دوخت چرم با دست + آموزش مرحله به مرحله + معرفی انواع دوخت چرم

دوخت چرم + آموزش مرحله به مرحله + معرفی انواع دوخت چرم

با استفاده از دوخت چرم می توان مدل های متنوعی از محصولات چرم دوزی شده را طراحی و تولید کرد. برخلاف تصور بسیاری از افراد این کار چندان سخت نیست و یادگیری انواع دوخت چرم به سادگی امکان پذیر است. برای این کار شما در ابتدا باید وسایل چرم دوزی دستی مورد نیازتان را تهیه کنید. در ادامه تمامی مراحلی که باید برای دوخت چرم نیاز دارید به صورت گام به گام و همراه با تصاویر مرتبط آورده شده است.

چسباندن لبه چرم

 

1.     با استفاده از چسب چرم لبه ها را برای دوخت چرم آماده کنید.

بعد از سفارش چرم بخش هایی از چرم را که قصد دارید به یکدیگر متصل کنید کنار هم بگذارید. سپس با استفاده از چسب مناسب چرم، مثل چسب چرم لبه های تکه های مختلف چسب را به یکدیگر بچسبانید. در صورتی که قصد داریم بیش از دو تکه را به یکدیگر بدوزید از برای تمامی لایه ها این مراحل را تکرار کنید.

نخ کردن سوزن برای دوخت چرم

2.     آماده کردن سوزن برای دوخت چرم با دست

نخ چرم را وارد سوزن مناسب چرم کنید و چند سانتی متری بکشید. نخ که چند سانتی از سوراخ سوزن رد شده بود، سر سوزن را در فاصله حدود 2.5 سانتی متری از خود وارد مرکز نخ کنید و از داخل آن عبور دهید. تیکه کوتاه تر نخ چرم دوزی را از روی نخ بلند تر بکشید و سپس از داخل سوراخ سوزن بگذرانید تا نخ گره بخورد.

  • بهتر است سر نخ را به شکلی برش دهید که قطز آن کمتر شود تا بتوان آن را راحت تر از سوراخ سوزن عبور داد.
  • حواستان به طول نخی که برای دوخت چرم انتخاب کرده اید باشد تا نیاز نباشد فرایند نخ کردن سوزن را تکرار کرد. حداقل طول نخ باید 3 برابر بیشتر از اندازه چرم باشد. هر چقدر چرم ضخیم تر باشد، مقدار نخ مورد نیاز هم باید بیشتر شود.
  • تمام مراحل گفته شده را با سر دیگر نخ و یک سوزن چرم دیگه تکرار کنید. تا در هر دو انتهای نخ، یک سوزن برای دوخت آماده باشد.
  • علامت گذاری لبه چرم

3.     خط دوخت را روی چرم نشانه گذاری کنید.

مشخص کردن خط دوخت کمک می کند تا شما هنگام دوخت کار آسان تری داشته باشد و چون تمامی دوخت ها بر روی یک خط صورت می گیرد، دوخت شما ظاهر شکیل تری خواهد داشت. همچنین می توانید یک خط بر روی چرم بکشید با استفاد از خودکار ژله ای بر روی آن خط بکشید. بهترین روش برای مشخص کردن سوراخ های دوخت بر روی چرم این است که ابتدا با استفاده از یک نشان علامت گذار و ماژیک خط دوخت را مشخص نمایید. هنگام این کار حتما حواستان باشد خط را در فاصله مناسب با لبه چرم بکشید.

وسایل علامت گذاری برای سوراخ کردن چرم

4.     مکان های عبور نخ و سوزن برای دوخت را روی چرم سوراخ کنید.

از ابزارهای مختلفی برای سوراخ کردن چرم می توان استفاده کرد. در ادامه تمامی آن ها را معرفی خواهیم کرد. می توانید تمامی آن ها را امتحان کنید تا ابزاری را که بیشتر از بقیه با آن احساس راحتی دارید تا انتخاب کنید.

سوراخ کردن چرم

  • رولت علامت گذاری: کار با این ابزار بسیاری ساده است. تنها باید آن را بر روی ابتدای چرم بگذارید و سپس بر روی خطی که از قبل مشخص کردید حرکت کنید. با چرخش غلطک این ابزار بخش هایی که باید سوراخ شوند با فاصله معین از یکدیگر مشخص می شوند.
  • سمبه علامت زن: سمبه سه سر نیز ابزار دیگری هست که با استفاده از آن می توانید سوراخ های روی چرم را مشخص کنید. برای کار با این ابزار نیاز به مشته یا چکش چرم دوزی هم دارید. سمبه را روی چرم قرار دهید و به آرامی بر روی پشته آن ضربه بزنید تا جایی که سوزن باید از آن عبور کند مشخص شود.

5.     حالا قسمت های مشخص شده را باید سوراخ کنید.

در این مرحله متناسب با نوع محصول و چرمی که از آن استفاده می کنید باید سایز مناسب سمبه چرم برای خود مشخص کنید. بسته به این که از کدام یک از انواع چرم مصنوعی یا طبیعی استفاده می کنید باید سمبه متفاوتی انتخاب کنید. سمبه سوراخ کن را بر روی چرم قرار دهید و مثل مرحله قبل دوباره بر روی آن با استفاده از مشته بکوبید به طوری که چرم سوراخ شود.

جایگذاری چرم بر روی گیره پا اسبی

6.     تکه های چرم را بر روی گیره پا اسبی قرار دهید.

چرم های به هم چسبانده شده را با در داخل فک های گیره قرار دهید و متناسب با قطر لایه های چرم آن را محکم کنید.

سوزن چرم

7.     دوخت چرم را شروع کنید

  1. یکی از سوزن ها را از سمت داخل بر روی چرم فشار دهید. اگر مراحل قبل را به درستی طی کرده باشید سوزن باید به راحتی بتواند از سوراخ ها عبور کند.

مشخص کردن اندازه های نخ چرم

  1. بعد از آنکه یکی از سوزن ها را عبور دادید. نخ را به گونه ای تقسیم کنید که تکه های هر سمت کاملا با یکدیگر یکسان باشند.

شروع دوخت چرم دو سوزنه

  1. حالا سوزن نخ اول را از سمت داخل به سمت بیرون عبور دهید، سپس سوزن دیگر را از بیرون به سمت داخل رد کنید. هر دو نخ را تا انتها به گونه ای بکشید که کاملا دوخت محکم شود.

محکم کردن دوخت چرم

  1. این مراحل را تا انتها طی کنید تا تمامی سطح چرم دوخته شود. همیشه دوخت را از سمتی که سوی شما است شروع کنید.

اتمام دوخت چرم دو سوزنه

8.     مراحل انتهایی دوخت چرم را انجام دهید.

حالا باید تمامی مراحل را تکرار کنید، اما با کمی تفاوت این بار سوزن و نخ را بسته به اینکه در دور اول دوخت از کدام سمت عبور داده اید. از سمت مقابل برگردانید. احتمالا این مرحله کمی دشوارتر خواهد بود، زیرا بخشی از سطح مقطع سوراخ ها قبلا با نخ پر شده است و سوزن سخت تر عبور می کند. برای اتمام دوخت چرم، هر دو تکه نخ را از یک سوراخ رد کنید و به طور کامل محکم نمایید و گره بزنید. در انتها با استفاده از یک کاتر یا قیچی تیز، تکه ها اضافی نخ را ببرید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا