گلدوزی روی پارچه با سوزن (ساده و آسان)

سلام به آموزش گلدوزی روی پارچه با سوزن ساده و با دست، از آکادمی هنری خوش آمدید!

گلدوزی هنریست که توسط آن طرح‌های مختلفی را با سوزن و نخ، بر روی پارچه می‌دوزند. و بر روی پارچه یا چیزهایی شبیه به آن طرح های برجسته ای را با نخ های ابریشمی، نخهای گلابتون و یا حتی نخهای معمولی ایجاد میکنند. این طرح ها در ابتدا بیشتر شکلهای گوناگون گلها را در بر میگرفت ولی با پیشرفت هنر کم کم طرح های مختلف هم وارد این هنر شد.
گلدوزی به عنوان یکی از قدیمی ترین هنرهای جهان، قدمتی دو هزار ساله دارد. رومی ها این هنر زیبا را سوزن دوزی می‌نامیدند. نمی‎توان با قاطعیت گفت که خاستگاه دقیق این هنر زیبا کجاست. اما احتمالا ایرانیان، یونانیان و مصریان قدیم این هنر را از طریق جاده ابریشم به سراسر اروپا فرستاده اند. و در گسترش آن نقش بسزایی داشته اند.
قدیمی‌ترین نمونه‌های گلدوزی‌ شده‎ی ایرانی که در دست است متعلق به دوره سلجوقیان است. در حال حاضر در ایران چندین نوع گلدوزی وجود دارد، و گلدوزی ایرانی انواع مختلفی را شامل می شود.
گلدوزی در گذشته بخش مهمی از تزیینات و دکوراسیون کاخ‌های سلطنتی، خانه های اشراف و همچنین کلیساهای اروپایی را در اختیار خود داشته است.
امروزه گلدوزی به دو صورت دستی و ماشینی انجام می‎شود. اما همچنان نوع دست دوز آن بسیار با ارزش‎تر است و هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد.
این روزها هنر گلدوزی طرفداران بسیار زیادی را پیدا کرده است. به ویژه در ایران از گلدوزی روی مانتو، شلوار، لباس شب، لباس عروس و نیز برای تزیینات لوازم خانه، دکوراسیون داخلی، و سالنهای تشریفاتی استفاده میکنند.در این آموزش سعی بر آن است تا هم تا حدودی با تاریخچه این هنر زیبا آشنا شویم و هم با روشی ساده و زبانی عامیانه این هنر زیبا و قدیمی را آموزش دهیم و پس از اتمام این آموزش بتوانید یک طرح ساده ولی زیبا را گلدوزی کنید. مطمئنا پس از اتمام اولین کار گلدوزی تان به این هنر زیبا و اصیل علاقمند خواهید شد. و تمایل به ادامه دادن و فراگیری هر چه بیشتر این هنر پیدا خواهید کرد.

گلدوزی ساده روی لباس

لوازم مورد نیاز برای گلدوزی روی پارچه

 

نخ دمسه یا نخ ابریشمی

پارچه گلدوزی

سوزن گلدوزی

کارگاه گلدوزی

قیچی گلدوزی

طرح برای گلدوزی ساده

 

برای مشاهده قیمت و خرید تمام لوازم و وسایل مورد نیاز در گلدوزی روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید وسایل گلدوزی

مراحل انجام دوخت گل دوزی ساده

مرحله اول

ابتدا در مرحله اول، پس از تهیه لوازم مورد نیاز این کار، باید طرح مورد نظرتان را بر روی پارچه بکشید یا آن را منتقل کنید. ما در این آموزش یک گل بسیار آسان و زیبا را برای این کار در نظر گرفته ایم. شما خودتان می‌توانید این گل را با مداد یا خودکار بر روی پارچه تان بکشید.

مرحله دوم 

در این مرحله از کار باید پارچه را در کارگاه گذاشته، خوب فیکس کنید تا ثابت بماند و موقع دوخت پارچه، در زیر کار جابجا نشود.

مرحله سوم

با نخ سبز رنگ ابتدا در قسمتهای بالای طرح دوختهای کوچک می‌دوزیم. این کار را همانند تصاویر زیر، تا انتهای کار روی تک تک خطوط طرح انجام می‌دهیم.

گلدوزی با دست ساده

آموزش گلدوزی ساده با دست

آموزش رایگان گلدوزی

مرحله چهارم 

در این مرحله از گلدوزی با دست ساده، با نخ سفید رنگ شروع به دوخت گلبرگهای گلمان می‌کنیم. همانند تصویر زیرین باید از مرکز گل شروع کنید، سوزن و نخ (سفید رنگ) را از میان نخ سبز رنگ عبور دهید و دوباره به قسمت مرکز گل بروید و دوخت این گلبرگ را اینگونه تمام کنید.

گلدوزی ساده روی پارچه

اموزش گلدوزی اسان

آموزش گلدوزی ساده

همین دوخت را تا پایان کار انجام دهید تا دوخت این گل به اتمام برسد. برای گل بعدی از همین مدل دوخت استفاده می‌کنیم اما با نخ‌هایی به رنگ دیگر. همانطور که در تصویر می‎بینید برای این کار تنها از دو رنگ گل زرد و سفید موجود است. اما شما بنا به سلیقه خودتان، برای کار خودتان می‎توانید گل‎هایی رنگارنگ‌تر و زیباتر بدوزید.

گلدوزی ساده

کار دوخت گلدوزی ما تمام شده است. از این گلهای دوخته شده‎ی  ساده و زیبا می‌توانیم بر روی لباس نیز استفاده نماییم. هرچقدر تنوع رنگهای شما بیشتر باشد، گلهایی رنگارنگ‌تر و در نتیجه کاری شادتر و جذاب تر خواهید داشت.

پیشنهاد میکنیم در ادامه آموزش گل دوزی روی لباس را هم ببینید.
امروزه با توجه به علاقه روز افزون به هنر گلدوزی و همچنین شماره دوزی، با فراگیری این هنرهای زیبا و آسان هم می‌توانید از زیبایی هایی که خلق می‎کنید لذت ببرید و خانه تان را زیباتر از پیش سازید، و هم در صورت تمایل می‎توانید با اجرا و انجام گلدوزی به صورت حرفه ای، از این هنر به عنوان یکی از منابع درآمدی نیز بهره ببرید و استفاده کنید.
این هنر زیبا می‎تواند تغییرات زیبایی را در دکوراسیون داخلی خانه بوجود بیاورد به نما و ظاهر خانه زیبایی و حیات ببخشد. گلدوزی را می‌توان بر روی مانتو، شلوار، شال، کلاه، کیف، انواع پوشاک زیر و رو، آویزهای دیواری، روتختی، روبالشی، کوسن، پرده، و حتی بر روی مبلمان منزل نیز اجرا کرد و از زیبایی های آن لذت برد و به وجد آمد.

چنانچه علاقه مند به یادگیری گلدوزی هستید، می توانید آموزش های این هنر را از طریق کلاس آموزش گلدوزی دنبال کنید.

سایت منبع:

shehlakanwal.blogspot.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا