تنگ ماهی شمعی بسازید

تنگ ماهی جز یکی از اعضای جدا نشدنی سفره ی هفت سین ما ایرانی ها به حساب میاد. متاسفانه داشتن ماهی گلی که بعضی وقتا خیلی زودتر از شروع سال نو میمیره یا نگه‌داری ازش اونقدر سخته که ترجیح میدیم از پای سفره‌های هفت سین‌مون حذفش کنیم و کلی دردسرای دیگه‌اش باعث میشه مثل خیلی از چیزهای دیگه به نوع مصنوعیش رو بیاریم.کم پیش میاد خودمون بتونیم توی خونه چیزی بسازیم که خیلی شبیه به نوع طبیعی اون باشه ولی ساختن یه تنگ ماهی به زیبایی و یا حتی زیباتر از نوع طبیعیش اونقدرا هم سخت نیست. برای اینکار می‌تونید شیوه‌ی آموزش ساخت تنگ ماهی شمعی ما رو دنبال کنید.

وسایل مورد نیاز برای ساخت تنگ ماهی شمعی:

پارافین ژله‌ای

فتیله

گوش ماهی

صدف

شن های رنگی (به رنگ‌های دلخواه)

سنگ‌های کوچک (که می‌تونید از کنار رودخونه‌ها و نون سنگکی‌ها تهیه کنید.)

تنگ ماهی یا ظرف شیشه‌ای

قاشق

ظرف مناسب برای آب کردن پارافین

ماهی کوچک مصنوعی

سبزه مصنوعی (که می‌تونید از فروشگاه‌های فروش لوازم معماری و یا کتابخونه‌ها تهیه کنید.)

برای شروع باید پارافین و آب کنیم. برای اینکار می‌تونیم از روش بن‌ماری استفاده کنیم. پارافین و توی ظرف مناسبی که معمولا انتخاب به صورت ظرف فلزی مثل شیر داغ کن هست می‌ریزیم. سپس ظرف دیگری و از آب پر کرده و روی حرارت می‌ذاریم تا جوش بیاد. با جوش آمدن آب درون ظرف، ظرف پارافین و روی بخار آب در حال جوش قرار می‌دهیم تا پارافین کم کم شروع به ذوب شدن کند.

در تنگ ماهی یا ظرف شیشه ای، فیتیله رو قرار می‌دیم و شن های رنگی و به ترتیب دلخواه به دور فیتیله می‌ریزیم تا کاملا فیتیله رو در وسط تنگ محکم کنند. سپس سنگ‌های کوچک که قبلا به رنگ های دلخواه با گواش یا رنگ در دسترس رنگ کرده‌ایم، درون تنگ می‌اندازیم. صدف و گوش ماهی رو هم به نحوه‌ی دلخواه روی شن‌های رنگی پخش می‌کنیم. در مرحله ی بعد سبزه‌های مصنوعی و کمی درون شن فرو برده و اجازه می‌دیم محکم بشن. پارافین آب شده رو به اندازه ی سه الی چهار سانت روی شن‌ها به آرامی می‌ریزیم. باید خیلی آروم اینکار و بکنیم تا باعث ایجاد حباب کمتری بشه…

در مرحله ی بعد وقتی ژله کمی محکم شد، ماهی مصنوعی رو درون ژله قرار میدیم و مابقی پارافین و توی تنگ می‌ریزیم تا کاملا ماهی توی پارافین غرق بشه. دقت کنید اگه حس کردین فیتیله ثابت نیست می تونید با چیزی اون و توی جاش محکم کنید. مثل قاشق های چوبی گیره‌ای. بعد از انجام تمام این مراحل، اجازه میدیم پارافین کاملا خشک بشه و بعد از اون به آرومی فیتله رو تا یک سانت بالاتر از پارافین کوتاه می کنیم. تنگ ماهی شمعی ما آماده هست…

برای اینکه بتونیم ماهی و توی پارافین ثابت نگه داریم و اجازه ندیم پارافین قبلی خراب بشه می‌تونید از پنس برای نگه داشتنش استفاده کنید و با پر شدن پارافین در اطراف ماهی پنس و بیرون بکشید و مابقی پارافین و اضافه کنید. باید دقت داشته باشید پارافین و خیلی آروم آروم اضافه کنید، هر چقدر توی این کار عجله کنید باعث میشه حباب های بیشتری توی پارافینتون ایجاد بشه. از تنگ ماهی شمعی خود لذت ببرید.

اگر مایل به شروع حرفه‌ای در زمینه شمع سازی هستید، آموزش شمع سازی ما را دیده و مرحله به مرحله صفر تا صد شمع سازی را یاد بگیرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا