کدام رنگ ها قابل ترکیب با رزین هستند؟

 

چرا باید رنگ های قابل ترکیب با رزین را بشناسیم؟ اگر تا به حال به سراغ خرید رزین اپوکسی شفاف رفته و با آن کار کرده باشید و نمونه کارهای آن را دیده باشید می دانید که رزین یک ماده ی شفاف و بی رنگ است. پس به همین خاطر نیاز است تا به رزین خود در برخی مواقع رنگ اضافه کنیم که زیبایی بیشتری به ارمغان بیاورد. اما کدام رنگ ها می توانند با رزین ترکیب شوند؟
رنگ های مخصوص رزین یا رنگ قابل استفاده در رزین به چند دسته ی کلی تقسیم میشوند:

برای آشنایی بیشتر با رزین می توانید به مقاله رزین چیست مراجعه کنید.

رنگ خمیری

کاشی های رزینی به شکل دریا

.اصلی ترین رنگ قابل ترکیب با رزین استفاده میشود رنگ خمیری است.این رنگ حالتی مایع و غلظت بالایی دارد و به همین دلیل رنگ خمیری نامیده میشود. این رنگ نمایی کاملا مات به رزین داده و شفافیت آن را میگیرد. مقدار کمی از این محصول برای رنگ دادن به رزین کافی است.
برای استفاده از این رنگ پس از مخلوط کردن رزین و هادرنر رنگ را به ترکیب اضافه کرده.به خوبی مخلوط کنید تا تمام رزین به رنگ دلخواه دربیاید.

برای آموزش رزین کاری روی چوب نیز می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

رنگ جوهری یا ترنسپرنت

رنگ جوهری استفاده شده در گردنبند رزینی

این محصول برخلاف رنگ خمیری شفافیت رزین را حفظ میکند و میتوان با آنها رزین را به رنگ دلخواه خود دراورد. این رنگ نیز حالت مایع داشته اما نسبت به رنگ خمیری بسیار رقیق تر است. همانطور که از اسم آن مشخص است غلظتی مشابه جوهر دارد.
برای استفاده از این رنگ پس از مخلوط کردن رزین و هادرنر رنگ را به ترکیب اضافه کرده.به خوبی مخلوط کنید تا تمام رزین به رنگ دلخواه دربیاید.

از این رنگ ها برای ساخت میز رزینی هم می توان استفاده کرد.

:رنگ پودری

رنگ تیره در ساعت ساخته شده با رزین

رنگ پودری برخلاف رنگ خمیری و جوهری حالت پودری دارد. حالت نیمه مات و صدفی به رزین داده و عموما برای ساخت زیر لیوانی و سینی و …. استفاده می شود. از رنگ پودری در زمانی استفاده می شود که مشخص بودن پشت کار زیاد مهم نبوده و بیشتر زیبایی و مات بودن کار برای ما مهم است.

رنگ میکروبی:

رزین اپوکسی با رنگ های متنوع رنگین کمانی

برخلاف سه رنگ قبلی که باید آنها را مستقیما به رزین اضافه کرد و رزین و رنگ را کاملا باهم مخلوط کرد تا یکدست شوند. رنگ میکروبی را باید با قطره چکان به رزین اضافه کرد و حتما بعد از ژل تایم رزین رنگ را اضافه کرد تا رنگ و رزین باهم ترکیب نشوند. همچنین رنگ تنها به دلیل وزن سنگین رنگ سفید که روی تک تک رنگ ها ریخته میشود به درون رزین نفوذ کند.

پس باید در هنگام کار با رزین و رنگ پودری دقت کنید که نحوه تزریق رنگ به رزین به شکلی باشد که به انتهای کار نرسد. البته اگر طرح شما به شکلی است که رنگ ها در انتهاب کار هستند، پس نیازی به انجام کاری ندارید.

رنگ جوهر الکلی:

نمونه رنگ استفاده شده در رزین اپوکسی

برخلاف باور اکثریت که تصور میکنند جوهرالکلی و رنگ جوهری دو محصول مشابه هستند باید بدانید که اینطور نیست. موارد کاربرد این رو رنگ و همینطور حالتی که به رزین میدهند کاملا متفاوت است. کاربرد این رنگ تقریبا مشابه رنگ میکروبی است

شاید این سوال برای خیلی ها پیش بیاید که اگر رنگ های رزین در دسترس ما نبود و  امکان تهیه ی آنها را نداشتیم از چه رنگ های دیگری برا این کار میتوانیم استفاده کنیم؟
از رنگ هایی مثل اکرلیک هم میتوان برای رنگ دادن به رزین استفاده کرد.
رنگ اکرلیک نمایی مانند رنگ خمیری به رزین داده و آن را مات میکند.
تنها تفاوتی که رنگ اکرلیک با رنگ خمیری در زمان اضافه کردن رنگ به رزین است.
در رنگ خمیری ابتدا رزین و هادرنر را با هم مخلوط میکنند و سپس رنگ به آن اضافه میشود. اما در رنگ اکرلیک ابتدا رنگ به رزین اضافه شده و به خوبی مخلوط میشود. سپس هاردنر را به انها اضافه میکنیم.
در غیراینصورت رنگ ته نشین شده و با مخلوط رزین و هاردنر ترکیب نمیشود.

مطالعه بیشتر: هاردنر اپوکسی چیست ؟

اکلیل

اکلیل جزو رنگ ها طبقه بندی نمی شود اما از آنجایی که در رزین اپوکسی، کارکرد مشابهی همانند رنگ دارد، پس در این مبحث به آن می پردازیم.

این رنگ با رزین ترکیب نمی شود و بلکه کاملا مستقل در داخل رزین بصورت پراکنده قرار می گیرد که باعث زیبایی و رنگ آمیزی می شود. همچنین دارای طرح ها و ابعاد و رنگ های متفاوتی است که می توانید به راحتی تهیه کنید. در زمانی که می خواهید اقدام به ریختن رزین کنید، می توانید اکلیل را در آن اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا