طرز تهیه خمیر فیمو

خمیر پلیمری یا خمیر فیمو یکی از خمیرهای پر کاربرد در هنرهای دستی می باشد. بنابراین با توجه به محبوبیت و سطح کاربرد گسترده ای که دارد، در این مطلب طریقه درست کردن این خمیر را به شما آموزش می دهیم.

با این روش به آسانی می توانید خمیر پلیمری یا فیمو را در منزل تهیه کرده و با آن کاردستی های مختلفی بسازید. بنابراین لذت بیشتری از کارهای هنری دست ساز خود می برید و در اقتصاد خانواده هم صرفه جویی می کنید.

برای آشنایی ابزار خمیر فیمو به صفحه ابزار ساخت عروسک خمیری مراجعه کنید.

خمیر پلیمری

 

وسایل و مواد لازم برای ساخت خمیر پلیمری

  • 3/4 پیمانه چسب چوب
  • یک پیمانه آرد نشاسته ذرت
  •  دو قاشق پر روغن بچه
  • یک قاشق آبلیمو

برای تهیه ابزار  عروسک های خمیری می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید :

مراحل درست کردن خمیر پلیمری

۳/۴ پیمانه چسب چوب را به همراه یک پیمانه آرد نشاسته ذرت را داخل یک ظرف نچسب مثل ماهیتابه تفلون بریزید.

فعلا نیازی نیست تا ماهیتابه را روی حرارت روشن قرار دهید. در ابتدا باید مواد ترکیب شده را به خوبی با یک لیسک یا قاشق پلاستیکی مخلوط کنید. این کار را خوب انجام دهید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

بعد از اطمینان پیدا کردن از مخلوط شدن مواد، زمان اضاف کردن دو قاشق غذاخوری روغن بچه و یک قاشق غذاخوری آبلیمو، به مخلوط داخل ماهیتابه می باشد. باز هم مواد را خوب مخلوط کنید .

 

 

بعد از مخلوط شدن مواد با یکدیگر، اجاق گاز را روشن کرده و حرارت آن را کم کنید. ماهیتابه را روی آن قرار داده و مواد را هم بزنید. اگر برای بار اول است که این خمیر را درست می کنید، همین طور با حرارت کم به کارتان ادامه دهید. ولی اگر قبلا خمیر گلسازی یا هر خمیر دیگری را درست کردید و با روند کار تا حدودی آشنایی دارید، حالا زیر حرارت را کم کم زیاد کنید تا این که مواد داخل ماهیتابه خودشان را جمع کرده و حالت بگیرند.

دقت داشته باشید که حتی یک لحظه هم،  هم زدن را متوقف نکنید؛ چرا که این کار باعث می شود یکپارچگی و یکدستی بافت خمیر شما از دست برود و خمیر ته بگیرد.

با صبر و حوصله عمل هم زدن را ادامه دهید تا زمانی که مخلوط داخل ماهیتابه شبیه به پوره سیب زمینی شود. در این زمان ماهیتابه را از روی حرارت برداشته و بر روی سطح صافی همچون کانتر آشپزخانه قرار دهید.

 

حالا کمی  روغن بچه به خمیر اضافه کرده و دستان خود را نیز به آن آغشته کنید. چربی این روغن باعث می شود تا حین ورز دادن خمیر، مشکلی پیش نیاید و خمیر به دستان شما نچسبد.

این نکته را هم فراموش نکنید که خمیر خیلی خیلی داغ است. پس مراقب دستان خود باشید و با احتیاط کار کنید.

خمیر پلیمری را باید در این مرحله به خوبی ورز دهید تا کاملا یکدست شود. می توانید در این مرحله از همسر گرامی نیز کمک بگیرید. ورز دادن خمیر مرحله مهمی است. زمانی که کار ورز دادن تمام شد، خمیر را گلوله کرده و در کیسه قرار دهید.

 

دقت کنید که خمیر شما باید سرد شده باشد. اگر هنوز گرم است درب پلاستیک را نبندید. چرا که عرق کرده و خمیر را خراب می کند. بعد از این که خمیر کاملا سرد شد، پلاستیک را در ظرف درب داری گذاشته و در یخچال نگهداری کنید.

این نکته را در نظر بگیرید که خمیر فیموهای موجود در بازار ضد آب و نشکن هستند. ولی این خمیر دست ساز این خاصیت را ندارد. بنابراین اگر دوست دارید از ویژگی های خوب خمیر فیمو استفاده کنید، باید خمیر فیمو را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

حالا که خمیر خودرا ساختید می توانید از آموزش های مرتبط برای ساخت اشیاء گوناگون کمک بگیرید برای مشاهده آموزش ها به صفحه آموزش ساخت زیور آلات با خمیر فیمو  و یا برای تزئیین لیوان های خود به  آموزش عروسک خمیری روی ماگ مراجعه کنید

منبع: kaghaz-rangi.com

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا