کاشی کاری و میز معرق کاشی شب پر ستاره اثر ونگوگ

چند سال پیش، یکی از دوستانم به من گفته بود که دوست دارد یک “میز قهوه” معرق کاشی با الهام گرفتن از طرح نقاشی مشهور وینسنت ونگوگ به نام “شب پر ستاره” درست کند. به عنوان تشویق و حمایت از اینکه میخواست خودمان این میز را درست کنیم، من شروع کردم به درست کردن یک میز قهوه برای کریسمس و به او قول دادم که همین روزها به کاشی فروشی میرویم تا او بتواند کاشی مینیاتوری مناسب برای طرحش را انتخاب کند. به دلایل مختلف، ما هیچگاه طرح معرق کاشی نساختیم. ما میز قهوه مسخره ای داریم که همه استفاده ای از آن می کنیم به جز هدفی که در اصل به آن منظور طراحی شده است. ایده معرق کاشی کردن میز بارها اتفاق افتاده بود اما هیچگاه این کار را انجام نداده بودیم.

همسرم  طرح کاشی ها را ساخت و دخترم هم ان ها را همراه با بشقاب ها را خرد می کرد تا تکه های معرق کاشی تولید شود. کار سخت اما جالبی بود و یک تلاش سخت خانوادگی بود تا عشق خود را به دوستم و خانواده اش نشان دهیم. ما چیزهای زیادی از این فرایند آموختیم و نتیجه کار بسیار زیبا و درخور تعریف شد. بیایید کار ساخت میز معرق کاشی را شروع کنیم.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 1 : الهام گرفتن

من فرد هنردوستی نیستم اما باز هم میتوانم زیبایی اثر ونگوگ را ببینم. نام این اثر زیبا، شب پر ستاره است. این تابلو یک چشم انداز شبانه از سلول او در دهکده سنت رِمی بوده است و روز بعد، چشم اندازی را که به خاطر سپرده بوده نقاشی کرده است. گرچه در زمان حیاتش توانست تنها یکی از تابلوهایش را بفروشد. ما میدانستیم که میشل هم یکی از طرفدارانش است، او هم یکی دو اثر از ونگوگ در خانه اش آویزان کرده بود. علاوه بر آن من فکر نمی کنم که اسم پسرش که وینسنت هست هم تصادفی باشد .

دوستم یکی از کسانی است که ما اغلب در هدیه خریدن برای او مشکل داریم. ما تصور کردیم که این یک راه عالی است که برای او یک هدیه معنادار بسازیم که هم زیبا باشد و هم کاربردی.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 2 : جمع آوری مواد لازم

میزی که ما ساختیم دو فوت ارتفاع داشت و روی آن 46 و 70 سانتی متر بود. برای ساخت میز بدون حساب کردن کاشی ها  ما از این مواد استفاده کردیم :

  • 3 پایه مربعی 91.5*21.6 سانتی متر، به دو قطعه با طول 24 و دوقطعه به طول 4/3-16 برش دادیم
  • یک تخته چند لایه 24*18
  • سه تخته کاج 4/3*3، به ده قطعه به طول 24 و دو قطعه به طول 2/1-19 برش دادیم
  • پر کننده چوب
  • 36 پیچ 5 سانتی متری
  • 18 پیچ 1 سانتی متری
  • چسب چوب
  • وارنیش
  • پرکننده و درزگیر از جنس لاتکس

برای کاشی ها از این مواد استفاده کردیم:

  • کاشی ها و قطعات معرق کاشی مختلف
  • چسب کاشی اکلریکی (دیر خشک میشود بنابراین ما زمان بیشتری برای کار کردن داشتیم)
  • چسب رَزینی سوپر گلیز (من از سه بسته از آن استفاده کردم اما میتوان با خیلی کمتر از این مقدار هم کار را انجام داد)
  • مقداری تخته سه لا برای ایجاد لبه در اطراف کار
  • یک حوله قدیمی هم در این روند نابود شد
  • چند ظرف پلاستیکی هم در روند چسب رزینی ویران شدن

در اینجا یک لیست (احتمالا ناقص) از وسائلی است که ما در این پروژه استفاده کردیم:

  • دریل
  • اره گرد
  • انواع چکش ها
  • پیچ گوشتی
  • نوار چسب پوششی
  • گیره
  • سمباده برقی
  • کاغذ سمباده
  • کاردک
  • قلم مو نقاشی
  • متر
  • دستکش لاتکس
  • چوب برای هم زدن
  • عینک ایمنی
  • محافظ گوش
  • ماسک تنفسی
  • پودر بندکشی

شما میتونین لوازم معرق کاشی رو یکجا از هنری با قیمت مناسب خریداری کنید.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 3 : ساخت پایه های میز

اولین قدم، ساخت پایه های میز است.

هر پایه دو تخته 61 سانتی متری است که به هم چسبانیده و پیچ شده اند. انتهای پایه ها را کاغذ سمباده می زنیم تا هرگونه ناصافی از بین برود. در کنار یکی از تخته ها مقدار خیلی نازکی چسب چوب بزنید-لایه ضخیم چسب چوب نزنید چوب باعث کثیف شدن کار می شود. دو تخته را بلند کنید و روی میز نجاری خود بین گیره ها قرار دهید.

هر پایه به وسیله سه پیچ در جای خود قرار گرفت.  ابتدا مکان هر پیچ را علامتگذاری کردم، برای من از هر طرف 1.27 سانتی متر بود و یکی هم درست در وسط ، هر کدام 8/3 از لبه ها فاصله داشت بنابراین در وسط تخته قرار می گرفت. بعد یک سوراخ کمی کوچکتر از پیچ ها ایجاد کردم. اگر سرِ سوراخ را کمی بزرگتر از پیچ دربیاورید باعث می شود سر پیچ بیرون نیاید. در نهایت، پیچ ها را نصب کنید و پایه ها را کنار هم بگذارید.

گام 4 : ساختن قاب بالایی و اضافه کردن پایه ها

قاب بالایی باید یک تخته در وسط پایه ها به اندازه 61 در 46 سانتی متر باشد. بنابراین تخته مورد استفاده برای این کار، دو تخته به طول 24 و دو تخته به طول 2/1-19 بود. قبل از اینکه همه چیز را به هم پیچ کنید مطمئن شوید که متناسب با چارچوب باشد!

هرگوشه از چارچوب، برای نگه داشته شدن در محل به یک پیچ نیاز دارد. نگران شمارش این موارد نباشید، فقط آن را تراز کنید—هنگامی که کار تمام شد پیچ ها دیده نمی شوند.

هنگامی که ساخته شد، داخل پایه مقداری چسب چوب بزنید و داخل چارچوب فشار دهید. برای بهتر نگه داشتن آن از دو پیچ استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که پیچ ها را کجا قرار می دهید زیرا شما نمی خواهید تصادفا پیچ ها را درون هم فرو کنید! این کار را برای هر چهار پایه انجام دهید و به مرحله بعد بروید.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 5 : پرکردن سوراخ پیچ ها و سمباده کشی

هنگامی که چارچوب کاملا مونتاژ شد، درون هر کدام از سوراخ پیچ ها مقدار پرکننده چوب قرار دهید. این کار باعث میشود اثر نهایی زیبا تر جلوه کند.

درون هر سوراخ مقداری پرکننده چوب بزنید و بعد برای از بین بردن مقدار اضافی آن با کاردک بر روی آن بکشید. اکثر پرکننده های چوب در عرض چند ساعت خشک میشوند. پس از انجام این کار با سمباده بر روی پرکننده خشک شده و چوب بکشید تا کاملا مسطح شود.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 6 : نصب ریل ها

تخته بالایی که طرح معرق کاشی دارد قرار است بر روی یک سری ریل در داخل چارچوب قرار بگیرد. باید به اندازه کافی عمیق باشد تا تخته بالایی و کاشی کاری های رویش در زیر لبه چارچوب قرار بگیرند. این اولین اشتباه من بود، من جایگاه ریل ها را به اندازه کافی عمیق درست نکردم و مجبور شدم تمام ریل ها را بکنم و مجددا نصب کنم. بعد، در پایین قرار دادن جایگاه ریل ها اغراق کردم و بیش از حد پایین قرار دادم! نکته این است که قبل از هرکاری اندازه گیری کنید و بدانید که ریل ها باید چقدر پایین تر از لبه ها قرار بگیرند تا در جای مناسب باشند.

هر ریل یک پایه مربعی 4 سانتی متر است. آن ها را از طول برش دهید تا یک قاب کامل در زیر تخته بالایی به وجود آورید. من هر سوراخ را برای پیچ ها 1 سانتی متری حفر کردم ، بعد، قبل از نصب آن ها تمام پیچ ها را در هر تخته قرار دادم. من میدانستم که هنگامی که تخته بالایی را نصب کنم آن ها را از پایین دریل میکنم و من نمیخواستم که با برعکس قرار دادن پیچ ها باعث خراب کردن کار شوم.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 7 : رنگ لاکی

اضافه کردن پوشش لاکتیکی به مبلمان چوبی ، رنگ های طبیعی به ارمغان می آورد و همچنین یک لایه محافظتی فراهم می کند.

برای این کار به یک قلم موی با کیفیت نیاز دارید. حتما در زیر دست خود روزنامه قرار دهید تا رنگ لاکی همه جا چکه نکند. من دوست دارم از یک جداکننده استفاده کنم تا میز مستقیما بر روی روزنامه نباشد بنابراین مجبور نیستم روزنامه ها را از زیر پایه های میز بیرون بکشم. همچنین از یک ماسک تنفسی استفاده کنید زیرا بوی رنگ لاکی تند و زننده است و مناسب تنفس کردن نیست.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

این یک گام ساده است اما اگر بخواهید آن را درست انجام دهید طول میکشد. رنگ لاکی را به هم بزنید و به آرامی بر تمام سطوح چوب بکشید. اطمینان حاصل کنید که قلم مو صاف باشد و هیچ ماده خارجی ای بر روی لایه لاکی قرار نگیرد. برای بیشتر رنگ های لاکی ، ایجاد سه لایه برای به دست آوردن یک پوشش زیبا و محافظ چوب کفایت میکند.

میز شما تمام شد. الآن وقت آن است که کاشی ها را بشکنیم!

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 8 : خرد کردن کاشی ها!

این بخش مورد علاقه دخترم بود!

یک مکان مناسب برای انجام این کار پیدا کنید، ما از میز کارمان استفاده کردیم، اما سطح آن زیادی برای این گونه کارها بزرگ بود. حتما از عینک ایمنی و محافظ گوش استفاده کنید!

یک حوله قدیمی به درد نخور روی زمین قرار دهید. بشقاب یا کاشی را روی آن قرار دهید، بعد انتهای حوله را ببندید. این کار باعث میشود هم برداشتن قطعات ساده تر شود و هم باعث میشود خرده های کاشی ها همه جا پخش نشود. شروع به کوبیدن کنید! ما چکش های مختلف را آزمایش کردیم اما چکش آهنگری از همه بهتر بود.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

ما سعی کردیم از بشقاب اول قطعاتی با اندازه های منظم درست کنیم اما بعد متوجه شدیم داشتن قطعات با سایزهای مختلف خیلی بهتر است و نباید نگران خرد کردن قطعات بزرگ به تکه های کوچک باشیم. این کار بسیار سرگرم کننده بود.

شما باید یک ظرف نگه دارنده در دست داشته باشید تا قطعات شکسته شده را در آن بریزید. من از یک ظرف پلاستیکی  استفاده کردم.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 9 : ساخت موزاییک

از آنجایی که ما نمی خواستیم در زمان ساخت، محدود شویم، ابتدا کاشی را ساختیم تا بعدا با چسب کاشی آن را در محل بچسبانیم. برای انجام این کار، قبل از اینکه از چسب استفاده کنیم، کاشی ها را مستقیما روی تخته بالایی قرار دادیم تا ببینیم طرح کلی چگونه می شود و هر کدام از قطعات باید کجا قرار بگیرند.

از آنجایی که من میدانستم قرار است ان ها را برعکس کنیم کمی لبه در گوشه های تخته ایجاد کردم . چون که این لبه ها بعدا حذف می شد مهم نبود که خوب به نظر بیایند یا نه.

بعد همسرم از روی نسخه چاپی شب پرستاره شروع به طراحی کلی طرح بر روی تخته کرد. و شکل کلی را با مداد روی تخته کشید.  بعد از انجام این کار، کاشی های خرد شده را رو به روی خود چوپ گذاشتیم و کار را شروع کردیم.
بشقاب ها، برخی از خرده کاشی ها زیادی بلند بودند و بالاتر از قطعات دیگر قرار میگرفتند. من باید آن ها را بیشتر خرد میکردم تا بلندتر از بقیه نباشند. من مجبور شدم سه برابر بیشتر از چیزی که انتظار داشتم از رزین استفاده کنم تا بتوانم تمام آن ها را پوشش دهم.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 10 : برگرداندن ، چسب زدن و دوباره برگرداندن!

ما دو قطعه تخته سه لا را با عرض نسبتا یکسان و کمی بزرگتر از تخته کاشی پیدا کردیم. ما کاشی را در بالای یکی از آن ها قرار دادیم، حوله قدیمی که از مرحله هشت داشتیم را روی کاشی قرار دادیم و تخته دیگر را بالای آن قرار دادیم و با دقت آن را برگرداندیم.

بعد یک لایه ضخیم چسب کاشی بر روی تخته زدم و با کاردک آن را پخش کردم، سپس آن را بر روی کاشی هایی که برعکس بودند قرار دادم و با پتک به آرامی بر آن زدم تا مطمئن شوم همه چیز در جای خود قرار گرفته است. بعد دوباره آن را تبدیل به ساندویچ کردم ،گیره زدم و برگرداندم. از آنجایی که چسب زده بودیم دیگر خیلی نگران این برگرداندن نبودیم.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 11 : پایان دادن به کار

هنگامی که برگرداندن تمام شد، وقت آن بود که کاشی ها را دوباره مرتب کنیم. با توجه به دستورالعمل چسب کاشی، 45 دقیقه زمان داشتیم. در حقیقت، من حدود دو ساعت در این مرحله کار کردم و هیچ نشانی از خشک شدن چسب نبود.

روز بعد، هنگامی که چسب کاملا خشک شد، من یک دستمال برداشتم و به آرامی اثر انگشت ها و آثار باقی مانده را از روی کاشی ها پاک کردم. هنگامی که رزین اعمال شود، هر اثری که بر روی کاشی ها وجود داشته باشد، برای همیشه خواهد ماند!

در نهایت، به آرامی و با دقت لبه قطعات را حذف کردم. دقت کنید که هنگام جدا کردن تخته ها، کاشی ها جدا نشوند زیرا همانطور که چسب کاشی ها را چسبانده ، به لبه قطعات هم چسبیده است.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 12 : نصب قطعه های مشخص شده بر روی میز

یک فاصله کوچک از لبه ها بگذارید تا هنگامی که از رزین استفاده می کنید، چکه نکند. من برای این کار از لاتکس استفاده کردم تا رزین با آن واکنش ندهد.

بعد محکم تخته را به سمت پایین فشار دهید و از طریق پیچ هایی که در حال حاضر سرجایشان قرار دارند آن را به وسیله ریل های زیری وصل کنید. مطمئن شوید که تخته کاملا در جای خود قرار گرفته باشد! من این کار را نکردم و در نهایت هنگامی که رزین داشت درزها را پر می کرد با یک خرابکاری بزرگ بر روی دستانم مواجه شدم.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 13 : استفاده از رزین

مرحله آخر : ریختن رزین. طرح اولیه ما این بود که از دوغاب کاشی استفاده کنیم اما وقتی متوجه شدیم که همه کاشی ها ارتفاع یکسانی ندارند، و تکه های بشقاب خیلی مسطح نیستند، نیاز به یک گزینه دیگر داشتیم.

من برنامه ای که در مورد درست کردن میز با سر بطری دیده بودم را به یاد آوردم که آن ها بر روی سطح میز از رزین استفاده کرده بودند، به نظرم رسید که این یک انتخاب عالی خواهد بود.

کار با چسب رزینی که من استفاده کردم بسیار ساده بود، دو بطری ای که در پکیج بود را با هم ترکیب کردم و با قلم مو به هم زدم. باید دقت کنید که حباب در آن ایجاد نشود. اما من از سه بسته استفاده کردم و هر بار درون آن حباب درست شد. برای آماده شدن، من لبه های میز را چسب زدم تا نشتی نکند. از یک تراز استفاده کنید تا مطمئن شوید که سطح کاملا صاف است تا مایع شیب دار نشود. وقتی که تراز انجام شد، رزین را آماده کردم و شروع به ریختن آن نمودم. از یک تکه چوب استفاده کردم تا مایع را به قسمت های مختلف حرکت دهم تا تمام گوشه ها با رزین پوشیده شود.

رزین کافی برای پوشش تمام کاشی ها نداشتیم بنابراین مجبور شدم دوباره درست کنم. دور دوم را در اتاق مهمان که بخاری داشت انجام دادیم تا رزین زودتر خشک شود. این بار من هیچ مشکلی با سرریز شدن نداشتم! تمام حباب ها به سطح رسیدند و از بین رفتند . اما هرچه هوا گرمتر باشد، حرکت هوا باعث میشود گرد و غبار بر سطح بنشیند، هرچند گرد و غبار زیادی نبود اما من دوست نداشتم.

هنگامی که این لایه هم خشک شد من متوجه شدم که هنوز بعضی از کاشی ها بالاتر از سطح رزین هستند و مجبور شدم یک لایه دیگر هم بریزم. این بار برای جلوگیری از گرد و غبار، یک پوشش بالای آن قرار دادم. این لایه آخر را باید در دمای پایین تری انجام میدادم تا حباب ها بتوانند به طور کامل از رزین خارج شوند. در نهایت مقداری حباب و ناهنجاری در سطح به وجود آمد، اما هنوز هم عالی به نظر میرسد! اگر من در مورد ارتفاع کاشی ها بیشتر دقت میکردم و از سرریز شدن هم جلوگیری میکردم ، تنها به نیمی از این چسب رزین و یا حتی کمتر، احتیاج داشتم.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

گام 14 : افکار نهایی

من و همسرم و دختر مان خیلی به این میز افتخار می کنیم. این احتمالا زیباترین شی ای است که من در ساختن آن دست داشتم. من واقعا خوشحالم که توانستم آن را به کمک خانواده ام بسازم و سپس آن را به دوستم ، هدیه کنم.

برای آموزش معرق کاشی با کلاس های هنری همراه باشید. همه ما دوست داریم نظرات شما را بدانیم، پس افکار خود را با ما به اشتراک بگذارید.

میز معرق کاشی شب پر ستاره

منبع : The Starry Night Mosaic Table” at instructables”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا