آموزش دوخت عروسک

دوخت عروسک به روش بسیار ساده

این عروسک ها خیلی نرم و لطیف هستند. می توانید با طراحی خود با این روش عروسک عمو فیروز و خاله سرما را درست کرده و سر سفره هفت سین خود بگذارید و یا به بچه های فامیل هدیه دهید. در این روش سعی شده از مواد شیمیایی استفاده نشود، به همین دلیل این عروسک ها حتی برای نوزادان هم بی ضرر هستند.

دوخت عروسک

 

وسایل مورد نیاز برای ساخت :

پارچه ی کتان پنبه ای برای سر و دست و بدن 

پارچه ها و لباس های استوانه ای (جوراب یا جوراب شلواری ابریشمی برای این کار بسیار مناسب هستند اما می توان از دستمال هایی که برای ساخت پنیر استفاده می شوند هم کمک گرفت)

الیاف برای پر کردن داخل عروسک (ما از پشم استفاده کردیم اما شما اگر بخواهید رویه ی گیاهی بودن را حفظ کنید یا اگر وگان هستید، می توانید از بامبو، پنبه، کاپوک یا الیاف کنف استفاده کنید.)

سوزن های بلند لحاف دوزی (اگر سوزن های عروسک سازی در خانه دارید، بهتر است از آنها استفاده کنید.)

نخ های کوبلن دوزی و یا کاموا به رنگی که به رنگ پوست عروسک بخورد

دوک نخ ریسی

نخ ابریشم و قلاب بافی

 نخ پنبه ای

کاموا برای موهای عروسک

میل یا قلاب قلاب بافی

کاموا یا پارچه برای درست کردن لباس ها

 

روش کار

پوست عروسک تقریبا مهمترین بخش آن است، چون تنه ی اصلی را شکل می دهد و کودکان مدام با آن در تماسند. می توان برای پوست از پارچه های کتان، لباسها و روبالشی ابریشم و کتان دمده، ملحفه و … استفاده کرد. برای اینکه تونالیته ی لازم برای پوست را به پارچه بدهیم باید از رنگ های طبیعی استفاده کرد. ما در اینجا چون می خواستیم پوست عروسک فقط کمی رنگ بگیرد از کیسه ی چای و آب توت فرنگی و کمی نمک استفاده کرده ایم تا بتوانیم بدن عروسک را بسازیم.

برای موجودات تخیلی مثل پری ها و… می توانید از رنگ های جادویی مانند سبز و آبی و … هم استفاده کنید که رنگ پوست انسان نیستند. برای مثال برای پوست ننه سرما می توانید کمی تونالیته آبی به پوستش بدهید. برای رنگ پوست تیره تر باید پارچه را مدت بیشتری در رنگ غوطه ور کنید.

برای ساخت عروسک، می توانید از مواد دوروبر برای رنگرزی پوست استفاده کنید؛ اما بهتر است از مواد طبیعی برای این کار استفاده کنید تا ضرری نداشته باشد.

دوخت عروسک

پس از اینکه پارچه رنگ گرفت، آن را بیرون آورده و با آب ولرم و مواد شوینده ی ملایم می شوییم. عروسکی که ما اینجا می سازیم حدود 20 سانتی متر قد دارد و مقدار کمی پارچه برای ساختش نیاز است. برای عروسک های بزرگتر پارچه بیشتر و به همین مراتب، نخ و جوراب و… بیشتری باید به کار برد. پس بهتر است از این مواد بیشتر تهیه کنید تا وسط کار کم نیاورید.

در مرحله ی بعد سر را می سازیم:

برای این کار ابتدا اندازه ای که می خواهیم بسازیم را مشخص می کنیم. برای نوزادان و نوپاها بهتر است اندازه ی سر به اندازه ی توپ گلف باشد. زیاد درونش را پر نکنید تا سخت شود. برای عروسک های بزرگتر می توان از توپ کاموا استفاده کرد که دورش را با الیاف نرم می کنیم. بعضی از مردم الیاف را گوله می کنند تا به سختی و اندازه ی کافی برسند. برای این کار از خلاقیتتان استفاده کنید.

مرحله بعد از آن:

به اندازه ی کافی الیاف برداشته و آن را گلوله می کنیم تا به اندازه ی دلخواهمان برسیم. این توپ را داخل جوراب یا هر پارچه ی استوانه ای کشی قرار می دهیم و سرش را می دوزیم. جوراب را بار دیگر برگرداند و سرش را در پشت سر و عقب صاف بدوزید؛ اشکالی ندارد اگر در نظر اول شکل سر شلخته به نظر بیاید چون قرار است با یک لایه ی دیگر روکش شود.

حالا برای اینکه ابعاد سر به دست آید، به دور سر نخ می بندیم تا مکان چشم ها مشخص شود. حالا نخ دیگری عمود بر آن به دور سر می بندیم تا محل صورت را مشخص کنیم. تکه ای از پارچه ی کتانی که رنگ کرده بودیم را برداشته و سر ساخته شده را با آن روکش می کنیم. می توانید با چند کوک کم عمق یک بینی کوچک برایش درست کنید یا بگذارید همینطور ساده بماند، انتخاب با شماست.

به مرحله ی بعد می رویم:

حالا چند تا سنجاق ته گرد برمی داریم و محل چشم ها را مشخص می کنیم. و از مداد استفاده می کنیم تا آنها را علامت بزنیم. حالا نخ گلدوزی و سوزن بلند را برمی داریم و نخ را چندلا کرده، چشم ها را روی صورت عروسک می دوزیم. سوزن را درون توپ فرو کرده و از پشت سر یا بالا بیرون می آوریم و دوباره به محل اول برمی گردیم. چندبار این کار را می کنیم تا چشم ها راضی کننده باشند. بعد سوزن را از پشت سر درمی آوریم و نخ را گره می زنیم. این گره ها با موها و کلاه پوشانده می شوند پس نیازی نیست نگرانشان باشید.

از همین تکنیک استفاده کرده و برای عروسک دهان هم می گذاریم. دهان را طوری می دوزیم که حالت چهره ی عروسک طبیعی جلوه کند. یک خط راست بهترین حالت برای این کار است.

دوخت عروسک

ساخت بدن عروسک:

تجربه ثابت کرده است که کشیدن الگوی برای ساخت بدن، بهترین روش برای برش بدن و دوخت عروسک است. با توجه به سایز و حالت عروسک بهتر است خودمان این الگو را طراحی کنیم. سر عروسک را روی کاغذ قرار می دهیم تا بتوانیم سایز و شکل بدن را مجسم کرده و آن را روی کاغذ می کشیم. از هر کدام از این قطعات دوتا روی پارچه بریده و برعکس می دوزیم. هنگام دوختن سوراخی به طول 2-3 سانتی متر را نمی دوزیم تا بتوانیم از آنجا پارچه را برگردانده و درونش را از الیاف پر کنیم.

اگر کمی حوصله به خرج بدهیم، می توانیم در قسمت اتصال پاها و دست ها به بدن اصلی، سوراخ های ندوخته باقی بگذاریم و بعد از پر کردن بدن، دست ها و پاها را در این سوراخ فرو کرده و آنها را بدوزیم. در غیر اینصورت دست و پا را به سادگی از روی بدنه می دوزیم. چون بعدا لباس به تن عروسک خواهیم کرد، چندان تفاوتی ندارد آنها را چطور متصل کنیم. برای اتصال سر به بدن، بهتر است قسمتی گرن در نظر بگیریم و بعد با کوک های کوچک سر را وصل کنیم.

مرحله بعد برای دوخت :

ما از پشم برای پر کردن داخل عروسک استفاده کردیم چون نرم است و گرمای بدن را جذب کرده و عروسک را دوست داشتنی تر می کند و همچنین ضدباکتری است. برای کسانی که وگان هستند و ترجیح می دهند از مواد گیاهی استفاده کنند، توصیه می کنیم از بامبو یا کابوک به جای پنبه و الیاف کنف استفاده کنند، چون پنبه و کنف در طول زمان به هم چسبیده وکم حجم می شوند و در نتیجه شکل عروسک را به هم می زنند. می توانید از عطرها استفاده کنید و قبل از پر کردن داخل عروسک، پشم را معطر کنید. این کار باعث می شود عروسک بعدها بوی خوشی داشته باشد. روش آسان دوخت  یکی از دلایل مهم کاربردی بودن این آموزش است.

دوخت عروسک

ساخت موهای عروسک:

آن نخ پشت سر عروسک را به یاد دارید، وقت استفاده از آن است. می توانید سر عروسکتان را با کلاه بپوشانید اما مو همیشه بهتر است و برای عروسک های بزرگتر این موها بیشتر جلوه می کنند.

کاموایی که برای موهای عروسک در نظر گرفته بودیم را برداشته و با قلاب یک کلاه دایره ای به اندازه ی سر می بافیم. اگر تا به حال قلاب بافی نکرده اید، کار ساده ایست. سه یا چهار عدد زنجیره انداخته، زنجیر اول و آخر را در هم فرو کرده و حلقه می سازیم. بعد شروع به بافتن دور این حلقه می کنیم و نیم پایه می اندازیم. از هر سوراخ دو یا سه پایه برمی داریم تا حلقه رشد کرده و بزرگتر شود. اگر این کار از عهده تان برنمی آید می توانید از تکه های کلاه گیس برای موهای عروسک استفاده کنید.

در مرحله بعد:

وقتی کلاه گرد آماده شد، از بین سوراخ ها، تکه های بلند کاموا را عبور می دهیم تا تمام کلاه پر شود. حالا موها آماده هستند . کافی ست این کلاه گیس را روی سر عروسک در جایی که رد نخ معلوم می کند بدوزیم.

دوخت عروسک

 

بعد از انجام این کارها، کار عروسک تقریبا تمام است. دوخت عروسک را با لباس باید کامل کنید. برای لباس ها می توانید از پارچه برایش لباس بدوزید، یا از کاموا ببافید. 

 

 

 

 

 

 

 

 

و در پایان:

اگر این عروسک را برای هدیه دادن به بچه ها تهیه می کنید. بهتر است سن آنها را هم در نظر بگیرید. مثلا برای بچه های یک ساله، چون هرچیزی را در دهانشان می کنند؛ بهتر است همه ی مواد عروسک، حتی لباس ها از مواد غیرشیمیایی تهیه شوند. همچنین برای این بچه ها بهتر است از مواد نرمتری استفاده کنید. برای بچه های بزرگتر، چون این بچه ها عروسک را به اطراف پرت می کنند. بهتر است از مواد با دوام و سخت برای ساخت استفاده کنید.

امبدواریم از این آموزش لذت برده باشید و عروسک های زیبایی بسازید . 

منبع: سایت inhabitat

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا