چگونه کاور چرمی برای دفتر یا کتاب درست کنیم؟ (1)

 

آموزش تصویری نحوه ساخت کاور چرمی برای دفتر

در این نوشته قصد داریم به شما آموزش نحوه ساختن کیف چرمی برای یک دفترچه همراه با قاب خودکار را آموزش دهیم. در این آموزش از تصاویر زیادی جهت انتقال بهتر مفاهیم استفاده شده است. بنابراین انتظار می رود شما بعد از خواندن این نوشته بتوانید یک نمونه از کاور آموزش داده شده را بسازید.

توجه : چنانچه علاقه مند به هنر چرمدوزی هستید و علاقه مندید که این هنر را بیاموزید به صفحه آموزش چرم دوزی مراجعه کنید

مواد و ابزار مورد نیاز

چرم طبیعی یا مصنوعی

نخ موم زده و تریشه چرم دوزی 

دکمه منگنه

آستر کیف چرم

ابزار چرم دوزی 

در ابتدای آموزش ذکر این نکته را ضروری می دانم که: من تازه وارد کار چرم شده ام و تنها یک کتاب و بعضی از آموزش های این حوزه را مطالعه کرده ام؛ بنابراین علی رغم اینکه این روش تاکنون به درستی کار کرده است، ممکن است اشتباه باشد!

بنابراین گام اول، خرید چرم گاوی می باشد. شما می توانید این کار را متناوبا انجام دهید. اما بعضی از چرم ها تکه تکه شده هستند.  برای پوشش اصلی و یراق اتصالT من از چرم کولاتا (درجه 2) در رنگ قهوه ای متوسط استفاده می کنم.

خب بیایید شروع کنیم. اولین گام بریدن قسمت کاور است که به سادگی یک مستطیل می باشد. اندازه های شما بستگی به دفترچه یادداشت تان دارد. دفترچه یادداشتی که من استفاده می کنم A6 قرمز و مشکی است. ارتفاع کتاب 148 میلی متر بوده و اندازه آن در حالت باز شده 225 میلی متر می باشد. کاور چرمی در اندازه های 165 در 250 میلی متر برش می خورد. این اندازه ای است که من در چند نسخه مختلف به آن رسیده ام. گاهی کوچکتر بود و من مجبور بودم جلد کتاب را بِبُرم تا بتوانم آن را جا بدهم و گاهی بزرگتر می شد و گاهی بزرگتر می شد و غیر عادی به نظر می رسید.

من شکل کاور را با استفاده از یک جسم تیز نشانه گذاری می کنم، اما یک خودکار یا مداد هم به خوبی عمل می کند.

برش ها با استفاده از یک کاتر و خط کش فولادی انجام می گیرد.

بعد از برش دادن قسمت کاور، نیاز دارید تا آن را در آب گرم قرار دهید. اکنون از آنجا که این چرم از قبل رنگ شده است، نیاز دارد تا به خوبی در آب گرم خیس خورده شود. من دریافته ام که باید این قطعه گرم شده و تا زمانی که هنوز گرم است مستقیما از آب بیرون کشیده شود. و تاخیر برای نشانه گذاری خوب نیست.

اگر شما از چرم طبیعی استفاده کنید می توانید نیروی کمتری به کار ببرید. در شکل زیر می بینید که من از یک چکش بزرگ و یک بلوک سنگین به عنوان ضربه زدن استفاده می کنم.

من لبه صفحه نشانه گذاری و برجسته سازی را با انگشتانم گرفته و به طور مکرر بر روی بلوک ضربه می زنم. همچنین اگر بتوانم بلوک را می چرخانم و دوباره بر روی آن ضربه می زنم و سعی می کنم تا تصویر را به صورت یکنواخت دربیاورم. اگر شما کمی توجه کرده باشید کاملا متوجه شدید که نباید بگذارید صفحه علامت گذاری در حین ضربه زدن حرکت کند.

نشان قرمز در صفحه پشت نیز به همین روش انجام می گیرد اما فشار کمتری لازم دارد. بخشی از مسئله ما با نشان بزرگ این است که چقدر لازم است در این ناحیه به چرم فشار وارد شود. برای پی بردن به این موضوع بهترین راه این است که ابتدا یک تست بر روی آن انجام دهید. من چرم را تا زمانی که هنوز مرطوب است تا می کنم؛ بنابراین به صورت شکل نهایی خود خشک خواهد شد.

سپس آن را به مدت یک شب کنار گذاشتم. در ادامه در حالی که چرم هنوز مرطوب است (چرم یک روز طول می کشد تا خشک شود) من برای نشانه گذاری جاهایی در کنار لبه ها که می خواهم بدوزم، از یک شیارزن تنظیم شونده استفاده می کنم.

من متوجه شدم که شیارزن تنظیم شونده برای برش لبه ها زحمت و درد زیادی دارد بنابراین از شیارزن ثابت برای تقارن در خطوط استفاده می کنم. تمام خطوط سه بار با شیارزن کار می شوند تا به عمق خوبی در خطوط برسیم.

سپس با قیچی فولادی، کمی از گوشه ها را می زنم.

سپس در لبه های بالا از لبه گرد کن استفاده می کنم (این مورد لازم نیست اما من اثر آن را دوست دارم).

اکنون من برای نشانه گذاری مکان های دوخت بر روی چرم از اسپیسر (رولت علامت گذار) استفاده می کنم. به این خاطر که چرم هنوز نم دار است، اسپیسر به خوبی کار می کند. من تمام دور شیار را علامت گذاری می کنم، حتی در قسمت هایی که به نظر می رسد دوخت نخواهد خورد. من علامت گذاری جای دوخت را از گوشه ها شروع می کنم بنابراین من درست در گوشه، سوراخی برای دوخت خواهم داشت. در لبه های طولانی، من از یک گوشه شروع کرده و تا وسط می روم، سپس از گوشه مقابل شروع می کنم.

تمامی قسمت ها علامت گذاری شده و آماده خشک شدن می باشد. برای نشان داده شدن در عکس، آن را به صورت مسطح درآورده ام اما زمانی که خشک شد به شکل نهایی اش درمی آید.

بنابراین تا زمانی که قطعه خشک می شود من می توانم کار بر روی قسمت های دیگر آن را شروع کنم. این یک قطعه چرم با شکل اچ می باشد. دو نوار با پهنای 20 میلی متر، نوار اتصال با پهانای 22 میلی متر می باشد. نوارهای جلویی 35 میلی متر طول دارند و نوارهای پشتی 40 میلی متر. اندازه سراسر آن 97 در 110 میلی متر است. دوباره با درفش علامت می زنم.

با کاتر و خط کش فولادی برش می دهم.

انتهای زبانه های جلو را با قیچی فولادی می بُریم.

یک بار دیگر خطوط و الگوی دوخت را با شیارزن علامت گذاری می کنم. من برای این کار فقط از شیارزن مستقیم استفاده می کنم. در این تصویر من هنوز باید چند خط را اضافه کنم، اما شما بعدا آنها را نقطه گذاری خواهید کرد.

لبه ها بریده شده اند. در این قطعه من این مورد را برای هر دو کناره انجام دادم. من کاملا مطمئن هستم که شما این کار را بر روی سطح پشتی و خشن چرم انجام نمی دهید اما من اگر قواعد را نمی دانستم، نمی توانستم این کار را بکنم.

اکنون زمان بست زدن مهره ها به قطعه اتصال در است. من با استفاده از پانچ، سوراخ هایی را برای مهره ها ایجاد کردم که شما می توانید به جای این نوع، از چکش استفاده کنید.

قسمت رویی تمام شد.

قطعه پایین را می چسبانم.

یکی انجام شد، سراغ دیگری می روم.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا