آموزش بافتن آویز پرنده با قلاب

آویز پرنده یکی از کارهای هنری زیبا و بسیار ساده ای است که کاربردهای زیادی دارد. معمولا همه ما در منزل کامواهای اضاف آمده از بافت های قبلی را نگه می داریم. درست کردن آویز پرنده بهترین راه استفاده از این کامواها است.

با توجه به این که به بازگشایی مدرسه نزدیک می شویم، می توانید این آویز زیبا و ساده را درست کرده  به فرزندان عزیزتان هدیه دهید. آویز کردن یک پرنده زیبا و کوچک به کیف مدرسه حس و حال خوبی را به بچه ها می دهد.

 

 

وسایل مورد نیاز بافت آویز پرنده

 

روش بافت آویز پرنده

 

در ابتدا با پنج عدد زنجیره یک حلقه درست کنید. برای شروع به کار همیشه از سه زنجیره به عنوان یک پایه استفاده کرده و کار را شروع می کنیم.

بعد از بافت سه زنجیره، حالا درون حلقه ده عدد پایه بلند می بافیم. پس با احتساب آن سه زنجیره به عنوان یک پایه، الان درون حلقه یازده عدد پایه بلند دارم.

رج اول

آخرین پایه بلندی را که بافتید، به وسیله یک بافت بست به سه زنجیره اولی وصل کنید تا کار به صورت گرد و زیبا تبدیل شود.

رج دوم

 

دوباره برای شروع به کار سه زنجیره زده و در اولین پایه یک پایه بلند ببافید. برای این رج نیاز به دو پایه بلند به شکل عدد ۷ فارسی دارید. در قلاب بافی این بافت به نام  ” دوپایه بلند هفتی شکل ”  مشهور است.

روش بافت پایه بلند هفتی شکل به این صورت است که در یک خانه باید یک پایه بلند بافته، یک زنجیره زده و دوباره یک پایه بلند دیگر ببافید.

حالا باید بین پایه بلندهای رج قبل ، این روش را پیاده کرده و دو پایه هفتی ببافید.

پس در رج دوم کار ما باید یازده عدد دوپایه هفتی وجود داشته باشد .

برای گرد شدن کار دوباره با استفاده از یک بست، آخرین پایه بلند را به ۳ زنجیره اول وصل کنید.

رج سوم

دوباره با سه زنجیره کار را شروع کرده و یک عدد پایه بلند در الین خانه ببافید. این پایه بلند اولین پایه از دو پایه بلند هفتی در رج سوم است.

در این رج باید در میان دو پایه هفتی رج قبل یعنی روی زنجیره زده شده ما بین دو پایه هفتی یک بار دیگر دو پایه هفتی زده و در خانه بعد یک پایه بلند ساده بزنید. دوباره روی دو پایه بلند هفتی ، دو پایه بلند هفتی دیگر زده و دوباره یک پایه بلند ساده بزنید. این کار را ادامه دهید تا رج تمام شود.

در این رج باید به صورت یکی در میان دو پایه هفتی و یک پایه بلند ساده بزنید.

رج چهارم به بعد

 

از این به بعد تمامی رج های بافته شده تکرار رج سوم می باشد. فقط یک تفاوت از این به بعد در بین رج ها وجود دارد. تفاوت رج چهارم به بعد در این است که در هر رج به پایه بلند تکی که در بین دو پایه های هفتی بافتید ؛ یک پایه بلند دیگر اضافه کنید.

پس با این اوصاف در این رج بین دوپایه های هفتی رج قبل ۲ عدد پایه بلند تکی باید ببافید. یکی از این پایه ها بعد از دوپایه هفتی اول در رج قبل و دیگری آن  بعد از پایه بلند تکی رج قبل بافته می شود .

در رج پنجم نیز به همین صورت عمل کنید. یعنی بین دو پایه بلندهای هفتی سه عدد پایه بلند تکی ببافید. به همین صورت در رج بعد چهار عدد پایه بلند تکی و رج بعد پنج پایه بلند تکی  و …..

حالا بستگی به خودتان دارد که این پرنده چقدر بزرگ باشد. هر قدر خواستید این آویز پرنده را بزرگ کنید، باید رج های بیشتری را ببافید.

من برای درک بیشتر از روش بافت تصویری از نمای بافته شده موتیف گرد این پرنده را قرار می دهم. لطفا با دقت نگاه کنید تا تفاوت رج ها را به خوبی متوجه شوید.

 

 

بافت نوک پرنده

برای بافت نوک از کاموای رنگ زرد استفاده کنید و چهار عدد زنجیره بزنید. کار را برگردانید و روی چار زنجیره چهار عدد پایه بلند بزنید. یعنی روی هر زنجیره یکی.

در رج بعد یکی کم کنید و سه پایه بلند بزنید. به همین ترتیب در هر رج یکی کم کنید تا به یک عدد رسیده و در نهایت کار را کور کنید.

 

از این بافت دو عدد نیاز دارید. بعد از بافته شدن هر دو را روی هم قرار داده و بدوزید. فقط یک سر آن را باز گذاشته و با کمی الیاف پشم شیشه یا پنبه پر کنید و در نهایت آن قسمت را بدوزید.

نوک را هم به موتیف گرد بافته شده وصل کنید. دو عدد دکمه هم برای چشم ها در بالای موتیف بدوزید.

اگر دوست داشتید برای پرنده بال ببافید، باید همانند بافت برگ ساده این کار را انجام دهید.

 

 

در این مرحله باید موتیف را از نیمه تا کرده و بال ها را در جای مناسب خود با نخ هم رنگ بدوزید. موتیف را هم از الیاف یا پنبه پر کنید و دور تا دور آن را بدوزید.

 

 

دیگر بستگی به سلیقه خودتان دارد که چگونه این پرنده زیبا را تزیین کنید. من فقط یک ایده به شما معرفی کردم. مابقی کار با خودتان است.

اگر به دنبال آموزش های نوین در حوزه بافتنی هستید ما کلاس آموزش  بافت سبد تریکو در سایت هنری را به شما پیشنهاد میکنیم.

اگر دنبال ایده های جدید بافتنی و آموزش هستید میتوانید به صفحه آموزش بافتنی مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا