رزین اپوکسی چیست ؟ معرفی انواع رزین اپوکسی

هر آنچه که باید در مورد رزین اپوکسی بدانید

رزین های اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی یا رزین ماده‌ای است که می‌توان از آن برای مصارف مختلف استفاده کرد و از مخلوط کردن دو جزء که با یکدیگر مکمل هستند سخت می‌شود. اگر رزین مایع با یک سخت کننده (هاردنر) مناسب مخلوط شود، یک واکنش شیمیایی شروع می شود که معمولا چندین ساعت طول می کشد.پس از مخلوط شدن اجزا با یکدیگر، نه تنها گرما بوجود می آید، بلکه ماده نیز از حالت مایع به حالت جامد/ پخته تبدیل می شود. معمولاً نسبت اختلاط رزین به هاردنر 1 به 2 است تا مواد به خوبی عمل کنند.

رزین اپوکسی کاربردهای صنعتی زیادی برای اهداف مختلف دارد. نسبت به سایر انواع رزین دارای خواص مکانیکی بالاتر و مقاومت حرارتی و شیمیایی بیشتری است. بنابراین در ساخت قطعات هواپیما کاربرد انحصاری دارد.

رزین اپوکسی نسبت به سایر انواع رزین ها برتری دارد زیرا در هنگام پخت دارای انقباض کم و مقاومت عالی در برابر رطوبت و شیمیایی است. مقاوم در برابر ضربه، دارای خواص الکتریکی و عایق خوب و ماندگاری طولانی است.

رزین‌های اپوکسی هرکدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند، می‌توانند برای کاربردهای مختلف با توجه به مشخصات سازنده استفاده شوند. طیف گسترده ای از رزین ها وجود دارد که از نظر مدت زمان فرآیند پخت و سختی و دوام تفاوت قابل توجهی دارند.

مزایای فوق العاده رزین اپوکسی

بسیاری از افرادی که برای اولین بار در مورد آن می شنوند یا می خوانند این سوال را از خود می پرسند: رزین چیست؟ به بهترین وجه می توان به این سوال با ذکر خواص ویژه آن پاسخ داد. خواص ذکر شده در زیر به حالت سفت شدن پس از اختلاط و پخت اشاره دارد.

  • مقاومت سایشی بسیار بالا
  • استحکام مواد بالا
  • غیر حساس به ضربه (شکستن یا ترک نمی خورد)
  • معمولاً در هنگام تبدیل از مایع به جامد، انقباض کم است
  • مقادیر چگالی حدود 1.2 گرم (در هر سانتی متر مکعب)
  • مقاومت خوب در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • تقریباً به تمام مواد (مثلاً به چوب) به خوبی می چسبد.
  • مقاومت حرارتی بالا
  • به عنوان یک عایق الکتریکی عمل می کند
  • مقاومت اسیدی بالا
  • مقاومت خوب در برابر هوا در مناطق بیرونی

رزین اپوکسی برای چه مواردی استفاده می شود؟

اپوکسی ها به دلیل دوام، چسبندگی قوی، مقاومت شیمیایی و سایر خواص تخصصی در طیف وسیعی از کاربردهای مصرفی و صنعتی استفاده می شوند.اساسا، رزین اپوکسی بسیار متنوع است و می تواند برای انواع مختلف پروژه های هنری و صنایع استفاده شود. نمونه های زیر تنها چند نمونه از کاربردهای هنری این ماده میباشد:

  • کارهای هنری و صنایع دستی:
  1. قطعات رزین اپوکسی و چوب مانند تخته برش و میز
  2. زیورآلات ساخته شده از رزین اپوکسی
  3. اشیاء هنری رزین اپوکسی مانند تصاویر هنری
  4. ریخته گری انواع قالب و فیگور
  5. اشیاء تزئینی مانند ژئود رزین و ظروف رزینی
  • ساختمان و ساخت و ساز:

رزین‌های اپوکسی مورد استفاده در کاربردهای ساختمانی و ساختمانی می‌توانند با افزایش دوام قطعات ساختاری، چسب‌های مهندسی و رنگ‌ها، به افزایش طول عمر ساختمان‌ها و کاهش نیاز به بازسازی و رنگ‌آمیزی کمک کنند.

  • رنگ ها و پوشش ها:

رنگ های تقویت شده با اپوکسی به سرعت خشک می شوند و یک پوشش بادوام و محافظ ایجاد می کنند. آنها برای کاربردهایی مثل چدن کارخانه ای، فولاد ریخته گری و آلومینیوم ریخته گری مفید هستند و برای حمایت از پوشش های فلزی با کمک به مقاومت در برابر آسیب های ناشی از ضربه استفاده می شوند. پوشش های اپوکسی شامل پرایمرهای ضد خوردگی و پوشش های مقاوم در برابر سایش و آتش است.

  • کفپوش:

اپوکسی‌ها نقش مهمی در کاربردهای کف‌سازی دارند، به‌ویژه در محیط‌هایی که نیاز به سطوح استریل دارند، مانند تنظیمات پزشکی و تجهیزات پردازش مواد غذایی. ماهیت بادوام اپوکسی ها به این معنی است که کف های با روکش اپوکسی را می توان با استفاده از محصولات پاک کننده قوی تر ضد عفونی کرد.

اپوکسی ها همچنین در کفپوش های تزئینی و با کارایی بالا مانند کفپوش های ترازو، تراشه و سنگهای رنگی استفاده می شوند.

  • لوله کشی و لوله:

رزین های اپوکسی برای ساخت لوله ها و مخازن کامپوزیت و به عنوان پوشش برای محصولات فولادی سنتی استفاده می شود. از آنجایی که پوشش لوله اپوکسی در برابر کلر و میکروب ها بادوام و مقاوم است، می تواند جایگزین مناسبی برای جایگزینی لوله های قدیمی باشد.

  • چسب های با کارایی بالا:

چسب های اپوکسی با کارایی بالا را می توان برای ساخت چوب چند لایه برای عرشه ها، دیوارها و سقف ها استفاده کرد. اپوکسی ها معمولاً نسبت به بسیاری از چسب ها در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاوم تر هستند و می توانند به چوب، فلز، شیشه، سنگ و برخی پلاستیک ها بچسبند.

  • خودرو

بیش از 30 سال است که از فناوری پوشش اپوکسی بر روی وسایل نقلیه استفاده می شود. یک پوشش نازک و ضد خوردگی بر پایه اپوکسی را می توان به عنوان پرایمر روی بدنه خودرو اعمال کرد و سپس با پوشش بالایی که از پرایمر در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، خشک شده و پوشانده شد. رزین های اپوکسی می توانند به ایجاد چسبندگی به فلز و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی روی بدنه خودرو و سایر قطعات فلزی کمک کنند. استفاده از اپوکسی ها در وسایل نقلیه، همچنین می تواند به کاهش وزن اجزای خودرو کمک کند و به افزایش بهره وری سوخت و کاهش CO2 و سایر آلاینده ها کمک کند.

  • بسته بندی غذا

رزین های اپوکسی از دهه 1950 در بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته اند و یک لایه محافظ برای جدا کردن غذا و نوشیدنی از فلز مورد استفاده در ساخت قوطی ها ایجاد می کنند. این می تواند به ایمنی محتویات آنها و همچنین تازگی و ارزش غذایی غذا آسیب برساند. قوطی های پوشش داده شده با اپوکسی می توانند ماندگاری بیشتری داشته باشند، بنابراین مصرف کنندگان می توانند مواد غذایی را برای مدت زمان طولانی تری ذخیره کنند. رزین های اپوکسی همچنین امکان صادرات غذاهای فصلی محلی را در تمام طول سال فراهم می کنند و در عین حال به حفظ طعم، بافت و رنگ کمک می کنند.

بسته‌بندی‌های شیشه‌ای، مانند بسته‌بندی‌هایی که در کنسرو کردن مواد غذایی استفاده می‌شوند، معمولاً به اپوکسی‌ها برای محافظت از درب‌های فلزی در برابر خوردگی متکی هستند.

  • لوازم ورزشی

رزین‌های اپوکسی می‌توانند به تجهیزات ورزشی مانند راکت تنیس، اسکی، تجهیزات گلف، چوب هاکی، میله‌های ماهیگیری و میله‌های ماهیگیری، کایاک‌ها و دوچرخه‌ها سبک‌تر، قوی‌تر و بادوام‌تر شوند. پوشش‌های رزینی روی قایق‌ها اعمال می‌شوند زیرا چسب‌های عالی هستند که جذب رطوبت میکنندو در برابر سایش بسیار مقاوم هستند.

  • هوافضا

رزین‌های اپوکسی در هوافضا برای هواپیماها و سیستم‌های ماهواره‌ای به‌عنوان چسبنده برای تقویت‌کننده‌هایی مانند شیشه و کربن استفاده می‌شوند و به قوی و سبک‌تر شدن آن‌ها کمک می‌کنند. آنها همچنین می توانند برای مقاومت در برابر دمای شدید هواپیماها ساخته شوند و می توانند به ماندگاری بیشتر قطعات ساختاری کمک کنند.

بررسی خواص مختلف رزین اپوکسی در انواع مختلف آن:

  • ویسکوزیته (گرانروی)
  • حداکثر ضخامت لایه که می تواند در هر فرآیند ریخته شود
  • مدت زمان فرآیند پخت
  • خواص چسبندگی روی سطوح و مواد مختلف
  • درجه سختی پس از خشک شدن
  • ما می خواهیم به شما نشان دهیم که هنگام خرید رزین اپوکسی باید به چه جنبه هایی توجه کنید تا دقیقاً مواد مناسب برای پروژه مورد نظر خود را در دسترس داشته باشید.

هنگام خرید رزین چه نکاتی را باید در نظر بگیرم؟

رزین های اپوکسی در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه های تخصصی موجود است.اگر تازه شروع به کار با رزین های اپوکسی کرده اید، ممکن است از این واقعیت که بسیاری از اپوکسی ها ارزان نیستند، ناراحت شوید. اما این نباید دلیلی باشد که همیشه به دنبال ارزان ترین پیشنهادها باشید. به هر حال، انواع محصولاتی که با قیمت‌های بسیار پایین ارائه می‌شوند، گاهی اوقات می‌توانند آنقدر کیفیت پایین‌تری داشته باشند که عدم رضایت شما را به همراه داشته باشد و انگیزه شما را از بین ببرد، ناگفته نماند که می‌تواند کار شما را کاملاً خراب کند.

برخی از محصولات همچنین ممکن است حاوی حلال‌هایی باشند که برای سلامتی خطرناک هستند و در طول فرآیند پخت تبخیر می‌شوند. ممکن است قبل از عمل آوری مواد شما به طور کامل پخته نشود یا مخلوط کردن آن دشوار باشد. برخی از رزین های ارزان قیمت با شفافیت کریستالی خود تحت تأثیر قرار نمی گیرند، اما در طول فرآوری کمی زرد به نظر می رسند. این رنگ زرد ناخوشایند را می توان بعداً با کمی نور خورشید تشدید کرد.

در نتیجه پبشنهاد میکنیم حتما از جایی که این مواد را با بهترین قیمت و کیفیت ارائه میکند تهیه کنید. پیشنهاد ما به شما خرید از سایت honari.com میباشد که محصولات آن تماما تایید شده و از بهترین کیفیت  میباشد

نکته: با وجود مقایسه قیمت ، باید رزین اپوکسی را با بالاترین کیفیت ممکن خریداری کنید تا به خوبی با آنها کار کنید و به نتایج زیبایی برسید.

کدام رزین برای کار و استفاده ی من مناسب است؟

اول از همه، این سوال در مورد خواص مواد است که یک رزین اپوکسی خاص را مشخص می کند. بنابراین شما باید بتوانید تخمین بزنید که چگونه رزین اپوکسی می تواند نیاز های شما را برآورده کند.

رزین های اپوکسی با ویسکوزیته کم / رزین رقیق- رزین چوب

هنگام برخورد با کلمه ویسکوزیته احتیاط لازم است: این اصطلاح غلظت مایعات را توصیف می کند.

برای شروع آموزش رزین باید با مدل های مختلف رزین آشنا شوید. بر این اساس، زمانی که یک مایع روان باشد، از ویسکوزیته کم صحبت می کنیم. بنابراین اگر به یک رزین مخصوص سیال نیاز دارید، باید یک رزین با ویسکوزیته پایین خریداری کنید. خاصیت قوام تقریباً آبکی می تواند برای برخی کاربردها بسیار مهم باشد، به عنوان مثال. اگر می خواهید حجم زیادی از رزین را در ارتفاع زیاد داخل قالب بریزید و یا برای ساخت کارهای رزینی که با چوب ترکیب میشود مثل میز های چوبی این نوع رزین به شما پیشنهاد میشود. همچنین برای قالبگیری و ریختن رزین در قالب های بزرگ هم این رزین به دلیل گرمای کمی که هنگام سخت شدن تولید میکند به شما پیشنهاد میشود.

با این حال، ویسکوزیته کم این گونه های رزین به این معنی است که آنها بسیار کند عمل میکنند. بنابراین باید برای فواصل زمانی طولانی تری برای مراحل بعدی برنامه ریزی کنید. اما در طول فرایند سخت شدن نیز زمان بسیار بیشتری دارید و استرس ندارید. از این گذشته، رزین اپوکسی با ویسکوزیته پایین معمولاً تنها پس از 12 تا 24 ساعت سخت می شود. از آنجایی که فرآیند تبدیل شیمیایی گرمازا بسیار کند است، گرمای نسبتا کمی آزاد می شود. بنابراین، بر خلاف رزین های اپوکسی با ویسکوزیته بالا یا با ویسکوزیته متوسط، لایه های ضخیم تر و مقادیر بیشتری از مواد را می توان بدون هیچ مشکلی در یک عملیات پردازش کرد.به دلیل رقیق بودن این نوع رزین اپوکسی نیاز به گرم کردن و حباب گیری زیادی ندارد.

رزین های اپوکسی با ویسکوزیته بالا / رزین های غلیظ- رزین زیورآلات

در مورد رزین های بسیار ویسکوز، قطعاً باید دستورالعمل های سازنده در مورد حداکثر ضخامت لایه یک مرحله کار را جدی بگیرید. در بسیاری از موارد، برای پردازش بدون مشکل نباید از ضخامت لایه 1 تا 2 سانتی متر بیشتر شود. رزین غلیظ بعد از سخت شدن تحدب بیشتری نسبت به سایر رزین ها ایجاد میکند و برای کاربردهایی که نیاز به برجستگی دارند این رزین پیشنهاد میشود. مثل ساخت زیورآلات

نکته: بالا آمدن و خروج حباب های هوا در مواد به دلیل قوام بسیار زیاد بسیار دشوار است.

 رزین های اپوکسی با ویسکوزیته متوسط / رزین های نیمه رقیق- رزین آبستره

این رزین ها ، یکی از پرکاربرد ترین نوع رزین میباشد که تا ضخامت ۴ میل را میتواند در هر فرآیند بدون مشکل پردازش کند . از این رزین برای نقاشی و ساخت ظروف و تابلو های ژئودی یا قالب ها استفاده میشود. به دلیل گرانروی متوسطی که دارد انواع طرح ها را میتوانید با آن ایجاد کنید.

رزین های مختلف از نظر زمان ژل تایم چقدر با هم تفاوت دارند؟

محصولات با زمان کار نسبتاً کوتاه حدود 20 دقیقه تا 1 ساعت باید پس از حدود 24 ساعت کاملاً خشک شوند.

محصولات با زمان کار تا 12 ساعت امکان پردازش و اثرات پیچیده تری را فراهم می کنند، اما برای پخت کامل نیز تا 1 هفته نیاز دارند.

نکات نگه داری از رزین و هاردنر

در جای تاریک نگهداری کنید

درب هردو ظرف را محکم کنیدکه هوا داخل بسته .

نکته مهم دیگری که درمورد نگه داری از آن باید رعایت شود نگهداری در محیط گرم و به دور ازهوای سرد است

معایب احتمالی استفاده از رزین اپوکسی

اگرچه خواص مثبت رزین های اپوکسی بیشتر از مضرات آن است، اما البته جنبه های منفی خاصی نیز در این ماده وجود دارد:

با اسید بسیار غلیظ، کاملاً در برابر اسید مقاوم نیست

مواد خام مایع ممکن است در برخی افراد پس از تماس با پوست باعث ایجاد حساسیت پوستی شود

برخی از محصولات در زیر نور UV کاملاً روشن نیستند و ممکن است زرد شوند

جدا کردن رزین از سطح، قبل پخته شده آسان نیست

نکات ایمنی کار با رزین اپوکسی

اپوکسی ها تحت آزمایش های گسترده ای برای اثرات بهداشتی و محیطی قرار گرفته اند. در حالی که اپوکسی پخت شده بی اثر است و بعید است که هیچ خطری برای سلامتی ایجاد کند، برخی از رزین ها و هاردنر های مورد استفاده در فرآیند پخت ممکن است خواص خطرناکی از خود نشان دهند و می توانند اثرات تحریک کننده یا حساس کننده ایجاد کنند. سیستم های اپوکسی را می توان با رعایت اقدامات احتیاطی اولیه و پیروی از دستورالعمل های ایمنی خاص به صورت ایمن اداره کرد.

آیا رزین های اپوکسی سمی هستند؟

اپوکسی سخت شده سمی نیست. قرار گرفتن بیش از حد در معرض رزین ها و هاردنر ،ممکن است باعث تحریک چشم، بینی، گلو یا پوست و همچنین حساسیت های پوستی و آسم شود.

قرار گرفتن در معرض مواد افزودنی حلال در سیستم های رزین اپوکسی می تواند باعث سردرد، سرگیجه و گیجی شود. حلال هایی که از طریق پوست استنشاق یا جذب می شوند نیز می توانند بر سیستم عصبی مرکزی شما تأثیر بگذارند. استفاده از ماسک و دستکش در حین رزین کاری با اپوکسی می تواند قرار گرفتن در معرض و اثرات بهداشتی را به حداقل برساند.

هر بار که با رزین اپوکسی کار می کنید، اقدامات حفاظتی زیر باید انجام شود:

از عینک های محافظ استفاده کنید

پوشیدن لباس های کهنه با آستین و شلوار بلند

در یک اتاق با تهویه مناسب کار کنید

از دستکش های سالم استفاده کنید

از ماسک تنفسی با فیلتر استفاده کنید

هنگام مخلوط کردن اجزا، ظرف را کاملاً تا لبه پر نکنید، در غیر این صورت هنگام مخلوط کردن، مخلوط به راحتی می تواند روی لبه بریزد.

تا زمانی که از این قوانین اساسی پیروی می کنید، هنگام کار با رزین اپوکسی نباید مشکل اساسی وجود داشته باشد.

چگونه می توان رزین اپوکسی را رنگ کرد؟

رزین های اپوکسی معمولا بی رنگ و کاملا شفاف هستند. به همین دلیل است که اغلب برای کاربردهایی که اشیاء یا کلکسیون ها در رزین ریخته می شوند استفاده می شود.

کدام رنگ ها برای رنگ آمیزی رزین اپوکسی مناسب هستند؟

انواع مختلف رنگ های برای رنگ آمیزی رزین مناسب هستند:

رنگدانه های پودری:

اصلی ترین نوع رنگ های رزین رنگ های پودری هست این رنگ ها جامد بوده و به راحتی قابلیت ترکیب و ساخت رنگ جدید را دارد. رنگ های پودری تنوع رنگی گسترده ای دارد که باعث ایجاد دستساز های رزینی منحصر به فردی می‌شود

رنگ های جوهر الکلی :

رنگ های جوهر الکلی همانطور که از اسمش مشخص است پایه الکل میباشد و به همین دلیل در رزین به راحتی حل نمی‌شود و همین حل نشدن سبب ایجاد بافت های جذابی در رزین می‌شود

رنگ های جوهری :

رنگ های جوهری بعد از مخلوط شدن در رزین شفافیت رزین را حفظ می‌کنند و  به صورت مایع هستند.

رنگ های خمیری :

این رنگ ها غلظت بالایی دارند و رزین رو مات می‌کنند به همین دلیل برای ایجاد بافت مثل موج دریا از این نوع رنگ رزین استفاده می‌شود. رنگ رزین خمیری به دلیل داشتن جرم حجمی بالا مناسب ایجاد بافت میباشد

از رنگ های حاوی آب ( اکریلیک) استفاده نکنید. آب موجود در رنگ ها می تواند از خشک شدن کامل رزین اپوکسی جلوگیری کند یا باعث ایجاد اثرات نامطلوب دیگری بر روی رزین شود.

هنگام کار با رزین اپوکسی همیشه محصولات با کیفیت بالا را خریداری کنید. در صورتی که از کیفیت مناسبی برخوردار باشند، رنگ ها به دلیل پایداری نور، در درازمدت چشمگیر خواهند بود.

چیزی آزاردهنده تر از این نیست که متوجه محو شدن یک اثر هنری کوچک ساخته شده از رزین اپوکسی فقط چند هفته پس از تولید شوید.

سوالات متداول در مورد رزین اپوکسی:

آیا چوب را می توان به راحتی با رزین اپوکسی آب بندی کرد؟

انواع مختلف چوب را می توان به خوبی با رزین های اپوکسی آب بندی کرد. این حتی یکی از کاربردهای اصلی رزین های اپوکسی است، زیرا می تواند به طور موثر سطوح چوبی گاهاً کاملاً نرم و متخلخل را آب بندی کند و در نتیجه آنها را از هر نوع رطوبت محافظت کند.

چگونه می توان رزین اپوکسی را از مناطق ناخواسته حذف کرد؟

خواص بالا معمولاً به عنوان مزایای قطعی رزین اپوکسی به عنوان یک ماده طبقه بندی می شود. با این حال، این خواص همچنین حذف رزین اپوکسی پس از پخت را نسبتاً دشوار می کند. از آنجایی که جدا کردن رزین با روش های مکانیکی بسیار دشوار است، توصیه می کنیم در چنین مواردی بهتر است از روش های دیگری استفاده کنید: در این کار می توانید رزین را مجدداً مایع کرده و سپس آن را از روی سطح بتراشید.

باید سطح مورد نظر را با حلال استون در مکانی با تهویه مناسب خیس کنید و سپس حدود یک ساعت صبر کنید. پس از این مدت سطح باید کمی نرم شده باشد. سپس می توانید محل را با سشوار  حرارتی تا دمای حدود 200 درجه سانتیگراد گرم کنید. وقتی به این دما رسیدید، متوجه می شوید که رزین دوباره مایع می شود و می توان آن را خراش داد.

با این حال، گرم کردن باید بسیار آهسته و با احتیاط انجام شود، زیرا سایر قسمت های قطعه کار ساخته شده از پلاستیک یا چوب ممکن است آسیب ببیند یا بسوزد.

نکته: هنگامی که رزین اپوکسی جامد با هوای گرم مایع می شود، گاهی اوقات بخارات مضر آزاد می شود. به همین دلیل هنگام کار با این روش همیشه باید از ماسک تنفسی مناسب استفاده کنید!

مواد غذایی در ظروف رزینی ایمن هستند؟

تقریباً تمام رزین‌های اپوکسی پس از پخت کامل، ایمن هستند. با این حال، حالت پخت کامل تنها پس از چند هفته برای برخی از مخلوط‌های رزین می‌تواند رخ دهد.

در اصل، رزین های اپوکسی می توانند برای استفاده به عنوان ظروف یا بسترهای فرآوری مواد غذایی مورد تایید قرار گیرند. با این حال، اکثر تولید کنندگان رزین به دلیل هزینه های بالا از این مرحله خودداری می کنند.

چگونه می توان رزین اپوکسی سخت شده را پردازش کرد؟

پس از سخت شدن رزین اپوکسی، در واقع چیزی جز یک تکه پلاستیک سخت در دستان خود ندارید. بنابراین می توانید مواد را به روش های زیر دوباره کار کنید:

  • سنباده کاری (دستی یا با ماشین)
  • جلا دادن به براقیت بالا (به صورت دستی یا با دستگاه پولیش)

شما میتونین از انواع گل خشک طبیعی برای تزیین رزین استفاده کنید. کافیه روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید گل خشک

آیا روکش های رزین اپوکسی ضد آب هستند؟

پس از سخت شدن، رزین اپوکسی ضد آب است و می ماند، به شرطی که سوراخ یا ترک به آن نفوذ نکند. این ماده همه کاره حتی در درازمدت برای سالیان متمادی ضد آب باقی می ماند.

چگونه رزین اپوکسی خود را حباب گیری کنیم؟

بعد از انجام مرحله ی مخلوط کردن رزین و هارنر مشکلی که ممکن است در مرحله ی بعد پیش بیاید ایجاد شدن حباب داخل ترکیب است.باید بدانید که ایجاد شدن تعداد اندکی حباب داخل ترکیب امری کاملا طبیعی است.اما اگر تعداد زیادی حباب داخل مخلوط به وجود آمد ایراد از نحوه ی ترکیب رزین و هادرنر است. ایراد کار ممکن است در سرعت مخلوط کردن رزین و هاردنر باشد یعنی سرعت دست شما موقع مخلوط کردن این دو ماده بالا بوده باشد.

همینطور عوض کردن جهت هم زدن رزین و هادرنر هم میتواند از علل این مشکل باشد.شما باید رزین را یا به طور مرتب در جهت ساعتگرد یا پادساعتگرد مخلوط کنید.اگر در هر دور ترکیب را به یک سمت متفاوت هم بزنید ممکن است باعث ایجاد حباب شود.

برای از بین بردن این حباب ها باید از فندک اتمی یا سشوار استفاده کنید تا از بین ببریدشون.

برای نتیجه گیری بهتر یک مقدار به رزین استراحت بدید تا حباب ها حرکت کنند و به روی رزین برسند.بعدش به راحتی میتونید با فندک حباب هارو از بین ببرید.گاهی پیش میاد که حباب های خیلی ریز و زیادی توی رزینتون ایجاد میشه.این مسئله اغلب بخاطر جنس اون رزین مورد استفاده هست و از بین بردن این نوع حباب یک مقدار مشکله.برای از بین بردن این حباب ها باید با فواصل زمانی معین شروع به گرفتن فندک روی کار کنید تا حباب ها به مرور به روی کار بیان و بتونید نابودشون کنیددر موارد دشوار، گاهی اوقات می توان حباب های هوا را با پمپ خلاء حذف کرد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا