آموزش ساخت زیورآلات دست ساز

 

شاید به جرات بتوان گفت که ساخت زیورآلات دست ساز یکی از پر طرفدارترین‌ هنرها در میان هنرها و صنایع دستی می باشد. تقریبا تمامی خانم‌ها به اینکه بتوانند خودشان در منزل زیور آلات دست ساز بسازند علاقمندند و از این کار لذت می برند.
ساخت زیورآلات برنجی، مرواریدی، نمدی، بافتنی، و … یکی از زیباترین و لذت بخش‌ترین کارهاست. اینکه بتوانی بسیار راحت و سریع انواع زیور آلات دست ساز خودت را در منزل برای خود و عزیزانت بسازی، در مهمانیها و مجالس همیشه با انواع متفاوتی از زیور آلات ساخته خودت حاضر بشوی، احساس لذت و رضایت بسیاری را به همراه دارد.
ساخت زیورآلات در ایران از دوره مادها و از هزاره دوم پیش از میلاد مرسوم و متداول بوده است. بررسی نقاشی های موجود بر روی دیوار غارها، که انسان های نخستین بر روی دیوارهای غارها ترسیم کرده اند، و قدمتشان به ده ها هزار سال پیش می رسد، معلوم می شود که انسان های اولیه نیز زیورآلات را به کار می برده اند و از زیور آلات برای آراستن خویش استفاده می‌نمودند. چرا که در این نقاشی ها اشخاصی را می بینیم که با اشیائی مانند گردنبند و دستبند آراسته شده اند.
بر اساس تصاویر باقی مانده و نوشته های موجود، در ایران باستان لباس یک ایرانی متشخص که از رده‌های بالای اجتماعی بود، به گردنبند و بازوبند تزیین میشده است. مردها گردن بندی بر گردن میگذاشتند که معمولا از جنس فلز بود. همچنین از دستبند هایی که با نقش دو شیر در حال بلعیدن دو قوچ، یا دو پرنده شکاری بود استفاده می‌کردند.
شما با فراگیری این هنر دوست داشتنی می توانید نهایت استفاده را از این هنر زیبا ببرید و برای خود انواع زیور آلات دست ساز و سفارشی که مختص خودتان است را بسازید.
ما در این آموزش سعی داریم تا با آموزش دادن نحوه ساخت یک دستبند بسیار زیبا که در عین حال به شکلی بسیار ساده و آسان نیز ساخته می‌شود، بخش کوچکی از این هنر زیبا را آموزش دهیم. در این مقاله از آموزش ساخت زیور آلات دست ساز ما به آموزش ساخت دستبند با سنجاق قفلی خواهیم پرداخت.

زیور آلات دست ساز

لوازم مورد نیاز برای ساخت دستبند رنگارنگ زیبا با سنجاق قفلی:
• تعداد پنجاه عدد سنجاق قفلی سایز متوسط
مهره یا منجوق های رنگی در رنگ های متفاوت و دلخواه (منجوق میوکی گزینه خوبیه)
• کش الاستیکی نازک
• چسب مایع قوی ( چسب 123 )

برای تهیه مواد و ابزار مورد نیاز این آموزش بر روی تصاویر زیر کلیک کنید

            انواع منجوق

مراحل ساخت دستبند رنگارنگ زیبا با سنجاق قفلی:
مرحله اول:
در مرحله اول و پیش از شروع کارتان ابتدا دو عدد کش الاستیکی نازک را متناسب با اندازه مچ دستتان تنظیم کنید و برش بزنید.

زیور آلات دست ساز

مرحله دوم:
سپس در مرحله دوم، مهره های رنگی را از سوزن سنجاق قفلی عبور دهید. و تا بالای سوزن را به این ترتیب با مهره های رنگی پر کنید. قبل از بستن قفل سوزن، نوک تیز سنجاق قفلی را درون چسب بزنید و سپس ببندید تا زمانی که خشک شد به هم بچسبند.

زیور آلات دست ساز

مرحله سوم:
در مرحله سوم از کار ساخت این مدل از زیور آلات دست ساز ، دو عدد کشی را که قبلا آماده کرده بودید را به صورت پارالل و موازی قرار دهید و سنجاق قفلی را که در مرحله پیشین با مهره های رنگی آماده نموده بودید را وارد آن کنید. به این شکل که یکی از کشها در قسمت بالای سنجاق قفلی قرار بگیرد و کش دیگر در قسمت پایینی و زیرین سنجاق قفلی. این کار را تا نزدیکی های لبه انتهایی کش ها انجام دهید. حالا دیگر کار ساخت دستبند شما تقریبا رو به اتمام است.

زیور آلات دست ساز

مرحله چهارم:
در این مرحله از کار باید کش های دوطرف را به هم وصل کنید تا دستبندتان را به حلت گرد و دایره شکل درآورید. برای این کار تنها کافیست تا دو سر کش های هر دو ردیف را به هم گره بزنید. دستبند رنگارنگ و زیبای شما آماده است.

کار ساخت این نوع از زیور آلات دست ساز بسیار ساده و آسان است که حتی به وسایل بسیار زیاد و متنوعی هم نیاز ندارد و به راحتی در مدت زمان بسیار اندکی می توانید آن را در خانه بسازید.

• اگر به ساخت زیور آلات دست ساز علاقمندید و مایلید تا بتوانید انواع زیور آلات دست ساز مورد علاقه خودتان را در منزل بسازید، می توانید از کلاس  آموزش ساخت زیور آلات دست ساز  در سایت هنری به صورت مجازی استفاده کنید.

سایت منبع:     hediyesepeti.com

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا