کاربرد فلز برنج و زیورآلات برنجی دست ساز

معرفی فلز برنج:

برنج آلیاژی از ترکیب دو فلز مس و روی است که درصد بیشتری از آن را مس تشکیل میدهد.

زیورالات ساخته شده با این فلز اکثرا به رنگ زرد هستند و به طلا شباهت دارند.

اما این رنگ تقریبا به درصد فلز های سازنده اش بستگی دارد.

شما میتونید با دیدن آموزش ساخت زیورالات مفتولی  با این فلز برای خود زیورالات زیبا بسازید

خواص و معایب فلز برنج:

دلایلی که از برنج برای ساخت زیورالات استفاده میکنند و امروزه نیز بسیار رایج شده است رنگ طلا مانند آن و قابلیت هایی که در ساخت دارد

و همینطور قیمت مناسب آن میباشد.

از این فلز به دلیل نرمی و انعطاف پذیری و قابلیت چکش خواری بالا در کنار استحکام بالا برای ساخت زیورالات خاص و منحصر به فرد استفاده میشود.

برنج نسبت به برخی فلزات دیگر دیرتر دچار اکسایش و تغییر رنگ و خوردگی میشود.

هم چنین سازگاری نسبتا خوبی با متابولیسم بدن دارد و باعث بهبود شرایط جسمانی میشود.

از معایب این فلز میتوان به اکسید شدن ان به مرور زمان اشاره کرد.

یعنی با وجود شرایط مطلوب نگهداری باز هم نمیتوان از آن انتظار داشت که هیچگونه تغییری در رنگ و جلوه ی آن ایجاد نشود.

راه حلی نیز برای این مشکل وجود ندارد به غیر از استفاده ی درست و شرایط مطلوب نگهداری.

 زیورالات برنجی  هرچه بیشتر با آب و صابون شسته شوند براق تر میشوند.

و برخلاف باور عموم در معرض آب تغییر رنگ نمیدهند.

و تماس با آب و صابون به آنها جلای بیشتر میدهد.

 

تمیز کردن اجسام برنجی:

از براق کننده ها و پاک کننده های طبیعی زیادی میتوان برای تمیز کردن و براق کردن برنج استفاده کرد.مثل آب و صابون که به آن اشاره شد.

اغلب از آب و صابون برای زدودن گرد و خاک و براق کردن این فلز استفاده میشود.

میتوان قطعه ی برنجی موردنظر را در محلول اب و شوینده غوطه ور کرد و با یک دستمال نرم یا مسواک آن را تمیز کرد.

اما علاوه بر اب و صابون که رایج ترین روش تمیز کردن برنج است استفاده از مواد و محلول های اسیدی برای تمیز و براق کردن برنج بسیار مناسب است.از جمله:
الف) بهترین ماده برای تمیز کردن فلز برنج اسید رقیق تمیز کننده است.از این ماده برای انواع فلز های مس و برنج و … که درصد خلوص بالایی دارند استفاده میشود.این اسید برای تمیز کردن و ایجاد پوشش محافظتی روی فلز مورد استفاده قرار میگیرد.برای این منظور دستمالی را آغشته به این اسید کرده و به آرامی روی سطح فلز بکشید.این کار باعث ایجاد یک لایه ی حفاظتی و پوششی روی فلز شده و در نتیجه فلز موردنظر اکسید نشده و رنگ اکسید آن به پوست بدن یا سطح مورداستفاده انتقال داده نمیشود.
ب)سس گوجه فرنگی : از مواد دیگری که برای تمیز و براق کردن و جلا دادن برنج استفاده میشود سس گوجه فرنگی است.برای این منظور مقدار کمی سس گوجه فرنگی را به دستمال نرمی اغشته کنید و روی سطح لکه دارو تیره ی فلز بمالید.از حرکات آرام و دایره ای برای این کار استفاده کنید.سپس سس گوجه را از سطح فلز تمیز کرده و با دستمال مرطوبی سطح آن را تمیز کنید.در انتها از دستمال خشک و لطیفی برای جلا دادن فلز استفاده کنید.
ج)محلول سرکه : مورد سوم برای تمیز کردن فلز برنج محلول سرکه است.میتوان از محلول۲ قاشق غذاخوری نمک و سرکه به همراه آب استفاده کرد.دستمال یا مسواک نرمی را به این محلول آغشته کنید و روی قسمت تیره و لکه دار فلز بمالید.اینکار را تا زمانی ادامه دهید که فلز کاملا تمیز شود.اما مراقب خراشیده شدن سطح فلز نیز باشید.در انتها با دستمال تمیز و خشکی سطح فلز را پاک کنید.
د) خمیر سرکه: همینطور از سرکه میتوان در ترکیب با نمک و آرد نیز استفاده کرد.برای این منظور یک قاشق چایخوری نمک را به نصف پیمانه سرکه اضافه کنید.سپس به حدی به این محلول آرد اضافه کنید تا تبدیل به خمیر شود.خمیر را به قسمت های دارای لکه و تیرگی بمالید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی سطح بماند.سپس خمیر را از روی فلز برداشته و با دستمال تمیزی سطح فلز را پاک کنید.
ه ) آبلیمو : دستمال تمیزی را آغشته به آبلیمو کنید.روی سطح موردنظر بمالید.در انتها با دستمال مرطوب سطح فلز را تمیز کنید
و ) لیمو: برای استفاده از لیمو به عنوان تمیز کننده ی برنج ابتدا لیمو را به دو قسمت تقسیم کنید.روی نیمی از آن نمک بپاچید و سپس آن را به سطح فلز بکشید تا قسمت لکه دار و تیره ی آن کاملا تمیز شود.سپس با دستمالی تمیز سطح فلز را کاملا پاک کنید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا