آموزش تابلو ویترای با طرح پرنده

آموزش تابلو ویترای با طرح پرنده، آموزش ساخت یک تابلو  ویترای آویز زیبا و رنگارنگ است که با عبور نور خورشید از آن زیبایی جادویی و خیره کننده ای به اتاقتان خواهد بخشید. فقط کافیست تا آن را به پنجره اتاقتان نصب کنید تا از رنگین کمان جادویی رنگهای آن در زیر نور خورشید در تمامی فصول سال لذت ببرید و روزتان را با این زیبایی جادویی آغاز کنید.
این تابلو آویز زیبا با به ارمغان آوردن طیفی از نور و رنگهای زیبا به خانه تان موجی از انرژی‌های خوب را به شما هدیه خواهد داد و با کمک این تابلو آویز زیبا روزی سرشار از انرژی را آغاز خواهید کرد.
هنر ویترای یا نقاشی روی شیشه، یکی از قدیمی ترین هنرهایی است که بسیار مورد توجه انسانها قرار داشته و هنوز هم بسیار مورد توجه است. نقاشی روی شیشه یا همان هنر ویترای امروزی یکی از هنرهای بسیار کهن اروپایی است. از نمونه های کشف شده در ایتالیا چنان مشخص شده است که کهن ترین نمونه ی موجود از این هنر مربوط به دوران هلنی، در اواخر قرن سوم میلادی در منطقه ای از اروپا به نام آپولیا، جایی در ناحیه جنوب ایتالیای امروزی، است.
از زمان دقیق ورود هنر ویترای یا نقاشی بر روی شیشه به ایران هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست اما به جرات می توان گفت که هنر شیشه‎گری ساسانیان تاثیر بسیاری بر آثار هنرمندان این هنر جهانی گذاشته است.
اینگونه که از شواهد مشخص شده است، هنر ویترای به وسیله آلمانها وارد ایران شد. نقاشی کشیدن بر پشت شیشه ها در دوران زندیه به جنوب ایران رسید. در آن دوران اعیان ایرانی خانه هایشان را با تصاویری از گل و مرغ بر روی شیشه ها تزیین می کردند و همراه با قطعات آیینه در تزیین سقف خانه های اعیان و اشراف ایرانی آن دوران به کار می‎رفت.
در اروپا این هنر علاوه بر جنبه تزیینی جنبه ای مذهبی نیز داشته و دارد. و از این هنر برای تزیین شیشه های پنجره های کلیساها و اماکن مقدس استفاده میشده و می‌شود، و اغلب تصاویر مسیح، مریم مقدس، حواریون، قدیسه ها و مقدسین مسیحی را با استفاده از ویترای بر روی شیشه های کلیساها و … می کشیدند. اما در ایران این هنر تنها جنبه تزیینی داشته و از تصاویر گل و مرغ و … برای نقاشی بر روی شیشه استفاده می شود.
این هنر بسیار زیبا و شکیل امروزه نیز طرفداران بسیار زیادی را در سرتاسر دنیا و بویژه کشور ما، ایران، داراست. در این آموزش سعی بر این است که هم تا حدودی با تایخجه این هنر اصیل و زیبا آشنا شوید و هم بتوانید تابلوها و تصاویر تزیینی زیبایی را با استفاده از این هنر جذاب و دوست داشتنی برای خود و خانه تان بسازید و از زیبایی آن لذت ببرید.
همچنین با استفاده از این آموزش شما قادر خواهید بود تا هدایای زیبایی را با استفاده ز ویترای برای دوستان و عزیزانتان بسازید و آنها را با این زیبایی های شگفت انگیز و رنگارنگ شاد و خوشحال نمایید.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

وسایل مورد نیاز برای ایجاد تابلوی آویز زیبای پرنده با ویترای:
ظرف شیشه ای دایره ای شکل با قطر بیست سانتی متر که در قسمت بالای آن دو سوراخ نیز وجود داشته باشد.
• عکسی چاپ شده یا طرحی از پرنده
رنگ مخصوص ویترای در چندین رنگ
مدیوم
قلموی ویترای
نوار روبان ساتن
دورگیر ویترای
• الکل برای تمیز کردن سطح شیشه
• پنبه
• دستکش
• چسب نواری
• گیره ساکشنی (مکنده یا بادکشی شکل)

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

مرحله اول:
در مرحله اول، برای شروع کار، یک تصویر چاپ شده از پرنده را در زیر شیشه مورد نظرتان قرار دهید. لزومی ندارد که حتما تصویرتان پرینت گرفته شده باشد، شما می توانید طرح پرنده ای را که با دست کشیده اید برای این کار انتخاب کنید. چه بسا که اینگونه بتوانید کار بسیار منحصر به فرد تری را اجرا کنید. طرحتان را ازپشت کار با چسب به شیشه بچسبانید تا فیکس و ثابت شود و در زیر کار تکان نخورد و جابجا نشود.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

مرحله دوم:
در مرحله دوم از کار، سطح شیشه را با پنبه و الکل به طور کامل تمیز کنید. این کار را چندین بار و هر بار با پنبه ای تمیز انجام دهید و تا جایی ادامه دهید که پنبه شما دیگر هیچ گرد و خاک یا تیرگی به خود نگیرد. این مرحله را حتما باید با دستکش انجام دهید چون هر تماس دست شما با شیشه، سطح آن را چرب کرده وشیشه را آلوده میکند و در نتیجه بر روی رنگ شما تاثیر میگذارد.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

مرحله سوم:
با خمیر دورگیر طلایی شروع به کشیدن کنید. باید همه خطوط طرح را بر روی شیشه با دورگیر بکشید و به این صورت طرحتان را به روی شیشه منتقل کنید. توجه داشته باشید که برای کشیدن خطوطی صاف و هماهنگ، باید تیوپ خمیر دورگیر را در فاصله دوسانتی متری از سطح شیشه به صورت مایل نگهدارید.
در هنگام دورگیری کردن خیلی باید دقت کنید که خطوط شما صاف باشند، تکه تکه و قطع شده نباشند، و در میانه‌ی خطوط تصویرتان جای خالی نباشد در غیر این صورت به هنگام رنگ کردن تصویرتان، رنگها به قسمت های دیگر رفته و با هم مخلوط شده و تصویرتان را خراب می کنند.
به هنگام خرید دورگیر ویترای توجه کنید که جنس دورگیرتان خوب باشد و از دورگیر با کیفیت عالی استفاده کنید. تا به هنگام دورگیری کردن کارتان تکه تکه نشود و یکدست انجام شود.
دورگیری کردن از مهمترین مراحل کار شماست و اگر دورگیری کردنتان خوب و تمیز انجام نشود زیبایی کارتان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

بهتر است که برای دورگیری کردن طرح روی شیشه به طور تقریبی با فاصله پنج میلیمتری از خطوط اصلی خطوط دورگیر را بکشید و خطوط طرح زیرین شما دقیقا زیر دورگیر قرار نگیرند. اما دقت کنید که این فاصله خیلی زیاد نشود. تنها در حد چند میلیمتر فاصله داشته باشد.
قبل از آغاز کار دورگیری کردن، از انتهای تیوپ دورگیرتان فشار کمی وارد کنید تا اگر حباب و هوای اضافی در دهانه کانتور یا دورگیر شماست خارج شود و به هنگام دورگیری کردن کارتان یکدست شود.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

مرحله چهارم:
پس از آنکه تمام طرح مورد نظرتان را بر روی سطح شیشه، در مرحله پیشین، با دورگیر کشیدید و طرحتان بر روی شیشه کامل شد، حالا باید چندین ساعت به آن زمان دهید تا کارتان کاملا خشک شود. در عکس زیر میتوانید تصویر کار را ببینید که به طور کامل دورگیری شده است و در حال خشک شدن می‌باشد تا برای مرحله بعد آماده شود.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

مرحله پنجم:
در این مرحله، یعنی مرحله پنجم از کار نقاشی روی شیشه، شما باید با کمک قلمو و رنگ مخصوص ویترای رنگ زدن بر روی قسمت های مختلف طرح را شروع کنید.
پس از آنکه کانتور یا دورگیر شما به طور کامل خشک شد، حالا می توانید به کارتان ادامه دهید و اینبار نوبت به رنگ آمیزی کار می‌رسد.
باید توجه داشته باشید که رنگهای ویترای معمولا غلیظ هستند و بهتر است تا با استفاده از کمی مدیوم مخصوص ویترای رنگتان را تا اندازه ای رقیق‌تر کنید. شما همچنین می توانید با استفاده از مدیوم سایه های مختلفی از یک رنگ را به دست بیاورید.
پس از آنکه با استفاده از مدیوم به سایه یا سایه های مورد نظر از رنگمان دست پیدا کردیم، حالا می توانیم خانه های خالی تصویر را رنگ آمیزی کنیم. باید به طور مرتب کار را کمی بلند کنید و کنترل نمایید تا جای خالی در میان خانه های تصویر باقی نمانده باشد و تمامی خانه های طرح رنگ آمیزی شوند.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

کار رنگ آمیزی ویترای کاری است که دقت و حوصله فراوانی می خواهد. سعی کنید با صبر و حوصله این کار را انجام دهید تا هم کارتان تمیزتر شود و هم نتیجه زیباتری به دست آورید.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

پس از آنکه کار رنگ آمیزی شما به پایان رسید باید حداقل ده تا دوازده ساعت فرصت بدهید تا رنگ‎ها خشک شوند. البته این مدت زمان بسته به برند و مارک رنگی که استفاده می‌کنید ممکن است بیشتر از این نیز باشد.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

مرحله ششم:
در این مرحله، پس از آنکه رنگ تابلوی آویز شما کاملا خشک شد، حالا باید روبان ساتن را که تهیه کرده بودید را از سوراخ گیره ساکشنی، برچسبی بادکشی شکل، مخصوص شیشه عبور دهید.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

سپس باید با استفاده از یک شیء نوک تیز در داخل پایه‌ی این گیره مکنده و ساکشنی، یک سوراخ ایجاد کنیم تا بتوانیم روبان را از آن عبور دهیم.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

پس از آنکه روبان را از سوراخ ایجاد کرده در گیره ساکشنی عبور دادیم، حال ابتدا آن را تنظیم می‌کنیم تا دقیقا در وسط روبان قرار گیرد و بعد گیره را یک بار به دور قسمت پایه‎ی گیره میپیچانیم و محکم می‌کنیم. سپس قسم اضافه آن را مشخص نموده و با قیچی آنها را می‎بریم.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

حالا دیگر کار آویز زیبای ما تمام شده است. می توانیم آن را به شیشه پنجره بچسبانیم و از تشعشع نور خورشید که از میان رنگهای بال پرنده زیبا و رنگارنگ ما عبور می‎کند لذت ببریم و موجی از انرژی های خوب و مثبت را وارد خانه مان کنیم.

آموزش تابلوی آویز پرنده با ویترای

• اگر به هنر ویترای علاقمندید و دوست دارید تا به طور کامل و حرفه ای آن را فرا بگیرید، می توانید از کلاسهای مجازی و رایگان آموزش ویترای در سایت هنری دیدن نموده و از آن استفاده نمایید.

همچنین اگر به دنبال ساخت یک ساعت زیبا برای منزل خود هستید می توانید آموزش ساخت ساعت ویترای را درسایت هنری دنبال کنید.

اگر علاقه مند به زیور آلات دست ساز هستید می توانید به آموزش ساخت زیور آلات ویترای مراجعه کنید.

سایت منبع: rukodelie.usamodelkina.ru

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا