بیزوکس چیست؟

بیزوکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چرا باید از بیزوکس در شمع سازی استفاده کنیم؟ در ادامه این مقاله از هنری به تمام جوانب استفاده از بیزواکس (Beeswax) می پردازیم.

ورق های موم زنبور عسل برای ایجاد تزیینات پرکار و تزئینی برای شمع‌ها فوق العاده هستند. ورق موم عسل طبیعی زنبور عسل را می‌توان در سایت هنری دات کام برای صابون‌سازی یا شمع‌سازی به‌صورت آنلاین خریداری کرد، اما خرید ورق‌های موم زنبور عسل از قبل پرهزینه است.

بیزوکس چیست؟

بیزوکس محصولی است که از لانه زنبور عسل و توسط زنبورهای کارگر تهیه می شود. مخلوط کردن روغن های گرده با موم عسلی، موم سفید را به رنگ زرد یا قهوه ای تبدیل می کند. از بیزوکس زرد بیشتر برای صنایع دستی استفاده می شود. در مقابل موم سفید برای استفاده در لوازم آرایشی و برخی محصولات مشابه کاربرد دارد.

بیزوکس چیست

ویژگی های بیزوکس

نقطه ذوب نسبتاً پایینی از 143 درجه فارنهایت تا 147 درجه فارنهایت (62 درجه سانتیگراد تا 64 درجه سانتیگراد) دارد. در دمای 90 درجه فارنهایت تا 95 درجه فارنهایت (32 تا 35 درجه سانتیگراد) انعطاف پذیر می شود و شکل می گیرد.

انواع بیزوکس

موم عسل در 3 شکل ورقه ای، شمش و گرانول وجود دارد که کاربرد یکسانی داشته و فقط از نظر ظاهری باهم متفاوت هستند.

بیزوکس چه کاربردهایی دارد؟

در حال حاضر استفاده از موم بیزواکس در محصولات مراقبت از پوست و مواد آرایشی رو به افزایش است زیرا مطالعات نشان داده است که این ترکیب نسبت به کرم های مشابه که از روغن های معدنی یا ترکیبات نفتی تهیه می‌شوند، کارایی بهتری دارند.

موم زنبور عسل در نرم کننده های لب، برق لب، کرم دست و صورت و مرطوب کننده ها استفاده می‌شود. این ماده در مواد آرایشی مانند سایه چشم، رژ گونه، خط چشم و محصولات زیبایی مو مانند ژل مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از این ها را بررسی می کنیم.

شمع بیزوکس

شما به کمک موم ورقه ای بیزوکس می توانید شمع خانگی درست کنید. در حالی که گرفتن شمع آماده از فروشگاه ها بدون شک آسان‌تر است، اما ساخت آن ارزان‌تر بوده و موم زنبور عسل یک ماده رایج برای ساخت شمع‌های خانگی است. می توانید موم زنبور عسل را با سایر ترکیبات مانند فیتیله شمع، اسانس شمع و … مخلوط کنید تا شمع های معطر درست کنید.

ساخت بالم لب خانگی

یکی از کاربردهای اصلی بیزوس در ساخت لوازم ارایشی و بهداشتی مانند درست کردن بالم لب است. بیزوکس به طور منظم در محصولات زیبایی برای حفظ رطوبت در طول روز استفاده می شود. استفاده از بالم لب خانگی پوست لب شما را مرطوب و شاد نگه می دارد.

درست کردن بالم لب ساده تر از چیزی است که فکر می کنید. یک دستور اولیه شامل دو ماده است: شی باتر و موم زنبور عسل.

ساخت بالم لب با بیزواکس

ساخت رژ لب و خط چشم موم خانگی

اگر رژ لب می زنید و بلد هستید که چگونه بالم لب درست کنید، ساخت رژ لب خانگی اصلا کار سختی نیست. فقط باید آن را رنگ کنید.

خط چشم بیزوکس هم چیزی است که می توانید در خانه با استفاده از موم، روغن نارگیل و آب مقطر بسازید.

چرب کردن چوب

بیزوکس یک روان کننده طبیعی است. وقتی کشوهای چوبی دارید که به کمدتان گیر می کنند یا لولاها، درها و پنجره‌هایی که جیرجیر می کنند، استفاده از بیزوکس مفید است.

درست کردن روکش محافظ

پوشش پلاستیکی یکی از مواردی است که برای تازه نگه داشتن مواد غذایی از آن استفاده می شود. یک جایگزین پایدار و بی ضرر، استفاده از روکش های بیزوکس است.

موم پیوند برای درختان میوه

اگر می‌خواهید باغی برای خود پرورش دهید، یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای افزایش درختان، تکثیر از طریق پیوند است. موم پیوند از پیوند در برابر خشک شدن محافظت می کند، بنابراین موم زنبور عسل در این امر نقش دارد.

کفش ضد آب کردن کفش ها

یکی از کاربردهای منحصر به فرد موم زنبور عسل همین ضد آب کردن کفش هاست. اگر کفش های برزنتی دارید، سعی کنید موم بیزوکس را مستقیماً روی کفش بمالید و از سشوار برای آب کردن آن ها استفاده کنید. سپس، مقدار اضافی را با یک حوله تمیز و خشک بمالید.

پولیش کفش

اگر کفش های چرمی دارید که باید براق شوند، بیزوکس جایگزینی برای واکس های معمولی می تواند باشد. تنها چیزی که نیاز دارید چند ماده است، مانند:

  • بیزوکس سفید
  • روغن زیتون
  • پودر رنگدانه اکسید (اگر می خواهید رنگ اضافه کنید)
  • یک شیشه برای نگهداری

فواید بیزوکس

بیزوکس برای کلسترول بالا، درد، عفونت های قارچی پوست و سایر شرایط استفاده می شود، اما هیچ تحقیق علمی خوبی برای حمایت از این کاربردها وجود ندارد. در صنعت تولید، بیزوکس زرد و سفید به عنوان غلیظ کننده، امولسیفایر و به عنوان عوامل سفت کننده در لوازم آرایشی استفاده می شود. از موم زنبور عسل به عنوان یک عطر در صابون ها و عطرها هم استفاده می شود. از موم سفید نیز برای جلا دادن قرص ها استفاده می شود.

چند دلیل برای استفاده از بیزوکس

سازگار با محیط زیست

کاری را که بیزوکس انجام می دهد، محصولات دیگر هم می توانند انجام دهند، اما مواد مصنوعی هستند. موم زنبور عسل طبیعی است و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.

ماندگاری طولانی

بیزوکس ماندگاری بسیار طولانی دارد. ما می دانیم که هزاران سال پیش در مقبره های باستانی فراعنه مصر پیدا شده است.

ایمن و سالم برای پوست شما

بیزوکس یک افزودنی عالی برای محصولات آرایشی و مراقبت از پوست است. بنابراین اگر در زمستان با پوست یا لب های خشک و ترک خورده دست و پنجه نرم می کنید، موم زنبور عسل یک ماده عالی است.

بسیاری از محصولات زیبایی از ژل نفتی استفاده می کنند و مملو از مواد شیمیایی هستند، اما موم زنبور عسل به پوست شما اجازه تنفس می دهد.

به طور طبیعی سفت می شود

یکی از مزایای موم این است که به طور طبیعی سفت می شود. لوازم آرایشی خانگی، لوسیون ها و سایر محصولاتی که خودتان می سازید را غلیظ می کند، زیرا در دمای اتاق جامد است و نقطه ذوب بالایی دارد.

از آنجایی که به راحتی سفت می شود، روغن های دیگر را هم سخت و سفت می کند، بنابراین می توانید آن را با موادی که می خواهید مخلوط کرده تا یک ترکیب منحصر به فرد ایجاد کنید.

عوارض موم بیزوکس

زمانی که از راه خوراکی مصرف شود

بیزواکس زمانی که از راه خوراکی به عنوان غذا یا دارو مصرف شود، احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است. در حالی که نادر است، برخی افراد ممکن است واکنش آلرژیک به موم زنبور عسل داشته باشند.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود

موم زنبور عسل به احتمال زیاد برای اکثر افراد زمانی که مستقیماً روی پوست استفاده می شود ایمن است. در حالی که نادر است، برخی از افراد ممکن است بعد از استفاده از موم زنبور عسل دچار مشکلات آلرژیک پوستی شوند.

چون اطلاعات موثق و دقیقی در مورد این ماده وجود ندارد، از مصرف آن در دوران بارداری یا شیردهی برای احتیاط خودداری کنید.

نحوه کار با بیزوکس

از مهم‌ترین ویژگی های ورق‌های موم عسل این هست که با حرارت دست به راحتی بهم میچسبد و یک دست می‌شود. برای بریدن ورق‌های موم بهتر است قیچی یا کاتر را کمی گرم کنید و حرارت دهید تا برش یک‌دستی داشته باشید.

شما می‌توانید ورق‌های موم را ذوب کنید و به اشکال دیگر نیز از این موم ها استفاده کنید، البته استفاده از شعله مستقیم برای ذوب کردن ورق‌های موم عسل توصیه نمی‌شود.

دقت کنید در موم ذوب شده را در قالب های پلاستیکی و فلزی استفاده نکنید، زیرا خروج آن بسیار سخت خواهد بود. از فتیله های چوبی و سلولزی یا فتیله های نخی میتوانید در ورق های موم استفاده کنید، اما پیشنهاد ما استفاده از فتیله‌های نخی است.

نکته: بهتر از قبل از رول کردن ورق موم آن را کمی گرم کنید تا خرد نشود.

نکته: تمام ترک‌ها و خرد شدگی‌ها با حرارت دست از بین می رود.

 

نحوه نگهداری از موم بیزواکس

نحوه نگهداری از بیزوکس در هوای سرد و گرم متفاوت است. در فصول سرد سال ورقه های موم طبیعی شکننده شده و می ترکند. پس بهتر است آن را چند ساعت در کنار بخاری ها قرار دهید تا نرم شود. قبل از رول کردن، از سشوار استفاده کنید تا انعطاف پذیرتر شوند.

اما داستان در هوای گرم متفاوت است. در دمای گرم، موم ها نرم می شوند و به هم می چسبند، بنابراین بهتر است پس از خرید حداقل 30 دقیقه در یخچال نگهداری شود تا تعادل دما به دست آید.

لازم به ذکر است که نور خورشید رنگ موم را تغییر می دهد. این موم به طور طبیعی زرد یا زرد بسیار کم رنگ، نزدیک به سفید است که با رنگ های محلول در چربی مخصوص موم زنبور عسل رنگ می شوند. نور خورشید یا لامپ ها دارای اشعه هایی هستند که باعث بی رنگ شدن ورقه های موم عسل می شود، بنابراین باید آنها را دور از نور خورشید و در سایه نگه دارید.

بیزوکس در شمع سازی

شمع های موم عسلی سالم ترین نوع شمع هستند. بهترین و مناسبت ترین پارافین برای تولید شمع های خاص است. به دلیل عدم استفاده از مواد نفتی و استفاده از موم عسل خاصیت فراوانی دارد، دیرتر می‌سوزد و بسیار خوشبو است.

ساخت شمع‌های دست‌ساز رول شده از موم ورقه‌ای رنگی هم سرگرم کننده است و هم می‌تواند سودآور باشد. آنها نیازی به ذوب شدن موم ندارند موم ورقه‌ای رنگی که به آن موم عسل رنگی نیز گفته می‌شود کاربرد زیادی در ساخت شمع‌های خلاقانه دارد.

گفته می‌شود که شمع‌های ساخته شده از موم زنبور عسل برتر از سایر شمع‌ها هستند، زیرا آن‌ها روشن‌تر و طولانی‌تر می‌سوزند، خم نمی‌شوند و تمیز می‌سوزند.

شمع بیزوکس

موم ورقه ای عسل یا موم بیزوکس از اولین موادی است که برای ساخت شمع از آن استفاده می‌شده است. امروزه نیز از ورق موم عسل به دلیل مزایا و فوایدی که دارد به عنوان ماده‌ی اصلی برای ساخت شمع استفاده می‌کنند.

از جمله مهم‌ترین فواید این نوع شمع خنثی کردن آلودگی‌های محیط، بوی نامطبوع و … است. هم‌چنین شعله‌ی شمع‌های موم عسل به دلیل قرار گیری در طیف نور خورشید روشن‌تر از سایر شمع‌ها می سوزند و نگاه کردن به آن پیش از خواب موجب آرامش چشم می‌شود. هم‌چنین این شمع ها دوده‌ کمتری نسبت به شمع های دیگر داشته و بسیار خوش رایحه هستند و برای معطر کردن آن‌ها نیازی نیست که از اسانس‌ معطر شمع سازی استفاده شود.

این موم‌ها از لحاظ اقتصادی هم نسبت به پارافین‌های دیگر به صرفه‌تر هستند، چون به دلیل داشتن نقطه‌ ذوب بالاتر آهسته‌تر می سوزند و بادوام‌تر هستند.

در انتها اگر علاقمند به یادگیری هنر کاربردی شمع سازی هستید، می‌توانید در کلاس‌ آموزش حرفه ای شمع سازی و ساخت صفر تا صد شمع با استفاده از ورق‌های موم عسل شرکت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا