آموزش دوخت پروانه با روبان برای تزیین لباس

اگر شما هم جزو افرادی هستید که علاقه زیادی به هنر روبان دوزی دارید، این آموزش را از دست ندهید. خیلی از ما به دنبال ایده های جدیدی هستیم. و معمولا تمایل داریم تا با استفاده از هنرهای دستی حال و هوای خود و زندگیمان را تغییر دهیم. دوخت پروانه با روبان یکی از آن کارهایی است که کاربردهای زیادی دارد.

این پروانه روبانی زیبا را می توانید برای تزیین لباس، تزیین پرده، تزیین حوله و یا حتی تزیین روی بسته بندی های کادو انجام دهید. به قدری این پروانه ها زیبا هستند که مطمئنا نظر هر بیننده ای را جلب کرده و آن ها را به تحسین وا می دارند.

 

 

وسایل لازم برای دوخت پروانه با روبان

 

مراحل دوخت پروانه با روبان

مرحله 1

در ابتدای کار باید روبان ها را برش دهید. از هر رنگ روبانی که دوست دارید می توانید استفاده کنید. البته باید به زمینه کاری که که قصد دارید پروانه روبانی را روی آن بچسبانید دقت کنید. هارمونی رنگ ها در هنر اهمیت زیادی دارد.

برای این آموزش شما به روبان هایی به طول 10-8 سانتی متر نیاز دارید. برای یک عدد پروانه به 4 روبان با اندازه ذکر شده نیازمند هستید.

مرحله 2

 

همان طور که در تصویر کاملا مشاهده می کنید، روبان را از نیمه تا کرده و با استفاده از نخ و سوزن چند کوک از قطر کار بر روی آن بزنید. بهتر است تا بعد از انجام دادن کوک ها نخ را از روبان جدا کنید. چرا که در مراحل بعد به آن نیاز دارید و موجب استحکام بیشتر کار شما می شود.

مرحله 3

 

در این مرحله با توجه به شکل، نیم سانتی متر بالای کوک های زده شده را در نظر گرفته و قیچی کنید. بدین ترتیب کار شما به دو مثلث تقسیم می شود.

مرحله 4

بعد از این که از بالای کوک های زده شده کار را قیچی کردید باید فکری به حال ریش شدن روبان کنید. بهترین راه این است که با استفاده از فندک لبه روبان را حرارت داده و اصطلاحا بسوزانید. این کار موجب می شود تا روبان شما ریش ریش نشود و کار با آن راحت تر باشد.

مرحله 5

 

در مرحله دو به این موضوع اشاره شد که نخ اضاف آمده از دوخت کوک ها را قیچی نکنید. در این مرحله به همان نخ نیاز داریم. حالا با استفاده از همان نخ قسمت دیگر روبان را نیز کوک بزنید.

سعی کنید کوک ها در امتداد هم و در یک فاصله از لبه کار قرار داشته باشند. این کار به زیبایی نهایی پروانه ساخته شده کمک زیادی می کند.

مرحله 6

حالا نخ را گرفته و بکشید. درست مانند زمانی که کای را چین کش می کنیم. با کشیدن نخ لبه کار جکع شده و فرم نهایی بال ها مشخص می شود. تا این قسمت کار یک طرف بال پروانه را آماده کردید.

حالا دقیقا یک بار دیگر همین کار ها را انجام دهید تا طرف دیگر بال پروانه نیز آماده شود. کاملا با دقت و تمیز کار کنید تا هر دو بال پروانه هم اندازه باشند.

مرحله 7

 

اکنون هر دو بال پروانه را در کنار یکدیگر قرار داده و با استفاده از نخ و سوزه آن ها را به هم متصل کنید. کار را سفت کرده و نخ را قیچی کنید.

مرحله 8

 

کار پروانه ما تقریبا تمام است. فقط باید بدن و سر و شاخک ها را وصل کنیم. برای این کاراز مهره های کوچک سفید برای بدن پروانه استفاده کنید. مهره ها را وسط بال ها بدوزید تا بدن پروانه را تشکیل دهد. اگر کار شما تزیینی است و نیازی به شسته شدن ندارد می توانید از چسب هم در این مرحله استفاده کنید.

اما توصیه من این است که حتما مهره ها را بدوزید. برای سر پروانه نیز از یک مهره سیاه استفاده کنید. مهره را دقیقا بالای بدن پروانه بدوزید.

اما شاخک پروانه. برای دوخت شاخک پروانه از چند لایه نخ گلدوزی استفاده کنید. نخ ها را به بالای سر پروانه کوک بزنید. چون پروانه ما ظریف است، نیازی به شاخک بلند نداریم. پس یک کوک ظریف برای شاخک ها کفایت می کند.

حالا این پروانه را برای تزیین کوسن، لباس و هر چیز دیگری که دوست دارید استفاده کنید. اگر تمایل داشتید پروانه را در حالت های مختلف نشان دهید، می توانید نصف پروانه را درست کنید. بدین صورت به نظر می رسد که پروانه بال های خود را جمع کرده است.

اگر دوستدار هنر روبان دوزی هستید و تمایل به یادگیری این هنر دارید، می توانید برای فراگیری آموزش ها به صفحه آموزش روبان دوزی مراجعه کنید. آموزش های متنوع و جدیدی در این قسمت برای شما هنر دوستان قرار داده شده است.

منبع:

https://handmadebase.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا