آموزش نقاشی طرح های ساده ویترای روی ظرف های سفره هفت سین

در این آموزش نقاشی ساده ویترای بر روی ظرف هفت سین را نشان می دهیم. زمان کمی برای انجام آن نیاز است. این یک هنر بسیار ساده، ارزان وزیباست که شما می توانید با استفاده از چند ابزار ظرفتان را با ویترای تزئین کنید. تکنیک های زیادی برای نقاشی روی شیشه وجود دارند که به مهارت در نقاشی احتیاج ندارند. مانند طرح هایی که در این آموزش روی آن ها کار می کنیم. شما می توانید با استفاده از این روش ها و خلاقیت خود، طرح های بسیار زیبا و متنوعی برای تزئین ظرف هفت سینتان ایجاد کنید. چه لیوان ، تنگ، بشقاب و یا پنجره، تمامی آن ها برای نقاشی کردن راحت اند، تنها به تمرین احتیاج دارد.

وسایل مورد نیاز اصلی:

رنگ ویترای

پالت رنگ

نوار چسب کاغذی

ابر

قیچی

پنبه (برای طرح دوم و سوم)

 راهنمای انتخاب نوع رنگ ویترای

رنگ های ویترای در دو نوع پایه آب و پایه تینر میباشد. رنگ ویترای پایه آب برای ثابت شدن نیاز به پختن در کوره دارد به همین جهت در ایران اکثر رنگ های ویترای ٬ پایه تینر میباشد که بعد از خشک شدن رنگ ویترای کاملا خشک و قابل شستشو میباشد . رنگ ویترای پایه تینر بعد از خشک شدن با شستشو پاک نمیشود و کاملا ثابت هست ، خاصیت ترنسپرنت یا شفافیت دارند با مراقبت طرح های شما ثابت می مانند و میشود به سادگی آنها را باهم ترکیب کرد و رنگ ویترای جدید ساخت. نکته خیلی مهم این است که برای رقیق کردن رنگ های ویترای حتما باید از حلال هم مارک رنگ استفاده کنید تا رنگ خراب نشود. شما می توانید از هر یک از دو نوع ویترای پایه آب و پایه تینر، بنا به انتخاب خود استفاده کنید.

مراحل کار:

ابتدا ما باید روی یک ظرف تمیز کار کنیم. بنابراین، قبل از کار، تنگ را با آب گرم می شوریم و کاملا خشک می کنیم. حتی می توانید سطح تنگتان را با الکل هم تمیز کنید.

سپس دور ظرف را مانند شکل، نوار چسب می زنیم.

برای شروع، کمی از رنگ ویترای مورد نظر را در پالت می ریزیم و اسفنج را در رنگ فرو می بریم. حتما با اسفنج کاملا خشک کار کنید. در ابتدا با شدت بیشتری اسفنج رنگیمان را روی تنگ می زنیم تا سطح را با رنگمان سریع تر پوشش دهیم. سپس برمی گردیم و با ضربات ملایم تر اسفنج روی قسمت های رنگ زده شده، کار می کنیم. ویترای نسبتا سریع خشک می شود، به همین دلیل است که ابتدا باید دست و دلبازانه رنگ بزنیم و بعد دوباره برگردیم و با همان اسفنج به صورت ملایم روی قسمت های قبلی کار کنیم.

حالا با احتیاط نوار چسبمان را از تنگ جدا می کنیم. زمانی که رنگ روی کار هنوز خیس است، نوار چسب را بردارید. اگر رنگ کاملا خشک شود، زمانی که نوار را بر می دارید، مقداری از رنگ هم برداشته می شود.

طرحی دیگر

می توانید از طرح های متنوعی استفاده کنید. برای مثال  می توانید  یک تکه پنبه را بردارید، سر آن را گرد کنید و در رنگ ویترای بزنید. سپس روی شیشه را به شکل دایره های کوچک رنگ بزنید.

طریقه دیگر برای رنگ کردن ظرفی که به مهارتی نیاز نداشته باشد، ایجاد کردن خط روی ظرف است. شما تنها کاری که لازم است انجام دهید، نقاشی کردن درون فاصله بین نوارچسب است. از قیچی استفاده کنید، نوار چسبتان را از وسط برش بزنید و یا حتی می توانید نوارچسب را از وسط به سه قسمت برش بزنید. ( پهنای نوار چسب فاصله بین خط ها روی تنگ را مشخص کند). بنابراین، اگر می خواهید فاصله بیشتری بین خطوط روی تنگ داشته باشید، می توانید نوارچسبتان را نازک نکنید و نوارچسب را همان گونه که هست استفاده کنید.)

حالا فاصله بین نوار چسب را نقاشی کنید. از اسفنج یا حتی پنبه استفاده کنید. برای پر کردن فاصله ها با رنگ، پنبه یا اسفنج را به صورت افقی به سمت راست و چپ نکشید تا رنگ زیر نوارچسب ها نرود. اگر از اسفنج استفاده می کنید، آن را به صورت ضربه ای روی کار بزنید و اگر از پنبه استفاده می کنید، رنگ را به شکل حرکات بالا به پایین روی کار بزنید.

حالا نوار چسبتان را از روی کار بردارید. دقت کنید که زمانی که رنگ روی کار هنوز خیس است، نوار چسب را بردارید. اگر رنگ کاملا خشک شود، زمانی که نوار را بر می دارید، مقداری از رنگ هم برداشته می شود.

نکات مهم:

اگر از رنگ ویترای پایه تینر استفاده کردید، پس از رنگ کردن کار، به این نکات توجه کنید:

  •  بین ۳۰تا ۶۰دقیقه سطح روی رنگ خشک میشود.
  •  خشک شدن کامل رنگ و لایه های زیری رنگ بین ۱تا ۳روز طول میکشد.
  • دمای محیط تاثیر مستقیم بر زمان خشک شدن ویترای دارد (هوای گرمتر فرایند خشک شدن رنگ را سریعتر میکند )
  • برای تثبیت رنگ ویترای پایه تینر نیازی به پخت رنگ در کوره نیست.
  •  تا خشک شدن کامل رنگ ، از لمس کردن و شستشوی سطوح رنگ شده جدا خودداری کنید.

اگر از رنگ ویترای پایه آب استفاده کردید، پس از رنگ کردن کار، برای ثابت کردن رنگ:

پس از رنگ آمیزی، 24 ساعت صبر می کنیم. سپس تنگ را بر روی کاغذ شیرینی پزی در یک فر سرد قرار می دهیم، بر عکس قرار می دهیم. فر را روی 350 درجه فارنهایت یا 176 درجه سانتی گراد قرار بدهید. بعد از آن، زمانی که دمای فر به 350 درجه فارنهایت (176 درجه سانتی گراد) رسید، 30 دقیقه صبر می کنیم. سپس گاز را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا شیشه در فر بماند و به تدریج در آن خنک شود. ( تغییرات ناگهانی دما باعث شکسته شدن شیشه می شود). زمانی که گاز کاملا خنک شد. شیشه را از فر بیرون می آوریم.

برای آموزش یادگیری ویترای به صورت کامل نیز می توانید به بخش آموزش نقاشی روی شیشه (ویترای)  در سایت هنری بروید.

 منابع:

pebeo.com

blog.vickybarone.com

ehow.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا