آموزش نقاشی روی لباس (تکنیک نقاشی پفکی یا مکزیکی )

نقاشی روی تیشرت به شکل گلدوزی یا کشیدن نقاشی پفکی بر روی تیشرت یک کار هنری بسیار زیبا و خیره کننده است که صبر و ظرافت بسیاری را می طلبد.  این نوع از نقاشی کشیدن، کاری است که باید با دقت و حوصله ی بسیار انجام شود و نقشهای بسیار زیبا و ظریف، همانند سوزن‎دوزی و گلدوزی، بر روی لباس کشیده شود.
این نوع از طرح و نقاشی روی تیشرت در برخی از کشورها به نقاشی مکزیکی نیز معروف است. معمولا برای کشیدن نقاشی روی تیشرت به قلمو احتیاج است، اما در این نوع از نقاشی احتیاجی به قلمو نداریم و رنگها در تویوپهایی با سر باریک و نوک تیز هستند که می توان از آنها همانند مداد یا قلم برای نقاشی روی تیشرت استفاده کرده و به راحتی نقاشی روی تیشرت کشید.
ابتدا باید الگو و طرح مورد نظرتان را با مداد بر روی تیشرت بکشید و یا با کاغذ کاربن، یا کاغذهای کپی طرحتان را روی پارچه منتقل کنید. سپس با استفاده از تویوب های رنگ روی خطوط را با رنگ مورد نظر رنگ آمیزی کنید.
همانند دیگر تکنیک های نقاشی روی تیشرت، در این نوع از نقاشی کشیدن نیز برای اینکه رنگ به قسمت پشتی لباس منتقل نشود، باید در زیر کارتان یک کارتن یا مقوای ضخیم قرار دهید و پس از آن کارتان را شروع کنید.
برای کشیدن نقاشی روی تیشرت باید از دورگیر پارچه استفاده کنیم. در واقع از دورگیر در نقاشی روی تیشرت دو نوع استفاده می شود. مورد استفاده اولِ کار با دور گیر یا در اصلاح فنی‎تر، کار با ”گوتا” ، که در واقع کار اصلی دور گیر در نقاشی روی پارچه و لباس نیز همین است، جلوگیری از تداخل رنگها در رنگ گذاری‎ها می باشد. اما می توان با استفاده از دور گیر، به تنهایی نیز، زیبایی های بسیار جذاب، متفاوت و متنوعی را روی لباس ایجاد کرد. میتوان به صورت نقطه گذاری و یا همچنین به صورت خطوط ممتد نقوشی را بر روی پارچه کشید، نقاشی کرد و طرح های بسیار زیبایی را بر روی لباس خلق کرد.
ما تقریبا برای بیشتر نقاشی ها به دور گیری کردن نیاز داریم، تا علاوه بر اینکه از تداخل رنگ ها جلوگیری شود، هم جلوه‌ی کار نقاشی ما بیشتر شده و همچنین زیبایی رنگ هایمان نیز چند برابر شود.
دور گیرهای پارچه دارای انواع مختلفی هستند: مانند دورگیر معمولی، دورگیر بیرنگ، دورگیر صدفی، و دورگیر پفکی.
که ما برای این نوع از نقاشی روی پارچه و لباس از دورگیرهای پفکی استفاده می‎کنیم.
در اصل مواد پفکی به شکل خمیر سفید رنگ نیز در بازار موجود هستند که در چاپ های رنگی پفکی، رنگ به خمیر اضافه میشود. شدت پفکی شدن به مقدار بیندر پفکی استفاده شده در کار بستگی دارد. شما با انتخاب بیندر مناسب میتوانید ضخامتی ۳ تا ۲۰ برابر لایه خمیر روی پارچه بدست بیاورید. در مجموع کار با مواد پفکی به دو صورت انجام میشود.
روش اول کار به این صورت است که رنگمان را با مواد پفکی ترکیب می کنیم و سپس کارمان را شروع می کنیم و رنگ آمیزی را انجام می‌دهیم. دقت کنید که در این روش حتما باید نسبت مواد از رنگ بیشتر باشد.
در این روش ابتدا شابلون را بر روی پارچه فیکس می‌کنیم و سپس رنگ را به صورت ضربه ای با قلم مو بر روی سطح کار می زنیم. شابلون را از روی کار برداشته و اجازه میدهیم کار یک تا دو ساعت بماند و خشک شود. سپس از پشت کار با اطو به صورتی که با پارچه تماس پیدا نکند کارمان را اطو می کنیم.
روش دوم نیز به این صورت است که هماند روش اول ابتدا شابلون را روی کار فیکس کرده و پس از آن نیز به همان صورت ضربه ای با مواد پفکی بر روی کار ضربه می زنیم و کار رنگ آمیزی را انجام می‌دهیم.
بعد از دو ساعت کارمان را اطو کرده و بعد از اطو زدن رنگ اکرلیک را با بیندر مخلوط می کنیم. در صورت لزوم هم یک قطره آب به آنها اضافه می کنیم و روی مواد پفکی میزنیم.
اگر از مواد پفکی با مارک معتبر استفاده نمایید نیازی به افزودن چسب دی ام 5 نیست. اما اگر از مارک های متفرقه استفاده می کنید به اندازه نیمی از مواد پفکی چسب دی ام 5 نیز اضافه کنید.
معمولا مواد پفکی روی پارچه های مختلف نتیجه متفاوتی دارد. برای اینکه به نتیجه زیبا و دلخواه دست پیدا کنید بهتر است ابتدا مواد را بر روی یک تکه از پارچه مشابه با پارچه اصلی امتحان کنید. اگر پف آن کم بود از میزان چسبتان کم کنید و اگر دیدید که کار پوسته پوسته می شود میزان چسبتان را بیشتر کنید.
اگر تمایل دارید تا برای کارتان برجستگی بیش از اندازه معمول به دست آورید و برجستگی های پفکی هایتان بیشتر و اغراق آمیزتز باشند، دوبار مراحل کارتان را تکرار کنید. بدین صورت که پس از اطو کشیدن در مرحله اول دوباره روی کارتان را با مواد پفکی بپوشانید و دو ساعت زمان بدهید تا خشک شود. سپس اطو بزنید و بعد مجددا کار رنگ آمیزی را انجام دهید.

نقاشی پفکی بر روی لباس

 

وسایل مورد نیاز برای انجام نقاشی مکزیکی یا نقاشی پفکی بر روی لباس :
پوشاک مخصوص نقاشی روی پارچه 
• دورگیر پفکی در رنگهای مختلف
شابلون یا طرح مورد نظر

 

مراحل انجام کار:

مرحله اول:
ابتدا در مرحله اول، طرح را با مداد معمولی روی تیشرت می کشیم، میتوانیم از کاغذهای کپی نیز برای انتقال طرح استفاده کنیم. اما بهتر است از کاربن های جوهری به هیچ عنوان استفاده نکنیم چون با رنگ ترکیب میشود و رنگ ما را تحت تاثیر قرار می دهد و کارمان خراب می‌شود.
برای انتقال طرح روی پارچه می‌توانیم از شابلون‌های آماده ای که در بازار موجود است نیز استفاده کنیم.

مرحله دوم:
پس از آن با دور گیر پفکی بر روی خطوط طرح نقشمان را می کشیم و خطوط را می پوشانیم. البته می توانیم از نقطه گذاری روی پارچه نیز برای این کار استفاده کنیم.

 

نقاشی پفکی بر روی لباس

مرحله سوم:
در این مرحله باید بگذاریم تا رنگمان خوب خشک شود. این نوع از دورگیرها، یعنی دورگیرهای پفکی، پس از خشک شدن پف می کنند و شکل بسیار زیبایی پیدا می کنند. در این قسمت از کار همانگونه که در بالا در کنار انواع روش های انجام نقاشی پفکی توضیح داده شد، ابتدا باید یک تا دو ساعت زمان خشک شدن به موادمان بدهیم و پس از آن کار را از قسمت پشت اتو کنیم. و اگر باز هم پف بیشتر برای کار بخواهیم مراحل را مجدد تکرار می‌کنیم.

همچنین شما بنا به ذوق و سلیقه خودتان می‎توانید از طرح ها و رنگهای زیباتری نیز استفاده نمایید و یا حتی با رنگهای ترکیبی زیبا نقاشی بسیار خیره کننده تری را بر روی لباس، کیف و یا کفشتان بکشید.

 

 

نقاشی پفکی بر روی لباس

• توجه کنید که جنس پارچه شما نیز برای انتخاب رنگ و دور گیر بسیار مهم است.
• برای آنکه کارتان اکلیلی شود هم می توانید به موادتان کمی اکلیل اضافه کنید و هم میتوانید پس از اتمام کار و قبل از خشک شدن مواد اکلیل را روی آن بریزید و بگذارید تا خشک شود، سپس از پشت اتو کنید.

• اگر به نقاشی روی پارچه و لباس علاقمند هستید میتوانید از کلاسهای رایگان آموزش نقاشی روی پارچه در سایت ما استفاده کنید.
• اگر به دنبال طرحها و آموزشهای متفاوت نقاشی روی پارچه، لباس، کیف، کفش و … هستید، می توانید از قسمت نقاشی روی پارچه در سایت هنری استفاده کنید.

 

 

نقاشی پفکی بر روی لباس
نقاشی پفکی بر روی لباس

 

چنانچه از علاقه مندان به هنر نقاشی روی پارچه هستید می توانید انواع آموزش های نقاشی روی پارچه را از صفحه آموزش نقاشی روی پارچه  در سایت هنری دنبال کنید.

همچنین می توانید انواع طرح های نقاشی روی پارچه را درلینک الگوی نقاشی روی پارچه مشاهده کنید.

 

 

سایت منبع: elisicalismalari.com

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا