مشکلات و چالش های کار با رزین

مشکلات مربوط به کار با رزین :

شاید برای شما که به تازگی کار با رزین رو شروع کردید یا حتی زمان زیادی هم از کار کردنتون با رزین میگذره مشکلاتی پیش بیاد که حتی دلیل اون رو ندونید و براتون سوال پیش بیاد که ما که همه ی نکات رو رعایت کردیم.پس چرا نتیجه ی مطلوبی نگرفتیم؟ قیمت رزین اپوکسی شفاف بی رنگ به گونه ای است که افراد زیادی مایل به یادگیری و استفاده از آن هستند.
اکثرا مشکل رو ربط میدن به نوع رزین و پیش خودشون فکر میکنند که حتما رزینی که باهاش کار کردن خوب نبوده.

اما بهتره بدونید که خیلی از این مشکلات به دلیل رعایت نکردن نکاتی هست که شاید حتی به گوشتون هم نخورده باشه.
ما در این مقاله سعی کردیم که شمارو با یک سری از این نکات آشنا کنیم.

۱.خشک نشدن و چسبندگی رزین

از مهم ترین و اولین نکاتی که باید در هنگام رزین کاری به آن توجه داشت اندازه گیری درست و دقیق رزین و هادرنر و همینطور طریقه ی صحیح مخلوط کردن آن ها است.

همینطور استفاده از رزین تازه ای که مدت ها بلااستفاده نمانده باشد و به تازگی تولید شده باشد میتواند از بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

شما موقع کار با رزین زمانی میتوانید یک نتیجه ی عالی داشته باشید که به اندازه گیری و نحوه ی ترکیب آن توجه کرده باشید.اول از همه باید بدانید که رزین شما چند درصد است.

برای مطالعه بیشتر می توانید به مطالعه این مقاله نیز بپردازید: رزین چیست؟

این عدد شما را در نسبت ترکیب رزین و هادرنر کمک خواهد کرد.بهترین روش برای اندازه گیری دقیق رزین و هادرنر استفاده از ترازوی دیجیتال با دقت دهم و صدم گرم است.در صورتی که ترازوی دیجیتال در دسترس شما نباشید میتوانید از پیمانه های مدرج استفاده کنید.
هنگام ترکیب رزین و هادرنر به نکات زیر توجه داشته باشید.:

  • موقع ترکیب رزین و هاردنر را به صورت لایه لایه داخل ظرف بریزید .این کار به مخلوط شدن بهتر این دو ماده کمک خواهد کرد.برای مثال ۱۰ گرم رزین و ۵ گرم هاردنر را به طور یکجا با هم مخلوط نکنید.طی ۵ مرحله۲ گرم رزین و ۱ گرم هاردنر را به صورت لایه لایه روی هم ریخته و سپس شروع به ترکیب کنید.
  • از چوب بستنی پهن یا قاشق برای ترکیب رزین و هاردنر استفاده کنید
  •  مخلوط را در تمام جهات مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود.
  • برای اطمینان بیشتر ترکیب را به ظرفی جدید انتقال دهید و دوباره مخلوط کنید تا حتی ذره ای از مواد مخلوط نشده هم داخل ترکیب نباشد

۲.ایجاد شدن حباب در رزین

بعد از انجام مرحله ی مخلوط کردن رزین و هارنر مشکلی که ممکن است در مرحله ی بعد پیش بیاید ایجاد شدن حباب داخل ترکیب است.

باید بدانید که ایجاد شدن تعداد اندکی حباب داخل ترکیب هر نوع رزینی مثل رزین اپوکسی چوب یا رزین بدلیجات امری کاملا طبیعی است.

اما اگر تعداد زیادی حباب داخل مخلوط به وجود آمد ایراد از نحوه ی ترکیب رزین و هادرنر است.

ایجاد شدن این مشکل میتواند به دلایل زیر باشد.

  • قبل از هرچیز باید سطح زمینه ای که روی آن کار خواهید کرد و رزین را روی آن خواهید ریخت چک کنید.در صورت متخلخل بودن سطح زمینه هوای محبوس شده در آنها آزاد شده وارد رزین میشود و ایجاد حباب میکند.برای جلوگیری از این اتفاق در صورت امکان سطح را سمباده کشی کنید و تخلخل ها را از بین ببرید.در غیر اینصورت یک لایه نازک در قسمت زیرین رزین ریخته و بعد از خشک شدن این لایه بقیه رزین را بریزید.
  •  ایراد کار ممکن است در سرعت مخلوط کردن رزین و هاردنر باشد یعنی سرعت دست شما موقع مخلوط کردن این دو ماده بالا بوده..
  •  همینطور عوض کردن جهت هم زدن رزین و هادرنر هم میتواند از علل این مشکل باشد.شما باید رزین را یا به طور مرتب در جهت ساعتگرد یا پادساعتگرد مخلوط کنید.اگر در هر دور ترکیب را به یک سمت متفاوت هم بزنید ممکن است باعث ایجاد حباب شود.
  •  دقت داشته باشید که رزین و هادرنر را به ارامی و از فاصله ی نزدیک داخل ظرف بریزدید و مخلوط کنید.اگر از فاصله ی دور و به طور یکدفعه ای این کار را انجام دهید احتمالا حباب های زیادی داخل ترکیب تشکیل میشود.
  • برخی از رزین ها مخصوص کار برای ضخامت های بالا ساخته شده اند.خاصیت این رزین ها این است که سریع تر از رزین های دیگر خشک میشوند.در صورت استفاده از این رزین ها یا به کار بردن رزین برای ضخامت های زیاد حباب هایی که داخل کار ایجاد میشوند به دلیل کوتاه بودن زمان خشک شدن رزین فرصت لازم برای روی کار آمدن و در نهایت از بین رفتن را پیدا نمیکنند.در نتیجه داخل کار باقی میمانند

برای از بین بردن این حباب ها باید از فندک اتمی یا سشوار استفاده کنید تا از بین ببریدشون.

برای نتیجه گیری بهتر یک مقدار به رزین استراحت بدید تا حباب ها حرکت کنند و به روی رزین برسند.بعدش به راحتی میتونید با فندک حباب هارو از بین ببرید.گاهی پیش میاد که حباب های خیلی ریز و زیادی توی رزینتون ایجاد میشه.این مسئله اغلب بخاطر جنس اون رزین مورد استفاده هست و از بین بردن این نوع حباب یک مقدار مشکله.برای از بین بردن این حباب ها باید با فواصل زمانی معین شروع به گرفتن فندک روی کار کنید تا حباب ها به مرور به روی کار بیان و بتونید نابودشون کنیددر موارد دشوار، گاهی اوقات می توان حباب های هوا را با پمپ خلاء حذف کرد

۳.زرد شدن

از سری مشکلاتی که ممکن است در کار با رزین برای شما به وجود بیاید زرد شدن رزین است.این مشکل اکثرا به دو دلیل اتفاق می افتد:

  •  ساختار هاردنر .احتمالا در صورت تهیه ی رزین و هاردنر مرغوب این مشکل به هیچ عنوان برای شما به وجود نمی آید
  • قرار گرفتن هاردنر زیرنور آفتاب میتواند باعث زرد شدن هاردنر و در نهایت زرد شدن ترکیب رزین و هاردنر شود

۴.مات و کدر شدن رزین (چرا رزین کدر میشود؟)

از مهم ترین علل مات و کدر شدن رزین میتوان به عوامل زیر اشاره کرد

  1. سرما
  2.  تغییر دما
  3.  وزش باد
  4. تغییر جریان هوا
  5. نامناسب بودن قالب سیلیکونی

برای جلوگیری از این مشکل به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • اول از همه دقت داشته باشید که کار با رزین را در محیطی که دمای آن حتی از دمای محیط هم مقداری بالاتر است انجام دهید.
  • درمحیط کار نباید خیلی هوا جریان داشته باشد.
  • بهتر است بعد از مخلوط کردن رزین و هاردنر و تکمیل شدن کار روی کار را با جعبه ی مقوایی یا چیزی شبیه به ان بپوشانید تا از مشکلی احتمالی جلوگیری شود.

حال برای رفع کدر شدن رزین چه کار باید کرد؟

برای رفع کدر شدن رزین ابتدا باید دلیل آنرا تشخیص دهید

  • اگر رزین شما قبل از ژل تایم و خشک شدن کامل مات شده است میتوانید با قرار دادن ظرف آن درون آب ولرم یا قرار دادن نزدیک شوفاژ یا هر حرارت غیر مستقیم دیگری رزین و هادنر را از حالت مات بودن خارج کنید .
  •  اگر رزین شما قبل از خشک شدن شفاف بوده اما بعد از آن و پس از خارج کردن از قالب کدر و مات شده ایراد از قالب مورد استفاده ی شما است.به همین دلیل است که باید سعی کنید از قالب های مرغوب و با کیفیت بالا استفاده کنید.در صورت بروز این مشکل میتوانید رزین از پس از خارج کردن از قالب سمباده کشی کنید تا دوباره به حالت شفاف خود دربیاید

در ویدئوی زیر با هم یاد میگیریم که اگر بر اثر خرابی قالب سیلیکونی رزین ما مات و کدر شدن چگونه اون رو اصلاح کنیم :)

۵.سفت بودن رزین و هادرنر

ممکن است این مشکل برای شما هم پیش بیاید که رزین و هاردنر شما سفت تر و غلیظ تر از حالت معمول باشد و حتی از ظرف خود نیز به راحتی خارج نشود.برای حل این مشکل دادن حرارت غیر مستقیم مثل آب ولرم و شوفاژ و … میتواند این مشکل را به راحتی حل کند.

۶.ایجاد حفره یا fisheye

گاه ممکن است وقتی شما رزین را هنگام ساخت میز با رزین اپوکسی روی سطح موردنظر خود میریزید در بعضی قسمت ها حفره یا جای خالی ایجاد شود.طوری که فکر میکنید رزین به این قسمت ها نرسیده.به این مشکل fisheyeهم میگویند.این مشکل میتواند به دلیل وجود لکه های کثیفی یا روغنی و … روی سطح زمینه باشد.رزین به دلیل وجود این ذرات روی زمینه نتوانسته به آن قسمت ها نفوذ کند و بچسبد و به همین دلیل به حالت پراکنده روی سطح کار پخش شده است.برای جلوگیری از این کار قبل از ریختن رزین سطح کار خود را کاملا تمیز کرده .برای این کار از وسایلی استفاده کنید که پرز یا ذراتی از آنها روی سطح نماند.

۷.چروک شدن رزین

شاید برای شما هم پیش امده باشد که سطح رویی کار شما موقع کار با رزین دچار چروک های ریزی شده باشد.
این مشکل عمدتا به دلیل دادن حرارت زیاد به رزین از طریق فندک اتمی یا وسایل دیگر پیش می آید.برای جلوگیری از این اتفاق دقت داشته باشید که به اندازه و مقدار کافی به رزین حرارت دهید

شما میتونین انواع لوازم و وسایل مورد نیاز رزین را از جمله گل خشک تزئینی از هنری با قیمت مناسب تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا