آموزش ویترای روی شیشه

 

آموزش ویترای روی شیشه می تواند برای هر یک از شما آموزشی جذاب و مورد علاقه باشد. و یا در واقع همان آموزشی باشد که شما به دنبال آن هستید و به آن نیاز دارید. این روزها هنر ویترای بیشتر از هر زمان دیگری در میان افراد جامعه ما شناخته شده و مورد توجه بسیاری از ما نیز قرار گرفته است.
به منظور آشنایی هر چه بیشتر با هنر زیبای نقاشی روی شیشه یا همان ویترای، در ابتدا به یک تعریف و شناخت کلی از ویترای می پردازیم.
ویترای نام تکنیکی است که شما با استفاده از آن می توانید از رنگ های مختلف ویژه ی ویترای برروی شیشه تصاویری را بوجود آورده و هنری زیبا و ماندگار را خلق نمایید. علاوه بر آن، شما هم چنین با یادگرفتن و فراگیری این هنر زیبا و تکنیک های مربوط به آن قادر خواهید بود، تا در صورت تمایل، در منزل برای خود کسب و کاری راه بیاندازید و درآمدی را حاصل کنید.
تزئین ظرف‌های شیشه‌ای با رنگ و نقاشی، هنری است که از قرن‌ها پیش در میان ملل مختلف مورد توجه بوده است و علاقمندان بسیاری را نیز، به ویژه در میان طبقه اشراف و ثروتمندان اروپایی، داشته است. آثار گوناگونی از این هنر زیبا را می‌توان در موزه‌های مختلف جهان پیدا کرد.
هنر ویترای می‌تواند ظروف شیشه‌ای بسیار ساده را به ظروفی زیبا و چشمگیر تبدیل کند. می توان با ویترای بطریها، لیوان‌ها، ظروف شیشه‌ای، و نیز آینه‌های کوچک و بزرگ را با نقاشی‌های ساده به ظروف و اشیایی زیبا و چشمگیر تبدیل کرد.
شما تنها با یادگیری چند تکنیک ساده می‌توانید تنها در مدت زمان چند ساعت ظروف ساده و بعضا بلامصرف خانه خود را به اشیایی زیبا و هنری تبدیل کنید. شما برای ویترای روی شیشه به وسایل گوناگون و خاصی نیاز ندارید، بلکه تنها با مقداری رنگ مخصوص ویترای یا کار بر روی شیشه، و همچنین با وسایل متداولی مانند قلم مو و اسفنج می‌توانید ظروف شیشه‌ای بسیار معمولی و حتی کم ارزش منزلتان، همانند بطری‌ها و شیشه‌های محتوی سس، مربا و آبلیمو را به ظروفی تزیینی و منحصر به فرد تبدیل نمایید.

لوازم مورد نیاز برای آموزش ویترای روی شیشه:
شیشه یا ظرف شیشه ای
رنگ ویترای
خمیر دورگیر مشکی
پالت رنگ نقاشی
قلمو
• طرح مورد نظر
• تینر
• سوزن یا یک شیء نوک تیز
• چسب نواری

آموزش ویترای روی شیشه

مراحل اجرای ویترای روی شیشه:
در هنگام تهیه لوازم مورد نیاز برای ویترای باید توجه فرمایید که رنگهای ویترای بر دو پایه ی تینر و آب در بازار هستند. و رنگهای با پایه تینر برای ظروف، که در واقع به طور مداوم باید شسته شوند، مناسب تر هستند.
قلم موی ویترای حتما باید نوک گرد باشد. قلم موها شماره‌ها و مدل های مختلفی دارد. و از قلموی شماره صفر داریم تا …
برای کارتان بهتر است که همیشه قلم موهایی با شماره های ۴ ، ۸ و صفر داشته باشید.

البته یک سری ظروف و سرنگهای ویژه رنگ وجود دارند که به جای استفاده از قلمو می توان از این سرنگها یا پایپها استفاده کرد و با سَریِ بسیار نازک و ظریفی که دارند به راحتی می توان رنگ را درون آنها ریخت و برای رنگ کردن همانگونه که از دورگیر استفاده می کنیم از آنها نیز استفاده کرد.

آموزش ویترای روی شیشه

برای تهیه شیشه نیز می توانید از یک شیشه صاف استفاده کنید و بعدا پس از پایان کار آن را قاب بگیرید یا روی پارچ و لیوان وشیشه های خالی سس و مربا و آینه و کاشی و…. هر چی که مایل بودید بکشید.
یک شی نوک تیز برای اینکه بتوانید حباب های روی رنگ را بترکانید. در غیر اینصورت بعد از خشک شدن کار دیده میشوند.

مرحله اول:
در مرحله اول، ابتدا و پیش از شروع کار شیشه را خوب بشویید و تمیز کنید. سپس به وسیله یک دستمال نخی کاملا خشک کنید. نباید هیچگونه پرز یا گرد و خاکی بر روی شیشه شما وجود داشته باشد.

مرحله دوم:
حال در این مرحله باید طرح مورد نظر را در زیر شیشه قرار دهید و به وسیله چسب نواری به شیشه بچسبانید تا ثابت بماند.

آموزش ویترای روی شیشه

مرحله سوم:
در مرحله سوم از کار باید شروع کنید به دورگیری کردن. دقت داشته باشید که برای این کار باید دستتان را به صورت زاویه دار و مایل نگه دارید و مچ دستتان باید از شیشه کمی فاصله داشته باشد. بر روی تمامی خطوط طرح باید با دورگیر خط بکشید و به این ترتیب تصویر طرحتان را به روی شیشه منتقل کنید.

آموزش ویترای روی شیشه

در پایان این مرحله، همانند تصویر زیرین، باید تمامی خطوط طرح شما با دورگیر بر روی شیشه کشیده شده باشد. سپس کار را به کناری گذاشته، کمی فرصت می دهیم تا دورگیر کاملا خشک شود.

آموزش ویترای روی شیشه

مرحله چهارم:
در این مرحله از کار، رنگ آمیزی را شروع می کنیم. رنگ را همانطور که قبلا گفتیم هم می توانید با استفاده از پالت و قلمو بر روی شیشه بگذارید و شیشه تان را رنگ کنید. و هم می توانید به وسیله پایپ ها و سرنگهای مخصوص رنگ که برای این منظور تولید شده اند کار رنگ آمیزی تان را انجام دهید.

آموزش ویترای روی شیشه

در این طرح برای قسمت چهار چوب بالای تصویر از رنگ های قهوه ای و قرمز استفاده کرده ایم. در رنگ آمیزی توجه داشته باشید که ترکیب کردن رنگها و یا کنار هم گذاشتن دو یا چند رنگ هم خانواده می تواند کار شما را زیباتر و حرفه ای تر کند.

آموزش ویترای روی شیشه

برای رنگ کردن برگهای تصویرتان نیز می توانید از ترکیب دو یا سه توناژ از رنگ سبز استفاده کنید. و به کارتان جلوه بیشتری بدهید.

آموزش ویترای روی شیشه

همچنین از رنگ زرد نیز در برگهایتان استفاده نمایید و سپس به وسیله یک توناژ از رنگ سبز، آنها را در قسمتهایی که با یکدیگر تلاقی پیدا می کنند، در هم فِید کنید.

آموزش ویترای روی شیشه

برای رنگ کردن گلبرگهای گلتان نیز از رنگ های آبی و سفید استفاده کنید. رنگ آبی را نیز می توانید با توناژهای مختلف استفاده نمایید.

آموزش ویترای روی شیشه

غنچه های گل را نیز با رنگ زرد رنگ آمیزی می کنیم.

آموزش ویترای روی شیشه

حالا دیگر تقریبا کار رنگ آمیزی ما تمام شده است و تابلوی ویترای ما رو به اتمام و آماده شدن است. شما بسته به سلیقه و دقت در انتخاب رنگ و توناژ رنگ های به کار گرفته شده در تابلویتان می توانید تابلوی به مراتب زیباتری را آماده نمایید.

آموزش ویترای روی شیشه

آموزش ویترای روی شیشه

حال دیگر تابلوی شما آماده شده است. باید تابلو را برای بیست و چهار ساعت به کناری بگذارید تا رنگ های شما خشک شوند. البته بسته به جنس و کیفیت رنگی که استفاده می کنید، این زمان می تواند تغییر کند و یا بیشتر شود.

آموزش ویترای روی شیشه

تابلوی زیبای ویترای شما پس از خشک شدن کاملا آماده است و تنها کافیست که قابی برای آن در نظر بگیرید تا از تاثیر زیبایی آن در نما و دکوراسیون خانه تان لذت ببرید.

آموزش ویترای روی شیشه

• اگر به هنر ویترای علاقمندید و دوست دارید تا به طور کامل و حرفه ای آن را فرا بگیرید، می توانید از کلاسهای مجازی و رایگان آموزش نقاشی روی شیشه در سایت هنری دیدن نموده و از آن استفاده نمایید.

همچنین اگر به دنبال ساخت یک ساعت زیبا برای منزل خود هستید می توانید آموزش ساخت ساعت ویترای را درسایت هنری دنبال کنید.

اگر علاقه مند به زیور آلات دست ساز هستید می توانید به آموزش ساخت زیورآلات ویترای مراجعه کنید

سایت منبع: youtube

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا