تزیین لباس بافتنی با کچه دوزی

 

کچه دوزی هنر بسیار زیبا و جذابی می باشد که در واقع زیر شاخه هنر نمد دوزی است. این هنر نیازمند ابزار و لوازم مخصوصی می باشد. کچه دوزی از قدیم الایام مورد استفاده مردم ایران بوده و از آن برای   تولید البسه و زیر انداز استفاده می شده است. در هنر کچه دوزی، بافتی وجود ندارد. بلکه با ایجاد فشار و رطوبت موجب در هم رفتن الیاف پشمی می شود.

امروزه این هنر با خلاقیت در هم آمیخته شده است و کارهای زیادی را می توان با استفاده از کچه دوزی انجام داد. با فشرده کردن الیاف پشمی نمدی توسط سوزن های مخصوص کچه دوزی قادر خواهیم بود تا عروسک های مینیاتوری زیبا ، طرح های اسلیمی و فانتزی زیبایی را بر روی لباس و انواع پارچه ایجاد کنیم.

کم کم فصل سرذ از راه می رسد. همه ما لباس های بافتنی قدیمی داریم که می توانیم با این هنر آن ها را نو و جدید کنیم. امروز آموزش بسیار ساده ای را برای شما علاقه مندان به این هنر در نظر گرفتیم که توسط آن می توانید لباس های بافتنی خود را تزیین و بسیار شیک و زیبا کنید.

کچه دوزی

وسایل لازم برای تزیین لباس بافتنی با کچه دوزی

سوزن کچه دوزی

الیاف کچه

لباس بافتنی

فرچه کچه دوزی

آب و صابون

مراحل تزیین لباس بافتنی با کچه دوزی

در ابتدای این نکته را در نظر بگیرید که در هنر کچه از آب و صابون برای راحتی و همچنین فشردن الیاف و اتصال آن به کار استفاده می کنند. پس قبل از این که شروع به کار کنید، کمی صابون را در آب رنده کرده و بعد از حل شدن مخلوط آب و صابون را در اسپری آب فشان ریخته و کنار دست خود داشته باید.

در این آموزش من تصمصم گرفتم بر روی لباس خود از طرح قلب و پرنده های زیبا استفاده کنم. پس اول مکان مورد نظر برای قرار گیری قلب را مشخص می کنم و سپس در مورد ترتیب قرارگیری سایر عناصر فکر می کنم.

طرح مورد نظر خود را بر روی مقوا درآورده و در محل مناسب قرار دهید. با استفاده از دوخت یا سنجاق طرح را به لباس متصل کنید.

فرچه کچه دوزی را از داخل لباس زیر دست خود قرار دهید. الیاف پشمی را از هر رنگی که دوست ارید انتخاب کنید. مقداری الیاف را برداشته و در جای طرح خود بگذارید. کمی از اسپری آب و صابون بر روی الیاف زده و توسط سوزن شروع به سوزن زدن کنید.

زمانی که مطمئن شدید الیاف شما به صورت کانل به خورد لباس رفته بقیه مناطق خالی طرح را با همین روش پر کنید.

من دوست داشتم قلبم از دو رنگ تشکیل شده باشد. بنابراین فقط لبه کار را با الیاف قرمز کار کردم. باز هم به روش بالا مقداری از الیاف را در جایی خالی قرار داده، اسپری آب و صابون زدم و توسط سوزن الیاف را درون لباس کردم.

زمانی که طرح شما به صورت کامل انجام شد، الگو را برداشته و کار خود را مرتب کنید. اگر الیاف اضافی بر روی لباس مشاهده می کنید، با استفاده از یک قیچی آن را چیده و کار را مرتب کنید.

من دوست دارم از طرح پرنده و گل هم استفاده کنم. باز به همین روش طرح مورد نظر خود را بر روی الگو پیاده کرده و سپس الگو را به لباس وصل کنید.

الیاف پشمی را درون کار قرار داده و با استفاده از سوزن و اسپری آب و صابون الیاف را به لباش متصل کنید.

هر طرح دیگری را نیز که دوست دارید، با استفاده از همین روش روی لباس خود کار کنید.

همین طور که می بینید، من گل های کوچک را نیز به طرح لباس خود اضافه کردم. برای این کار مقداری از الیاف را به صورت اشک درآورده و بر روی لباس قرار دادم. سپس با استفاده از سوزن الیاف را به خورد لباس دادم.

مرکز گل را نیز با استفاده از الیاف با رنگ دیگری پر کردم. کمی از الیاف را گلوله کرده وبرای مرکز گل مورد استفاده قرار دادم. در صورت تمایل می توانید از توپک نمدی آماده استفاده کنید.

این هم از پشت لباس من.

شما هم می توانید طرح ها و رنگ های زیبایی را بر روی لباس های خود پیاده کنید. طرح های قشنگی را از اینترنت گرفته و برای تزیین لباس خود از آن ها استفاده کنید.

چنانچه به هنر کچه دوزی علاقه مند هستید می توانید آموزش های این هنر را از صفحه آموزش عروسک کچه دوزی مشاهده کنید.

منبع:

https://feltmagnet.com

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا