آموزش دوخت گل با روبان

 

در این مقاله آموزشی بر آن شدیم تا آموزش دوخت گل با روبان را با هم تمرین کنیم و دوختن گل با روبان را بیاموزیم. روبان دوزی هنریست که از زیر شاخه های سوزن دوزی محسوب می‌شود و از تلفیق هنرمندانه‌ی انواع پارچه، روبان و نخ گلدوزی آثاری زیبا و خیره کننده خلق می شوند.
هنر روبان دوزی ابریشمی از هنرهای رمانتیک و نسبتا کهن است که در دوره‎ای از هنرهای محبوب اروپایی محسوب می‌شد. اما به شیوه ای که امروزه مرسوم است هنری تقریبا نوین محسوب می‌شود که جلوه ای خاص، متفاوت و زیبا به خانه شما می بخشد. از هنر روبان دوزی می‌توان بر روی وسایل مختلف پارچه‌ای استفاده کرد و غالبا برای تزئین رو میزی، روکش کوسن، دستمال سفره، روبالشی، ست رو تختی، سرویس آشپزخانه، و ساخت تابلو استفاده می شود. البته از این هنر زیبا برای تزیین لباس، کیف و حتی کفش هم استفاده می شود. بدین منظور تنها کافیست تا از روبان‎های ظریف استفاده کنید.
روبان دوزی هنری زیبا، و ظریف است که بیشتر جنبه تزئینی دارد. در انتخاب پارچه مناسب برای روبان دوزی دقت داشته باشید که بهترین پارچه برای انجام روبان دوزی بر روی آن، پارچه ای است که همانند کتان پاناما ارگانزا حوله ای و مخمل، دارای بافتی درشت باشد.

لوازم مورد نیاز برای آموزش دوخت گل با روبان :

روبان ساتن ابریشمی در رنگهای دلخواه

• پارچه در رنگ متناسب با روبان‎ها

• سوزن

•  نخ

کارگاه گلدوزی

مراحل انجام آموزش دوخت گل با روبان :

پس از تهیه لوازم مورد نیاز برای این کار، ابتدا گل‌های رز مورد نظرمان را آماده می کنیم، سپس آنها را بر روی پارچه می دوزیم. البته نوع دیگری از دوخت گل رز با روبان وجود دارد که در آن نوع از دوخت، روبان همزمان بر روی پارچه دوخته می‌شود و از پارچه عبور می‎کند. اما ما در این آموزش گل‎های رز را به صورت جداگانه می دوزیم و آماده می‎کنیم، پس از آماده شدن به سطح کار مورد نظرمان می دوزیم و فیکس می کنیم.

مرحله اول:

در مرحله اول و برای شروع کار، از قسمت انتهای نوار روبان را تا کنید تا به شکل یک مثلث کوچک در آید. قسمت تا خورده شده روبان را کمی بپیچانید و رول کنید. تا قسمت غنچه مانند مرکز گل رز را آماده نمایید. سپس با کمک دو عدد سوزن در قسمت انتهای کار تایِ روبان را فیکس و ثابت کنید. ادامه روبان را از قسمت بالایی پایه گل رز مجددا تا کنید و این بار با استفاده از دو کوک بخیه در قسمت زیرین گل، قسمت وسط و مرکزین گل رز را بدوزید و فیکس کنید.

آموزش دوخت گل با روبان

مرحله دوم:

در مرحله دوم از آموزش دوخت گل رز با روبان ، بقیه روبان را به شکل یک نیم دایره، در سمت خودتان، بکشید و بپیچانید. مجددا انتهای کار را با سوزن و نخ بدوزید و بخیه بزنید تا فیکس شود. همین کار را تا دو سانتی متر مانده به انتهای سمت چپ روبان ادامه دهید. قسمت پایانی را به شکل یک مثلث بکشید و تا کنید. سپس به قسمت انتهایی و پایه گل سرخ بدوزید.
همین کار را مجدا از اول تکرار می کنیم و به هر تعداد که مد نظرمان است گل رز در رنگ‎های متفاوت می‌دوزیم و آماده می‎کنیم.

آموزش دوخت گل با روبان

مرحله سوم:

در این مرحله از کار، گل های رزی را که در مراحل پیشین آماده کرده ایم به سطح پارچه وصل می‎کنیم و می دوزیم. برای فیکس کردن هر کدام از گل‎های رز تنها دوختن چهار یا پنج بخیه کافی خواهد بود. توجه داشته باشید که پایه هر گل رز را به خوبی پنهان کنید تا کارتان تمیز و زیبا دیده شود.

آموزش دوخت گل با روبان

آموزش دوخت گل با روبان

کار دوخت گل رز ما و آموزش دوخت گل با روبان در اینجا به پایان رسیده است. شما می‎توانید از این پارچه که با گل‎های زیبای رز با روبان تزیین شده است برای کاور کردن و پوشاندن جعبه های فلزی شیرینی ها و سوغاتی‌ها، جعبه های کارتونی و مقوایی و یا هر وسیله دیگری که مد نظر شماست استفاده کنید.
از همین دوخت می توانید برای تزیین روتختی، روبالشی، روکش کوسن و … استفاده نمایید.

آموزش دوخت گل با روبان

  • نخ دمسه فرانسه (dmc) انتخاب مناسبی برای روبان دوزی است.
    اندازه های مختلفی از روبان‎ها وجود دارند که باید با توجه به نقشه و طرحتان، و باریک یا پهن بودن گل‎ها و نقوش طرح، روبان را انتخاب کنید.

سایت منبع: thesewingdirectory.co.uk

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا