ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای زیبا

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای یکی از کاربردی ترین آموزش ها در میان آموزش های ساخت انواع زیور آلات دست ساز و جواهرسازی است.

ساختن و خلق کردن همیشه حس خوبی به ما می‌دهد. خواه یک تابلوی زیبا بکشید و اثری هنری و زیبا را خلق کنید، خواه یک روبالشی زیبا را با کمک هنرهایی دستی همانند گلدوزی، شماره دوزی، انواع سوزن دوزی‎ها به یک اثر زیبا، خاص، خیره کننده و منحصر به فرد تبدیل کنید. حال اگر بتوانیم با استفاده از وسایلی ساده، ارزان و در دسترس یک انگشتر، گوشواره، گردنبند، و یا دستبند دست ساز زیبا بسازیم و از آن استفاده کنیم، هم این حس خوب را افزایش می دهد و هم ارزش آن وسیله یا شیء ساده را برای ما چندین و چند برابر می‎کند.
ساخت زیورآلات در خانه می تواند برای هر شخصی کاری جذاب، سرگرم کننده و دوست داشتنی باشد. با کمک این هنر دستی زیبا و کارآمد می‌توان از وسایلی ساده و حتی دور ریختی زیورآلات و اکسسوری های زیبا ساخت و از آن در مهمانی‌ها و موقعیت‌های مختلف استفاده کرد.
ساختن زیورآلات با کمترین هزینه، می‌تواند سرگرمی خوبی برای هر کدام از ما باشد. و علاوه بر آن، به دست کردن یک دستبند دست ساز که نتیجه زحمت خودمان باشد، از انواع آماده در بازارِ آن بسیار لذت‌بخش‌تر است.
ما در این آموزش سعی داریم تا این حس خوب را به شما هم منتقل کنیم و با هم از ساخت این دستبند دست ساز زیبا لذت ببریم، این آموزش به شما کمک خواهد کرد تا خودتان بتوانید در خانه یک دستبند دست ساز زنجیره ای بسازید.
یاد گرفتن ساخت زنجیره‌های سیمی دست دست ساز، یک آموزش پایه ای عالی برای طراحان طلا و جواهر است که علاقمند به فراگیری نحوه ساخت جواهرات دست ساز هستند. در واقع این آموزش علاوه بر اینکه آموزشی برای ساخت زیور آلات دست ساز شما در منزل است، یکی از پایه ای ترین و اساسی ترین آموزش های صنعت ساخت طلا و جواهر دست ساز نیز می باشد.
انواع مدل های زنجیره ای که برای ساخت زیور آلات به کار می روند را می توان با این آموزش ساخت. تنها کافیست تا نوع سیم مفتولی که استفاده می نمایید را تغییر دهید و یا شکل گرد بودن یا بیضوی بودن، و … زنجیره تان را با کمی تغییر بسازید.
شما برای ساخت این زنجیرها تنها به تعداد انگشت شماری از ابزار کار نیاز پیدا خواهید کرد و هیچ نیازی به لحیم کاری هم ندارید.

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای

 

وسایل مورد نیاز برای ساخت یک دستبند دست ساز زنجیره ای زیبا:
سیم مفتولی مسی شماره 22 ( البته در صورت تمایل، برای ظریف‌تر شدن زنجیره ها، می توانید از سیم مفتولی باریک نیز استفاده نمایید.)
سیم مفتولی نقره ای شماره 16
انبر دست سر گرد
• دو عدد ماژیک
انبر دست تخت
• یک سطح صاف و سخت آهنین
خط کش
سیم چین
دم باریک
• چکش دو سر مخصوص

 

مراحل اجرای ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای:
مرحله اول:
در این مرحله ابتدا باید دو عدد ماژیک، یا دو شیء گرد با قطری اندازه قطر ماژیک، را برداشته و با چسب به یکدیگر بچسبانید. خوب از بالا تا پایین ماژیک را با چسب بچسبانید تا از هم جدا نشوند.

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای

 

مرحله دوم:
در این مرحله باید مقداری ار سیم مفتولی مسی‌تان را برداشته و با سیم چین بچینید. حال باید دو ماژیک به هم چسبانده شده تان را در میان آن قرار دهید و سیم را همانند تصویر پایینی دور آن بپیچانید.

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ایمرحله سوم:
در این مرحله، یعنی مرحله سوم از ساخت زنجیر باید سیم مفتولی را دور تا دور ماژیکهایمان بپیچانیم تا با پیچاندن سیمی که در جهت مخالف هم قرار دارند یک شکل بیضوی ایجاد کنیم. (همانند تصویر زیرین)

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای

مرحله چهارم:
در این مرحله از کار ابتدا باید مرکز و وسط این بیضی که درست کرده اید را بدست آورید. سپس با قرار دادن انبر دست نوک صاف در زیر یکی از سیم ها، با لبه انبردست سیم را (همانند عکس پایین) خم کنید.

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای

مرحله پنجم:
در مرحله پنجم از کار ساخت دستبند دست ساز ، دم سیم را به طور دقیق به اندازه پنج هشتم اندازه گیری کرده، تنظیم کنید و بچینید. (البته می توانید اندازه گیری ها را به طور تقریبی نیز انجام دهید، اما اندازه گیری دقیق برای هماهنگ‌تر و هم اندازه شدن زنجیره های دستبندتان ضروری است.)
قسمت پایانی سیم را که چیده بودید با آهن سای یا سوهان بسایید. سپس سیم را با زاویه نود درجه خم کنید. (مانند عکس زیرین)
با کمک انبر دست نوک گرد در قسمت حدودا سه چهارمی از این حلقه علامت گذاری کنید و از همینجا و از این علامت برای ایجاد یک حلقه ساده استفاده کنید.

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای

مرحله ششم:
حال در مرحله ششم از ساخت این دستبند دست ساز زیبا باید انبر دستتان را در قسمت مرکز و وسط این بیضی که مشخص کرده بودید (همانند تصویر زیرین) بگذارید، حلقه را به صورت یک بیضی منظم درآورده، و اضافه آن را بچبنبد تا شکل بیضی شما کامل و تمیز شود.

 

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای

مرحله هفتم:
پس از آنکه در مرحله پیشین قسمت اضافی دم را چیدید و شکل یک حلقه بیضی شکل را درست کردید انتهای سیم مفتول مسی را بر روی لبه حلقه فشرده کنید تا محکم شود. سپس بوسیله چکش قسمت بیرونی سطح سیم را بکوبید تا فلت و صاف شود. به این ترتیب که سیم مفتول را بر روی یک سطح صاف و سخت آهنین قرار دهید و همانند عکس زیر با چکش بر روی آن بکوبید تا سطح سیم از حالت مدور به شکل صاف و تخت درآید.

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای

 

مرحله هشتم:
در این مرحله از ساخت دستبند دست ساز زنجیری باید چکش را برگردانید و از قسمت گرد و توپی شکل آن برای کوبیدن استفاده کنید تا بر روی سطح صافی که در مرحله پیشین برای سیم مفتولی درست کرده بودیم، طرح و حالت بافت را ایجاد کنیم.

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای

مرحله نهم:
مقداری از سیم نقره ای ظریف را بچینید. یک دم کوتاه از سر سیم را برای گرفتن سیم نگه دارید. انتهای دیگر سیم را به دور حلقه سیم مفتول مسی بپیچانید. چهار دور بچرخانید ( البته بسته به سلیقه شما می تواند تعداد این پیچش تغییر کند و می توانید به هر تعدادی که مایلید بچرخانید) و یک فضای کوچک را خالی بگذارید و در آن قسمت نپیچانید و فاصله بگذارید. این فضای خالی کوچک به شما اجازه می دهد تا بتوانید حلقه ها را با هم پیوند دهید. حالا چهار عدد پیچش دیگر را در آن سمت حلقه انجام دهید و بپیچانید. حالا اضافه سیم را بوسیله سیم چین بچینید.
نکته: این جاهای خالی که در وسط حلقه می گذارید کمک می کند تا در مراحل بعدی بتوانید حلقه ها را به یکدیگر متصل کنید.

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای

مرحله دهم:
اکنون در این مرحله باید حلقه های بعدی را آماده کنید. برای وصل کردن حلقه ها به یکدیگر باید به کمک انبردست قسمت حلقه کوچک بالای حلقه بیضی شکل را که به عنوان قفل و محل اتصال حلقه ها ساخته بودیم را کمی باز و آزاد کنیم تا حلقه بعدی وارد آن شود. سپس دوباره با کمک انبر دست حلقه را سفت و محم نموده تا در یکدیگر قفل شوند.
باید حلقه کوچک و قفل بالای هر لینک رابه همان ترتیب که در بالا گفته شد باز کنید و با قرار دادن حلقه جدید بین فضای خالی وسط پیچ های سیم نقره ای که ایجاد کرده بودیم، به حلقه و پیوند بعدی وصل کرده و فیکس کنید.

 

مرحله یازدهم:
در این مرحله از کار برای ساختن قفل دستبندتان باید یکی از حلقه ها را که برای آخرین قسمت و به عنوان قفل می خواهید از آن استفاده کنید را با کمی تغییر بسازید. به این ترتیب که قسمت حلقه بالایی این زنجیر بیضی شکل را کمی بزرگتر بچینید و سپس پس از آنکه سر سیم مفتول مسی را یکبار پیچاندید، مجددا قسمت انتهایی را با کمک انبردست هایتان بپیچانید. اما اینبار باید به اندازه یک حلقه کوچک بپیچانید تا برای قفل دستبند استفاده شود.

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای

 

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای

 

اکنون دیگر دستبند دست ساز زنجیره ای زیبای شما آماده است و می توانید از آن استفاده کنید. با استفاده از این شیوه و آموزش ساخت زنجیر می توانید انواع دستبندها و گردنبندهای زنجیره ای زیبا را بسازید. حتی با کمی سلیقه و تغییر می توانید یک جفت گوشواره زنجیره ای شیک و متفاوت را برای خود بسازید و از حس ساختن چنین زیور آلات دست ساز زیبایی لذت ببرید.

 

آموزش ساخت دستبند دست ساز زنجیره ای

 

• اگر به ساخت زیور آلات دست ساز علاقمندید و دوست دارید تا بتوانید برای خودتان انواع زیورآلات دست ساز را بسازید، می توانید از کلاس آموزش زیور آلات دست سازدر سایت هنری استفاده کنید و همچنین از انواع آموزش‌های رایگان موجود در سایت نیز استفاده ببرید.

سایت منبع:      craftsy.com

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا