ساخت اشیای دکوری شبتاب با رزین

 

یکی از کارهای سرگرم کننده که می توانید انجام دهید تکمیل و زیباسازی دکوراسیون خانه تان با استفاده از کارهای دستی و هنری می باشید. امروز در این نوشته قصد داریم به شما آموزش ساخت اشیای دکوری درخشان با رزین را بدهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.
ما یک گوزن شمالی فلزی پیدا کردیم که از آن به عنوان یک الگو برای ساخت قالب مورد نظر استفاده خواهیم کرد. سپس قالب را با رزین مخلوط و پودر درخشان کننده برای ساخت این زیور آلات استفاده می کنیم.

مواد و وسایل مورد نیاز:

پودر شب تاب: ما از بتونه (حالت خمیری)  به دلیل صرفه جویی در زمان و سریع شدن آن استفاده کردیم. این مواد برای خشک شدن فقط 2 – 4 ساعت زمان نیاز خواهند داشت.
رزین قالب گیری: ما از رزین قالب گیری سفید استفاده کردیم و نتایج خوبی به دست آوردیم. با این حال، برای تابش نهایی، استفاده از رزین روشن را توصیه می کنیم که معمولا یک دوره خشک شدن 24 ساعته لازم دارند.
درخشش پودرهای شفاف در رزین مطلوب است. پودر، هنگامی که با رزین بسیار خوب مخلوط می شود، توده هایی نیز باقی می مانند و ناخالصی تشکیل می دهند. بنابراین در این حالت رسیدن به یک ترکیب صاف غیرممکن خواهد بود.
مخلوط چوب
چاقو (اختیاری)
برس ماساژ (اختیاری)
قطره چشمی (اختیاری)
ابزار چرخشی(غلطک) (اختیاری)

مرحله 1: قالب را بسازید

آن چه شما باید برای ساخت قالب خود رعایت کنید:
مطمئن شوید که مواد قالب سازی دسترس کودکان قرار نگیرند.
شی اصلی که شما برای قالب خود استفاده می کنید، یک سطح کار تمیز و بدون آلاینده باید باشد. مواد و اشیا کثیف در خمیر تخلخل ایجاد می کنند؛ بنابراین مطمئن شوید که از رسیدن پرزها و مو به خمیر جلوگیری می شود.

چگونگی محاسبه مقدار مواد مورد نیاز:

خمیر را به دو جزء «A» و «B» تقسیم کنید؛ یک طرف زرد رنگ است و طرف دیگر سفید رنک. خمیر ها را به صورت جدا گانه به صورت گرد در بیاورید. خودتان برانداز کنید که میزان خمیر ها با هم برابر باشند. این کار را می توانید با چشمتان اندازه بگیرید و آن ها را با هم مقایسه کنید؛ یا می توانید آن ها را وزن کنید و مقیاس مناسب را بدست آورید.

مخلوط کردن و شروع کار

اکنون دو قطعه خمیر را با هم مخلوط کنید. هر دو خمیر را در دستانتان قرار دهید؛ سپس آن ها را با هم مخلوط کنید. نیازی نیست برای مخلوط کردن خمیر ها زیاد فشار دهید و زور بزنید. این کار را به مدت 40 تا 60  ثانیه انجام دهید.
اکنون خمیر برای زدن قالب روی آن اماده است. شما می توانید قالب را روی آن قرار دهید تا شکل بر روی خمیر ایجاد شود.
تخته را در فضای کاری خود قرار دهید. توپ خمیر را روی تخته خمیر  قرار دهید و شروع به رول کردن آن کنید و سپس آن را باز کنید. رول کردن بتونه (خمیر) به این طریق تضمین می کند که بتونه به هیچ وجه دارای حباب هوا نمی شود صاف خواهد بود.
شما باید به سرعت این کار را انجام دهید. شما 2 تا 3 دقیقه از لحظه ای که شروع به مخلوط کردن بتونه می کنید تا زمانی که رولش می کنید زمان دارید تا بتونه سخت و سفت نشود. این به این معنی است که شما اکنون 1 تا 2 دقیقه برای قالب زدن شکل خود زمان دارید.
حرکت بر روی خمیر را به اندازه ای ادامه دهید که به یک ضخامت مناسب برسید. سپس قالب را بر روی خمیر فشار دهید و تا ضخامت مناسب فشار دهید و داخل آن فرو کنید.

 زمان خشک شدن:

هنگامی که قالب را به خمیر می زنید و آن را شکل می دهید، آن را رها کنید تا خراب نشود، که این رها کردن حدود 20 دقیقه طول می کشد. می توانید یک قهوه یا چای را در حالی که منتظر هستید بنوشید. صبر و شکیبایی در این مرحله مورد نیاز است. پس از خشک شدن قالب می توانید به مرحله بعدی بروید و شروع به رزین کردن کنید.

مرحله 2: قالب گیری

آنچه شما برای قالب گیری قالب خود نیاز دارید:
ما از رزین قالب گیری سفید استفاده کردیم، چون زمان به نتیجه رسیدن آن فقط 10 دقیقه است و ما لازم نیست تا مدت زمان زیادی صبر کنیم تا نتیجه نهایی کار با بتونه را ببینیم.

مواد و وسایل مورد نیاز:

یک سطح کار تمیز: اطمینان حاصل کنید که از ریزش احتمالی مواد متخلخل مانند موکت و لباس محافظت می شود.
پیمانه اندازه گیری- بدون فوم پلی استایرن
یک مقیاس درجه
مخلوط چوب
چاقو (اختیاری)
برس ماساژ (اختیاری)
یک قطره چشمی (اختیاری)
ابزار چرخشی (وردنه – اختیاری)

مخلوط کردن:

رزین قالب گیری در دو جزء ، «A» و جزء  «B» تقسیم شده اند و در قسمت های مساوی با هم مخلوط می شوند. ما از رزین قالب گیری سفید استفاده کردیم؛ زیرا مدت زمان آماده سازی آن تنها 10 دقیقه است. با این حال، رزین قالب گیری شگفت انگیز 24 ساعت طول می کشد تا خشک شود.
سازنده توصیه می کند حداقل نیمی از اونس (14.174 گرم) از هر طرف را مخلوط کنید تا اطمینان حاصل شود که نسبت ترکیب شما مناسب است و رزین به درستی ایجاد می شود. (به عنوان مثال، روش ترجیحی مخلوط کردن این است که «A» را رویجزء «B» بریزید چرا که مقدار هوای ورودی به مخلوط را کاهش می دهد. اگر شما فقط یک و نیم اونس از هر طرف محصول را مخلوط کنید، باقی مانده در پیمانه«A» به اندازه کافی برای برداشتن نسبت ترکیب می شود و بر توانایی رزین تأثیر می گذارد. (این سطح دقت کمتر از ½ اونس در مقادیر رزین است.)
ما برآورد کردیم که ما 10 گرم (0.35 اونس) از A، 10 گرم از B و 5 گرم پودر درخشان را با هم مخلوط نماییم. همان طور که ما کمتر از مقدار توصیه شده تولید کننده رزین قالب گیری استفاده کردیم، اولین گوزن شمالی ما برای ساخته شدن بسیار زمان بر و خسته کننده بود. ما توصیه می کنیم از مخلوط حداقل ½ اونس از هر قسم محصول برای پروژه های کوچک به منظور جلوگیری از مشکل مشابه، استفاده کنید.
مقدار مساوی از «A» و «B» و پودر درخشان در تاریکی را با پیمانه جداگانه ای اندازه گیری کنید. پودر درخشان در تاریکی را به ظرف «A» اضافه کنید و آن را به شدت با چوب هم بزنید. اطمینان حاصل کنید که ظرف کار به اندازه کافی بزرگ است، به طوری که شما می توانید بدون نیاز به کم کردن مواد کار خود را انجام دهید.

قالب گیری:

هنگامی که شما پودر «A» را با پودر درخشان در تاریکی کاملا مخلوط کردید، آن را به آرامی در جزء «B» بریزید. مخلوط صاف و یک پارچه ای، به وحود آورید. رزین مخلوط شده را کمی لمس کنید، مشاهده می کنید که گرم و چسبنده است؛ بنابراین بسیار مهم است که در پیمانه ای که فضای بیشتر دارد برای مخلوط کردن آن ها استفاده کنید.
پس از این که تمام اجزاء را روی هم ریختید، به مدت 15 تا 25 ثانیه شدیدا آن ها رابه هم بزنید. اطمینان حاصل کنید که چوب در ته پیمانه قرار دارد زیرا این کار مقدار مواد ته نشین شده را کاهش می دهد.
اگر شما همانند ریختن یک نوشیدنی به یک لیوان مایع را درون قالب بریزید دارای حباب می شود، پس این کار را به آرامی انجام بدهید تا حباب ایجاد نشود.  به آرامی رزین را درون حفره قالب خود قرار دهید. این کار به جلوگیری از تشکیل حباب های ناخواسته کمک می کند. بگذارید که رزین برای 15 دقیقه بنشیند و خشک شود.

مرحله سوم: تمیز کردن قالب

بعد از 5 تا 15 دقبقه رزین اماده است که از قالب خارج شود. این مدت زمان به حجم استفاده شده بستگی دارد. گوزن نهایی ما فقط در ده دقیقه آماده شد.
پس از خارج کردن مواد ریخته شده در قالب، همه خرده های کوچک را با ابزاری مثل چاقو جدا کنید و شکل ماسک را بهتر کنید. برای داشتن نمونه نهایی صاف ، این مناطق را با ابزار چرخشی کوچک صیقل دهید.

نکات مهم ساخت این قالب:

ما از یک پیمانه پودر شب تاب استفاده کردیم. البته باچند اخطار:
1 اطمینان حاصل کنید که مواد کافی برای پوشش کل کار تهیه کنید.
2 اگر پس پایان کار ، سوراخ های کوچکی در قالب خود پیدا کرده اید یا جایی که خمیر خیلی ضخیم است، این امکان وجود دارد که قالب را با قطعات کوچک دیگری از خمیر وصله کنید. فقط مقدار کمی از خمیر را مخلوط کنید، آن را روی سوراخ قرار دهید و آن را نگه دارید تا خودش را بگیرد.
3 اگر نمونه شما نسبتا مسطح به نظر می رسد، مانند گوزن شمالی ما، ممکن است وسوسه شوید که نمونه را به حداکثر اندازه خودش برسانید، پس آن را صاف بگذارید و خمیر را یک نواخت روی آن قرار دهید. این روش به چند دلیل توصیه نمی شود:
.1 همانطور که قبلا ذکر شد، مهم است به نکات فوق در مورد نمونه خود توجه کنید . اگر به سادگی نمونه را به یک قطعه از خمیر بکشید، شما ممکن است عمق خمیر را نادرست ارزیابی کنید. این کار می تواند منجر به افزایش احتمال ایجاد سوراخ قالب شما شود.
.2 جزئیات نمونه مورد نظر ممکن است از بین رفته، لکه دار یا خش دار شود.
.3 لبه های قالب شما مسطح نخواهد بود و حتی در این مرحله احتمال ریختن  نمونه نیز افزایش می یابد.
برخی از مواد وجود دارد که می تواند در ساخت نمونه موثر باشد و مانع از پوسته پوسته شدن آن شود، بنابراین مهم است بدانیم که نمونه شما از چه چیزی ساخته شده است. این مواد شامل وینیل، گوگرد (خاک رس) چسب فوق العاده، لاتکس، نئوپرن و رزین طبیعی است. اگر 100٪ اطمینان ندارید که آیا مواد اصلی که شما استفاده می کنید مناسب  است، قبل از ساخت کل قالب، آن را در یک قالب کوچک آزمایش کنید. به این ترتیب شما می توانید مواد اضافی را از بین ببرید.

نکات قالب گیری:

1 اطمینان حاصل کنید که رزین شما به اندازه کافی مخلوط شده است تا قالب خود را پر کنید.
2 از پیمانه ای که به اندازه کافی بزرگ است، استفاده کنید و به راحتی تمام مواد را درون آن بریزید تا بتوانید  مواد را به شدت مخلوط کنید.
3 رزین های اضافی را در مناطقی که در حال خشک شدن هستند نریزید، زیرا رنگ آن به صورت متفاوت نمایان می شود.
4 اگر قالب را پر کنید، از یک قطره چکان برای پر کردن رزین اضافی استفاده کنید.
ما با استفاده از پودر درخشان کننده توانستیم یک عروسک ساده، اما منحصر به فرد و مورد علاقه خود را بسازیم. در حقیقت ما او را خیلی دوست داریم؛ ما به زودی گله کامل خواهیم داشت چون ما آن ها را در رنگ های مختلف ساختیم.
چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید به وسیله پودر درخشان کننده و رزین بسازید . از تخیل خود استفاده کنید و از ایجاد ایده های منحصر به فرد خود لذت ببرید.
منبع: instructables

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا