تکه دوزی با اتو روی تیشرت

چند هفته پیش تصاویر پیراهنی که خودم برای تولد دو سالگی پسرم تکه دوزی کرده بودم را به اشتراک گذاشتم. من آن پیراهن را با برچسب های حرارتی و تکه دوزی، به شکلی که دوست داشتم درآوردم و چیز جالبی که در مورد این تکه های زینتی وجود دارد این است که نیازی به دوخت و دوز ندارند! بله، من به خاطر کمبود مهارت و دانش دوخت و دوز و یا نداشتن چرخ خیاطی، محدود نشدم. تنها چیزی که من نیاز داشتم یک مدل لایی خاص و یک اتوی خانگی بود! تکه های تزئینی که سریعا حاضر میشود و ماندگاری بالایی دارد و برای همیشه به پارچه میچسبد، حتی اگر آن را بشویید باز هم جدا نمیشود. خیلی باحاله نه؟

در اینجا من به شما نشان خواهم داد که چگونه پارچه را برش بزنید و طرح های دلخواه خود را بدون نیاز به دوخت و دوز با روش تکه دوزی با اتو درست کنید.

نحوه و روش کار تکه دوزی با اتو

مواد لازم

این ها چیزهایی هستند که من استفاده کردم:

  • پارچه
  • لایی
  • پیراهن
  • اتو
  • پارچه نم دار و مرطوب
  • دستگاه برش سیلهوته کامئو(دستگاهی مانند یک پرینتر کوچک است که میتوانید طرحی ایجاد کنید . سپس بر روی کاغذ یا پارچه یا لایی هایی که حرارت را منتقل میکنند برش دهید،این دستگاه چند مدل برش دارد)—شما میتوانید از قیچی استفاده کنید.
  • شما نیاز به تیغه مخصوص پارچه برای استفاده از دستگاه برش ندارید،من از تیغه مشکی معمولی استفاده کردم.

 

طراحی کردن

اولین کاری که انجام دادم این بود که شکلی که میخواستم را طراحی کردم. بعد تمام قسمت های اضافی را با دستگاه ، برش زدم تا مطمئن شوم که تمام اندازه ها و نسبت ها درست هستند. با انجام این کار،  پارچه های ارزشمند و به خصوص برچسب حرارتی ، به خاطر برش های اشتباه به هدر نمی رود….پول هدر دادن قلب مرا به درد می آورد. {با عرض پوزش به خاطر عکس های بی کیفیت…من این پروژه را بعد از اینکه پسرم به تخت خواب رفت تکمیل کردم به همین دلیل نور طبیعی برای گرفتن عکس های مناسب نداشتم.}

تکه دوزی با اتو

کار با لایی

حالا که اندازه های برش درست بود ، وسائل مورد نیاز را آماده کردم.

همانطور که قبلا گفتم، من از مقداری لایی خاص برای این پروژه استفاده کردم تا نیازی به دوخت و دوز نباشد ، من از این مارک و مدل لایی استفاده کردم : Wonder Under 805R by Pellon . تا آنجایی که من میدانم این مدل اصلی است ، آنها همچنین یک نسخه ” قوی و محکم” هم دارند(که ممکن است جایگزینی برای مدل اصلی باشد..؟) اما من شخصا آن را امتحان نکرده ام.

من اعتراف میکنم که از خیاطی و هرچیزی که مربوط به این حوزه می شود اصلا سر در نمی آورم (اما هنوز هم وقتی به بخش پارچه فروشی میرسم مانند ماهی ای هستم که از آب بیرون افتاده!) با این حال، طبق چیزهایی که خوانده ام، لایی های دیگری مانند مارک سیلهوته ،نیازمند پارچه های تازه برش خورده ای هستند که با دوخت و دوز به پارچه یا چیزهای دیگر وصل شوند…اگر شما هم مثل من هستید و خیاطی نمی کنید، این خبر کمی ناامیدکننده است.

این لایی ( Wonder Under 805R by Pellon) نیازی به خیاطی ندارد. تنها چیزی که نیاز دارید، یک اتو است. بله، با گرما فعال میشود و بر روی هر چیزی که اتو شود ذوب شده و میچسبد…حتی به چوب یا مقوا! اگر مقدار زیادی نیاز دارید، خوب است بدانید که این لایی ها حتی به صورت متری هم فروخته میشود(و به نظر میرسد از نظر هزینه هم به صرفه تر باشد حتی اگر مقدار خیلی زیادی نخواهید).

در حال حاضر من مطمئنم که انواع و مارک های دیگری هم از این لایی ها وجود دارد که به همان شیوه ای که وُندِرآندِر کار میکند، کار میکنند. همانطور که گفتم من در مورد پارچه ها بی تجربه هستم و اطلاعات چندانی ندارم…تنها چیزی که میدانم این است که این لایی خیلی خوب کار میکند!

تکه دوزی با اتو

در اینجا چگونگی استفاده از آن را به صورت خلاصه میگویم و بعد همه چیز را با جزئیات(از روی تصاویر) توضیح میدهم :

  1. قطعه ای از لایی را ببرید و سمت زبر آن را بر پشت پارچه خود بگذارید.
  2. به مدت 5 تا 8 ثانیه با یک اتوی داغ و خشک فشار دهید تا به طور کامل بچسبد.
  3. پشت کاغذ را جدا کنید.
  4. برچسب را جدا کنید (برای بعضی از پروژها ممکن است لازم باشد این مرحله را قبل از کندن پشت کاغذ انجام دهید.)
  5. برچسب را از سمت پشت لایی بر روی پیراهن قرار دهید.
  6. پارچه مرطوب را روی پیراهن بگذارید.
  7. 10 تا 15 ثانیه با اتو فشار دهید،اتو را بلند کنید و در همه نقاط برچسب قرار دهید.
  8. هنگامی که برچسب کاملا چسبید، پارچه مرطوب را کنار بگذارید و اتو کنید تا رطوبت از بین برود.

اندازه کردن قطعات برای تکه دوزی

ابتدا لایی را با قیچی برش دادم…

تکه دوزی با اتو

سپس از سمت زبرش، آن را بر روی قطعه پارچه ای که برش داده بودم گذاشتم. اطمینان حاصل کنید که لایی کمی کوچکتر از قطعه پارچه شما باشد اما باید کمی بزرگتر از برچسب باشد…این کار باعث میشود که کاملا به پارچه بچسبد و همچنین به خوبی برش داده شود.

تکه دوزی با اتو

چسباندن لایی بر روی پارچه

من راهنمای سایز برش را جدا کردم و اتو را روی تنظیمات پارچه پنبه ای قرار دادم. بدون استفاده از بخار، اتو را مستقیما بر روی لایی قرار دادم و 5تا 8 ثانیه صبر کردم و اتو را در قسمت دیگر گذاشتم ، مانند اتو کردن یک پیراهن…کار ساده ای است. هر چند لحظه یک بار انگشت خود را اطراف لبه ها بگذارید(مراقب باشید،داغ است!) و بررسی کنید که چقدر چسبیده است.

تکه دوزی با اتو

اگر هرکدام از قسمت ها بالا آمد یک بار دیگر  لبه داغ اتو را روی آن بگذارید. یک دقیقه یا بیشتر طول کشید تا لایی من به پارچه بچسبد! سپس پشت کاغذی آن را جدا کردم و دور انداختم…به راحتی جدا میشود و شما میتوانید درخشش اندکی را در قسمتی که لایی به پارچه چسبیده ببینید.

تکه دوزی با اتو

برش برچسب پارچه ای

این بخش را میتوانید با قیچی انجام دهید ولی از آنجایی که من دستگاه سیلهوته کامئو دارم و خیلی به آن علاقه مندم، کارم را با این دستگاه انجام میدهم. البته سیلهوته پُرترِیت و دستگاه های برش دیگر هم میتوانند این کار را انجام دهد ،مانند دستگاه های شرکت سیرکات. اگر از قیچی استفاده میکنید، نشانه گذاری کنید یا از چیزی مثل کاغذ کاربن استفاده کنید و طرح خود را با دست برش دهید.

در اینجا چگونگی برش برچسب پارچه ای با دستگاه سیلهوته را میبینید:

اول اینکه، شما نیازی به خریدن تیغه مخصوص پارچه ندارید. این تیغه ها به صورت جداگانه به فروش میرسند و بر اساس نوع کارایی برچسب گذاری میشود، زیرا بهتر است برای هر جنسی که برش میدهیم تیغه مخصوصی داشته باشیم (به طور مثال یکی برای برچسب، یکی برای چوب، یکی برای کاغذ و غیره).اما شما به راحتی میتوانید از تیغه معمولی استفاده کنید، مانند کاری که من انجام دادم.

  1. پارچه را بر روی جایگاه برش قرار دهید—روی پارچه به سمت بالا باشد.
  2. با انتخاب گزینه لود کاتینگ مت ، پارچه را بر روی سیلهوته کامئو بارگذاری کنید.
  3. خطوط برش ، تنظیمات و تیغه را دوباره چک کنید و اطمینان حاصل کنید که گزینه کاتینگ مت در تنظیمات شما تیک خورده باشد.

1.به طور پیش فرض دو گزینه برای پارچه وجود دارد، و برای پارچه من، من گزینه ای را انتخاب کردم که مناسب پارچه های نازک بود ، مانند پارچه های پنبه ای.

1.سرعت : 5

2.ضخامت : 33

3.تیغه : 3

1.اگر مایلید یک برش برای تست کردن انجام دهید.

  1. دکمه برش را بزنید و ببینیدکه چه اتفاق فوق العاده ای می افتد!

تکه دوزی با اتو

چند لحظه بعد، برچسب پارچه ای من برش خورد! برش خوبی بود اما هنوز چند نخ را خوب برش نداده بود که اصلا مسئله مهمی نبود ،من به راحتی با قیچی آن ها را بریدم.

تکه دوزی با اتو

این هم نتیجه….حالا فقط باید آن را بر روی پیراهن قرار دهم.

تکه دوزی با اتو

چسباندن برچسب پارچه ای

به میز اتو خود برگشتم و تنظیمات اتو را بر روی پارچه های پشمی قرار دادم. تا اتو در حال داغ شدن بود، من جایگاه برچسب را بر روی پیراهن مشخص کردم و بعد آن را با یک حوله تمیز آشپزخانه که کمی نمناک بود پوشاندم.

تکه دوزی با اتو

بعد اتو را بر روی آن میگذاشتم و برمیداشتم و این کار را مرتبا تکرار میکردم . در هر قسمت که اتو را قرار میدادم 10 تا 15 ثانیه اتو را در آن نقطه نگه میداشتم . هر از چند مدتی حوله را بالا میزدم تا بررسی کنم که برچسب تا چه حد چسبیده است. اگر میدیدم که قسمتی هنوز خوب نچسبیده، حوله را دوباره میگذاشتم و اتوی داغ را در آن نقطه قرار میدادم. هنگامی که کل برچسب به پیراهن چسبیده شد، حوله مرطوب را برداشتم و پیراهن را اتو زدم تا رطوبت از بین برود.

تکه دوزی با اتو

پایان کار تکه دوزی با اتو

در اینجا پیراهنی که برچسب را به آن چسباندم مشاهده میکنید! سخت نبود، درسته؟

تکه دوزی با اتو

میتوانید آن را همینگونه که هست رها کنید و یا اینکه با چرخ گلدوزی یا خیاطی به آن ، لبه اضافه کنید (بله، حتی اگر برچسب بدون دوخت ودوز باشد هم میتوانید چنین چیزهایی به آن اضافه کنید) و یا مانند کاری که من انجام دادم دور آن برچسب های حرارتی تزئینی بزنید.

تکه دوزی با اتو

من مطمئنم این کار زمانی که پسرم بزرگتر هم شود مفید خواهد بود. میتوانم برای لباس جشن و یا برنامه هایی که در مدرسه برگذار میشود از این برچسب های بدون نیاز به دوخت و دوز با استفاده از همین روش تکه دوزی با اتو استفاده کنم :

تکه دوزی با اتو

“مامان، فردا در مدرسه جشن داریم، یک پیراهن برای من آماده کن!!”

باشه پسرم، تا فردا برات آماده میکنم. بذار سری به انبار پارچه هام بزنم و ببینم چکار میتونیم بکنیم.

تکه دوزی با اتو

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. باسلام. اکثر فروشگاه هایی که لوازم خیاطی و پارچه دارند، این لایی را دارند. همچنین می توانید از خرازی ها این مورد را جستجو کنید

دکمه بازگشت به بالا