنهایی رنگ آمیزی شده و شمع ها با مدل‌های مختلف در پای سفره قرار می گیرند؛ اما چی می‌شود اگر این دو را با هم مخلوط کرده و تخم مرغ‌های شمعی بسازید. در این قسمت ما به شما طرز ساخت شمع های تخم مرغی را آموزش می‌دهیم.

مواد و وسایل مورد نیاز:

موم شمعی

پوسته خالی شده تخم مرغ

نخ مخصوص شمع

روغن های معطر

رنگ های روغنی

وسایل مورد نیاز برای خالی کردن درون تخم مرغ:

مته یا سوزن

نی

جوش شیرین و آب

تخم مرغ

تخم مرغ ها را از یک ساعت قبل از یخچال در بیاورید تا هم دمای محیط شوند. می توانید در اتاق قرارشان دهید اما در جای بسیار گرم قرار ندهید. و حالا برای خالی کردن محتوای تخم مرغ ؛ تخم مرغ را در دست گرفته و با سوزن یا مته سوراخ ریزی روی قسمت تیز تخم مرغ ایجاد کنید. اگر با سوزن این کار را انجام می‌دهید، سوزن را بپیچانید تا سوراخ بزرگتر شود. در حین اینکار به پوسته‌ی تخم مرغ فشاری وارد نکنید که باعث شکستن پوسته شود سعی کنید این کار را با چرخش سوزن انجام دهید تا چرخش خود پوسته را همانند دریل سوراخ کند.

تخم مرغ را بچرخانید تا طرف دیگر به رو آید. باز هم با سوزن یا مته سوراخی ایجاد کنید، این سوراخ باید به اندازه ای باشد که نی از آن عبور کند. نی را برداشته و آن را داخل تخم مرغ فرو می کنیم. چند بار نی را داخل تخم مرغ تکان دهید تا محتویات تخم مرغ به هم بخورد.

حال ظرفی را زیر تخم مرغ گذاشته و از درون نی فوت کنید، محتویات تخم مرغ از سوراخ دیگر به درون ظرف می ریزد. پس از اینکه کاملا تخم مرغ خالی شد؛ آن را زیر جریان ضعیف آب بگیرید تا تمیز شود. باید دقت کنید جریان آب آنقدر ضعیف باشد که باعث شکستن پوسته نشود.

برای از بین بردن بوی بد تخم مرغ می توانید آن را داخل محلولی از جوش شیرین و آب بخوابانید و چند ساعتی صبر کنید. اینکار باعث می شود بوی بد تخم مرغ گرفته شود. پس از آن می توانید تخم مرغ را برای مصارف هنری استفاده کنید.

روش تهیه ی شمع

برای ساخت شمع، موم شمع را درون ظرفی ریخته و به مدت یک دقیقه در داخل مایکرویو می گذاریم تا موم ذوب شود. برای اینکه موم رنگی شود؛ می توانید رنگ روغن در رنگ های دلخواه را به موم اضافه کنید. اگر می خواهید شمع تان معطر شود؛ می توانید از روغن های معطر استفاده کنید. آن ها را پس از ذوب شدن موم به آن اندک اندک بیفزایید.

برای رنگ کردن موم می توانید از پاستل های روغنی هم استفاده کنید. پاستل را تکه تکه کرده و درون موم بیندازید. پاستل ها ذوب شده و با موم مخلوط می شوند.

اگر دوست دارید شمع‌هایتان بزرگتر باشند می توانید از تخم اردک هم استفاده کنید.

نخ شمع را از سوراخ زیری گذر داده و از سوراخ بالایی بیرون آورید. برای اینکه نخ شمع به پوسته بچسبد و تکان نخورد، می توانید کمی از موم را پیشتر روی سطح ریخته و پایه ی نخ شمع را محکم کنید و اجازه دهید سرد شود. سپس با دقت موم را داخل پوسته تخم مرغ بریزید.

آنها را به کناری بگذارید تا سرد شوند. وقتی موم ها سرد و سفت شدند، پوسته را ترک بندازید و با دقت پوسته تخم مرغ را پوست بکنید. پس از اینکه تخم مرغ ها را بیرون آوردید، می توانید با استفاده از رنگ روغن و یا گواش روی شمع ها را نقاشی کنید تا سفره تان را زیباتر کنند.

می توانید از متدهای تزئین شمع استفاده کنید، بر رویش گل و برگ بچسبانید و یا هر جور که میلتان می کشد زیبایش کنید. حالا شمع تخم مرغی شما آماده رفتن بر سر سفره هفت سین هستند.

هم‌چنین برای یادگیری حرفه‌تر آموزش شمع سازی از دوره جامع آکادمی هنری دیدن فرمائید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا