آموزش پتینه کاری روی چوب | پتینه روی جعبه چوبی

پتینه کاری روی چوب یکی از روش های زیباسازی لوازم چوبی می باشد.

با این تکنیک شما قادر خواهید بود که لوازم چوبی موجود در منزل را آنتیک کرده یا بر طبق سلیقه و دکوراسیون خود آن ها را کهنه کنید.

بنابراین با استفاده از هنر پتینه کاری روی چوب دیگر نیازی نیست

تا لوازم چوبی که در منزل وجود دارند و قدیمی شده اند را دور بیندازید.

بلکه با صرف هزینه بسیار ناچیزی می توانید این لوازم را آنتیک کرده و دوباره از ان ها استفاده کنید.

بیان این نکته هم بسیار ضروری است که پتینه کردن شاخه های متنوعی دارد.

شما این کار را به روش های مختلفی می توانید انجام دهید.

مثلا پتینه کاری روی چوب و کهنه کردن لوازم چوبی با استفاده از جوهر رنگ، شاپان و … امکان پذیر است.

در این هنر این امکان وجود دارد که به وسیله روش ها و رنگ آمیزی های مختلف روی چوب، آن ها را پتینه کرده و به بافت و رنگ هایی متنوع رسید.

اما در این مطلب روشی ساده برای پتینه کاری روی چوب به شما آموزش داده می شود که بسیار ساده بوده و نمای زیبایی را به شما می هد.

در این آموزش با استفاده از دستمال های طرح دار آشپزخانه، و تکنیک پتینه جعبه های چوبی را به شکل بسیار زیبایی تزیین می کنیم.

پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

پتینه کاری روی چوب

 

لوازم مورد نیاز برای پتینه کاری روی چوب

 

مراحل پتینه کاری روی چوب

1- سمباده زنی

 

 

با استفاده از یک سمباده بسیار نرم، تمام سطح چوب را سمباده بزنید. این کار باعث می شود تا در حین کار رنگ به خوبی به خورد چوب رود و در نهایت کار زیباتری داشته باشید.

بعد از این که سطح کار را سمباده زدید، با یک دستمال نخی تمیز گرد و غبارهای نشسته بر روی چوب را پاک کنید.

2- مشخص کردن جای طرح بر روی چوب

 

 

در این روش از دستمال های طرح دار استفاده می شود. این دستمال ها در طرح ها و رنگ های مختلف در فروشگاه سایت هنری موجود می باشد که می توانید آن ها را تهیه کنید.

طرح مورد نظر خود را از روی دستمال جدا کرده و بر روی جعبه چوبی جای آن را مشخص کنید. طرح را روی جعبه گذاشته و با استفاده از یک مداد، دور تا دور طرح را خط بکشید. سپس طرح را از روی جعبه بردارید.

 

3-رنگ کردن لبه های جعبه

 

 

در این مرحله با استفاده از رنگ آکریلیک قهوه ای و قلم مو تمامی لبه های جعبه و اطراف جای طرح را رنگ کنید. منظور این نیست که کل سطح جعبه را رنگ قهوه ای بزنید. بلکه مطابق تصویر می بایست فقط لبه های هر قسمت را رنگ کنید.

4-مالش دادن سطح چوب با شمع

 

 

ابتدا شمع را روشن کرده و درون یک بشقاب نگه دارید تا شمع آب شود و موم ان درون بشقاب بریزد. زمانی که موم شمع خشک و سرد شد، آن را تکه کرده و به وسیله آن سطح چوب را مالش دهید.

زمانی که این کار را انجام دادیدف یک قلم موی خشک و تمیز را برداشته و بر روی چوب بکشید تا اضافات موم پاک شود.

5-رنگ کردن سطح جعبه

 

 

حالا با استفاده از رنگ بژ، تمام سطح جعبه چوبی را رنگ بزنید. دقت کنید که تمامی نواحی رنگ شود و حتی نقطه ای بدون رنگ نیز باقی نماند.

6-پاک کردن رنگ

 

بعد از این که کل سطح جعبه را رنگ کردید، مدتی اجازه دهید تا رنگ خشک شود. اما نباید  کاملا خشک شود چرا که در این مرحله می بایست رنگ را پاک کنید. اگر رنگ به طور کامل خشک شده باشد دیگر پاک کردن آن امکان ندارد.

با استفاده از یک پارچه یا حوله نخی رنگ را به آرامی از روی جعبه پاک کنید. لبه ها و اطراف طرح را به دقت پاک کنید. فقط می بایست تا رنگ قهوه ای کمی مشخص شود و نیازی نیست که رنگ به صورت کامل پاک شود.

7-چسباندن طرح بر روی جعبه

 

 

طرحی را که در ابتدا برای این کار در نظر گرفتید، را به وسیله چسب چوب رقیق شده بر روی محل مورد نظر بچسبانید. با قلم مو روی آن بکشید تا طرح کاملا صاف و یکدست بر روی جعبه چسبیده شود.

8-سایه زدن

 

 

می توانید با رنگ های مناسب اطراف کار را سایه بزنید. در این آموزش از طرح گل استفاده شده و اطراف آن نیز برگ های سبز وجود دارد. بنابراین من با استفاده از ترکیب رنگ های قرمز، سبز و بژ، سایه هایی را بر روی جعبه و در اطراف طرح ایجاد کردم. سایه ها نزدیک به طرح پر رنگ هستند و هر چه از طرح دور می شوند، کم رنگ تر نشان داده می شوند.

9-رنگ کردن مجدد لبه های جعبه

 

 

درون یک پالت یا یک ظرف یک بار مصرف رنگ قهوه ای و سیاه را با هم ترکیب کنید. سپس توسط قلم مو این رنگ را بر روی لبه های جعبه بزنید. کلیه لبه ها چه در داخل جعبه و چه در بیرون جعبه را رنگ بزنید. فقط کافی است تا قلم مو را داخل رنگ زده و بر روی لبه ها بکشید. هاله ای از رنگ بر روی جعبه می نشیند که همین میزان کافی است.

10-استفاده از ماده ترک

 

 

ماده ترک شماره یک را بر روی کار و طرح ایجاد شده بر روی جعبه را بزنید. صبر کنید تا این ماده کاملا خشک شود.

 

 

زمانی که ماده ترک شماره یک کاملا خشک شد، از ماده ترک شماره دو استفاده کرده و آن را بر روی سطح کار بزنید. حالا دوباره به آن زمان دهید تا این ماده نیز کاملا خشک شود.

سپس ترک ها را با رنگ یا سایه رنگ سبز تکه تکه کنید. سایه ای از رنگ سبز را روی کار بزنید تا ترک ها کاملا مشخص شوند.

در نهایت می توانید برای براق کردن کار از اسپری براق کننده استفاده کنید. این اسپری را می توانید در سه یا چهار مرحله به کار اضافه کنید. این کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

 

 

برای مشاهده آموزش های بیشتر دکوپاژ به صفحه آموزش دکوپاژ مراجعه کنید .

 

منبع:

http://dcpg.ru

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا