آموزش معرق کاری با آینه

معرق کاری گستره وسیعی داره و ما در این آموزش میخواهیم با هم معرق کاری با آینه را یاد بگیریم. از این هنر میتوانید برای زیبایی دکوراسیون منزلتان استفاده کنید. به راحتی  میتوانید این آموزش را در منزل پیاده کرده و از مراحل کار هم لذت ببرید.

هنر معرق کاری را میتوانید با آینه و یا با کاشی انجام دهید .

قاب آینه سرامیکی

وسایل مورد نیاز:

دو عدد آینه 

آینه شکسته

تخته چوبی که بزرگتر از ابعاد آینه ها باشد

سیمان یا گچ

چسب قوی برای چسباندن آینه

چسب نواری یا چسب سیم

دستکش

پتک پلاستیکی

پلاستیک

دستکش

دستمال زمخت

روش کار:

ابتدا یکی از آینه ها را روی تخته ی چوبی گذاشته و اندازه ها را مشخص می کنیم. حدفاصل لبه های تخته و آینه عرض قاب را تعیین خواهد کرد. پس از اینکه مکان آینه را مشخص کردیم، با استفاده از چسب قوی مانند چسب آکواریوم آینه را در محل می چسبانیم. برای جلوگیری از تکان خوردن آینه و به هم خوردن نظم کار، آینه را با چسب سیم و … سر جایش محکم می کنیم.

قاب آینه سرامیکی

مرحله بعد

حالا آینه ی دیگر را درون پلاستیک می پیچیم و با استفاده از پتک پلاستیکی آن را خورد می کنیم. دلیل استفاده از پلاستیک این است که نمی خواهیم خرده آینه ها از جا جهیده و صورتمان را زخمی کند. پتک پلاستیکی یا هر وسیله ی دیگری برای خورد کردن آینه مناسب است اما از وسایلی که خیلی سخت باشند مانند چکش فلزی استفاده نکنید، چون این ابزار آینه را کاملا خورد و غیر قابل استفاده می کنند.

قاب آینه سرامیکی قاب آینه سرامیکی

پس از آن، تکه های آینه ی خورده شده را برداشته و دور تا دور آینه ی اول، روی تخته قرار می دهیم. ابتدا تکه های بزرگ و سپس تکه های کوچک را در لابلای آنها جا می دهیم. این کار مانند ساخت پازل است. نیازی نیست این قطعات کاملا به هم چفت شوند، فقط آنها را باید طوری کنار هم چید که فاصله ی زیادی بینشان نماند. برای این کار بهتر است از دستکش استفاده کنید تا زخمی نشوید.

در مرحله ی بعدی

چسب های حفاظ آینه را می کنیم و پشت قطعات آینه چسب زده و در محل مورد نظر می چسبانیم. پس از اینکه تمام قطعات را چسباندیم صبر می کنیم تا خشک شوند.

در این فاصله در ظرفی، پودر سیمان و آب را مخلوط می کنیم و خمیر سیمان به دست می آوریم. بعد از آماده شدن خمیر، با کارک آن را ری آینه های خورده می ریزیم و با کاردک صاف می کنیم تا شکاف ها و درزهای بین خورده های آینه پر شود. این لایه باید آنقدر نازک باشد که تنها فضای خالی را بپوشاند و روی آینه ها صاف بماند.

قاب آینه سرامیکی

به مرحله بعد میرویم:

وقتی دورتادور آینه را سیمان کشیدیم، صبر می کنیم تا سیمان خشک شود. بعد دستمالی خشک و زبر بر میداریم و روی خورده های آینه را با دقت پاک می کنیم تا تمیز شوند. حالا قاب آینه ی شما آماده است.

سیمان رنگ سیاه به قاب آینه می دهد، اگر رنگ سفید را ترجیح می دهید، می توانید از سیمان سفید یا گچ استفاده کنید. برای سایر رنگ ها هم گچ های رنگی در دسترس هستند.

امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا