آموزش چاپ روی پارچه

 

چاپ روی پارچه و لباس انواع گوناگونی دارد و با روشهای متفاوتی انجام می‌شود. که چاپ عکس بر روی لباس یکی از انواع چاپ روی لباس و پارچه است مثل چاپ روی تیشرت.
تاریخچه چاپ روی پارچه در ایران به زمانهای دور بر می‌گردد. چاپ پارچه در ایران تجسمی زنده از فرهنگ و هنر این سرزمین هنر پرور و تاریخی دارد. هنر ایرانی نه تنها در مقابل حمله های اقوام بیگانه از بین نرفت بلکه آن را در خود ادغام کرده و به آن سیما و رنگ و رویی ایرانی نیز بخشیده است.
واژه‌ی چاپ عبارت است از رنگرزی در قسمت‎هایی از پارچه. تفاوت چاپ با رنگرزی در این است که در رنگرزی تمام قسمتهای پارچه همرنگ می شوند اما در چاپ می توان با استفاده از یک یا تعدادی رنگ بر روی زمینه سفید، سیاه یا رنگی، طرح دلخواه خود را بوجود آورد.
انواع متفاوتی از چاپ روی پارچه در ایران وجود دارند که عبارتند از چاپ کلاقه ای یا چاب باتیک، چاپ استنسیل، چاپ قلمکار، نقاشی روی پارچه، و …
احتمالا شما هم تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که چطور می‌توانید یک عکس یا طرح دلخواهتان را بر روی تیشرت خود چاپ کنید. و یا شاید هم دوست داشته باشید عکس خودتان یا فرزندتان را بر روی لباستان چاپ کنید. برای چاپ تصویر یا عکس بر روی لباس روش های زیادی وجود دارد، اما در این آموزش یک روش بسیار ساده و آسان به شما آموزش داده خواهد شد.

چاپ روی پارچه

وسایل مورد نیاز برای چاپ روی پارچه:
• کاغذ مخصوص چاپ روی پارچه iron-on transfer paper
• اتو
ساک پارچه ای
• میز اتو
• چسب نواری کاغذی
قیچی

چنانچه علاقه مند به نقاشی روی پارچه هستید می توانید رنگ مخصوص پارچه که نیاز به تثبیت کننده ندارد را با کلیک روی رنگ پارچه مشاهده کنید.

مراحل اجرا و انجام چاپ پارچه و لباس:
مرحله اول:
در مرحله اول باید تصویر طرح مورد نظرتان را بر روی کاغذ مخصوص چاپ بر روی پارچه پرینت بگیرید. نکته ای که باید به هنگام خریدن کاغذ مخصوص پرینت روی پارچه به آن توجه داشته باشید این است که این نوع از کاغذها بسته به اینکه بر روی لباس تیره رنگ یا رنگ روشن قرار است استفاده شوند، با هم متفاوت هستند. پس به هنگام خرید کاغذ مخصوص چاپ روی پارچه دقت داشته باشید که آن را برای چه رنگ تیشرتی می خواهید استفاده نمایید.

چاپ پارچه

مرحله دوم:
در این مرحله از کار چاپ روی لباس، باید عکس یا تصویر مورد نظر را بر روی کاغذ مخصوص چاپ روی پارچه پرینت بگیرید. فراموش نکنید که حتما پیش از شروع کار پرینت گرفتن و چاپ، دستورالعمل کار با کاغذهای پرینت را به دقت بخوانید.

مرحله سوم:
در این مرحله از کار، ابتدا باید لباس مورد نظر یا تیشرت خود را بر روی میز اتو (یا هر وسیله دیگری که سطح صاف و محکمی داشته باشد) گذاشته و خوب اتو کنید تا هیچ گونه چروکی بر روی خود نداشته باشد.

مرحله چهارم:
در این مرحله ابتدا تصویر پرینت گرفته شده را مرتب کنید. یعنی با قیچی کاغذهای اضافی اطراف آن را تا حدودی برش دهید. درواقع اگر کاغذهای اضافی اطراف عکس را برش نزنید، یک کادر سفید رنگ اطراف تصویر پرینت شده بر روی تیشرت شما چاپ می شود.

مرحله پنجم:
در مرحله پنجم، ابتدا باید تصویر را به صورت برعکس بر روی پارچه یا لباس قرار دهید. یعنی به این صورت باشد که پشت کاغذ پرینت به سمت شما باشد و قسمت عکس بر روی پارچه قرار گرفته شده باشد.
دقت داشته باشید که تصویر شما باید دقیقا در وسط لباس یا هرجایی که می خواهید چاپ شود قرار گرفته باشد. علاوه بر این به جهت تصویر نیز توجه داشته باشید که تصویر را سر و ته نگذاشته باشید.
پس از آن به وسیله چسب کاغذی کاغذ چاپ را بر روی لباس فیکس کنید تا ثابت بماند و در زیر اتو حرکت نکند. چرا که اگر کاغذتان در زیر اتو حرکت کند تصویر شما به طور کامل خراب خواهد شد.

مرحله ششم:
سپس در این مرحله از کار، تنظیمات اتو را بر روی مُدِ کتان قرار داده و بر روی قسمت پشت کاغذ پرینت بگذارید. بخوبی فشار دهید و به تمامی نقاط کاغذ بکشید تا کل تصویر بخوبی بر روی لباستان چاپ شود. حتی گوشه گوشه های تصویر نیز باید بخوبی چاپ شوند.

نقاشی روی لباس

حتما در قسمت طرز کار با کاغذ مخصوص چاپ روی پارچه بخوانید که چقدر طول می‌کشد و چقدر زمان لازم است تا اتو تصویر را چاپ کند. یعنی اینکه دقیقا به چند دقیقه اتو کشی نیاز دارد و بیشتر از زمان نوشته شده در دستورالعمل کاغذ مخصوص چاپ روی پارچه و یا کمتر از آن نباید اتو کشیدن شما به طول بکشد.
پس از آنکه اتو کشی شما تمام شد و تصویر بر روی پارچه چاپ شد، بگزارید تا برای دو تا سه دقیقه خشک شود. سپس آرام شروع به برداشتن کاغد کنید.
حال از قسمت پایین کاغذ پرینت را بلند کنید و بردارید.

چاپ روی پارچه

کار چاپ پارچه شما به همین سادگی به پایان رسید. شما با استفاده از این آموزش می‌توانید به انتخاب خودتان طرح و تصویر دلخواه خود را روی لباس‎ها و کیف های خودتان یا فرزندانتان چاپ کنید. و یا به دوستان و آشنایانتان هدیه دهید.

چاپ روی تیشرت

به عنوان مثال، با استفاده از این روش آسان و به همین سادگی، می‎توانید عکس فرزندتان را بر روی لباس یا حتی کیف مدرسه اش چاپ کنید و با این هدیه دوست داشتنی، او را خوشحال سازید.

چنانچه از علاقه مندان به هنر نقاشی روی پارچه هستید می توانید انواع آموزش های نقاشی روی پارچه را از صفحه آموزش نقاشی روی پارچه  در سایت هنری دنبال کنید.

همچنین می توانید انواع طرح های نقاشی روی پارچه را درلینک الگوی نقاشی روی پارچه مشاهده کنید.

سایت منبع: fastprint.co.id

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا