ایده ها، ساخت و نگهداری معرق کاشی

چطور طرح های معرق کاشی درست کنیم؟

معرق کاشی های تزئینی باعث میشوند خانه شما زیباتر به نظر برسد. برخلاف اعتقاد عموم، معرق کاشی کاری هایی که خودتان انجام میدهید میتواند به خوبی و زیبایی کار یک فرد حرفه ای باشد.  تنها تفاوت در جزئیات تصویری است که استفاده میشود. بنابراین، طرح های شگفت انگیزی برای معرق کاشی کاری های خانه خود طراحی کنید. به یاد داشته باشید که از هر طرحی که بخواهید میتوانید استفاده کنید. اگر یک تازه کار هستید، توصیه میشود که از طرح های ساده استفاده کنید و به سرعت به سراغ طرح های پیچیده نروید.

ایده ها، ساخت و نگهداری معرق کاشی

گام 1 : انتخاب طرح

اولین کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید از چه عکس یا طرحی میخواهید استفاده کنید. به یاد داشته باشید که از هر طرحی می توانید استفاده کنید و محدودیتی وجود ندارد پس خلاق باشید. هنگامی که طرح را انتخاب کردید، کار دیگری که باید انجام دهید این است که قسمت های پایه ای که قرار است در این معرق کاشی کاری ایجاد کنید را ترسیم کنید. همچنین میتوانید به جای اینکه از روی طرح کپی کنید، خودتان با دست یک طرح ایجاد کنید، این کار بسیار ساده تر است به خصوص اگر تازه کار باشید.

گام 2 : انتخاب قطعات معرق کاشی

گام بعدی انتخاب قطعات معرق کاشی برای طراحی است. هنگامی که میخواهید قطعات را انتخاب کنید، مطمئن شوید که این قطعات با هم تناسب داشته باشند، هنگامی که تناسب داشته باشند کار زیباتر می شود ، اگر متناسب نباشند طرح معرق کاشی خوبی به وجود نمی آید. نکته ی مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اگر میخواهید از این قطعات کاشی شکسته برای کف استفاده کنید باید به اندازه ای محکم باشند که بتوان بر روی آن ها راه رفت. رنگ های متنوعی وجود دارد که میتوانید خریداری کنید، با توجه به خواسته خود و طرح مورد نظرتان میتوانید رنگ بندی این قطعات را انتخاب کنید.

گام 3 : روش مستقیم یا غیر مستقیم معرق کاشی

(روش مستقیم)

روش اول، روش مستقیم است. این روش به این صورت است که قطعات به صورت مستقیم بر روی مکان مورد نظر نصب می شوند. این ساده ترین روش معرق کاشی است. شما میتوانید به دو طریق این کار را انجام دهید : میتوانید بر کل سطح، مواد چسب کاشی و سرامیک بزنید و بعد قطعات کاشی را بر روی آن بچسبانید ، یا میتوانید به طور جداگانه پشت هر قطعه مواد چسبنده بزنید و آن ها را یکی یکی بچسبانید. این روش برای کف ورودی مناسب نیست زیرا طرح حالت سه بعدی پیدا میکند که اگرچه از لحاظ زیبایی شناختی لذت بخش است اما زیاد برای اینکه بر روی آن راه بروند مناسب نیست.

(روش غیر مستقیم)

در این روش، طرح، برعکس درست میشود، قطعات کاشی بر روی یک کاغذ قهوه ای (یا هر کاغذ دیگری) چیده می شوند و بعد در محلول چسبنده قرار می گیرند، وقتی به صورت برعکس چسبیده شدند میتوانید کاغذ را از بین ببرید. این روش تنها زمانی قابل استفاده است که قطعات کاشی پشت و روی یکسانی داشته باشند. در این روش باید بسیار دقیق باشید زیرا نمی توانید قطعات کاشی در حال چیده شدن را از جلو ببینید. این روش معمولا برای پروژه های بزرگ استفاده می شود اما اگر شما بخواهید میتوانید برای کارهای خودتان هم از این روش استفاده کنید. مهمترین نتیجه معرق کاشی به روش غیر مستقیم این است که کار بسیار هموار میشود و میتوان بر روی آن راه رفت.

گام 4 : مرحله نهایی

آخرین کاری که باید انجام دهید این است که محلول چسبنده را بر روی قطعات کاشی بزنید و بگذارید تا خشک شود ، با این کار سطح شما بسیار یکنواخت تر و صاف تر میشود. مواد چسبنده را به صورت یکنواخت در سطح پخش کنید و اگر در جایی زیادی بود میتوانید با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید.

همانطور که میبینید موزاییک کاری ، کار سخت و دشواری نیست ، علاوه بر آن سرگرم کننده هم هست به خصوص اگر این کار را با خانواده و دوستان خود انجام دهید. هنگامی که اعتماد به نفس پیدا کنید میتوانید طرح های پیچیده تری درست کنید.

چگونه کاشی های چینی (سرامیک نیمه شفاف شیشه ای سفید) را رنگ کنیم؟

اگر به دنبال راهی برای زیباتر کردن آشپزخانه و حمام خود هستید باید نگاهی به روش رنگ کردن کاشی های چینی بیندازید. با رنگ آمیزی کاشی ها برای درست کردن یک طرح معرق کاشی میتوانید به سادگی و با هزینه ای کم یک تغییر اساسی در منزل خود ایجاد کنید.

ایده ها، ساخت و نگهداری معرق کاشی

گام 1 : کاشی های خود را تمیز کنید

قبل از اینکه شروع به رنگ کردن کاشی های خود کنید باید آن ها را کاملا تمیز کنید. این کار را با استفاده از یک جاروی کوچک و یا طی و خاک انداز انجام دهید تا همه کثیفی ها و گرد و غباری که بر روی آن هاست پاک شود. با استفاده از گردگیرهای پر مانند و یا هر وسیله دیگری که میتوانید شکاف ها و درزها و نقاطی که دسترسی به آن ها مشکل است را پاک کنید تا کاملا تمیز شود. بعد از اینکه از شر گرد و غبار خلاص شدید ، مقداری پاک کننده بر روی کاشی ها اسپری کنید و بگذارید تا بر روی سطح بماند. بعد از اینکه مدت زمان کافی سپری شد، با یک اسفنج یا دستمال، کاشی ها را خوب بسابید تا جرم ها پاک شوند. اگر لکه های خاص و کثیفی هنوز هم به جا مانده بود از یک برس شست و شو و مقداری وازلین استفاده کنید. هنگامی که کاشی ها را به طور کامل تمیز کردید آب گرم بریزید تا کامل پاک شود و اثری از مواد شوینده هم بر آن برجای نماند و بعد با حوله یا دستمال سطح را خشک کنید.

گام 2 : سمباده کشیدن کاشی ها

بعد از تمیز کردن کاشی ها، آماده اید تا سمباده بکشید و سطح را برای بَتونِه کاری آماده کنید. برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید از دستگاه برقی سمباده کش استفاده کنید. اگر چنین ابزاری ندارید، میتوانید آن را با یک قیمت مناسب از فروشگاه های سخت افزاری و لوازم منزل کرایه کنید. هنگامی که این مرحله را انجام میدهید درجه سنباده کش را بر روی کم بگذارید. این کار باعث میشود بتونه ها پایدارتر شوند. هنگامی که کل منطقه سنباده کشیده شد، از یک جارو و خاک انداز برای پاک کردن گرد و غبار باقی مانده استفاده کنید. سپس، برای اندازه گیری بهتر، سطح را با یک حوله یا دستمال مرطوب پاک کنید.

گام 3 : بتونه کردن

حالا که سطح مورد نظر سنباده کشیده شده وقت آن است که بتونه کنید. در این مرحله، دور تا دور ناحیه ای که میخواهید کار کنید را چسب بزنید، بعد ماسک و عینک ایمنی بزنید و اطمینان حاصل کنید منطقه ای که میخواهید بر روی آن کار کنید دارای تهویه مناسب باشد. بعد با استفاده از یک قلم مو بر روی کاشی هایی که میخواهید یک لایه بتونه بزنید. بعد از اینکه این کار را تمام کردید قبل از شروع گام بعدی صبر کنید تا کاملا خشک شود. زمان خشک شدن برای مارک های مختلف متفاوت است اما عموما انتظار میرود بین 6 تا 8 ساعت خشک شود.

گام 4 : کاشی ها را رنگ کنید

بعد از آنکه لایه بتونه که زده بودید کاملا خشک شد، میتوانید رنگ زدن را شروع کنید. از یک قلم موی تمیز استفاده کنید و به همان روشی که بتونه ها را بر روی کاشی ها زدید آن ها را رنگ کنید. وقتی لایه اول را زدید صبر کنید تا خشک شود و بعد لایه دوم را بزنید. وقتی لایه دوم کاملا خشک شد با استفاده از یک قلم موی تمیز یک لایه پلی اورتان براق بر روی آن بزنید تا در برابر عوامل محیطی محافظت شود.  وقتی لایه براق محافظ کاملا خشک شد ،لایه دوم را بزنید (یک لایه دیگر از پلی اورتان).

چرا کاشی های سرامیکی ترک میخورند

نصب کاشی های سرامیکی و طرح های معرق کاشی میتواند موجب زیبایی اتاق و منزل شما شود. با این حال، در شرایط مختلف بسیاری ممکن است این کاشی ها ترک بخورند. در اینجا چند دلیل بالقوه که ممکن است موجب ترک خوردن کاشی های سرامیکی تان شود را ذکر کرده ایم.

ایده ها، ساخت و نگهداری معرق کاشی

مشکلات ساخت و ساز

یکی از رایج ترین دلایل ترک خوردن کاشی های سرامیکی و طرح های معرق کاشی این است که به درستی ساخته نشده اند. هنگامی که یک کاشی سرامیکی یا یک طرح معرق کاشی ساخته میشود، اساس و پایه آن گل رس است که بعدا با پخته شدن در کوره یک لایه محافظتی روی آن قرار میگیرد. در این فرایند، ممکن است اشتباهی رخ بدهد. ممکن است خاک رس یکنواخت نباشد. ممکن است مقداری هوا بین گل رس گیر افتاده باشد . وقتی این اتفاق بیفتد، نقاطی در کاشی به وجود می آید که نسبت به بقیه قسمت های کاشی ضعیف تر هستند. بعد از یک زمان مشخص، این نقاط ضعیف به صورت ترک ، خود را در کاشی نشان میدهند.

شکاف چسبندگی

یکی دیگر از دلایلی که کاشی ها ترک میخورند این است که نصاب کاشی از این که در زیر چسب کاشی شکافی وجود نداشته باشد اطمینان حاصل نکرده است. چسب کاشی وقتی که خشک میشود بسیار شبیه بتون است. این چسب بعد از سخت شدن به خوبی از کاشی محافظت میکند. اگر چسب به صورت یکنواخت در زیر کاشی پخش نشده باشد با مشکلات جدی مواجه خواهید شد. اگر شکاف و فاصله ای در زیر کاشی وجود داشته باشد، هنگامی که کسی بر روی آن راه برود کاشی شروع به ترک خوردن و شکستن میکند. تنها راهی که میتوانید متوجه این مشکل شوید این است که کاشی ها را بلند کنید و ببینید چسب در زیر آن به صورت یکنواخت قرار گرفته یا خیر.

استفاده نکردن از تخته بتونی

اگر میخواهید کاشی ها را بر روی یک سطح چوبی نصب کنید، اول باید از تخته بتونی استفاده کنید. تخته بتونی از کاشی ها در برابر کف چوبی محافظت میکند و مقاومت لازم را ایجاد مینماید. گاهی اوقات نصاب کاشی برای راحت تر کردن کار خود به جای استفاده از تخته بتونی، کاشی ها را مستقیما بر سطح چوبی میچسباند. پس از مدت زمان بسیار کوتاهی، کاشی ها شروع به ترک خوردن میکنند. وقتی روی کاشی راه میروید، کف چوبی اندکی خم میشود. این خم شدن موجب ترک خوردن و شکستن کاشی میشود. تنها راه حل این مشکل این است که تمام کاشی های کف را بردارید و دوباره به صورت مناسب و با استفاده از تخته بتونی نصب کنید.

مشکلات ورقه بتونی

یکی دیگر از دلایلی که باعث ترک خوردن سرامیک میشود ورقه بتونی زیر آن است. درست است که میتوان کاشی ها را به طور مستقیم بر سطح بتونی نصب کرد ، با این حال، در بعضی موارد بتون موجب شکستن کاشی میشود. بتون در طول زمان دچار ترک و شکست میشود. ممکن است ترک های مویی بسیار نازکی داشته باشد و هنگامی که کاشی روی آن نصب میشود معمولا کاشی را هم دچار ترک میکند. اگر با ورقه های سیمانی تازه، کار میکنید درصورتی که ورقه سیمانی مدت زمان کافی جهت سخت شدن را طی نکرده باشد و شما کاشی ها را بر روی آن نصب کنید، احتمال ترک خوردن زیاد است. اگر کاشی را بر روی سطح بتونی که دارای ترک است نصب میکنید، باید از یک غشاء تصحیح ترک استفاده کنید تا از آسیب های بعدی جلوگیری کنید.

پنج ایده برای استفاده از معرق کاشی

قطعات کاشی چیزهایی هستند که میتوانید از آن ها در پروژه های معرق کاشی و محیط های مختلف استفاده کنید. انواع مختلفی از طرح های معرق کاشی وجود دارد که میتوانید از میان آن ها انتخاب کنید و کاربردهای بسیاری برای آن ها وجود دارد از پروژه های معماری گرفته تا کاردستی های کودکان.

ایده ها، ساخت و نگهداری معرق کاشی

  1. در دستشویی و حمام ها

معمولا در حمام و دستشویی ها از معرق کاشی استفاده میشود. این نوع کاشی ها اغلب برای ایجاد صحنه های زیبا از ماهی ها، ستاره ها و حباب ها به کار میرود. برای حفظ تم آبی و مرطوب حمام و دسشویی، کاشی ها معمولا به رنگ آبی و فیروزه ای هستند. بعضی کاشی ها معمولا به گونه ای عرضه می شوند که بتوان چنین صحنه هایی را با آن ها خلق کرد و یک طرح خوب معرق کاشی داشت.

  1. در آشپزخانه

معرق کاشی اغلب در آشپزخانه ها به منظور تزیین دیوارهای بین قفسه ها استفاده میشود. به جای استفاده از کاشی های معمولی ، نصب معرق کاشی میتواند موجب زیباتر شدن محیط شود. با استفاده از معرق کاشی میتوان طرح های بسیار جالب درست کرد که متناسب با آشپزخانه باشد، طرح هایی مانند سبزیجات، غذاها و میوه ها. استفاده از این مدل کاشی ها میتواند ظاهر آشپزخانه را جذاب تر کند.

  1. دیوارهای داخلی و بیرونی

معرق کاشی برای دکور بسیاری از دیوارها استفاده میشود. دیوارها به دلیل طرح های پیچیده و ترکیب رنگ های روشن با معرق کاشی زیباتر جلوه میکنند. معرق کاشی هم برای دیوارهای داخلی استفاده میشود هم دیوارهای بیرونی. همچنین میتوان آن ها را در هر اتاقی نصب کرد زیرا عملا میتوانند با هر رنگ و دکور و سبکی تطابق پیدا کنند. از این رو، معرق کاشی در دیوار حمام ها، اشپزخانه ها، اتاق خواب و اتاق نشیمن به کار گرفته میشود. معرق کاشی در دیوار راهرو ها و یا در وسط دیوار سالن ها و تالارها استفاده میشود. هنگامی که بحث در مورد استفاده از این کاشی ها در دیوارهای بیرونی باشد، استفاده از این معرق کاشی ها در حیاط و ایوان ها بسیار محبوبیت دارد. معمولا یک تصویر در وسط دیوار با این کاشی ها ایجاد میکنند که بسیار دلپذیر و جذاب است.

  1. کف اتاق

معرق کاشی در کف اتاق هم استفاده میشوند. طرح های مختلفی برای استفاده از این کاشی در کف اتاق وجود دارد. ممکن است کسی بخواهد سراسر کف اتاق را با این نوع کاشی ها، معرق کاشی کند و یا اینکه ممکن است بخواهند تنها کناره های اتاق معرق کاشی نصب شود، بعضی افراد هم دوست دارند یک طرح تزیینی در وسط اتاق با این کاشی ها به وجود بیاورند. صرف نظر از طرحی که انتخاب میشود، مهم است که رنگی انتخاب کنید که زیبا باشد و متناسب با جنبه های خاص اتاق، مانند سبک، وسائل، و مبلمان باشد. برخی از طرح های محبوب شامل، طرح های دایره ای، مربعی، ماهی شکل، شش ضلعی و هشت ضلعی میباشند. به طور معمول آن ها به گونه ای ساخته میشوند که رنگارنگ باشند تا به طور موثرتری جلوه کنند.

  1. طرح های منظره ای

طرح های منظره ای یک کاربرد بسیار رایج برای استفاده از معرق کاشی است. طرح های منظره ای هم در محیط های داخلی استفاده میشود هم محیط های خارجی. صحنه های مختلفی میتوان با آن ها خلق کرد از جمله مناظر طبیعی، طبیعت و دریا، همچنین میتوان از طرح های انتزاعی برای سبک های مدرن استفاده کرد.

چطور کاشی های ترک خورده را با رنگ بپوشانیم

این راهنما به شما نشان میدهد که چگونه کاشی های ترک خورده را به سادگی با رنگ کردن مرمت کنید.

ایده ها، ساخت و نگهداری معرق کاشی

آن ها را مخلوط کنید

ابتدا باید رنگی که با کاشی ها تطابق داشته باشد را به وجود آورید، در صورت لزوم از یک متخصص کمک بخواهید. رنگ زیادی نیاز ندارید، میزان رنگ به تعداد ترک های موجود در کاشی بستگی دارد. مقداری بتونه را با رنگی که ساخته اید ترکیب کنید .

رنگ آمیزی

یک گوش پاک کن بردارید و در ترکیبی که درست کرده اید فرو کنید و لایه ی نازکی از رنگ بردارید. آن را به طور یکنواخت بر روی ترک ها قرار دهید. بگذارید لایه اول خشک شود و بعد از نیم ساعت با یک پارچه مرطوب به آرامی بر روی آن بکشید. این کار باعث تیره تر شدن لایه اول میشود و هنگامی که لایه دوم را بر روی آن بزنید بهتر میشود. هنگامی که لایه دوم خشک شد، با یک پارچه بر روی آن بکشید تا به حداکثر میزان درخشش برسد. این یک ترفند بسیار آسان و مقرون به صرفه است و هنگامی که عوض کردن
کاشی ها گران تمام میشود و قابل قبول نیست میتوانید از این روش به خوبی استفاده کنید. این کار به راحتی انجام میشود و قرار دادن هر لایه بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا