تفاوت رنگ اکریلیک با رنگ پارچه

به عقیده خیلی ها نباید از رنگ اکریلیک برای نقاشی روی پارچه استفاده کرد، در حالی که برخی دیگر معتقدند این کار مشکلی ندارد و نتیجه کار باز هم مطلوب خواهد بود. اما در عمل و قبل از شروع کار بهتر است شما تفاوت های رنگ اکریلیک با رنگ پارچه را بدانید تا بتوانید بهتر در انتخاب رنگ تصمیم گیری کنید.

فیلم بررسی تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ پارچه در عمل

در این ویدیو میخواهیم به شما نشان دهیم چرا از رنگ آکریلیک برای نقاشی روی پارچه استفاده نکنیم و رنگ پارچه چه تفاوتی با رنگ اکریلیک دارد؟

رنگ پارچه چیست؟

از رنگ های پارچه اغلب برای کار با پارچه و لباس استفاده می شود. رنگ های پارچه خاصیت چسبندگی به پارچه ها را دارند و بهتر به لباس می چسبند. آنها مخلوطی از رنگ پارچه و چسب هستند. یکی دیگر از ویژگی های رنگ های پارچه این است که به راحتی با پارچه ترکیب می شوند و به انواع لباس ها مانند تی شرت، روسری، روتختی، پرده، شلوار و مانتو می چسبند.

قیمت رنگ پارچه

شما می توانید انواع رنگ پارچه را با بالاترین تنوع از هنری تهیه کنید.

خرید رنگ پارچه 

رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ اکریلیک پایه آب است که برای نقاشی روی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ اکریلیک بسیار ضخیم است و زمان خشک شدن سریعی دارد. به طور کلی شما می توانید از رنگ اکریلیک بر روی انواع پارچه ها استفاده کنید. اگرچه این رنگ محلول در آب است، اما بلافاصله پس از رنگ آمیزی خشک می شود. برای درک بهتر از این نوع رنگ ها مقاله «رنگ اکریلیک چیست» هنری را بخوانید و با مزایا و معایب آن ها آشنا شوید.

شباهت های رنگ اکریلیک و رنگ پارچه

  • هر دو رنگ اکریلیک و پارچه به ما در نقاشی روی پارچه و طراحی لباس کمک می کنند.
  • می‌توانید هم رنگ‌های اکریلیک و هم رنگ‌های پارچه را با آب بشویید. در واقع هر 2 در برابر آب مقاوم هستند.

6 تفاوت بین رنگ اکریلیک و پارچه

رنگ اکریلیک اساساً پایه آب است که برای نقاشی استفاده می شود، در حالی که رنگ های پارچه، رنگ هایی هستند که برای کار با پارچه و لباس استفاده می شوند.

بافت

بافت رنگ اکریلیک ضخیم تر از رنگ پارچه است. رنگ پارچه حاوی چسبی است که مخصوص چسبیدن به پارچه طراحی شده و بهتر از رنگ اکریلیک می‌چسبد، اما رنگ اکریلیک ضخیم‌تر است و فقط به سطح می‌چسبد.

تفاوت رنگ اکریلیک و پارچه در غلظت
رنگ اکریلیک (بالا) و رنگ پارچه (پایین)

جذب

در حالی که رنگ پارچه برای پارچه مناسب است، اما رنگ اکریلیک چندان مناسب پارچه نیست. رنگ اکریلیک برای بوم و کارهای دکوراتیو مناسب تر است.

مقالات مرتبط: نقاشی روی بوم با رنگ اکریلیک

خشک شدن

اگرچه رنگ پارچه و رنگ اکریلیک به سرعت خشک می شوند، رنگ پارچه برای خشک شدن به منبع گرما نیاز دارد، در حالی که رنگ اکریلیک چنین منبعی را نمی خواهد.

رنگ های اکریلیک پس از خشک شدن روی پارچه کدر و مات می شوند، در حالی که رنگ پارچه پس از خشک شدن و شستشو شفاف می ماند.

شست و شو

هر دو رنگ ضد آب هستند، اما رنگ های اکریلیک بعد از شستن روی پارچه ترک می خورند، در حالی که رنگ های پارچه اگر به درستی استفاده شوند، نه تنها بعد از شستن ترک نمی خورند، بلکه بافت نرمتری هم پیدا می کنند.

تفاوت رنگ پارچه و آکریلیک
رقیق کردن رنگ اکریلیک (بالا) و رنگ پارچه (پایین) با آب

کیفیت

رنگ پارچه به طور یکنواخت روی پارچه پخش می شود، در حالی که رنگ اکریلیک چشمگیرتر است.

رنگ اکریلیک در برابر رنگ پارچه
opacity و نازک شدن رنگ های اکریلیک (بالا) و پارچه (پایین)

مقالات مرتبط: 10 تفاوت رنگ اکریلیک و روغن

ماندگاری

از آنجایی که رنگ‌های اکریلیک مخصوص پارچه ساخته نمی‌شوند، به اندازه کافی روی پارچه پایدار نیستند و هنرمندان به اشتباه از بایندر یا چسب Dm5 برای دستیابی به ثبات استفاده می‌کنند. این چسب ها ظاهر پلاستیکی بیشتری به رنگ اکریلیک می دهند و همچنین حجم رنگ و خشکی پارچه را افزایش می دهند. در صورتی که رنگ های مخصوص پارچه نیازی به چسب نداشته و پس از اتو از ثبات کافی برخوردار باشند.

رنگ اکریلیک در هنگام اتوی لباس یا پارچه پخش می شود، در حالی که رنگ های پارچه بدون تغییر باقی می مانند.

در چه شرایطی از رنگ اکریلیک روی پارچه استفاده کنیم؟

با همه این صحبت ها اگر هنوز اصرار دارید که از رنگ اکریلیک برای نقاشی روی پارچه استفاده کنید، فقط در صورتی به سمت آن ها بروید که پارچه شسته نشود یا اصلاً کشیده نشود. از آنجایی که رنگ اکریلیک هنگام خشک شدن سفت می شود و لایه ای روی مواد ایجاد می کند، هر گونه خمیدگی پارچه می تواند به مرور زمان باعث ترک خوردگی یا خرد شدن رنگ شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا