آموزش ساخت تابلوی خطاطی با تکنیک های کهنه کاری

 

در این آموزش به کمک تکنیک های مختلف نقاشی دکوراتیو از جمله تکنیک کهنه کاری یک تابلو از حروف برجسته خطاطی خواهیم ساخت . بعد از پایان این آموزش اگر علاقه مند به یادگیری کامل تر این تکنیک ها بودین میتونین از طریق کلاس آموزش پتینه اقدام به یادگیری کنین.

مواد و ابزار مورد نیاز این آموزش :

قطعات چوبی نازک یا فوم

رنگ اکریلیک

رنگ کهنه کاری

قلم مو

شابلون

رنگ انگشتی

بتونه یا خمیر پاستا

سیخ چوبی

برای خرید مواد و ابزار مورد نیاز این آموزش به لینک های زیر مراجعه کنید :

  

روش کار :

مرحله اول : آماده کردن حروف 

۱- جمله یا شعر مورد علاقه خود را روی چوب های نازک خطاطی کنید . اگر به خطاطی مسلط نیستید می توانید از شابلون های آماده حروف و شعر استفاده کنید .

سپس با استفاده از اره مویی دور تا دور حروف را برش دهید .

اگر این کار برای شما سخت است و یا چوب و اره در اختیار ندارید می توانید طرح خود را روی فوم های ضخیم طراحی کنید و با استفاده از کاتر دور تا دور آن را برش دهید .

۲-  در مرحله بعدی قصد داریم برای حروف نمای فلزی ایجاد کنیم. با قلم مو سطح کار را با بتونه یا خمیر پاستا پوشش می دهیم . حرکت قلم مو باید ضربه ای باشد

این کار باعث می شود نمای کار بعد از رنگ زدن برجسته و طبیعی دیده شود  . مدت بیست دقیقه به کار استراحت دهید تا خشک شود .

۳- بعد از خشک شدن بتونه ، با رنگ اکریلیک سیاه و باز هم به صورت ضربه ای کار خود را رنگ کنید .

۴- برای نشون اثر زنگ زدگی روی فلز، از رنگ قرمز زنگ زده یا ردوکسیت استفاده می کنیم و بخش هایی از کار را به صورت پراکنده رنگ میزنیم تا اثر زنگ زدگی را نشان بدهد .

۵- به کمک رنگ مخصوص کهنه کاری آبی یا سبز گوشه های کار و بخش های کوچکی از کار را با قلم رنگ بزنید . اگر رنگ کهنه کاری در اختیار ندارید، می توانید داخل رنگ خود مقدار کمی پودر بچه اضافه کنید تا حالت خمیری بگیرد .

۶- در مرحله آخر با رنگ انگشتی طلایی یا مسی روی کار را با لایه کم رنگی و با انگشت رنگ بزنید .

 

مرحله دوم : نصب پایه برای حروف

برای جذابیت بیشتر حروف بر روی زمینه ، بهتر است آنها را به صورت برجسته روی تابلو کار کنیم  و همچنین بهتر است که حروف مختلف با فاصله های متفاوت از زمینه قرار بگیرند .

حروف یا کلماتی که اهمیت بیشتر دارند ، در فاصله بیشتر از زمینه قرار می گیند تا بیشتر و برجسته تر دیده شوند و باقی حروف در فاصله های کمتر .

برای این کار یک سیخ چوبی را به کمک قیچی به قطعات مساوی برش می زنیم .

این قطعات به عنوان پایه برای حروف استفاده می شوند . بنابر این بهتر است آنها را با رنگی که شبیه رنگ زمینه است ، رنگ بزنیم .

این چسب ها را به کمک چسب قطره ای یا چسب ۱۲۳ به حروف متصل می کنیم و بعد از خشک شدن و آماده شدن زمینه مجددا با چسب به تابلو متصل می کنیم .

 

 

 

مرحله سوم :

در این مرحله قصد داریم زمینه کار که حروف بر روی آن نصب می شوند ، را بسازیم .

زمینه این کار می تواند دیوار و یا چوب باشد . اگر از چوب استفاده می کنیم ، ابتدا سطح کار را با سمباده صاف می کنیم .

شابلون را بر روی چوب قرار می دهیم و با استفاده از کاردک ، بتونه و یا خمیر را بر روی شابلون به یک جهت می کشیم .

بعد از خشک شدن بتونه ، با استفاده از یک سمباده نرم سطح کار را نرم می کنیم . برای رنگ آمیزی از رنگ قرمز زنگ زده و آبی استفاده می کنیم . رنگ ها را در کنار هم میزنیم و با قلم مو مرز بین آنها را محو می کنیم .

در مرحله بعد قلم را به رنگ سفید آغشته می کنیم و با فاصله و به صورت پراکنده سطح کار رنگ می زنیم .

و در اخر رنگ روغن قهوه ای را با روغن بزرک رقیق می کنیم و سطح کار را پوشش می دهیم و بعد بلافاصله با یک دستمال پارچه ای آن را پاک می کنیم .

زمینه تابلوی ما آماده است . حالا می توانیم حروف را به کمک چسب ۱۲۳ بر روی زمینه نصب کنیم .

 

اگر این آموزش رو دوست داشتین و دلتون میخواد که همه ی تکنیک های کهنه کاری و پتینه رو یاد بگیرین میتونین از کلاس آموزش مجازی پتینه توی سایت هنری کمک بگرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا