گلدوزی روی چرم

در این مقاله آموزشی، به آموزش گلدوزی روی چرم با دست به صورت کاملا رایگان، ساده و کاربردی می پردازیم. پس تا پایان آموزش همراه هنری باشید.

(چنانچه علاقه من به یادگیری گلدوزی با دست هستید، می توانید آموزش های این هنر را از طریق صفحه آموزش گلدوزی با دست دنبال کنید.)

گلدوزی روی چرم

گلدوزی روی چرم با دست

همانطور که می دانید چرم ها در انواع مختلفی به فروش می رسند.  هر کدام از این چرم ها کیفیت مختلفی دارند. برخی از آن ها ضخیم هستند، برخی نازک اند و برخی از آن ها شکل خود را بدون کشیدن حفظ می کنند.

گلدوزی روی چرم با دست

معمولا سوزن، سوراخ دائمی بر روی چرم ایجاد می کند و این سوراخ ها همانند گلدوزی بر روی پارچه کنار هم قرار نمی گیرند. معمولا زمانی که روی پارچه گلدوزی کار می کنید، سوراخ های ایجاد شده کنار هم قرار می گیرند و ظاهر بدی به پارچه نمی دهند اما در گلدوزی بر روی چرم چنین نیست.

زمانی که طرحی را برای گلدوزی روی چرم انتخاب می کنید بهتر است طرح های سبک و خالص را انتخاب کنید. اگر  طرحی هایی را که سفت و محکم هستند را انتخاب کنید، جای سوزن ممکن است چرم شما را کاملا خراب کند.

گلدوزی روی کیف چرم

زمانی که می خواهید بر روی چرم گلدوزی کنید می توانید از سوزن مخصوص چرم با اندازه 12/80 استفاده کنید. این نوع سوزن دارای نوک باریک تری است و به همین خاطر اندازه سوراخ ایجاد شده بر روی چرم کاهش پیدا می کند.

گلدوزی چرم

به هنگام گلدوزی بر روی چرم، از تثبیت کننده ای با وزن متوسط استفاده کنید. ما از اسپری چسب موقت بین چرم و تثبیت کننده استفاده می کنیم تا مطمئن شویم این دو بخش بر روی هم باقی می مانند و محکم هستند. تثبیت کننده cutaway در طول گلدوزی و بعد از آن چرم را در موقعیت خود ثابت نگه می دارد.

مقالات آموزشی مرتبط: گلدوزی روی نمد

چرم را بر روی قسمت چسبنده تثبیت کننده قرار دهید.

استفاده از حلقه همیشه توصیه می شود. اینکار شما را مطمئن می سازد که بخش های مختلف طرح شما در مکان درستی قرار گرفته است. استفاده از حلقه مانع  از بلند شدن پارچه یا چرم از جای خود به هنگام گلدوزی خواهد شد. البته به خاطر داشته باشید که حلقه زدن می تواند علامت دائمی بر روی چرم ایجاد کند یا آن را خراش دهد. برای جلوگیری از ایجاد علامت یا خراش، قبل از اضافه کردن حلقه بالایی، نواری از پارچه کتانی محکم را بالای چرم قرار دهید.

قبل از اینکه بخواهید کار گلدوزی را آغاز کنید، پارچه را از مسیر کار بیرون بکشید. سپس طرح خود را گلدوزی نمایید.

از آنجایی که چرم ضخیم تر از پارچه است، اصطکاک بیشتری بین سوزن و چرم وجود خواهد داشت. می توانید کشیده شدن چرم با هر بلند شدن سوزن را به خوبی ببینید. برای اینکه از اصطکاک زیاد جلوگیری کنید، با سرعت کمتری گلدوزی را انجام دهید. به کمک نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم می توانید طرح های زیبایی روی چرم گلدوزی کنید.

چنانچه علاقه مند به یادگیری چرم دوزی هستید به صفحه آموزش چرم دوزی مراجعه کنید.

همچنین با دنبال کردن صفحه گلدوزی از آخرین آموزش‌ها، محصولات و دوره‌های این هنر جذاب، با خبر شوید.

سوالات متداول

۱- از چه سوزنی در گلدوزی روی چرم استفاده می شود؟

شما می توانید از سوزن مخصوص چرم با اندازه 12/80 استفاده کنید.

۲- از چه طرح هایی برای گلدوزی رو چرم می توان استفاده کرد؟

بهتر است طرح های سبک و خالص را برای گلدوزی روی چرم انتخاب کنید. اگر  طرحی هایی که سفت و محکم هستند را انتخاب کنید، جای سوزن ممکن است چرم شما را کاملا خراب کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا