آموزش نقاشی روی پارچه

 

فرآیند نقاشی روی پارچه برای پارچه های مختلف مانند پارچه های لباسی ،پارچه های مبلمان، پارچه پرده و … ممکن می باشد. با توجه به جذاب و گسترده بودن این هنر، بسیاری از خانم ها به دنبال آموزش برای نقاشی روی پارچه هستند.

این هنر بر روی پارچه هایی با جنس های مختلف قابل اجرا بوده ولی در واقع بهترین و مناسب ترین پارچه ای را که برای این کار می توان در نظر گرفت، پارچه های پنبه ای و یا مخلوط پنبه و پلی استر می باشند. با آموزش چاپ و نقاشی روی پارچه  شما قادر خواهید بود تا پرده ها، لباس ها(تیشرت، کفش )، روبالشی ها و … را فقط با اضافه کردن رنگ و طرح به پارچه و چاپ پارچه نو و دگرگون کنید.

آموزش نقاشی روی پارچه تنوع زیادی دارد چرا که با روش های مختلفی این کار انجام می شود. در این مطلب سعی شده است تا نکات مهم و روشی بسیار آسان را برای این کار معرفی کنیم.

آموزش نقاشی روی پارچه

نکات لازم برای اجرای نقاشی روی پارچه

قبل از نقاشی روی لباس، لباس مورد نظر را شستشو دهید.

این کار باعث می شود تا هر گونه آلودگی که بر روی سطح پارچه وجود دارد کاملا از بین رفته و دیگر مانعی برای ترکیب نشدن رنگ با پارچه مورد نظر وجود نداشته باشد.

از نرم کننده لباس استفاده نکنید.

بعد از شستشوی پارچه مورد نظر، از نرم کننده های مخصوص لباس استفاده نکنید. هدف ما از شستن پارچه این است که از شر هر گونه آلودگی و مواد شیمیایی موجود در پارچه خلاص شویم. پس دیگر نیازی نیست تا ماده جدیدی را به پارچه اضاف کنید.

چروک ها را از بین ببرید.

وجود چروک بر روی پارچه موجب می شود تا عملیات رنگ آمیزی به خوبی انجام نشود و در حین کار شما دچار مشکل شوید. برای این که کار به راحتی پیش رود، باید پارچه را با اتو صاف کرده و برای مراحل رنگ آمیزی آماده شوید.

قلم موی مناسب را انتخاب کنید.

برای نقاشی روی پارچه نیاز به قلم موی خاصی نیست. یک قلم مو با موهای ضخیم نسبتا کوتاه، ایده آل است. زیرا رنگ را به الیاف پارچه می رساند.

در زمان تغییر رنگ قلم مو را کاملا بشویید.

از یک ظرف آب در کنار دست خود استفاده کنید. در زمان تغییر رنگ قلم مو را درون ین ظرف شستشو دهید. چرا که ترکیب رنگ ها با یکدیگر ممکن است کار شما را خراب کند و زیبایی نهایی کار را تحت تاثیر قرار دهد.

آموزش نقاشی روی پارچه به صورت قدم به قدم

 پارچه مورد نظر را آماده سازی کنید.

نقاشی روی لباس

پارچه خود را انتخاب کنید. پارچه های فایبر گلاس طبیعی و مخلوط طبیعی با ترکیبات پنبه / پلی استر بهترین گزینه برای نقاشی روی پارچه است.

پارچه مورد نظر را شستشو دهید.

قبل از رنگ آمیزی، پارچه خود را بشویید تا از انقباض ناخواسته پارچه و مشکلات دیگر جلوگیری شود. فقط از مواد شوینده معمولی استفاده کنید و به هیچ عنوان پارچه را در خشک کن ماشین لباسشویی قرار ندهید. اجازه دهید تا پارچه به صورت طبیعی خشک شود. اگر خیلی عجله دارید از باد گرم سشوار کمک بگیرید.

یک سد و مانع بین دو لایه لباس قرار دهید.

در این مرحله باید یک سد و مانع بین لایه های جلو و عقب پارچه قرار دهید. چرا که در حین رنگ آمیزی ممکن است تا رنگ از لایه جلوی لباس به لایه پشتی نیز سرایت کند و در نهایت کار شما زیبا نمی شود.

برای این کار شما می توانید از تکه مقوای بزرگ، کاغذ مومی یا روغنی ، حوله و هر وسیله دیگری که به ذهنتان می رسد استفاده کنید.

پارچه را سنجاق کنید.

اکنون برای جلوگیری از انتقال مواد و رنگ، دو لایه پارچه را با استفاده از سنجاق یا سوزن خیاطی به یکدیگر متصل کنید. در هر گوشه از لباس یا پارچه یک سنجاق قرار دهید.

نحوه اضافه کردن رنگ به پارچه

برای این که رنگ را بر روی پارچه منتقل کنید از راه های مختلفی می توان استفاده کرد. در این مطلب این راه ها را به صورت خلاصه توضیح می دهیم.

یکی از راهها برای رسیدن به خطوط دقیق و بافت منظم، این است که  رنگ پارچه را درون یک بطری بریزید. بطری را مانند یک مداد نگه دارید، به آرامی فشار دهید تا رنگ را آزاد کند. اطمینان حاصل کنید که نوک بطری به طور مستقیم به پارچه در تماس باشد، به گونه ای که رنگ کاملا به سطح پارچه برسد.

یکی دیگر از روش های رنگ آمیزی این است که از قلم مو استفاده کنید.

رنگ پارچه را خریداری کرده و با استفاده از قلم مو پارچه مورد نظر را رنگ آمیزی کنید.

در مورد انتخاب قلم مو باید به نوع پارچه و طرحی را که قرار است روی آن پیاده شود، توجه کنید. قلم موهای بزرگ تر با لبه های تخت برای ایجاد کردن طرح های بزرگ مناسب هستند.

نحوه پیاده سازی طرح روی پارچه

طرحی را که در ذهن خود دارید بر روی یک تکه کاغذ به وسیله مداد طراحی کنید. سپس این طرح را روی پارچه گذاشته و آن را منتقل کنید.  خیلی خوب است قبل از این که طرح را روی لباس رنگ آمیزی کنید، آن را روی یک تکه پارچه پیاده کرده و از نحوه رنگ کردن و ترکیب رنگی آن مطلع شوید.

برای انتقال طرح خود به پارچه از یک مداد یا قلم کم رنگ استفاده کنید. برای پارچه های تیره، می توانید از یک مداد گلی سفید برای ردیابی طرح خود استفاده کنید.
همچنین اگر به اندازه کافی در توانایی هنری خود اطمینان دارید، می توانید بدون انتقال طذح به پارچه آن را مستقیما روی خود پارچه پیاده کنید.

از اسپری رنگ پارچه استفاده کنید.

برای استفاده از روش استنسیل، از اسپری رنگ پارچه استفاده کنید. اسپری رنگ پارچه خیلی سریع تر نسبت به سایر روش ها خشک می شود و اجازه می دهد تا شما به راحتی از سنگ های تزیینی بر روی کار نیز به صورت همزمان استفاده کنید.

در روش استنسیل که یکی از ساده ترین روش های رنگ امیزی پارچه است، می توانید یک طرح را با استفاده از یک اسفنج تمیز بر روی پارچه پیاده کنید. در ابتدا طرح را روی اسفنج کشیده و سپس اسفنج را با استفاده از قیچی برش دهید و سمت نرم را کمی به رنگ پارچه آغشته کنید. حالا قسمت رنگ شده را بر روی پارچه فشار داده و مطمئن شوید که طرح شما روی پارچه منتقل شده است.

چنانچه از علاقه مندان به هنر نقاشی روی پارچه هستید می توانید انواع آموزش های نقاشی روی پارچه را از صفحه آموزش نقاشی روی پارچه  در سایت هنری دنبال کنید.

همچنین می توانید انواع طرح های نقاشی روی پارچه را درلینک الگوی نقاشی روی پارچه مشاهده کنید.

منتظر ارائه طرح های جدید نقاشی روی پارچه در مطالب بعدی باشید.

منابع:

http://www.wikihow.com

https://www.thoughtco.com

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا