طرز استفاده از رنگ اکریلیک

اگر تاکنون تجربه کار با رنگ های اکریلیک را نداشته اید و سر و کارتان با رنگ های روغنی یا آبرنگ بوده، این مقاله از سایت هنری را از دست ندهید. در ادامه طرز استفاده از رنگ اکریلیک و نکات کاربردی کار با‌ آن ها را به شما آموزش می دهیم.

مواد مورد نیاز برای شروع کار با رنگ های اکریلیک

در ابتدا لازم است برخی وسایل را خریداری کرده تا بتوانید شروع به کار کنید.

رنگ های اکریلیک

با رنگ باکیفیت شروع کنید. رنگ های اکریلیک با کیفیت و قیمت های مختلفی در بازار موجود هستند. انتخاب رنگ اقتصادی می‌تواند منجر به رنگ‌های نازک، ضعیف و ظاهری پایین تر از سطح انتظارتان شود که ممکن است برای سال‌های آینده هم دوام نیاورند. پیشنهاد ما به شما، استفاده از برندهای باکیفیت ایرانی است.

برخی از برندهای معروف رنگ اکریلیک (ایرانی) عبارتند از:

انتخاب رنگ اکریلیک

شما می توانید بهترین رنگ های اکرولیک را از سایت هنری با گارانتی و ارسال رایگان تهیه کنید.

خرید رنگ اکریلیک

قلم موی رنگ آمیزی

تعدادی قلم مو انتخاب کنید. از خرید قلمو‌ هایی که به سرعت شکل خود را از دست می‌دهند یا موهای بلند و پراکنده‌ای دارند که کنترل آن‌ها سخت است، اجتناب کنید. موهای قلم مو نیز نباید هنگام رنگ آمیزی بریزند.

قلم موها نسبتاً متنوع هستند و بر اساس دو عامل طبقه‌بندی می‌شوند:

  • شکل نوک قلم مو
  • جنس موها

۳ نوع مختلف نوک قلمو وجود دارد: سر تخت، سرگرد و زبان گربه ای. مواد زیادی برای ساخت موهای قلم مو استفاده می شود، اما رایج ترین آنها موی مصنوعی و موی گراز است. اکثر نقاشان مبتدی قلموهای مصنوعی را برای کار ترجیح می دهند. قلموهای مصنوعی با موهای صاف به نقاشی شما پوشش یکنواختی می بخشند.

یکی از پیشنهادات ما استفاده از قلمو پارس آرت است.

پالت نقاشی

شما به وسیله ای نیاز دارید که رنگ را روی آن مخلوط یا رنگ را بین جلسات نقاشی به خوبی  نگهداری کنید. اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، یک بشقاب کاغذی یا پلاستیکی می توانند کار را برایتان در بیاورد. هر سطح پهن، صاف و تمیز را می توان به عنوان پالت نقاشی استفاده کرد.

با این حال، از آنجایی که رنگ‌های اکریلیک خیلی سریع خشک می‌شوند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که روی پالتی که مرطوب بماند، سرمایه‌گذاری کنید.

کاردک نقاشی

کاردک تیغه ای انعطاف پذیر بوده که مخصوص نقاشی ساخته شده است. نقاشان از آن برای ترکیب و مخلوط کردن رنگ، خراش دادن هر چیز اضافی و دستیابی به تکنیک های مختلف مانند خطوط مستقیم، شکل های بادبزن و بافت های ضخیم استفاده می کنند.

انتخاب کاردک برای کار با رنگ اکریلیک

آب

از آنجایی که اکریلیک ها بر پایه آب هستند، ایده خوبی است که یک فنجان آب برای رقیق کردن رنگ خود داشته باشید یا زمانی که آماده شستن قلمو های خود هستید، از آن استفاده کنید.

کاغذ باطله

یک تکه کاغذ اضافی را در گوشه کناری نگه دارید تا بتوانید حرکات را تمرین کنید یا رنگ ها را بعد از مخلوط کردن بررسی کنید.

نحوه کار با رنگ اکریلیک

مرحله اول نحوه کار با رنگ اکریلیک

منبع نور خود را پیدا کنید

رنگ بسته به نحوه برخورد نور با آن تغییر می کند، بنابراین قبل از شروع به رنگ آمیزی سوژه خود، منبع نور اولیه را پیدا کنید. در طول فرآیند نقاشی به این نکته توجه کنید. شما باید رنگ‌های روشن‌تر را نزدیک‌تر به منبع نور و رنگ‌های تیره‌تر دورتر داشته باشید. ممکن است ابتدایی به نظر برسد، اما انتخاب منبع نور قبل از شروع به حفظ رنگ های شما کمک می کند.

مرحله دوم نحوه کار با رنگ اکریلیک

ترکیب موضوع و سوژه خود را بررسی کنید

حتی اگر فقط یک شی را نقاشی می کنید، باید با سطوح یا پس زمینه های دیگر لایه بندی شود. به سوژه خود نگاه کنید و مشخص کنید کدام یک به شما نزدیکتر است و کدامیک از شما دورتر است. توجه داشته باشید همپوشانی، تغییر در رنگ و بافت، شما هر یک از این موارد را در نقاشی خود بازسازی خواهید کرد، بنابراین مطمئن شوید که قبل از شروع، ایده خوبی از نحوه انجام آن دارید.

مرحله سوم نحوه کار با رنگ اکریلیک

شروع به رنگ آمیزی پس زمینه کنید

وقتی رنگ می کنید، لایه لایه به سمت بالا حرکت کنید. بنابراین، رنگ آمیزی از پشت به جلو ساده ترین روش است. با رنگ‌های متوسط ​​شروع کنید، پس از آن تیره‌ترین رنگ‌ها و سپس روشن‌ترین رنگ‌ها

اضافه کردن جزئیات پس زمینه

ساختن رنگ های اصلی را تمام کرده و سپس جزئیات را به پس زمینه اضافه کنید. اگر یک رنگ ثابت است، باید سایه ها و نقاط روشن را اضافه کنید. اگر پس زمینه شما طرح دار یا شلوغ است، بافت و حرکت را با قلم مو اضافه کنید تا لایه پس زمینه کامل شود.

مرحله چهارم نحوه کار با رنگ اکریلیک

نقاشی اشیا و سوژه

هنگامی که شروع به رنگ آمیزی سوژه خود می کنید، آن را به اشکال قابل تشخیص تقسیم کنید و آنها را در سایه های ثابت رنگ کنید. همانطور که شکل ها و رنگ ها را می سازید، جسم شما ظاهر می شود. هر بار روی بخش های کوچک کار کنید تا روند نقاشی کمی کمتر ترسناک و سخت شود.

برخی از هنرمندان مبتدی استفاده از سیستم شبکه را هنگام نقاشی موضوع خود آسان می دانند. بوم خود را با استفاده از یک شبکه خیالی به قطعات تقسیم کنید و قبل از رفتن به شبکه بعدی، کل فضای شبکه را تا پایان نهایی بکشید.

به یاد داشته باشید که ابتدا رنگ های متوسط ​​​​و سپس رنگ های تیره تر و سپس روشن تر را اضافه کنید.

مرحله پنجم نحوه کار با رنگ اکریلیک

جزئیات را با استفاده از تکنیک های مختلف نقاشی اضافه کنید

هنگامی که رنگ ها و اشکال اصلی را اضافه کردید، می توانید جزئیات را با چند تکنیک مختلف نقاشی اضافه کنید. اینها هر کدام بر روی افزودن بافت و حرکت از طریق خطوط مختلف قلم مو و کاربردهای رنگی تمرکز دارند.

برای داشتن یک ظاهر رنگ خشن، به جای قلمو با کاردک رنگ کنید. کاردک را در با یک لایه ضخیم رنگ بپوشانید و آن را روی بوم خود حرکت دهید تا لایه‌های ضخیم رنگ بافت روی آن قرار گیرد.

با رقیق کردن رنگ خود با آب یک رنگ خاص ایجاد کنید. این جلوه ای شبیه به آبرنگ می دهد، جایی که رنگ به تدریج روی بوم شما روشن می شود. این برای ایجاد یک افکت گرادیانت عالی است.

نقاشی خود را تمام کنید

با توجه دقیق به موضوع خود، هر گونه جزئیات تکمیلی را که فکر می کنید برای تکمیل نقاشی خود ضروری هستند، اضافه کنید. اغلب این موارد شامل آخرین لایه‌های روشن و تاریک، هر طرحی که

ممکن است بخواهید اضافه کنید و شستشوی نهایی رنگ است.

اضافه کردن وارنیش

پس از خشک شدن رنگ، وارنیش را به نقاشی خود اضافه کنید. اگرچه الزامی به استفاده از آن نیست، بسیاری از نقاشان برای مهر و موم کردن رنگ های اکریلیک، یک لایه وارنیش برای تکمیل کار اضافه می کنند. این به چسبندگی شیمیایی رنگ به بوم کمک می کند و بهتر از آسیب محافظت می کند.

مقالات مرتبط: نقاشی روی بوم با رنگ اکریلیک

قلمو های نقاشی و محل کار خود را تمیز کنید

ضروری است که قلموهای خود را بلافاصله پس از اتمام کار تمیز کنید. رنگ اکریلیک می تواند به شدت به قلموها آسیب برساند و در صورتی که روی موها خشک شود، خراب شود. قلم ها را با آب سرد و صابون بشویید تا آب شفاف شود.

شستشو قلمو پس از کار با رنگ اکریلیک

بگذارید نقاشی خود خشک شود

نقاشی خود را به مدت ۱ تا ۲  روز در مکانی قرار دهید تا خشک شود. رنگ‌های اکریلیک زمان خشک شدن بسیار کوتاهی دارند، با این حال برای خشک شدن به درستی، باید آن‌ها را در محلی برای مدتی رها کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مارک رنگ اکریلیک

 

۹ نکته کاربردی در نحوه استفاده از رنگ اکریلیک

وقتی لوازم خود را از فروشگاه لوازم هنری تهیه کردید، وقت آن است که شروع کنید! از این نکات سریع اما کاربردی برای ایجاد یک نقاشی اکریلیک خارق العاده برای خانه یا محل کار خود استفاده کنید.

1- اجازه ندهید پالت شما خشک شود

رنگ های اکریلیک به سرعت خشک می شوند، بنابراین تا زمانی که برای رنگ آمیزی آماده نشده اید، پالت خود را ایجاد نکنید. اگر مجبور به استراحت هستید، پالت را با پوشش پلاستیکی بپوشانید تا چند ساعت بیشتر خیس بماند. هرگز قلموهای خود را آغشته به رنگ رها نکنید.

2- خلاقیت با ترکیب رنگ های اکرولیک

فقط از رنگ ها مستقیماً از تیوپ یا قوطی استفاده نکنید. سعی کنید آنها را با هم مخلوط کنید. از رنگ های اصلی (قرمز، آبی و زرد) برای ساختن نسخه های منحصر به فرد خود از رنگ های ثانویه (بنفش، نارنجی و سبز) استفاده کنید.

افزودن رنگ سفید، رنگ ها را روشن تر و کم رنگ تر می کند. افزودن رنگ مشکی آنها را تیره تر و کدرتر می کند (مانند سرمه ای). همچنین می‌توانید با اضافه کردن رنگ اصلی، رنگ قهوه‌ای و خاکی‌تری به رنگ‌های ثانویه خود اضافه کنید. به عنوان مثال، اضافه کردن کمی آبی به قرمز و زرد باعث ایجاد نارنجی سوخته می شود.

3- قلمو را بیش از حد به رنگ آغشته نکنید

رنگ بیش از حد روی قلمو کنترل جزئیات در نقاشی را چالش برانگیز و سخت و زمان خشک شدن نقاشی شما را طولانی می کند. همچنین می تواند تمیز کردن قلم موهای شما را در تمام طول مسیر سخت تر کند.

همیشه می توانید رنگ بیشتری بردارید و لایه های بیشتری اضافه کنید تا کار ظاهر مناسبی داشته باشد. بنابراین، قلمو را فقط به اندازه رنگ مورد نیاز خود قرار دهید. (مگر اینکه قصد دارید یک نقاشی بسیار ضخیم و بافت دار داشته باشید).

4- از طیف وسیعی از قلمو ها استفاده کنید

قلمو سر تخت، قلمو سرگرد و رنگ های روشن را برای شکل ها، ضربه های قلم مو و بافت های مختلف با هم مخلوط کنید. همچنین می‌توانید از قلموهای مشابه اما در اندازه‌های مختلف برای افزودن تنوع و جزئیات کوچک استفاده کنید که آثار هنری شما را برجسته می‌کند.

5- روش های مختلف نقاشی را امتحان کنید

ابزارهای مختلف، مدیوم‌های اکریلیک و تکنیک‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا به نتیجه نهایی مورد نظر خود برسید. برای مثال گلیز به رنگ های شما عمق می بخشد.

6- از یک الگو یا نمونه استفاده کنید

توصیه می کنیم قبل از شروع یک تصویر الگو ایجاد یا چاپ کنید. نقاشی از حافظه می تواند یک چالش باشد. حتی نقاشان حرفه ای ابتدا طرحی از ایده خود ایجاد می کنند، چه با مداد، زغال چوب یا رنگ.

یک راه عالی دیگر برای تمرین این است که یک آموزش را دنبال کنید تا بتوانید آنچه را که قصد ایجاد آن را دارید ببینید و در حین حرکت نکات متخصص را دریافت کنید.

7- نگران اشتباهات نباشید

اگر اشتباه کنید، همه چیز از بین نمی رود. بهترین راه برای رفع اشتباه با رنگ اکریلیک این است که به سادگی اجازه دهید خشک شود و سپس روی آن رنگ کنید. به همین راحتی!

8- افزایش سرعت خشک شدن

اگر می خواهید رنگ خود کمی سریعتر خشک شود، روی آن سشوار بگیرید. برای جلوگیری از ایجاد حباب یا ترک، آن را روی خنک‌ترین و پایین‌ترین حالت تنظیم کنید. سشوار را حداقل 6 اینچ (۱۵ سانتی متر) از بوم دور نگه دارید و آن را در حرکت نگه دارید تا از تمرکز بیش از حد در یک نقطه خودداری شود.

9- تمام رنگ را از قلموهای خود خارج کنید

یکی از مهم‌ترین نکات این است که قلموهایتان را به‌خوبی تمیز کنید و سعی کنید رنگ اکریلیک روی موهایش خشک نشود. اکریلیک ها به صورت پلاستیکی خشک و پس از سفت شدن به سختی جدا می شوند. در حالی که در حال نقاشی هستید، قلمو هایی را که استفاده می کنید در یک فنجان آب نگه دارید تا تمیز کردن آن بسیار آسان تر شود. فقط نگذارید ساعت ها و ساعت ها رنگ روی قلمو باقی بماند.

پس از اتمام رنگ آمیزی، همیشه قلموهای خود را در آب بشویید و به آرامی روی کف فنجان بمالید. سپس از یک دستمال نرم برای خشک کردن قلم مو استفاده کنید، موها را به شکل اصلی خود در آورید و کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند.

چند نکته طلایی کار با رنگ اکریلیک

  • شما نیازی به یک قلمو مرطوب ندارید، اما اگر می خواهید رنگ شما به نرمی روی بوم سر بخورد، بهتر است موهای آن خیس باشد. بنابراین فقط قلمو را در آب فرو ببرید، لازم نیست خیس شود.
  • اطمینان حاصل کنید که درپوش و درب رنگ های اکریلیک شما محکم بسته شده باشد.
  • هرگز روغن یا هر چیز روغنی را با اکریلیک مخلوط نکنید. آنها به هیچ وجه به خوبی با هم ترکیب نمی شوند و شما به چیزی که دوست دارید نخواهید رسید. در مورد پرایمر سطح نیز همینطور است، از مواد روغنی استفاده نکنید.
  • هنگام مخلوط کردن رنگ، بیش از حد مخلوط نکنید و این کار را به آرامی انجام دهید تا از تشکیل حباب های ناخواسته جلوگیری کنید. آنها می توانند روی یکپارچگی رنگ تأثیر بگذارند و بعداً باعث ترک خوردن آن شوند.
  • رنگ را زیاد فشار ندهید. همیشه فقط به همان اندازه که نیاز دارید آماده کنید، همیشه می توانید در صورت نیاز مقدار بیشتری را اضافه کنید. اما شما نمی توانید باقی مانده رنگ خشک شده را پس از خشک شدن برگردانید!
  • مقدار زیادی آب را به یکباره مخلوط نکنید، این روی بافت و کیفیت رنگ اکریلیک تأثیر می گذارد.
  • رنگ اکریلیک وقتی خشک می شود تیره می شود، بنابراین هنگام ایجاد مخلوط های خود این را در نظر داشته باشید.

 

در ادامه بخوانید: ۱۰ تفاوت رنگ روغن و اکریلیک

 

منبع: سایت wikihow

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا