آموزش جاشمعی و گلدان با شیشه مربا

 

یکی از کارهایی که هم سرگرم کننده ا‌ست و هم احساس بسیار خوبی  به انسان می دهد این است که بتوانی با وسایلی که دیگر به هیچ دردی نمی‌خورند و دور ریختنی محسوب می‌شوند وسایل زیبا و تزیینی جدیدی بسازیم و دوباره از آنها استفاده کنیم. اما البته اینبار استفاده ای متفاوت تر و گاهی هم بهینه‌تر. یک سری از وسایل هستند که بعد از خوردن و تمام شدن مواد غذایی داخلش یا بلا استفاده در کابینت‌ها می‌مانند و یا بلافاصله بعد از اتمام دور ریخته میشوند. شیشه‌ی مربا، قهوه، نسکافه، یا رب گوجه فرنگی، ترشی و حتی شیشه آب‌لیمو، از جمله وسایلی هستند که در هر خانه ای بسیار می‌آیند و در نهایت به سطل‌های زباله انداخته می‌شوند و می‌روند.
اما حال ما میخواهیم با این آموزش و به نوعی بازیافت کردن آنها، از این زباله‌های بازیافتیِ قابل استفاده و شیشه‌های خالی و ظروف بلااستفاده‌ی دور ریز برای تزیین و زیباتر کردن خانه هایمان استفاده کنیم. و یا حتی پا را از آن هم فراتر گذاشته و با استفاده ای به جا و شکیل از آنها حتی کسب درآمد هم کنیم و به نوعی اشتغال‌زایی نماییم.

ساخت گلدون با شیشه رب و مربا

نمونه ای از گلدان‌های بسیار زیبا با شیشه مربا و رنگ ویترای

لوازم مورد نیاز برای ساخت جاشمعی و گلدان

شیشه های مورد نظر (مربا و ترشی یا آبمیوه …)
• رنگ مخصوص شیشه (رنگ ویترای)
دورگیر ویترای (سفید یا طلایی)
سیم فلزی (سفید یا نقره ای)

قلمو

لوازم ویترای

پس از آنکه رنگ دلخواهمان را انتخاب کردیم و بقیه مواد مورد نیاز را آماده نمودیم، کار را شروع می‌کنیم. پس از چند مرحله ساده و بسیار راحت، گلدان‌ها و جاشمعی‌هایی بسیار زیبا و متفاوت خواهیم داشت.

مرحله اول:
در این مرحله ابتدا شیشه هایی را که قرار است به عنوان گلدان و یا جاشمعی از آنها استفاده کنیم را با رنگ دلخواه رنگ میکنیم و کنار میگذاریم تا خشک شوند. فراموش نکنید که قبل از باز کردن و استفاده از رنگ، حتما شیشه رنگ را خوب تکان دهید تا رنگ کاملا مخلوط شود.

ساخت گلدان و جا شمعی با شیشه مربا

باید توجه کنیم که حتما جهت رنگ کردنمان باید از بالا به پایین باشد و روی هر قسمت فقط یک بار قلمو را بکشیم تا کارمان ظریف و زیبا شود.
دقت کنید که برای رنگ آمیزی شیشه‌ها از قسمت بیرونی کار رنگ می‌زنیم. البته می توانیم از قسمت درون و داخلی شیشه هم رنگ آمیزی کنیم اما بهتر این است که از قسمت بیرونی شیشه این کار را انجام دهیم. به این شکل حتی اگر خواستیم می‌توانیم از این شیشه‌ها به عنوان ظرف سبزیجات خشک، ادویه جات و حبوبات نیز استفاده کنیم.

ساخت گلدان و جا شمعی با شیشه مربا

مرحله دوم:
پس از اینکه تمامی قسمتهای شیشه را در مرحله قبلی به خوبی رنگ کردیم، حالا در این مرحله شیشه ها را به کناری می‌گذاریم و چندین ساعت فرصت می‌دهیم تا خوب خشک شوند تا برای مرحله بعدی کار آماده باشند. برای خشک شدن رنگ حداقل چهار تا پنج ساعت زمان نیاز دارد.

ساخت گلدان و جا شمعی با شیشه مربا

مرحله سوم:
در مرحله سوم، پس از اینکه شیشه‌ها خوب خشک شدند و آماده ی کار بر روی آنها بودند، با دورگیر طلایی ویترای، و یا به دلخواه خودمان هر رنگ دیگری را که می‌پسندیم، بر روی شیشه طرح‌ می‌زنیم.

ساخت گلدان و جا شمعی با شیشه مربا

این طرح‌ها می‌توانند بسته به سلیقه، استعداد و توانایی ما در طراحی و نقاشی، طرح‌هایی زیبا و حرفه‌ای از گل‌ها و یا اشکال مورد نظرمان باشند و یا خطوط و نقطه نقطه‌هایی ساده که وقتی با رنگ پس زمینه‌ی شیشه در کنار هم قرار می‌گیرند هارمونی، زیبایی و جلوه‌ای خاص به کارمان می‌دهند.

ساخت گلدان و جا شمعی با شیشه مربا

نمونه ساده‌ای از طرح زدن با دورگیر بر روی شیشه

قبل از استفاده از دورگیر حتما قسمت نوک آن را با یک دستمال کاغذی خوب تمیز کنید و کمی نیز دورگیر را فشار دهید تا هوای اضافی داخل آن خارج شود و سپس شروع به کار کنید.

ساخت گلدان و جا شمعی با شیشه مربا

می‌توانیم هر کدام از شیشه‌ها را با رنگ و دورگیری متفاوت رنگ آمیزی کنیم و یا اگر خواستیم می توانیم همه را با یک رنگ خاص و یک دورگیر کار کنیم. اما کار کردن با تنوع رنگی کارهایمان را زیباتر و طبیعتا متنوع‌تر خواهد کرد. برای نمونه در اینجا برای شیشه‌ای که با رنگ بنفش رنگ آمیزی شده است از دورگیر سفید استفاده می‌کنیم.

ساخت گلدان و جا شمعی با شیشه مربا

نمونه کار با رنگ بنفش و دورگیر سفید

مرحله چهارم:
در مرحله چهارم بعد از اینکه همه شیشه ها کاملا خشک شدند برای ماندگاری و تثبیت کار میتوانیم از اسپری تثبیت کننده یا براق کننده رنگ استفاده کنیم.

مرحله پنجم:
این مرحله آخر کار ماست و در این مرحله برای شیشه‌هایمان با سیم دسته یا جای آویز درست می‌کنیم. و می‌توانیم آنها را به صورت آویزان از سقف و یا هر جایی که مد نظرمان باشد استفاده کنیم.
برای این منظور ابتدا در حدود یک متر سیم می‌چینیم و درست از وسط سیم دور تا دور دهنه‌ی شیشه می‌پیچیم و برای محکمتر شدن کار نیز سیم را یکبار دور خودش می‌پیچیم و مجددا یکبار دیگر دور دهانه‌ی شیشه می‌پیچیم. باید دقت کرد که کمی سیم را شل بپیچیم که بتوانیم از قسمت روبروی آن مجددا سیم‌ها را رد کنیم.

ساخت گلدان و جا شمعی با شیشه مربا

حالا دنباله‌ی سیم را بلند کرده و به طرف روبروی گره می‌بریم. اکنون سیم ما دو لایه شده و محکمتر است.

آموزش ویترای و ساخت گلدان و جا شمعی با شیشه مربا

و از لای سیم رد می‌کنیم و اینبار سیم را خوب می‌کشیم تا سفت و محکم شود.

آموزش ویترای و ساخت گلدان و جا شمعی با شیشه مربا

و سپس خوب گره می‌زنیم و محکم می‌کنیم.

آموزش ویترای و ساخت گلدان و جا شمعی با شیشه مربا

و در مرحله آخر و پس از سفت شدن دسته‌ی کار، حالا اضافه سیم را می‌چینیم.

آموزش ویترای و ساخت گلدان و جا شمعی با شیشه مربا

از این شیشه ها می‌توانیم به عنوان گلدان استفاده کنیم و برای تزیین میز غذاخوری و یا میزهای مبل و غیره استفاده نماییم. و یا همچنین می‌توانیم به عنوان جا‌شمعی استفاده کنیم ، که در این‌صورت زمانیکه درون آنها شمع روشن کنیم افکت و جلوه بسیار زیبا و شیکی را به خانه ما خواهند داد.
می‌توانیم این گلدان‌ها یا جا‌ شمعی‌های زیبا را در بالکن آویزان کنیم و یا حتی از درخت درون حیاط آویزان کنیم و فضایی رمانتیک و زیبا برای خانه و خانواده‌مان ایجاد کنیم.
فراموش نکنیم که این ظرفها را نباید با ماشین ظرفشویی بشوییم و بهتر این است که آنها را با مایع ظرفشویی و دست بشوییم.

• اگر به هنر ویترای علاقمندید و دوست دارید تا به طور کامل و حرفه ای آن را فرا بگیرید، می توانید از کلاسهای مجازی و رایگان آموزش نقاشی روی شیشه در سایت هنری دیدن نموده و از آن استفاده نمایید.

همچنین اگر به دنبال ساخت یک ساعت زیبا برای منزل خود هستید می توانید آموزش ساخت ساعت ویترای را درسایت هنری دنبال کنید.

اگر علاقه مند به زیور آلات دست ساز هستید می توانید به آموزش ساخت زیورآلات ویترای مراجعه کنید

منابع:
yemek.com

www.craftaholicsanonymous.net
www.youtube.com

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا