چگونه بر روی شیشه نقاشی کنیم؟

اصول نقاشی بر روی شیشه

همانند رنگ های متعددی که در بازار وجود دارد، رنگ ویترای ( رنگ هایی که بر روی شیشه به کار می رود) نیز در دو نوع رنگ های بر پایه آب و رنگ های بر پایه روغن به فروش می رسند. نقاشی کردن بر روی شیشه فرایند لذت بخشی است زیرا شیشه به دلیل سطح نرمش، انعکاس نور از سطح و انتخاب های متعددی که پیش روی هنرمندان قرار می دهد، می تواند نقاشی های عالی ایجاد نماید. اگر شما هم دوست دارید اصول نقاشی بر روی شیشه را بیاموزید در ادامه با ما همراه شوید و ادامه این نوشته را مطالعه نمایید.

بخش اول : آماده سازی

  1. در انتخاب رنگ ویترای به موارد زیر توجه کنید.

زمانی که صحبت از نقاشی و رنگ آمیزی شیشه به میان می آید باید موارد مختلفی همچون شفافیت، محدوده رنگی، پایداری و سهولت کاربرد مدنظر قرار گیرد.

  • شفافیت: رنگی که خریداری می کنید چقدر شفاف است؟ رنگ های شیشه در دو نوع رنگ های شفاف و رنگ های مات به فروش می رسند. رنگ های آکریلیک معمولا برای رنگ های مات مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که رنگ های رزین معمولا برای رنگ های شفاف استفاده می شوند. رنگ های شفاف در دو نوع براق و یخی موجوداند.
  • محدوده رنگی: به دنبال نمودار رنگ واقعی باشید تا ببینید رنگ مورد نظر بر روی شیشه واقعی چه ظاهری خواهد داشت. برخی از اوقات، نقاشی کردن بر روی شیشه با یک رنگ ظاهر کاملا متفاوتی از چیزی که در نمودار رنگ ارائه شده است ایجاد می کند.
  • پایداری: دوام و پایداری برای آیتم هایی همچون لیوان های شربت خوری که مورد استفاده قرار خواهد گرفت بسیار مهم است. نقاشی هایی که مرحله پخت را پشت سر می گذارند از نقاشی های دیگر دوام و پایداری بیشتری خواهند داشت
  • سهولت کاربرد: ترنسفر کردن( انتقال طرح به شیشه) طرح و رنگ به شیشه چقدر آسان است؟ ایا نقاشی موردنظر دارای استنسیل یا ترنسفر هست؟ باید ترنسفر را خودتان بسازید؟

  1. رنگ خود را انتخاب کنید:

زمانی که صحبت از نقاشی بر روی شیشه می شود، انتخاب رنگ از میان گزینه های مختلفی که در دسترس افراد قرار دارد بسیار دشوارخواهد بود. برای نقاشی های تزیینی، نقاشی بر روی شیشه به سه دسته بندی زیر تقسیم می شود:

  • رنگ های آکریلیک انامل یا رنگ های انامل(پایه حلال) که بر روی شیشه و نیز سایر سطوح براق و نرم قابل استفاده است
  • رنگ های آکریلیکی که برای استفاده بر روی شیشه ساخته شده اند و زمانی استفاده می شوند که محیط شیشه و کاشی اضافه می شود
  • رنگ هایی با حلال های خاص
  • زمانی که می خواهید رنگی را انتخاب کنید باید بدانید برای چه چیزی هزینه می کنید. تخمین هزینه ها در این شرایط بسیار مهم است. با این که رنگ های ارزان ممکن است برای تجربه کردن گزینه های خوبی باشند اما اگر به دنبال نقاشی طرح های حرفه ای و جذاب هستید بهتر است رنگ های بهتر و با کیفیت تری را انتخاب کنید. رنگ های ارزان به خوبی بر روی سطح اعمال نمی شوند، ظاهر زیبا و درخشانی ندارند و به صورت طولانی مدت بر روی شیشه نمی مانند.
  1. قلم (برس) خود را انتخاب کنید:

قلم های مخصوص نقاشی برای کار بر روی شیشه لازم نیست. شما می توانید از برس های نقاشی معمولی با موهای مصنوعی یا ترکیب مصنوعی و طبیعی استفاده کنید. برخی از افراد ترجیح می دهند از قلم موهایی استفاده کنند که کاملا از مواد طبیعی ساخته شده اند.

  • از قلم های مصنوعی یا با موی طبیعی استفاده کنید. قلم موهای مصنوعی و طبیعی را می توان در نقاشی روی شیشه به کار برد. هر کدام از این قلم ها مزایای خاص خود را دارند. قلم های مصنوعی خطوط واضح تری از قلم را بر روی شیشه به جای می گذارند. این در حالی است که قلم های طبیعی پوشش نرم تری در اختیار هنرمند قرار می دهند.
  1. شیشه را پاک کنید:

اطمینان حاصل نمایید که شیشه مورد نظر کاملا تمیز شده است.

  1. دستورالعمل های موجود برای هر کدام از رنگ ها را بخوانید و آن ها را دنبال کنید:

برخی از رنگ ها قبل از این که بر روی سطح اعمال شوند باید یک لایه زیرین داشته باشند. بعد از اعمال رنگ نیز باید لایه بالایی بر روی آن قرار گیرد. نقاشی کردن بدون تبعیت از دستورالعمل های بیان شده بر روی محصول می تواند باعث شکست طرح شود.

بخش دوم: نقاشی

  1. در ابتدا طرح خود را بکشید: برای انجام این کار می توانید بسته به چیزی که می خواهید از نوار یا انواع رنگ فشاری استفاده کنید. اگر استنسیل یا ترنسفر در اختیار داشتید از آن ها استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید نقاشی دلخواه خود را طراحی نمایید.
  • روش دیگری که می توانید در این مرحله مورد استفاده قرار دهید استفاده از ماژیک برای ایجاد طرح اولیه است. بعد از اینکه طراحی به اتمام رسید و شیشه پخته شد، جای ماژیک مشخص نخواهد شد.
  1. از پیپت برای اعمال رنگ بر روی بخش های مختلف طراحی استفاده کنید:

برای انجام این کار دو روش وجود دارد. شما می توانید رنگ را به صورت قطره ای بر روی طرح قرار دهید. اگر حجم رنگ کافی بود می توانید به کمک خلال دندان رنگ را بر روی سطوحی که دوست دارید قرار دهید. حالا خلال دندان را به عقب و جلو ببرید تا نواری از رنگ ایجاد شود. به کمک این روش می توانید هوای گیر افتاده که به صورت حباب درآمده است نیز از بین ببرید.

  1. به کمک رنگ شیشه، طراحی را پر کنید:

رنگی که در حال حاضر اعمال کرده اید باید به گونه ای باشد که مانع از خروج رنگ از طرح مورد نظر شود.

  • اطمینان حاصل کنید که از استنسیل چسب دار استفاده می کنید. این نوع از استنسیل ها که در گوشه مقابل شیشه قرار می گیرند و خوب می چسبند طرح بصری خوبی ایجاد می کنند.

  1. از اسفنج استفاده کنید( اختیاری):

اسفنج می تواند پوشش یک دست و یک نواختی را ایجاد کند. اگر می خواهید کل شیشه را با یک رنگ خاص رنگ آمیزی کنید این روش بهترین گزینه است.

بخش سوم: پختن رنگ

  1. برای اینکه رنگ را ثابت کنید باید مرحله پخت را مد نظر داشته باشید:

همان طور که در بخش های قبلی مقاله ذکر کردیم، رنگ های پخته شده دوام بیشتری خواهد داشت. اگر دوست ندارید این مرحله را انجام دهید انواع مختلفی از رنگ ها وجود دارد که نیاز به پخت ندارند.

  • رنگ های برپایه رزین تا زمانی که پخته نشده اند قابل جدا شدن هستند. اگر کاری که با رنگ رزینی انجام می دهید خراب شد، می توانید از اول شروع کنید. رنگ تا زمانی که پخته نشده است دائمی نخواهد بود.
  1. برای پختن، دستورالعمل موجود برای رنگ را دنبال کنید:

رنگ های مختلف نیازمند درجات مختلفی از دما برای پخت هستند. به همین خاطر قبل از قرار دادن شیشه در فر، دستورالعمل موجود را مطالعه کنید.

  • شیشه قبل از این که به طور کامل پخته شود ممکن است به مدت 30 دقیقه در فر 300 درجه فارنهایتی قرار گیرد. قبل از دست زدن به شیشه اجازه دهید خوب خنک شود.• اگر به هنر ویترای علاقمندید و دوست دارید تا به طور کامل و حرفه ای آن را فرا بگیرید، می توانید از کلاسهای مجازی و رایگان آموزش نقاشی روی شیشه در سایت هنری دیدن نموده و از آن استفاده نمایید.

    همچنین اگر به دنبال ساخت یک ساعت زیبا برای منزل خود هستید می توانید آموزش ساخت ساعت ویترای را درسایت هنری دنبال کنید.

    اگر علاقه مند به زیور آلات دست ساز هستید می توانید به آموزش ساخت زیورآلات ویترای مراجعه کنید

منبع: wikihow

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا