پارافین چیست؟ + انواع و کاربرد پارافین ها

پارافین چیست، چه انواعی دارد و از کجا آن را تهیه کنیم؟

پارافین شمع چیست؟

پارافین یکی از مواد بسیار مهم در حوزه صنعت به شمار می رود که از نفت گرفته می‌شود. به بیان ساده می‌توان پارافین را به عنوان یک ماده‌ی نفتی توصیف کرد که در بازار انواع پارافین به دو شکل مایع یا جامد یافت می‌شود. پارافین جامد از حالتی ژله‌ای برخوردار است و گاه با نام وکس پارافین نیز شناخته می‌شود. برخلاف تصور عمومی که استفاده از پارافین را تنها به استفاده به صنعت شمع سازی محدود می کند، این ترکیب مفید کاربردهای زیادی در صنایع مختلف داراست.

در حالت جامد، پارافین به عنوان موم پارافین شناخته می‌شود. به شکل مایع به روغن پارافین معروف است. روغن پارافین مایع دو نوع دارد، یعنی: روغن پارافین مایع سنگین یا روغن پارافین مایع سبک. پارافین به دلیل خروجی سوزاندن تمیز معروف است. موم پارافین معمولاً به عنوان روغن کاری، عایق الکتریکی و شمع استفاده می‌شود. موم پارافین عایق بهتری نسبت به سایر مواد به جز برخی پلاستیک ها است. موم پارافین متمایز از نفت سفید است که گاهی اوقات به عنوان پارافین شناخته می‌شود.

اما در تعریف علمی پارافین را می‌توان یک ترکیب هیدروکربنی سیر شده نامید که تمام اتم‌های کربن موجود در مولکول آن با پیوندهای ساده‌ای به یکدیگر متصل‌ هستند. این هیدروکربن‌ها که پارافین نامیده می‌شوند را با نام آلکان نیز می‌شناسند. به طور کل یکی از شاخصه‌های مهم هیدروکربن‌های پارافینی، اتصال اتم‌های کربن در آنها توسط پیوندهای ساده با یکدیگر است. در این میان سایر پیوندهای موجود نیز با اتمهای هیدروژن سیر شده‌اند.

‎تا حالا با چه مدل‌هایی کار کردید و میدونید انواع پارافین چیه؟

انواع پارافین شمع سازی و کاربردهای هر کدام

نوع ژله‌ای و جامد پارافین از دیرباز بیش از هر کار دیگری برای تولید انواع شمع مورد استفاده قرار گرفته است. البته هر چه در طول زمان جلوتر آمده‌ایم بر کاربردهای دیگر پارافین افزوده شده است. کاربردهایی که در ادامه‌ی مطلب پیش رو به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود. از نوع مایع پارافین نیز بیش از هر فعالیت دیگری برای مصارف و امور صنعتی استفاده می‌شود. البته علاوه بر نوع جامد و مایع می‌توان پارافین را در قالب‌های دیگری نیز دسته‌بندی کرد.

‎ﻣﺎﺩﻩ ﺍﺻﻠﻰ شمع سازی  ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺟﺎﻣﺪ‏ (اسید دار ، ﮐﺮﻳﺴﺘﺎلی)، پارافین ﮊﻟﻪ‌ ﺍﻯ، ﻣﺎﻳﻊ ﻭ … وجود دارد.

شمع تزئینی با پارافین

‎پارافین جامد

پارافین جامد بیشترین کاربرد را در بازار دارد علت آن هم مشخص است. ۹۰٪ شمع های مصرفی و دکوری با پارافین جامد ساخته می شود. پارافین جامد همانطور که از اسم آن مشخص است در دمای محیط جامد است و درصد چربی آن بین ۰.۵ تا ۵ درصد میباشد که بر اساس میزان چربی ، نامگذاری میشود.

علاوه بر میزان چربی ، پارافین های جامد به ۲ دسته سبک و سنگین نیز طبقه بندی میشود

پارافین سبک

پارافین سبک، دارای وزن مخصوص کمتر از 0.9 گرم بر سانتی مترمکعب است و در درجه حرارت معمولاً در بازه ۴۰۷۰ درجه سانتی گراد قرار دارد. این نوع پارافین به دلیل داشتن نقطه ذوب کمتر، به‌طور عمده در صنایع شمع سازی، کاغذسازی، غذایی، بهداشتی، آرایشی و صنایع دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارافین سنگین

پارافین سنگین، دارای وزن مخصوص بیشتر از 0.9 گرم بر سانتی مترمکعب است و در درجه حرارت معمولاً در بازه ۵۰۸۰ درجه سانتی گراد قرار دارد. این نوع پارافین به دلیل داشتن نقطه ذوب بیشتر، به‌طور عمده در صنایع لاستیک سازی، مواد شوینده، رنگ، رزین و صنایع نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت پارافین وکس سبک و سنگین

تفاوت اصلی بین پارافین سبک و پارافین سنگین، مربوط به وزن مخصوص آنها و نقطه ذوب این مواد است. پارافین سبک دارای وزن مخصوص کمتر از 0.9 گرم بر سانتی متر مکعب و نقطه ذوبی در بازه ۴۰۷۰ درجه سانتی گراد است، در حالی که پارافین سنگین دارای وزن مخصوص بیشتر از 0.9 گرم بر سانتی متر مکعب و نقطه ذوبی در بازه ۵۰۸۰ درجه سانتی گراد است.

پارافین های سبک کیفیت بالاتری دارد و شمع های تولید شده با این پارافین کیفیت و زمان سوخت بهتری دارند. پارافین سنگین کیفیت پایین تری نسبت به سبک داشته باشد اما ویژگی هایی دارد که توجه شمع سازان را به خود جلب میکند.

مهم ترین ویژگی پارافین سنگین، راحت خارج شدن شمع از قالب است. برخلاف پارافین سبک که به دیواره ها و انتهای قالب امکان چسبیدن دارد، پارافین سنگین کار را برای تولیدکنندگان شمع راحت می کند.

ویژگی مهم دیگر قیمت مناسب تر پارافین سنگین است که همین مورد قیمت تمام شده تولید را بسیار پایین می آورد و حاشیه سود تولیدکننده را بالا می برد.

ویژگی های پارافین سبک:
  • شمع سفید تر
  • شمع براق تر
  • رنگپذیری روشن تر
  • گودی احتمالا بیشتر
  • احتمال وجود پولک و تاول بر روی شمع
ویژگی های پارافین سنگین:
  • شمع کمی مایل به کرم و زرد
  • شمع مات تر
  • رنگپذیری تیره تر
  • گودی شمع کمتر
  • بدون تاول و پولک

حال از بحث سبک و سنگین بگذریم و به زیرمجموعه های آن بپردازیم.

در زیر مجموعه ها باید از مفهوم درصد چربی پارافین مطلع باشیم تا بتوانیم پارافین مرغوب را تشخیص دهیم. پارافین از مشتقات نفت است. بعد از تصفیه و فرایند های شیمیایی تخصصی در شرکت های پتروشیمی محصولی به دست می آید که به آن اسلک می گوییم. برای تولید پارافین در درصد های مختلف، اسلک ها را درون کوره های بزرگ چربی گیری می ریزند. هر چه این فرآیند بیشتر و طولانی تر باشد درصد چربی پایین تر می آید و قیمت و کیفیت محصول نهایی بالاتر میرود تا جایی که پارافین نیم تا یک درصد که به آن پارافین کریستال گفته می شود بهترین نوع آن است.

پارافین های مرغوب و قابل قبول برای شمع با کیفیت نهایتا ۳ تا ۵ درصد هستند. (گرچه تا ۱۲ درصد هم تولید میشود، اما من به هیچ عنوان بالای ۵ درصد را توصیه نمیکنم، چون کیفیت مهم تر از هر چیزیه) پارافین ۱ تا ۳ درصد به مراتب از ۳ تا ۵ بهتر است، چون کیفیت و زمان سوخت بالا دارد و شما را به تجربه سوخت بدون اشک و دود می رساند.

پارافین یک درصد سبک به نسبت پارافین یک درصد سنگین دمای ذوب پایین تری دارد حدود 60 درجه سانتی گراد و همچنین شفاف تر هست.

باید به این نکته توجه کنید که در فصل گرما برای جلوگیری از تاول و پولک های احتمالی حتما از پارافین یک درصد سنگین برای شمع های استوانه ای و قالبی استفاده کنید .

حال که با مفهوم سبک و سنگین بودن پارافین آشنا شدیم به سراغ دسته بندی پارافین ها بر اساس میزان چربی برویم.

پارافین جامد اسید دار (پارافین ۱٪)

پارافین اسید دار، که اغلب حدود ۱ تا ۳ درصد روغن را در دل خود جای داده است، معمولا با رنگ سفید شیری دیده می‌شود . این پارافین به طور معمول در دمایی مابین ۵۸ تا ۶۰ درجه‌ی سانتیگراد ذوب می‌شود و در دمای ۵۰ تا ۵۵ درجه‌ی سانتیگراد نیز منجمد می‌گردد. در واقع به همین دلیل است که اکثر اوقات این ماده را به صورت جامد دیده‌ایم. البته ویژگی‌های یاد شده به پارافین جامد اختصاص دارد و پارافین مایع از رنگی سفید و شفاف برخوردار است. شمع هایی که با پارافین اسیددار جامد ساخته میشه به مرور زمان زرد می‌شوند.

پارافین جامد کریستال (پارافین ۰.۵٪)

پارافین های جامد بسته به درصد چربی که دارند به چندین نوع تقسیم می شوند. اگر پارافین جامد درصد چربی خیلی کمی داشته باشد به آن کریستالی میگویند. پارافین کریستالی رنگ سفید و شفافی داره به نسبت پارافین اسید دار قیمت بالاتری دارد. اگر دقت کرده باشید معمولا شمع هایی که دارای ظاهر شفاف‌تر و زیباتر باشند، بیشتر مورد استقبال خریداران واقع میشوند. در نتیجه میتوان گفت که پارافین کریستالی شفاف بهترین انتخاب برای ساخت شمع های دوجداره و شمع های شفاف میباشد

تفاوت پارافین جامد و کریستال

‎تفاوت پارافین کریستال و معمولی در درصد چربی و تصفیه میباشد. درصد چربی پارافین کریستال کمتر از پارافین معمولی بوده و دارای مقاومت بیشتر و مدت زمان سوخت بیشتر و رنگ پذیری بهتر بوده و حاصل از نفت خام میباشد و درحالی که پارافین معمولی حاصل از ضایعات نفت میباشد و نسبت به پارافین کریستال از تصفیه کمتری برخوردار میباشد و از نظر ظاهری رنگ تیره تر و کدرتر نسبت به کریستال دارد و از قیمت پایین تری نسبت به کریستال برخوردار می باشد.
‌‎ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﮐﺮﻳﺴﺘﺎﻝ ﺷﻔﺎﻑ ﺗﺮ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﺗﺮ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺟﺎﻣﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻄﻮﺭ ﮐﻠﻰ ﺍﺯ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮﻯ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ

نشانه ای که برای مرغوب بودن پارافین جامد وجود دارد در میزان شفافیت آن خواهد بود. یعنی هر چه پارافین شفاف تر باشد، کیفیت بهتری نیز خواهد داشت.

شمع با پارافین ژله ای

‎پارافین ژله ای

‎این پارافین از شفافیت بالایی برخوردار بوده و از لحاظ مدت زمان سوخت بهتری نسبت به پارافین جامد برخوردار میباشد.این پارافین به دما حساس بوده و از آسیب پذیری بالایی برخوردار میباشد و از همین رو برای ذوب کردن آن از حرارت غیر مستقیم (بخار آب یا بن ماری) استفاده میشود. بدیهی است که در صورت تماس با حرارت بالا این پارافین آسیب میبیند و تغییر رنگ از شفافیت به زرد رنگی میدهد و موجب آسیب دیدن سیستم پارافین و آزاد کردن گاز هیدروژن میشود. عمدتا شمع های ژله ای در جامهای بلوری ساخته میشود و به علت عدم استواری آن از قالب ریزی آن پرهیز میشود.

شمع با پارافین ژله ای (1)

    خرید انواع پارافین    

‎ پارافین مایع

‎این پارافین از غلظت پایینی برخوردار است و روغنی شکل است ، برای ساخت شمع مایع بکار گرفته میشود و شفافیت آن و بیرنگ بودن آن رابطه ی مستقیم دارد.

هم‌چنین پارافین مایع در دمای ۱۷۵ درجه‌ی سانتیگراد به جوش می‌آید و در دمای ۲۶۵ درجه‌ی سانتیگراد نیز تبخیر می‌شود.

بیزوکس یا ورق موم عسل طبیعی

موم زنبور عسل از اولین موادی است که برای ساخت شمع از آن استفاده میشده است. امروزه نیز از این ماده به دلیل مزایا و فوایدی که دارد به عنوان ماده اصلی برای ساخت شمع استفاده می کنند. از جمله مهم‌ترین فواید این نوع شمع، خنثی کردن آلودگی های محیط، بوی نامطبوع و … است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع پارافین خاص می‌توانید مقاله بیزوکس چیست را مطالعه فرمائید. هم چنین می توانید موم ورقه ای بیزوکس را از هنری با تنوع رنگ بالا خریداری کنید.

سویا وکس

سویا وکس گیاهی یک ساله هست که دارای ساقه پر شاخه و میوه اون شبیه لوبیاست که توی ایران این ماده غذایی رو بهش لوبیا روغنی یا لوبیا چینی و دانه سویا میگن که بزرگترین تولید کنندش هم کشور آمریکاست،بیش از ۶۰درصد از سویای دنیا در آمریکا تولید میشه.⁣ سویا وکس یک جایگزین کاملا طبیعی و دوستدار محیط زیست است.

همانطور که از نامش پیداست، موم سویا از دانه سویا می آید. دانه ی سویا هنگام برداشت، پردازش شده و به شکل پرک در می آیند. سپس آنها را به صورت مکانیکی فشار می دهند تا روغن ها استخراج شود و هیدروژنه می شوند تا در دمای اتاق خارج شوند. برخلاف پارافین معمولی ساخته شده از نفت، شمع‌های موم سویا حامل‌های عطری عالی هستند و بدون افزودن عناصر مصنوعی ساخته می‌شوند.

شمع های موم سویا غیرسمی هستند. اگر دوست دارید با این پارافین ها کار کنید، مقاله اموزش درست کردن شمع در خانه را از دست ندهید.

اگر شما هم عاشق شمع هستید، باید بدانید که همه شمع ها برای سلامتی شما مفید نیستند. پارافین به‌عنوان رایج‌ترین ماده در صنعت، عوارض جانبی ناخواسته‌ای برای همه افراد دارد، به‌ویژه افرادی که آلرژی، آسم و بیماری‌های ریوی دارند. هنگامی که یک شمع پارافین روشن می شود، شروع به انتشار مواد شیمیایی مانند تولوئن و بنزن از موم در هوا می کند به عنوان یک جایگزین پایدار و دوستدار حیوانات برای شمع های پارافین و موم زنبور عسل، موم سویا یک گزینه بهداشتی است که بر کیفیت هوای شما در داخل خانه تأثیر نمی گذارد.

سویا وکس قیمت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل تقلبی آن در بازار زیاد است. پس هنگام خرید به این نکته توجه کنید و دقت کنید اگر سویا وکس بویی شبیه نفت داشت تقلبی است، اما اگر بویی شبیه چربی گوسفند داشت، آن وکس اصل میباشد.

ویژگی‌ های سویا وکس عبارتند از:

  • بازیافت پذیری: سویا وکس قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را دارد که به حفظ منابع طبیعی و کاهش ضایعات مواد تاثیرگذار است.
  • سوختن تمیز: سویا وکس با سوختی تمیزتر و بدون تولید دود به نسبت بعضی پارافین ها هست
  • سوختن طولانی مدت: سویا وکس طولانی‌تر از مواد شمع سازی سنتی سوخته و شعله‌ای پایدار تولید می‌کند.

هنری علاوه بر اینکه در خرید انواع پارافین به شما کمک می‌کند، همچنین شما را در ساخت و یادگیری هنر بی‌نظیر شمع‌سازی آشنا می‌کند. اگر دوست داشتید بیشتر در مورد شمع سازی یاد بگیرید پیشنهاد میکنم دوره شمع سازی رو ببینید.

پارافین گل:

پارافین گل از نظر ظاهری بسیار به پارافین کریستالی شباهت دارد اما حالت کشسانی داد و زمان سفت شدن آن طولانی تر است. به همین دلیل این نوع پارافین مناسب ساخت انواع گل میباشد.درصد چربی این پارافین بین ۵ تا ۷٪ میباشد.

پارافین پودری:

پارافین پودری یا pearl sand wax به شما امکان می دهد خلاق باشید و هر ظرفی را به یک شمع زیبا و تمیز تبدیل کنید! این ماده از مواد طبیعی ساخته شده است، بدون هیچ گونه باقیمانده دوده می سوزد و بسیار بیشتر از شمع های معمولی دوام می آورد.

شمع پودری با توجه به داشتن ظاهری زیبا و راحتی در ساخت و استفاده به یکی از شمع‌های بسیار پرطرفدار تبدیل شده است.

مزایای شمع پودری:

  • قابلیت بارها شارژ کردن و استفاده مجدد را دارند.
  • زمان سوخت بسیار بالا
  • قابل استفاده به عنوان شمع روی آب. چون در آب حل نمی‌شوند
  • بدون بو
  • باقی‌مانده سوخته آن هنوز هم زیباست
  • قابلیت استفاده بجای شمع‌های وارمری به دلیل تولید دمای بیشتر
  • محدودیتی در نوع ظرف و شکل شمع وجود ندارد

نحوه استفاده از پارافین پودری:

روش کار با پارافین پودری کمی متفاوت تر از مابقی پارافین هاست. این نوع پارافین را اغلب ذوب نمی کنند، بلکه روی کار برای تزئین استفاده می شود.

  • پارافین پودری را درون یک ظرف غیر قابل اشتعال به قطر حداقل 8 سانتی متر بریزید.
  • فتیله را داخل پودر قرار دهید و حدود 1 سانتی متر بیرون بگذارید.
  • با استفاده از رنگ های پودری می توانید شمع خود را زیباتر کنید.
  • شمع را روشن کنید و از ساعت ها نور روشن لذت ببرید و در صورت نیاز مجدد پارافین اضافه کنید.

پارافین گلس:

پارافین گلس یا وکس گلس  برای ساخت انواع شمع جار و شات و قوطی به خصوص وارمر استفاده میشود

این نوع پارافین دارای ویژگی‌های خاصی است که باعث تمایز آن از سایر انواع پارافین‌ها می‌شود.

  • عدم جدایش پارافین از ظرف

یکی از ویژگی‌های بارز پارافین گلس، عدم جدایش آن از ظرف شیشه‌ای است. به عبارت دیگر، در طول زمان استفاده، پارافین گلس به ظرف چسبیده می‌ماند و از آن جدا نمی‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که شمع‌ها در ظروف شیشه‌ای با پارافین گلس، به شکلی زیبا و پایدار ظاهر شوند.

  • شفافیت بالاتر و عدم سفیدک زدن

پارافین گلس توانایی افزایش شفافیت شمع را دارد. با استفاده از این نوع پارافین، شمع‌ها دارای شفافیت بیشتری می‌شوند و از زیبایی و جذابیت بیشتری برخوردار می‌شوند. همچنین، پارافین گلس نیز می‌تواند عدم سفیدک زدن شمع‌ها را تضمین کند، که این امر باعث افزایش طول عمر و کیفیت شمع می‌شود.

  • اسانس پذیری بالا و حل شدن بهتر اسانس

پارافین گلس دارای اسانس پذیری بالا است، به این معنی که می‌تواند مواد اسانس را به خوبی جذب کند و برای مدت طولانی در شمع نگه دارد. همچنین، وقتی اسانس‌ها به پارافین گلس اضافه می‌شوند، به خوبی در آن حل می‌شوند و این امر باعث می‌شود که شمع‌ها عطر و بوی مطلوب را تا زمان سوختن کامل داشته باشند.

پارافین گلس به دلیل داشتن چربی زیاد به نسبت پارافین سه درصد به دیواره های ظرف مورد استفاده میچسبد و مثل پارافین های دیگه از دیواره ظروف جدا نمیشود.

پارافین نخل:

وکس نخل از جمله پارافین های گیاهی است. این نوع پارافین به دلیل ایجاد بافتی مرمر گونه  طرفداران زیادی پیدا کرده است.

توجه داشته باشید برای رنگ کردن این پارافین حتما از رنگ پودری یا مایع استفاده کنید تا شفافیت کار از بین نرود.

‎پارافین نخل سفید رنگ بوده و دارای بافت منحصر بفرد شبیه کریستالی است. بیشتر برای ساخت شمع‌های تزیینی کاربرد دارد و دوست‌دار محیط‌زیست می‌باشد.

به دلیل دمای ذوب بالا نسبت به پارافین‌های دیگر، ماندگاری و استحکام بیشتری و میل به حفظ اسانس دارد و دمای بیشتری برای پراکنده کردن رایحه‌ی اسانس نیاز دارد.

ویژگی وکس نخل:

  •  طبیعی و خالص:  وکس نخل به صورت طبیعی و خالص است که می‌تواند به عنوان یک ماده طبیعی و بدون مواد شیمیایی سنگین در ساخت شمع‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
  • پایداری: شمع‌های ساخته شده با وکس نخل پایداری بالایی دارند و می‌توانند در برابر گرما و رطوبت مقاوم باشند.
  • قابلیت کنترل دمای ذوب شدن:  در مقایسه با برخی دیگر از مواد مورد استفاده در ساخت شمع، وکس نخل قابلیت کنترل دمای ذوب شدن بیشتری دارد که می‌تواند به عنوان یک مزیت در ساخت شمع‌ها محسوب شود.
  •  آبدوستی:  وکس نخل دارای خاصیت آبدوستی بالایی است و می‌تواند از پایداری و ماندگاری شمع‌ها در برابر رطوبت و آب حمایت کند.
  •  رنگ پذیری: وکس نخل به رنگ‌های مختلف بسیار خوب پذیرایی می‌کند و می‌تواند به عنوان یک ماده رنگی طبیعی برای شمع‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
  •  ضد باکتری:  وکس نخل دارای خاصیت ضد باکتری بوده و می‌تواند به عنوان یک ماده ضد باکتری در ساخت شمع‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

در کل، وکس نخل به عنوان یک ماده طبیعی و مفید در ساخت شمع‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به عنوان یک جایگزین طبیعی و سالم برای مواد شیمیایی سنگین مورد استفاده در صنعت شمع‌سازی باشد.

    خرید انواع پارافین    

پارافین نارگیل:

کوکو وکس یا همان موم نارگیل از دسته موم‌های طبیعی است که در چند سال اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. موم نارگیل یک موم سفید رنگ و نرم است که بر خلاف موم‌های شیمیایی، دوستدار محیط زیست و مفید است. قیمت کوکو وکس به نسبت موم‌های شیمیایی بسیار بالاتر است چرا که موم‌های طبیعی نسبت به موم‌های شیمیایی کمیاب‌تر هستند و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند. البته فراموش نکنید که این تفاوت قیمت ارزش بسیار بالایی دارد چرا که بر خلاف شمع‌های شیمیایی مانند شمع‌های پارافینی، شمع‌های طبیعی خواص و فواید بسیاری در زمان سوزاندن دارند که قطعا پرداخت عدد بیشتر را توجیه می‌کند.

ویژگی وکس نارگیل:

موم سویا و موم نارگیل جز مهم ترین موم‌های طبیعی هستند که عملکردی مشابه موم زنبور عسل دارند و در برخی اوقات برتری‌هایی نیز نسبت به آن داشتند.

وکس نارگیل یک نوع ماده شمع سازی است که از روغن نارگیل استخراج می‌شود. این نوع وکس به علت ویژگی‌های خاص خود به عنوان یک جایگزین طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • بوی خوب

وکس نارگیل دارای بوی خوب و مطبوعی است که می‌تواند به شمع‌های ساخته شده با آن، بوی خوبی بدهد.

  • رنگ پذیری

وکس نارگیل به رنگ‌های مختلف بسیار خوب پذیرایی می‌کند و می‌تواند به عنوان یک ماده رنگی طبیعی برای شمع‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

  • ضدباکتری

وکس نارگیل دارای خاصیت ضد باکتری است که می‌تواند به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده برای شمع‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

  • ضدالتهاب

وکس نارگیل دارای خاصیت ضد التهاب است که می‌تواند به عنوان یک ماده ضد التهابی طبیعی برای محیط مورد استفاده قرار گیرد.

  • طبیعی وغیرسمی

وکس نارگیل به صورت طبیعی و غیر سمی است که می‌تواند به عنوان یک ماده طبیعی و بدون مواد شیمیایی سنگین در ساخت شمع‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

  • ماندگاری

شمع‌های ساخته شده باوکس نارگیل ماندگاریبیشتری نسبت به شمع‌های ساخته شده بامواددیگردارند.

  • قابلیت بازیافت

شمع‌های ساخته شده با وکس نارگیل قابلیت بازیافت پذیری بالایی دارند و می‌توانند به عنوان یک ماده بازیافت پذیر در محیط زیست مورد استفاده قرار گیرند.

توجه داشته باشید که برای ساخت شمع با وکس نارگیل، بهتر است از وکس نارگیل طبیعی و خالص استفاده شود. همچنین، در صورت استفاده از روغن‌های اسانسی برای بوی دهی به شمع، بهتر است از روغن‌های طبیعی و بدون شیمیایی سنگین استفاده شود.

با این ویژگی‌ها، وکس نارگیل به عنوان یک جایگزین طبیعی و متنوع برای مواد شمع سازی مورد توجه قرار می‌گیرد و به تولید شمع‌های با کیفیت و متنوعی کمک می‌کند.

    خرید انواع پارافین    

سوالات متداول

1- پارافین شمع چیست؟

پارافین شمع یک نوع موم است که به طور معمول در تولید شمع‌ها استفاده می‌شود. پارافین شمع یک ماده جامد نرم سفید یا بی‌رنگ است که از نفت، یا منابع طبیعی دیگر به دست می‌آید. موم پارافین به دلیل هزینه پایین، پایداری و توانایی خوب در نگهداری عطرها، در ساخت شمع‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده دارای نقطه ذوب بالا است که به شمع‌ها اجازه می‌دهد به آرامی و به طور پیوسته سوخته شوند.

2- پارافین از چی درست میشه؟

اصلی‌ترین منبع پارافین نفت، ذغال سنگ یا منابع طبیعی دیگر است. موم پارافین یک فرآیند تصفیه را طی می‌کند تا از آلاینده‌ها پاک شود و به یک ماده با کیفیت بالا تبدیل شود.

3- پارافین چند درصد خوبه؟

پارافین 0.5 درصد (کریستال) تا نهایت 5 درصد بهترین گزینه برای ساخت شمع است. (پارافین ۱ تا ۳ درصد به مراتب از ۳ تا ۵ بهتر است.)

4- تفاوت پارافین یک درصد و سه درصد چیست؟

تفاوت اصلی پارافین یک درصد و سه درصد در درصد چربی و زمان سوختن آنهاست. پارافین یک درصد زمان سوختن بیشتری را ارائه می دهد.

5- بهترین پارافین برای شمع سازی کدام است؟

بهترین پارافین برای شمع سازی، کریستال (نیم درصد) و ژله ای است. البته اگر شما می توانید از سویا وکس یا ورق موم عسل که طبیعی هستند هم به جای پارافین های معمولی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا