آموزش بافت روبالشی موتیف دکوراتیو

در انواع مدلهای قلاب بافی‌ها، بافتن موتیف‌ها و وسایلی که با موتیف ساخته می‌شوند از همه آسان‌تر و در عین حال متنوع‌تر هستند. شما با تعدادی موتیف کوچک و رنگارنگ می‌توانید برای خودتان رومیزی، روبالشی‎، روتختی‌، و خیلی چیزهای متنوع زیبا و خیره کننده ببافید.

اگر دکوراسیون خانه شما به سبک وینتیج یا اینگیلیش هوم است این روبالشی موتیف دکوراتیو بسیار زیبا می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای منزل شما باشد.

آموزش بافت روبالشی موتیف دکوراتیو

نکات:

در این آموزش می‌خواهیم طرز بافت روبالشی دکوراتیو با موتیف را با هم یاد بگیریم و آماده کنیم. این روبالشی در عین سادگی ظاهری بسیار شیک و خیره کننده دارد و نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‎کند. با بافتن این روبالشی ساده و زیبا می‌توانیم فضایی رنگارنگ و متنوعی به خانه‌مان ببخشیم.
البته بسته به هنر و سلیقه خودتان می‌توانید از رنگهای متنوع‌تر، شادتر و زیباتری برای این کار استفاده کنید.

من برای این کار از رنگهای زرد، آبی، صورتی و سفید استفاده کردم. شما بسته به دکوراسیون منزلتان می‌توانید از رنگهای متناسب با دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده کنید. در هر صورت هرچه تنوع رنگهایش بیشتر و رنگها شادتر باشند این روبالشی دکوراتیو جذاب‌تر خواهد بود.
بافتن این روبالشی کار بسیار ساده‌ای است که قطعا شما حتی با اندکی آشنایی با هنر قلاب‎بافی می‌توانید آن را به انجام برسانید.

برای بافتن این روبالشی ما ابتدا تعداد نه عدد موتیف را می‌بافیم و سپس در انتهای کار آنها را به هم وصل می‌کنیم.
یعنی تنها با تکرار یک الگوی موتیف ما می‌توانیم این روبالشی زیبا را آماده کنیم.

شما با همین شیوه بافت و بافتن موتیف های کوچک حتی می‌توانید برای خودتان کیف‌های شیک و زیبا هم ببافید.

فقط کافیست از تنوع رنگهای متناسب با لباستان استفاده کنید و یا حتی موتیف‌هایی تک رنگ ببافید. یا با کامواهای ضخیم تر و پشمی شما قادر هستید با همین الگوی موتیف ساده پتوهای بافتنی و زیبا برای خودتان و خانه زیبایتان بافید.
همانطور که گفتم با این موتیفها قادر به بافتن چیزهای بسیار متنوعی خواهید بود. سرویس رختخواب نوزاد (پتوی نوزاد، روبالشی و روتشکی نوزاد) فقط کافیست از نخهای بسیار لطیف استفاده کنید. ملحفه‌ی رومبلی، شال و اشارپ زنانه و غیره.

لوازم مورد نیاز برای بافتن روبالشی دکوراتیو:

نخ کتان،ابریشمی و یا کاموا
میل قلاب بافی
قیچی
سوزن (برای دوخت موتیف‌ها در انتهای کار)

 

مراحل بافتن روبالشی دکوراتیو:

س از تهیه لوازم مورد نیاز حالا با هم شروع به بافتن اولین موتیف برای این روبالشی زیبا می‌کنیم. برای این موتیف زیبا از چند تکنیک ساده‌ی قلاب بافی استفاده می‌شود که اولین تکنیک آن حلقه جادویی و یا زنجیره بافی ساده است.

مرحله اول:

در این مرحله تعداد ده عدد زنجیره ساده می‌بافیم و یا با پیچاندن نخ دور انگشتمان یک حلقه‌ی کوچک درست می ‎کنیم و دور این حلقه را شروع به بافتن می‌کنیم . در هر دو صورت، یعنی با بافتن حلقه زنجیره قلاب بافی و یا حلقه‌ی جادویی، ما اکنون باید شانزده عدد دوپایه برای ردیف اول کارمان ببافیم.

آموزش بافت روبالشی موتیف دکوراتیو

مرحله دوم:

حالا در مرحله دوم رنگ نخ را عوض کرده و از یک رنگ دیگر استفاده می‌کنیم. در این مرحله از بافت باید در هر سوراخ دو عدد بافت دوپایه انجام دهیم. همانطور که در عکس زیر نیز میبینید در بافت دوپایه دوبار پشت میل می‌زنیم و این دو عدد پشت میل را می‌بافیم تا در هر سوراخ بافت دوپایه داشته باشیم. که البته ما در اینجا در هر سوراخ باید دو عدد بافت دوپایه داشته باشیم بنابراین باید دو بار این کار را انجام دهیم. یک چشمه را رد می‌کنیم و نمی‌بافیم، سپس در چشمه بعدی دو عدد دوپایه می‌زنیم.
برای زنجیرهای میانی کار هم باید دو عدد زنجیر ببافیم و دوباره در چشمه یا سوراخ بعدی همان کار را تکرار می‌کنیم و دو عدد دوپایه می‌بافیم و مجددا دو زنجیر. و همین کار را تا انتهای این ردیف تکرار می‌کنیم.

آموزش بافت روبالشی موتیف دکوراتیو

مرحله سوم:

در این مرحله و این قسمت از کار مجددا رنگ کاموا یا نخ را عوض کرده و از بافت مدل دانه ذرتی یا همان بافت پفکی برای این ردیف استفاده می‌کنیم.
یعنی به این ترتیب که در زنجیره‌هایی که در رج قبلی بافته بودیم چهار عدد بافت دوپایه می‌زنیم و سپس چهار بافت را مانند تصویر زیر یکی می‌کنیم و به شکل پفکی یا دانه ذرتی جمع می‌شود و پف میکند. دو زنجیر می‌بافیم و از وسط دوپایه‌های ردیف قبلی یک بافت ساده می‌بافیم و دوباره دو زنجیره بافته، سپس بافت پفکی را تکرار می‌کنیم. همین کار را برای زنجیر بعدی نیز انجام می‌دهیم. و این کار را تا پایان این رج انجام داده و رج را به اتمام می‌رسانیم.

 

آموزش بافت روبالشی موتیف دکوراتیو

مرحله چهارم:

در مرحله چهارم، همانند عکس زیر مجددا رنگ نخ را عوض کرده و از رنگ دیگری برای بافت استفاده میکنیم. و دوباره از بافت پفکی استفاده کرده این ردیف را نیز با بافت پفکی می‌بافیم. اما تعداد پایه بلندها در زنجیرهای ردیف زیری سه تا دوپایه است. . سه تا دو پایه‌ی دیگر در زنجیر کناری. و حالا این شش عدد دو پایه را با هم یکی کرده و یک بافت پفکی تشکیل می‌دهیم. برای زنجیره های میانی هم در این رج سه زنجیره می‌بافیم. به همین ترتیب کار را تا پایان ردیف تکرار کرده و این رج را به پایان می‌رسانیم.

 

آموزش بافت روبالشی موتیف دکوراتیو

مرحله پنجم:

در این مرحله نیز مجددا رنگ عوض کرده و از نخ دیگری برای کار استفاده می‌کنیم. بر روی زنجیره های ردیف زیرین تعداد شش عدد بافت ساده انجام می‎دهیم. بر روی قسمت بالایی دانه‌های پفکی رج پایینی تعداد هفت عدد زنجیره می‎بافیم. و آن را همانند عکس زیر در می‎آوریم. این مدل بافت را نیز تا پایان این رج ادامه می‌دهیم و به پایان می‎رسانیم.

 

آموزش بافت روبالشی موتیف دکوراتیو

مرحله ششم:


در این مرحله بر روی ساده بافی‌های ردیف زیرین بافت دو پایه انجام می‌دهیم. به این ترتیب که بر روی زنجیره های پایینی مجموعا دوازده عدد دو پایه می‌بافیم و ساده بافی‌های کنارش را نیز به همین ترتیب دوازده عدد دو پایه می‌بافیم. همین کار را برای تمامی زنجیره ها و ساده بافی‌های دیگر نیز انجام می‎دهیم تا این رج را نیز به پایان برسانیم. هر دو مرحله پنجم و ششم با یک رنگ نخ بافته شدند و در این مراحل رنگ عوض نکردیم.

 

آموزش بافت روبالشی موتیف دکوراتیو

مرحله هفتم:

 

حالا برای مرحله هفتم دوباره رنگ عوض می‎کنیم و از یک نخ با رنگ متفاوت و جدید دیگر استفاده می‌نماییم. همانند تصویر زیر شش عدد زنجیر می‌بافیم و با یک بافت دو پایه می‎زنیم. مجددا شش عدد زنجیر می‌بافیم و دوباره با یک بافت دو پایه به پایین وصل می‌کنیم. باید دقت کنید که بعد از شش زنجیره دو پایه را جایی می‌زنیم که شش عدد از بافت‌های ساده‌ی ردیف زیرین نیز در زیر زنجیره‌ها قرار بگیرد. این کار را تا پایان ردیف ادامه می‌دهیم و کار کم کم شکل موتیف مورد نظر ما را به خود میگیرد.

آموزش بافت روبالشی موتیف دکوراتیو

مرحله هشتم:

 

در این مرحله، یعنی در مرحله‌ی هشتم، کار این موتیف ما تقریبا به پایان رسیده است. برای این مرحله همانند تصویر زیر عمل می‌کنیم. یعنی برای گوشه ها بافت دو پایه می‌بافیم، سه عدد زنجیربافته و مجددا یک بافت دوپایه انجام می‌دهیم. مانند عکس پنج عدد بافت دوپایه در زننجیرهای ردیف پایین می‌بافیم تا به گوشه‌ی کار برسیم و باز هم برای پوشه از همان بافت دوپایه، سه عدد زنجیر، و یک بافت دوپایه دیگر می‌بافیم و این تکنیک را تا پایان این رج تکرار می‌کنیم.

آموزش بافت روبالشی موتیف دکوراتیو

مرحله نهم:

این مرحله، آخرین مرحله از کار است. یعنی زمانیکه تعداد نه عدد موتیف را بافتیم، حالا تمامی موتیف‌ها را به هم وصل می‌کنیم تا کار را به اتمام برسانیم.
برای وصل کردن موتیفها به هم می‌توانیم از سوزن و نخ استفاده کرده و آنها را به هم بدوزیم. این کار راه دیگری نیز دارد که همانند تصویر پایینی می‌توانیم آنها را با همان میل قلاب بافی و نخ به هم وصل کنیم.

 

آموزش بافت روبالشی موتیف دکوراتیو

 

حالا دیگر تمامی مراحل بافت این روبالشی موتیف دکوراتیو زیبا را با هم انجام داده ایم و به پایان رسانده‌ایم.

در صورت دلخواه برای قسمت پشت این کار هم می‌توانیم از همین دستور بافت استفاده کرده و نه عدد موتیف ببافید و به هم وصل کنید. و یا همانند تصویر از پارچه استفاده کنید. برای آستری و قسمت پشت این روبالشی از پارچه‎ی نخی صورتی استفاده شده است.
که البته توصیه من به شما استفاده از پارچه برای قسمت پشت کار است. چرا که کمک می‌کند تا کار شما ایستادگی و ثبات بیشتری داشته باشد و فرمت کارتان زیباتر شود.

 

آموزش بافت روبالشی موتیف دکوراتیونمونه‎ی تمام شده‌ی روبالشی موتیف دکوراتیو

 

 

  • اگر به دنبال ایده ها و آموزش بافتن های متنوع هستید، می‌توانید  به کلاس آموزش بافتنی سری بزنید.

 

همچنین میتونید در کلاس آموزش تریکو بافی در سایت هنری شرکت کنید و کار با کاموای تریکو رو به صورت کامل و جامع یاد بگیرید. laughing

 

 

 

 

سایت منبع: Hobiisleri

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا